ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΚΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ! [2004]
τοῦ Διονυσίου ᾿Ανατολικιώτου
δρος φιλοσοφικῆς σχολῆς ᾿Αθηνῶν,
πτυχιούχου κοινωνικῆς θεολογίας
(symbole@mail.com)
Τὶς τελευταῖες δεκαετίες σὰν χιονοστιβάδα συνεχῶς ἐξογκούμενη σὲ ὅλον τὸν κόσμο, καὶ στὴν ὀρθόδοξη πατρίδα μας, μὲ κάθε μέσο, ἀκόμη καὶ διὰ τῶν σχολείων (σὲ πολλὲς δὲ περιπτώσεις κυρίως μέσῳ αὐτῶν), διαδίδεται μία ἀλλοιωμένη εἰκόνα γιὰ τὰ Χριστούγεννα. πολλοὶ στὴν πραγματικότητα δὲν γιορτάζουν τὴν γέννησι τοῦ θεανθρώπου Χριστοῦ, ἀλλὰ τὸν ἐρχομὸ τῶν... δώρων καὶ τὸν στολισμὸ τοῦ... δέντρου, στὸ ὁποῖο μάλιστα καὶ προσεύχονται καὶ ἀποδίδουν θεῖες καὶ μαγικὲς ἰδιότητες. κάθε χρόνο τέτοια περίοδο οἱ τηλεοπτικοὶ σταθμοὶ προβάλλουν ἀλλοδαπῆς προελεύσεως ταινίες γιὰ παιδιά, στὶς ὁποῖες πρωταγωνιστοῦν ἐπίσης παιδιά. λοιπὸν σὲ κάποιες περιπτώσεις παρουσιάζονται αὐτὰ τὰ παιδιὰ-«ἠθοποιοὶ» νὰ προσεύχωνται εἴτε μόνα τους εἴτε μαζὶ μὲ τὶς οἰκογένειές των ὄχι στὸ θεῖο βρέφος ἀλλὰ στὸ «θεῖο» δέντρο, καὶ μάλιστα νὰ τὸ εὐχαριστοῦν στὴν περίπτωσι ποὺ θὰ «εἰσακουστοῦν» οἱ προσευχές τους!
Εἶναι ἐπίσης γνωστὴ ἡ μέγαλη σύγχυσι ποὺ ἐπικρατεῖ σὲ μικροὺς καὶ μεγάλους σχετικὰ μὲ τὸ πρόσωπο τοῦ ῾Αι-Βασίλη. δυστυχῶς στὴν χώρα μας μετεβαπτίσαμε σὲ ῾Αι-Βασίλη τὸν Σάντα Κλάους τῶν δυτικῶν Εὐρωπαίων. περιττὸ νὰ ὑπενθυμίσω ὅτι ὁ Ἕλληνας ἱεράρχης τῆς ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μας ἅγιος Βασίλειος ὁ μέγας, ὁ ὁποῖος καταγόταν ἀπὸ τὴν Καισάρεια τῆς Καππαδοκίας τοῦ Πόντου, ἦταν ἀδύνατος ἀπὸ τὴν ἄσκησι καὶ νέος σχετικὰ στὴν ἡλικία, ἀφοῦ ἐκοιμήθη μόλις 48 ἐτῶν, καὶ ἑπομένως δὲν πρόλαβαν τὰ γένεια του νὰ γίνουν κάτασπρα.
