῾Η νέα παρασημαντική

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

῾Η νέα παρασημαντική

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 15 Οκτ 2008, 03:29:51

Γεώργιος Παπαδόπουλος

Ἱστορικὴ ἐπισκόπησις τῆς βυζαντινῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς ἀπὸ τῶν ἀποστολικῶν χρόνων μέχρι τῶν καθ΄ ἠμᾶς (1-1900 μ.Χ)



ΠΕΡΙΟΔΟΣ Η'

ΑΠΟ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΦΕΥΡΕΤΩΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΓΡΑΦΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ

ΜΕΧΡΙ ΤΩΝ ΚΑΘ'ΗΜΑΣ ΧΡΟΝΩΝ (1814-1900)


Ἡ καθιέρωσις τῆς νυν ἐν χρήσει παρασημαντικῆς ἢ μεθόδου.

Τῷ 1814 oι τρεῖς μουσικοί, Χρύσανθος ἀρχιμανδρίτης, Γρηγόριος ὁ Λαμπαδάριος καὶ ὁ ἱεροψάλτης Χουρμούζιος κατιδόντες τὴν ἀνάγκην ῥιζικῆς μεταρρυθμίσεως τῆς παρασημαντικὴ Πέτρου τοῦ Πελοποννησίου, καὶ τῆς διορθώσεως πασῶν τῶν ἐνυπαρχουσὼν ἐλλείψεων ἐν τῇ μουσικῇ, συνειργάσθησαν ἐπιστημονικὼς καὶ ἅ) ὥρισαν ἐκ τῆς Εὐρωπαϊκης ὅμως μουσικῆς δανεισθέντες, τὴν καταμέτρησιν τοῦ ἐν τῇ μελῳδίᾳ δαπανωμένου χρόνου, τουθ’ὅπερ ἀνεπλήρουν oι ἀρχαῖοι Ἕλληνες διὰ τῶν μακρῶν καὶ βραχέων ποδῶν καὶ διὰ τοῦ ῥυθμοῦ• β) ὥρισαν διὰ τῶν κλιμάκων τῶν τόνων τὰ διαστήματα• γ) κατέστρωσαν τάς μουσικὰς θέσεις ὁλογράφους, καὶ δ) ἀντικατέστησαν τὰ πολύφθογγα τοῦ Τροχοῦ διὰ τῶν μονοσυλλάβων καὶ μονοφθόγγων, κατὰ μίμησιν τοῦ Πυθαγόρου καὶ τοῦ Μεδιολάνων ἱεροῦ Ἀμβροσίου, ὧν ὁ πρῶτος συγκροτήσας τὸ Διαπασὼν σύστημα χρῆσιν ἐποιήσατο ἐν τῇ Παραλλαγῇ τῶν μονοσυλλάβων φθόγγων τε, τὰ, τῇ, τῷ, οἵτινες ἦσαν ἐν χρήσει μέχοι τοῦ Δ΄μ.Χ. αἰῶνος, ὅτε ὁ ἱεράρχης Μεδιολάνων ἐχρήσατο τοῖς ἀκολούθοις μονοσυλλάβοις φθόγγοις τῆς ἰδίας αὐτοῦ μεθόδου νε, οὔ, τως, οὖν, ἅ, να, βαι, νε, ὅν, τῷ, καί, κα, τὰ, βαι, νε. Τοὺς φθόγγους τούτους μετέτρεψεν ὁ Guy d’Arezzo (1023-1036) εἰς τοὺς ut (do), re, mi, fα, sol, la, si, oι δὲ τρεῖς διδάσκαλοι, ἀντὶ τῆς ἐν χρήσει τότε πολυσυλλάβου Παραλλαγῇς, εἰσήγαγον τὴν μονοσύλλαβον Παραλλαγὴν πα, βοῦ, γα, δι, κε, ζῶ, νή, πα. Οἱ τρεις~διδάσκαλοι ἐκ τῶν ἀρχαιοτέρων χαρακτήρων ἄλλους μὲν ὡς εὔχρηστους ἐτήρησαν, ἄλλους δὲ ὡς ἄχρηστους ἀπέβαλον, καὶ ἄλλους νέους ὡς ἀναγκαῖονς προσέθηκαν. Ἐκ τῶν ἀχρόνων ὑποστάσεων τῆς ἀρχαίας παρασημαντικῆς διετήρησαν ἑπτὰ χαρακτῆρας τῆς ποιότητος, τὴν Βαρεῖαν, τὸ Ὁμαλόν, τὸ Ἀντικένωμα, τὸ Ψηφιστόν, τὸ Ἕτερον, τὸν Σταυρὸν καὶ τὸ Ἐνδοφωνον. Αἱ παραληφθεῖσαι δὲ ὑποστάσεις, ἡ Ὀξεῖα, τὸ Πελαστόν, τὸ Κούφισμα, ὁ Σύνδεσμος καὶ τὸ Κρατημοϋπόρροον δεν παρίστων τρόπον ἐξαγωγῆς φθόγγων, ὡς αἱ μνημονευθεῖσαι ἑπτά, ἀλλ’ἦσαν σημαντικαὶ μέλους ὁλοκλήρου. Ἐκτὸς τῶν ἀνωτέρω ὑποστάσεων, oι τρεῖς διδάσκαλοι ἀπέβαλον ἐκ τῆς ἀρχαίας μεθόδου καὶ τάς ἑξῆς ὑποστάσεις, σημαντικὰς οὐχὶ ποσότητος, ἀλλ’οὔτε ποιότητος. Καὶ ἄλλων μὲν χρῆσις ἐγίνετο ἐν τῇ χειρονομίᾳ, ἄλλων δὲ πρὸς πλατυασμὸν τῶν μελῶν. Ἰδοὺ δὲ αἱ 37 αὗται ὑποστάσεις: Παρακλητική, Σταυρός, Ἐπέγερμα, Σύναγμα, Ἔσω θεματισμός, Ἔξω θεματισμός, Χόρευμα, Οὐράνισμα, Σείσμα, Θὲς καὶ ἀπόθες, Θέμα ἁπλοῦν, Τρομικόν, Ἐκστρεπτόν, Τρομικὸν σύναγμα, Ψηφιστὸν σύναγμα, Παρακάλεσμα, Ἕτερον, Ψηφιστὸν παρακάλεσμα, Ἡμίφωνον, Ἠμίφθορον, Ἔναρξις, Κράτημα, Κύλισμα, Ἀντικενωκύλισμα, Λύγισμα, Κλάσμα, Ξηρὸν κλάσμα, Ἀργοσύνθετον, Γοργοσύνθετον, Πίεσμα, Βαρεῖα, Διπλῆ, Γοργόν, Ἀργόν, Ὁμαλόν, Ψηφιστόν, καὶ Ἀπόδομα ἢ Ἀπόδερμα ἢ Ἀπόδοσις. Καὶ ἐν γένει oι τρεῖς διδάσκαλοι καθυπέβαλον εἰς κανόνας σταθεροὺς τὴν τότε ἀκανόνιστον θεωρουμένην μουσικήν.

Εἰς τὴν νέαν ταύτην παρασημαντικὴν ἢ μέθοδον, ὡς ἀπεκλήθη αὐτὴ τότε, μετηνέχθησαν πάντα τὰ ἀρχαιότερα μέλῃ τῆς Ἐκκλησίας τὰ ἀποτελοῦντα τὴν ἐγκύκλιον μουσικὴν σειράν, oίoν τὸ σύντομον Στιχηράριον ἐν γένει, τὸ Εἰρμολόγιον ἐν γένει, τὸ Κρατηματάριον, τὸ Οἰκηματάριον, τὸ ἀργὸν Στιχηράριον, ἡ Παπαδικὴ καὶ τὸ Μαθηματάριον• προσέτι ἡρμήνευσαν καὶ ὁλόκληρα μουσικὰ βιβλία, ὡς τὰ Ἅπαντα Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνoύ, τὰ Ἅπαντα Ἰωάννου τοῦ Γλυκέως, τὰ Ἅπαντα Ἰωάννου τοῦ Κουκκουζέλη, τὰ Ἅπαντα Ἰωάννον τοῦ Κλαδά, τὰ Ἅπαντα Γερμανοὺ τοῦ Νέων Πατρών, τὰ Ἅπαντα Μανουὴλ Χρυσάφου τοῦ νέου, τὰ Ἅπαντα Πέτρου τοῦ Μπερεκέτου, τὰ Ἅπαντα Δανιὴλ τοῦ Πρωτοψάλτου, τὰ Ἅπαντα Πέτρου τοῦ Πελοποννησίου, τὰ Ἅπαντα Ἰακώβου τοῦ Πελοποννησίου, τὴν Παπαδικὴν Πέτρου Πρωτοψάλτου τοῦ Βυζαντίου, τὰ Ἅπαντα Μανουὴλ τοῦ Πρωτοψάλτου καὶ ἄλλων ποιητών' ἀπὸ τοῦ Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ ἄχρι Γεωργίου τοῦ Κρητὸς ἀκμασάντων.

