Ἔκθεσις Πίστεως
῾Η παροῦσα ἀρχαία Ἔκθεσις Πίστεως φέρεται ἀνακριβῶς ὡς Σύμβολον τοῦ ἁγίου ᾿Αθανασίου ᾿Αλεξανδρείας, διότι εἶναι κείμενον μεταγενέστερον, δυτικῆς προελεύσεως, καὶ μάλιστα αὐγουστινιζούσης ὑφῆς, διαμορφωθὲν δὲ τελικῶς περὶ τὸν 7ον ἢ 8ον αἰῶνα. ἴσως ἀρχικῶς συνετάγη ὡς ὁμολογία πίστεως ὑπὸ νεοχειροτονηθέντος δυτικοῦ ἐπισκόπου, πρᾶγμα σύνηθες ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ κατ᾿ ἐκείνην τὴν ἐποχὴν εἰς ἀνατολὴν καὶ δύσιν. σῴζεται εἰς τὸ λατινικὸν κείμενον καὶ εἰς διαφόρους ἑλληνικὰς παραλλαγάς-μεταφράσεις, ἀλλ᾿ ἐνταῦθα παρατίθεται κατὰ τὴν ἔκδοσιν τοῦ μεγάλου ῾Ωρολογίου, διότι εἰς τὸ λατινικὸν κείμενον καὶ εἰς ἄλλας μεταφράσεις ὑπάρχουσι κακόδοξοι τινὲς φράσεις. ἐν τῷ μεγάλῳ ῾Ωρολογίῳ ἐξεδόθη μετάφρασις ἀποκεκαθαρμένη ἐκ τῶν κακοδοξιῶν, ὁ δὲ Βαρθολομαῖος ὁ Κουτλουμουσιανὸς ἐσημείωσε διὰ τὸ ὑπ᾿ αὐτοῦ ἐκδοθὲν κείμενον ὅτι «συγκριθὲν τοῖς ἀρχαιοτάτοις χειρογράφοις τοῖς σῳζομένοις ἐν τῇ τοῦ ἁγίου Μάρκου βιβλιοθήκῃ καὶ σύμφωνον εὑρεθὲν καὶ ὁμοφωνοῦν τῇ γνώμῃ τῆς ὀρθοδόξου ἐκκλησίας, ἔδοξε τοῦτο τυπωθῆναι· τὰ γὰρ τυπωθέντα ἐν Παρισίοις καὶ ἄλλοθι διαφέρουσι κατὰ τὴν φράσιν καὶ τὴν ἔννοιαν».
[1] Ὅς τις βούλεται σωθῆναι, πρὸ πάντων χρὴ αὐτῷ τὴν καθολικὴν κρατῆσαι Πίστιν, [2] ἣν εἰ μή τις σώαν καὶ ἄμωμον τηρήσειεν, ἄνευ δισταγμοῦ εἰς τὸν αἰῶνα ἀπολεῖται.
[3] Πίστις δὲ ἡ καθολικὴ αὕτη ἐστίν, ἵνα ἕνα θεὸν ἐν τριάδι καὶ τριάδα ἐν μονάδι σεβώμεθα, [4] μήτε συγχέοντες τὰς ὑποστάσεις μήτε τὴν οὐσίαν μερίζοντες· [5] ἄλλη γάρ ἐστιν ἡ τοῦ πατρὸς ὑπόστασις, ἄλλη τοῦ υἱοῦ, καὶ ἄλλη τοῦ ἁγίου πνεύματος· [6] ἀλλὰ πατρὸς καὶ υἱοῦ καὶ ἁγίου πνεύματος μία ἐστὶ θεότης, ἴση δόξα, συναΐδιος ἡ μεγαλειότης. [7] οἷος ὁ πατήρ, τοιοῦτος καὶ ὁ υἱός, τοιοῦτον καὶ τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον· [8] ἄκτιστος ὁ πατήρ, ἄκτιστος ὁ υἱός, ἄκτιστον καὶ τὸ ἅγιον πνεῦμα· [9] ἀκατάληπτος ὁ πατήρ, ἀκατάληπτος ὁ υἱός, ἀκατάληπτον καὶ τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον· [10] αἰώνιος ὁ πατήρ, αἰώνιος ὁ υἱός, αἰώνιον καὶ τὸ ἅγιον πνεῦμα· [11] πλὴν οὐ τρεῖς αἰώνιοι, ἀλλ' εἷς αἰώνιος· [12] ὥς περ οὐδὲ τρεῖς ἄκτιστοι οὐδὲ τρεῖς ἀκατάληπτοι, ἀλλ' εἷς ἄκτιστος καὶ εἷς ἀκατάληπτος. [13] ὁμοίως παντοκράτωρ ὁ πατήρ, παντοκράτωρ ὁ υἱός, παντοκράτορ τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον· [14] πλὴν οὐ τρεῖς παντοκράτορες, ἀλλ' εἷς παντοκράτωρ. [15] οὕτω θεὸς ὁ πατήρ, θεὸς ὁ υἱός, θεὸς τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον· [16] πλὴν οὐ τρεῖς θεοί, ἀλλ' εἷς θεός. [17] ὡσαύτως Κύριος ὁ πατήρ, Κύριος ὁ υἱός, Κύριον καὶ τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον· [18] πλὴν οὐ τρεῖς κύριοι, ἀλλ' εἷς ἐστι Κύριος· [19] ὅτι ὥς περ μοναδικῶς ἑκάστην ὑπόστασιν θεὸν καὶ Κύριον ὁμολογεῖν τῇ χριστιανικῇ ἀληθείᾳ ἀναγκαζόμεθα, οὕτω τρεῖς θεοὺς ἢ τρεῖς κυρίους λέγειν τῇ καθολικῇ εὐσεβείᾳ κωλυόμεθα. [20] ὁ πατὴρ ἀπ' οὐδενός ἐστι πεποιημένος οὔτε δεδημιουργημένος οὔτε γεγεννημένος· [21] ὁ υἱὸς ἀπὸ μόνου τοῦ πατρός ἐστιν, οὐ πεποιημένος οὐδὲ δεδημιουργημένος, ἀλλὰ γεγεννημένος· [22] τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον ἀπὸ τοῦ πατρός, οὐ πεποιημένον οὔτε δεδημιουργημένον οὔτε γεγεννημένον, ἀλλ' ἐκπορευτόν. [23] εἷς οὖν ἐστι πατήρ, οὐ τρεῖς πατέρες· εἷς υἱός, οὐ τρεῖς υἱοί· ἓν πνεῦμα ἅγιον, οὐ τρία πνεύματα ἅγια· [24] καὶ ἐν αὐτῇ τῇ τριάδι οὐδὲν πρῶτον ἢ ὕστερον, οὐδὲν μεῖζον ἢ ἔλαττον, ἀλλ᾿ ὅλαι αἱ τρεῖς ὑποστάσεις συνδιαιωνίζουσαι ἑαυταῖς εἰσι καὶ ἴσαι· [25] ὥστε κατὰ πάντα, ὡς εἴρηται, καὶ τριὰς ἐν μονάδι καὶ μονὰς ἐν τριάδι λατρεύεται. [26] ὁ θέλων οὖν σωθῆναι οὕτω περὶ τῆς ἁγίας τριάδος φρονείτω· [27] πλὴν ἀναγκαῖον ἔτι ἐστὶ πρὸς αἰώνιον σωτηρίαν ὅπως καὶ τὴν ἐνανθρώπησιν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ὀρθῶς πιστεύῃ.
[28] Ἔστιν οὖν πίστις ὀρθὴ ἵνα πιστεύωμεν καὶ ὁμολογῶμεν ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστὸς ὁ τοῦ θεοῦ υἱὸς καὶ θεὸς καὶ ἄνθρωπός ἐστι. [29] θεός ἐστιν ἐκ τῆς οὐσίας τοῦ πατρὸς πρὸ αἰώνων γεννηθείς, καὶ ἄνθρωπός ἐστιν ἐκ τῆς οὐσίας τῆς μητρὸς ἐν χρόνῳ γεννηθείς· [30] τέλειος θεὸς καὶ τέλειος ἄνθρωπος ἐκ ψυχῆς λογικῆς καὶ ἀνθρωπίνης σαρκὸς ὑποστάς· [31] ἴσος τῷ πατρὶ κατὰ τὴν θεότητα, ἐλάττων τοῦ πατρὸς κατὰ τὴν ἀνθρωπότητα· [32] ὃς εἰ καὶ θεὸς ὑπάρχει καὶ ἄνθρωπος, ὅμως οὐ δύο, ἀλλ' εἷς ἐστι Χριστός· [33] εἷς δὲ οὐ τροπῇ θεότητος εἰς σάρκα, ἀλλὰ προσλήψει ἀνθρωπότητος εἰς θεότητα· [34] εἷς πάντως οὐ συγχύσει φύσεων, ἀλλ' ἑνότητι ὑποστάσεως· [35] ὥς περ γὰρ ψυχὴ λογικὴ καὶ σὰρξ εἷς ἐστιν ἄνθρωπος, οὕτω θεὸς καὶ ἄνθρωπος εἷς ἐστι Χριστός, [36] ὁ παθὼν διὰ τὴν ἡμετέραν σωτηρίαν, καὶ κατελθὼν εἰς τὸν ᾅδην, καὶ τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ ἀναστὰς ἐκ τῶν νεκρῶν, [37] καὶ ἀνελθὼν εἰς τοὺς οὐρανοὺς καὶ καθήμενος ἐκ δεξιῶν τοῦ θεοῦ καὶ πατρὸς τοῦ παντοκράτορος· [38] ὅθεν ἐλεύσεται κρῖναι ζῶντας καὶ νεκρούς· οὗ τῇ παρουσίᾳ πάντες ἄνθρωποι ἀναστήσονται σὺν τοῖς ἑαυτῶν σώμασιν, ἀποδώσοντες περὶ τῶν ἰδίων ἔργων λόγον· [39] καὶ οἱ καλὰ πράξαντες εἰσελεύσονται εἰς ζωὴν αἰώνιον, οἱ δὲ τὰ φαῦλα πράξαντες εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον.
[40] Αὕτη ἐστὶν ἡ καθολικὴ πίστις, ἣν εἰ μή τις πιστῶς τε καὶ βεβαίως πιστεύσῃ, σωθῆναι οὐ δυνήσεται.