Αὐτὸς ὁ ξενόφερτος Σάντα Κλάους (γερμανικὴ παραφθορὰ τοῦ ὀνόματος τοῦ ἁγίου Νικολάου· ἄλλη σύγχυσις καὶ αὐτή), ποὺ εἶναι χοντρός, ῥοδαλός, καθόλου ἀσκητικός, ντυμένος μὲ χαρακτηριστικὴ λευκὴ ἢ κατὰ τὰ τελευταῖα χρόνια (κατὰ ἐπιθυμίαν τῆς Κόκα-κόλα) μὲ κόκκινη κάπα καὶ ἀνάλογο σκοῦφο, δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὸν «θεὸ» Χρόνο τῶν ἀρχαίων Σκανδιναυῶν, γι᾿ αὐτὸ ἄλλωστε καὶ ζῇ στὸν Βόρειο Πόλο. καὶ ἐνῷ πρόκειται γιὰ κατάλοιπα ἀρχαίας παγανιστικῆς μυθολογίας, ποὺ θὰ περίμενε κανεὶς νὰ εἶναι βδελύγματα γιὰ ὅλον τὸν χριστιανικὸ κόσμο, αἴφνης βλέπει καὶ ἀκούει καὶ διαβάζει ὅτι διάφοροι ἀνὰ τὸν κόσμο «εἰδικοὶ» (παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι) «συμβουλεύουν» ὅτι πρέπει νὰ λέμε ψέματα καὶ εἰδωλολατρικὰ παραμύθια στὰ παιδιά μας, ὅτι τάχα ὁ Σάντα Κλάους εἶναι ὑπαρκτὸ πρόσωπο καὶ αὐτὸς εἶναι ποὺ τοὺς φέρνει τὰ δῶρα, διότι δῆθεν «ἡ πίστι στὸν ξενόφερτο ῾Αι-Βασίλη τὰ ὠφελεῖ, τὰ διδάσκει τὴν ἀγάπη καὶ τὴν καλωσύνη, τὰ μαθαίνει νὰ προσπαθοῦν νὰ ἔχουν καλὸ καὶ ὑπάκουο χαρακτῆρα». καὶ ἔτσι σιγὰ σιγὰ καὶ μὲ τὴν ἔνοχη ἀνοχὴ ἡμῶν τῶν σημερινῶν «χριστιανῶν» ἀντικαθίσταται ἡ ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου καὶ ἡ πίστι στὸν ἀληθινὸ Θεὸ ἀπὸ τὴν πίστι στὸν Σάντα Κλάους! καὶ καλοῦνται οἱ γονεῖς ἐν γνώσει τους νὰ ἀνατρέφουν τὰ παιδιά τους μὲ ψέματα. τί ἄριστη καὶ σοφὴ παιδαγωγικὴ μέθοδος, ἀλήθεια! ἀλλὰ ἂν ἡ πίστι σὲ ἕνα ψεῦδος εἶναι δυνατὸν νὰ προκαλέσῃ κάποια ὠφέλεια, πρᾶγμα γιὰ τὸ ὁποῖο ἀμφιβάλλω, διότι ὁ ἴδιος ὁ Κύριος μᾶς βεβαιώνει ὅτι ὁ πατὴρ τοῦ ψεύδους εἶναι ὁ διάβολος (Ἰω 8:44), τότε ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ πνευματικὴ οἰκοδομὴ πάνω στὴν μία καὶ μοναδικὴ ἀληθινὴ πίστι τοῦ Εὐαγγελίου δὲν θὰ φέρῃ ἄπειρες ὠφέλειες καὶ δὲν θὰ μεταδώσῃ πλούσια τὴν χάρι τοῦ ἐν Τριάδι Θεοῦ πάνω στὰ παιδιά μας καὶ σὲ ὅλη τὴν κοινωνία;
῾Η παγανιστικὴ ἀλλοίωσι καὶ εἰδωλολατρικὴ διαστρέβλωσι τοῦ νοήματος τῶν χριστουγέννων εἶναι κάτι ποὺ δυστυχῶς ἔχει τὶς ῥίζες του ἀπὸ τὰ ἀρχαῖα χριστιανικὰ χρόνια, ἀλλὰ φυσικὰ ὄχι μὲ τὴν ἔντασι καὶ τὴν ἔκτασι ποὺ ἔχει λάβει τὸ φαινόμενο στὴν σύγχρονη ἐποχή. Ξεκινάει δὲ ἡ ἀντιπαράθεσι εἰδωλολατρίας καὶ χριστιανικῆς ἑορτῆς ἀπὸ τὴν ἐποχὴ ποὺ ἡ ᾿Εκκλησία θέσπισε τὴν ἑορτὴ τῶν χριστουγέννων. ὅπως ἔχει ἐπισημανθῆ κατὰ τὰ τελευταῖα ἔτη σὲ διάφορες ἐπιστημονικὲς ἀνακοινώσεις καὶ δημοσιεύσεις, τὸ ῥωμαϊκὸ κράτος στὰ χρόνια τοῦ Καίσαρος καὶ τοῦ Χριστοῦ εἶχε ὡς ἔναρξι τοῦ οἰκονομικοῦ ἔτους τὴν 1η Σεπτεμβρίου, ἐνῷ ὡς ἔναρξι τοῦ ἡμερολογιακοῦ καὶ πολιτικοῦ ἔτους τὴν 1η ᾿Ιανουαρίου. ἡ πραγματικὴ ἡμερομηνία τῆς γεννήσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ ἦταν λίγες ἡμέρες μετὰ τὴν φορολογικὴ πρωτοχρονιά, δηλαδὴ στὶς 5 Σεπτεμβρίου, ἀλλὰ ὅταν κατὰ τὰ μέσα τοῦ 4ου αἰῶνος θεσπίστηκε ἡ ἑορτὴ τῆς Θεοφανείας, ὑπῆρχε ἀκόμη ὡς ἀρχαία ἐκκλησιαστικὴ παράδοσι ἡ ἀμυδρὴ ἀνάμνησι ὅτι ὁ Κύριος γεννήθηκε στὶς 5 τοῦ μηνὸς μετὰ τὴν πρωτοχρονιά· ὅμως στὴν ξεθωριασμένη προφορικὴ παράδοσι λησμονήθηκε ὅτι πρόκειται γιὰ τὴν οἰκονομικὴ-φορολογικὴ πρωτοχρονιά, τὴν «πρώτη τῆς ἰνδίκτου», καὶ ὄχι γιὰ τὴν κοσμικὴ πρωτοχρονιά, ὁπότε θεωρήθηκε ὅτι ὁ Χριστὸς γεννήθηκε στὶς 5 ᾿Ιανουαρίου, καὶ γι᾿ αὐτὸ τοποθέτησαν τὴν ἑορτὴ τῆς Θεοφανείας ἢ ᾿Επιφανείας σ᾿ αὐτὴν τὴν ἡμερομηνία (Κωνσταντίνου Σιαμάκη, «Λάθος ὁ ἑορτασμὸς τῆς χιλιετηρίδος ἕναν χρόνο νωρίτερα», ἄρθρο τῆς 21ης ἰουλίου 2000).