Ἤδη ἱδρύεται ἐν Κων/πόλει καὶ εἰδικὴ Σχολὴ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, ἐν ἡ ἐπὶ τῇ βάσει τῆς νέας παρασημαντικῆς ἐδιδάσκετο αὐτὴ ὑπὸ ἔποψιν μὲν πρακτικὴν παρὰ τοῦ Γρηγορίου καὶ Χουρμουζίου, ὑπὸ ἔποψιν δὲ θεωρητικὴν παρὰ τοῦ Χρυσάνθου, οὐ τὸ «Μέγα Θεωρητικὸν τῆς Μουσικῆς» ἐδημοσίευσεν ὁ ἐκ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Παναγιώτης Πελοπίδας ὁ Πελοποννήσιος τῷ 1832. Οἱ μαθηταὶ τῆς σχολῆς ταύτης διασπαρθέντες εἰς τάς διαφόρους ἐπαρχίας τῆς Τουρκίας διέδωκαν τὴν νέαν παρασημαντικήν, ἥτις ἐγένετο εὐπρόσδεκτος, οὐ μόνον διότι ἧτο ὁπωσδήποτε τελειοτέρα καὶ μᾶλλον εὔχρηστος τῆς τέως ἐν χρήσει τοιαύτης, ἀλλὰ καὶ διότι ὑπ’αὐτὴν ἤρξαντο ἐκδιδόμεναι τύποις διάφοροι συλλογαὶ ἐκκλησιαστικῶν μελῶν οὕτω ἀπηλλάγησαν ἔκτοτε οἱ μουσικοὶ τοῦ κόπου τῆς ἀντιγραφῆς τῶν μελῶν.

Ἰστορείται δὲ ὅτι Μανουὴλ ὁ τότε Πρωτοψάλτης καὶ ἄλλοι μουσικοὶ μεγάλως ἀντέστησαν εἰς τὴν μεταρρύθμισιν ταύτην τῆς παρασημαντιικής. Καὶ αὐτὸς ὁ τότε Πατριάρχης Κύριλλος ὁ ἀπὸ Ἀδριανουπόλεως συμφρονὼν κατ’ ἀρχὰς τῷ Πρωτοψάλτη Μανουὴλ ἀντέστη εἰς τὴν παραδοχὴν τῆς νέας παρασημαντικῆς, ἀλλ’ἐπὶ τέλους ἐπείσθη ὑπὸ τοῦ μητροπολίτου Ἐφέσου Διονυσίου, καὶ οὕτω διέταξεν ἐπισήμως τὴν εἰσαγωγὴν τῆς νέας μεθόδου εἰς τὰ πατριαρχεῖα καὶ εἰς τὸ κλίμα τοῦ οἰκουμενικοῦ θρόνου. Ὑπῆρξαν καὶ οἱ δογματίζοντες ὅτι οἱ τρεῖς διδάσκαλοι εἰς τὸ πρακτικὸν μέρος ἀπέτυχον, ὡς μεταδόντες ἡμῖν πλημμελῆ δῆθεν καὶ ἐσφαλμένην μετάφρασιν τῶν ἀρχαίων ἐκκλησιαστικῶν μελῳδιῶν• ἀλλ’ἡ δόξα αὕτη εἶναι ὅλως πεπλανημένη, ἀφοῦ πολλοὶ ἀπὸ τοῦ 1816 μέχρι τοῦ 1830, ἐν οἷς καὶ ὁ Πρωτοψάλτης Κωνσταντῖνος ὁ Βυζάντιος, ἐπέμενον μὴ παραδεχόμενοι τὸ νέον γραφικὸν σύστημα. Ἐπὶ ὅλην δὲ εἰκοσαετίαν πολλοὶ τῶν μουσικῶν ἔψαλον δεξιόθεν ἐκ βιβλίων γεγραμμένων διὰ τῆς παρασημαντικῆς Πέτρου τοῦ Πελοποννησίον, ἀριστερόθεν δὲ ἐκ τῶν του νέου συστήματος ἢ καὶ τανάπαλιν, καὶ ὅμως oυδεὶς αὐτῶν διετύπωσε παράπονα πρὸς τὸν ἕτερον ὡς κακῶς ἀπαγγέλλοντα τὰ μέλη.
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ῾Η νέα παρασημαντική