Σύντομα ὁ ἑορτασμὸς ἔγινε διήμερος 5 καὶ 6 ᾿Ιανουαρίου. στὶς ἴδιες ἡμερομηνίες ὅμως συνέπιπτε κατὰ τὴν ἀρχαιότητα τὸ χειμερινὸ ἡλιοστάσιο, γι᾿ αὐτὸ στὴν ᾿Αλεξάνδρεια γιορταζόταν τότε ἡ μεγάλη εἰδωλολατρικὴ γιορτὴ τοῦ αἰωνίου χρόνου (Β. Στεφανίδης, ᾿Εκκλ. ῾Ιστ., σ. 116). τὰ ἀρχαῖα ἡμερολόγια ὅμως ἦσαν ἀτελῆ, σὰν ἕνα ῥολόι ποὺ χάνει ἢ κερδίζει 1 λεπτὸ κάθε μέρα, καὶ ἄρα ἡ πρωτοχρονιὰ καὶ κάθε πρωτομηνιὰ καὶ τὰ ἡλιοστάσια καὶ οἱ ἰσημερίες (ποὺ ὅλα αὐτὰ στὸν ἀρχαῖο κόσμο ἦταν εἰδωλολατρικὲς γιορτὲς) πήγαιναν μπρὸς-πίσω ἀνάλογα μὲ τὸ μέγεθος τῆς ἡμερολογιακῆς ἀνακριβείας καὶ ἀνάλογα μὲ τὸ πόσο συχνὰ γίνονταν διορθώσεις τοῦ ἔτους καὶ βελτιώσεις τοῦ ἡμερολογίου. ἔτσι γιὰ παράδειγμα τοποθέτησαν ἀρχικὰ τὴν 1η Μαρτίου στὴν ἡμέρα τῆς ἐαρινῆς ἰσημερίας (ἀρχὴ τῆς ἀνοίξεως), ἀλλὰ μὲ τὴν πάροδο τῶν ἐτῶν καὶ λόγῳ τοῦ σφάλματος τοῦ ἡμερολογίου ἡ ἰσημερία ἔφυγε ἀπὸ τὴν 1η Μαρτίου καὶ πῆγε στὶς 21 τοῦ μηνός. γιὰ παρόμοιο λόγο φαίνεται ὅτι παράλληλα πρὸς τὶς ἐκκλησίες τῆς ᾿Ανατολῆς ἡ ῾Ρώμη γιόρταζε ἐξ ἀρχῆς τὴν ἑορτὴ τῆς Θεοφανείας στὶς 25 Δεκεμβρίου, ἐπειδὴ δηλαδὴ λόγῳ κάποιας ἡμερολογιακῆς διορθώσεως τὸ χειμερινὸ ἡλιοστάσιο ποὺ παλαιότερα συνέπιπτε στὶς 5 ἢ 6 ᾿Ιανουαρίου τώρα συνέπιπτε στὶς 25 Δεκεμβρίου, ὁπότε καὶ ἡ ἀντίστοιχη εἰδωλολατρικὴ ἑορτὴ τοῦ ἀηττήτου ἡλίου στὴν ῾Ρώμη μετατέθηκε στὴν νέα της ἡμερομηνία 25 Δεκεμβρίου, ἐνῷ στὴν ᾿Ανατολὴ παρέμεινε στὶς 5 ᾿Ιανουαρίου. προφανῶς καὶ οἱ χριστιανοὶ τοῦ 4ου αἰῶνος στὴν ῾Ρώμη θεωροῦσαν (ἴσως ὄχι πάντοτε ὡμολογημένως) ὅτι ἡ ἑορτὴ τῆς Θεοφανείας γιορταζόταν στὶς ἐν λόγῳ ἡμερομηνίες ἀπὸ ἕλξι πρὸς τὶς εἰδωλολατρικὲς γιορτές, περίπου σὰν ἕνα εἶδος χριστιανικῆς ἀντιπράξεως. πάντως νωρὶς ἡ 25η Δεκεμβρίου ἀπὸ τὴν ῾Ρώμη μεταφέρθηκε στὶς ἐκκλησίες τῆς ᾿Ανατολῆς καὶ καθιερώθηκε. τότε συνέβη νὰ διατηρηθοῦν ὡς ἐκκλησιαστικὲς ἑορτὲς καὶ οἱ δύο ἡμερομηνίες, ἡ μὲν 25η Δεκεμβρίου καθαρῶς ὡς γενέθλιος ἡμέρα τοῦ Χριστοῦ, ἡ δὲ 6η ᾿Ιανουαρίου ὡς ἀνάμνησι τῆς βαπτίσεως αὐτοῦ.
᾿Εντύπωσι ἐντούτοις προξενεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ ἀρχαία εἰδωλολατρικὴ γιορτὴ τοῦ «θεοῦ» Χρόνου ἔχει ἐπιβιώσει μέχρι σήμερα, καὶ μάλιστα στὴν μὲν Δύσι γιορτάζεται ἀκόμη στὶς 25 Δεκεμβρίου στὴν δὲ ῾Ελλάδα γιορτάζεται τὴν 1η ᾿Ιανουαρίου, δηλαδὴ σὲ μιὰ ἡμέρα ποὺ βρίσκεται ἀκριβῶς στὸ μέσον τῆς χρονικῆς περιόδου μεταξὺ τῶν δύο ἀρχαίων ἡμερομηνιῶν της (25 Δεκεμβρίου – 1 ᾿Ιανουαρίου – 6 ᾿Ιανουαρίου). διότι, ὅπως ἀνέφερα καὶ στὴν ἀρχή, ὁ ἀρχαῖος θεὸς Χρόνος τῶν Σκανδιναυῶν εἶναι αὐτὸς ὁ παχουλὸς γέρος μὲ τὰ λευκὰ γένεια καὶ τὰ κόκκινα ἢ λευκόχρυσα ῥοῦχα, ὁ ὁποῖος σήμερα ἀπὸ σύγχυσι καὶ κατὰ βλάσφημη συνήθεια καλεῖται χριστιανὸς ἅγιος εἴτε ὡς ἁι-Βασίλης εἴτε ὡς Σάντα-Κλάους (= ἅγιος Νικόλαος). αὐτοῦ τοῦ θεοῦ Χρόνου τὰ εἴδωλα κατακλύζουν αὐτὴν τὴν περίοδο ὅλα τὰ σπίτια καὶ τὰ καταστήματα τοῦ δῆθεν χριστιανικοῦ κόσμου. σ᾿ αὐτὸν τὸν θεὸ Χρόνο ἀναφέρονται διάφορα τραγούδια τῆς ἐποχῆς (Πάει ὁ παλιὸς ὁ χρόνος, / ἂς γιορτάσωμε, παιδιά, / ἦρθ᾿ ὁ νέος μὲ τὰ δῶρα... κ.λπ.), ὁ τάρανδος εἶναι σήμερα τὸ ἱερό του ζῷο, τὸ ἔλατο τὸ ἱερό του φυτό, ἐνῷ ὅσοι ντύνονται σὰν τὸν θεὸ Χρόνο δίνοντας δῶρα εἶναι οἱ ἱερεῖς του, ἡ δὲ δωροδοσία εἶναι μέρος τῆς ἱερατείας των, καθὼς ὁ «θεὸς» αὐτὸς λατρεύεται κατὰ τόπους μὲ εἰδικὴ θυσία, κατὰ τὴν ὁποία οἱ ἴδιοι οἱ γονεῖς τοῦ προσφέρουν τὰ μικρὰ παιδιά τους, καὶ κατόπιν αὐτὸς τοὺς τὰ ἀντιπροσφέρει «χαρίζοντάς» τους δῶρα, τὰ ὁποῖα ὅμως ἔχουν προπληρώσει οἱ γονεῖς, σὰν ἀντίτιμο ἀντὶ τοῦ παιδιοῦ τους. καὶ ὑπενθυμίζω ἐδῶ τὴν μυθολογία τῶν ἀρχαίων προγόνων μας γι᾿ αὐτὸν τὸ «θεὸ» Χρόνο ἢ Κρόνο, ποὺ λέει ὅτι κατάπινε τὰ παιδιά του, μόλις γεννιοῦνταν, γιὰ νὰ μὴν τὸν ἐκθρονίσουν. ὁ μῦθος αὐτὸς εἶναι ἀπόηχος θρησκευτικῆς λατρείας μὲ ἀνθρωποθυσίες σὲ μιὰ πανάρχαιη ἐποχή.
Αὐτὰ εἶναι τὰ εἰδωλολατρικὰ χριστούγεννα τοῦ σύγχρονου «πολιτισμένου» δυτικοῦ «χριστιανικοῦ» κόσμου, καὶ αὐτὴν τὴν ἀνελέητη προπαγάνδα καλούμαστε νὰ ἀντιμετωπίσουμε ἐμεῖς οἱ σύγχρονοι χριστιανοί. ἀπαιτεῖται λοιπὸν νὰ ἐμβαθύνουμε στὴν σημασία τῶν πραγματικῶν καὶ ἐκκλησιαστικῶν Χριστουγέννων, ὥστε νὰ δώσουμε τὴν ὁμολογία τῆς ὀρθῆς πίστεως, ἂν μᾶς ζητηθῇ κάτι τέτοιο, ἢ νὰ παρέμβουμε διακριτικὰ καὶ συμβουλευτικά, γιὰ νὰ ἀποκαταστήσουμε τὴν διαστρεβλωθεῖσα ἀλήθεια τῶν πραγμάτων.
20 δεκεμβρίου 2004
ἰανουάριος 2005
ἱερὸν δωδεκαήμερον 2011-2012