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 20 Ιαν 2009, 08:51:45

Θέλω νὰ διατυπώσω μία ἀντίρρησί μου στὴν χρῆσι τῶν ὅρων «συνοπτικὴ» καὶ «ἀναλυτικὴ» γραφή. εἶναι αὐτοὶ οἱ ὅροι ἐπίσημοι; διδάσκονται στὴν θεωρία τῆς μουσικῆς; ὑπάρχει ὁμοφωνία τῶν συγχρόνων ψαλτῶν καὶ μουσικοδιδασκάλων γι᾿ αὐτό; ἐγὼ ξέρω ὅτι ἔχουμε μία γραφή, τὴν ὁποία μποροῦμε νὰ τὴν χρησιμοποιήσουμε γιὰ νὰ γράψουμε τὸ μέλος ὅπως θέλουμε, εἴτε κατὰ τὸν συνήθη τρόπο εἴτε τὸ μέλος «ἀναλελυμένον». ὅταν ἀκούω ἢ διαβάζω γιὰ «συνοπτικὴ γραφή», ὁ νοῦς μου πηγαίνει στὴν πρὸ τοῦ 1814 παλαιὰ μέθοδο, ὅπου τὸ μέλος ἀποτυπωνόταν μὲ στενογραφικὸν τρόπον. τὰ ὑπόλοιπα ποὺ λέγονται τὰ θεωρῶ μᾶλλον ὡς ἀποτέλεσμα κάποιας παρεξηγήσεως.

(12/6/2008)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ῾Η νέα παρασημαντική

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 20 Ιαν 2009, 08:56:45

Δὲν ξέρω ἂν τελικῶς θὰ μπορέσωμε νὰ συνεννοηθοῦμε, διότι μὲ τὶς ἴδιες λέξεις φαίνεται ὅτι ἐννοοῦμε ἄλλα πράγματα. εἶναι βασικὸν νὰ ὑπάρξῃ μία κοινὴ νοηματοδότησις κάποιων ὅρων. οἱ ἱστορικοὶ καὶ μουσικοδιδάσκαλοι τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς, ὅσους ξέρω τοὐλάχιστον καὶ συμφώνως μὲ ὅσα ἐδιδάχθηκα, λέγουν συνοπτικὴν τὴν παρασημαντικὴν τὴν πρὸ τοῦ 1814, ἐνῷ ἀναλυτικὴν τὴν μουσικὴν γραφὴν τῶν τριῶν διδασκάλων, ἡ ὁποία ἰσχύει ἔκτοτε μέχρι σήμερα. θεωρῶ ὅτι ὁ λόγος ποὺ χαρακτηρίζουν ἔτσι τὴν κάθε παρασημαντικὴ εἶναι γνωστὸς τοῖς πᾶσιν, ὁπότε δὲν χρειάζεται νὰ τὸν ἐπαναλάβω ἐδῶ. δὲν μπορῶ λοιπὸν νὰ δεχθῶ νὰ καλῆται «συνοπτικὴ» ἡ μουσικὴ γραφὴ τῶν τριῶν, καθ᾿ ἣν στιγμὴν δὲν ἔχει ἐφευρεθῆ καὶ δὲν ἔχει γίνει δεκτὴ κάποια νεωτέρα μουσικὴ γραφή, ἡ ὁποία νὰ παρουσιάζεται ὡς ἀναλυτικωτέρα τῆς γραφῆς τοῦ 1814· ἢ τοὐλάχιστον δὲν γνωρίζω κάτι τέτοιο, καὶ ἂν ὑπάρχῃ, ἂς μοῦ συγχωρεθῇ ἡ ἄγνοια καὶ ἀναμένω μὲ ἐνδιαφέρον κάποιες πληροφορίες.

(17/6/2008)



copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ῾Η νέα παρασημαντική

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 20 Ιαν 2009, 09:03:54

᾿Εδῶ, νομίζω, εἶναι ἕνα ἀπὸ τὰ σημεῖα ποὺ δημιουργοῦν καὶ ἐπιτείνουν τὴν σύγχυσιν ἢ διαφοροποίησιν. ἄλλο πρᾶγμα ἡ ἀνάλυσις τοῦ μέλους (καταγραφὴ μελῳδικῶν φθόγγων ποὺ πρῶτα ἐννοοῦνταν, ἀλλὰ δὲν ἐσημειώνονταν) καὶ ἄλλο ἡ ποιοτικὴ ἐκφορὰ ἑκάστου φθόγγου. ὁ Χρύσανθος στὸ (μέγα) θεωρητικό του τὰ διαχωρίζει σαφῶς. ἡ μελῳδικὴ καὶ ὄχι ἡ ποιοτικὴ ἀνάλυσις συνιστᾷ νέαν παρασημαντικήν. μὲ τὴν νέαν γραφὴν οἱ φθόγγοι σημειοῦνται ἀναλυτικῶς, ἐνῷ μὲ τὴν παλαιοτέραν ὄχι. ἡ ποιότης τῆς ἐκτελέσεως μπορεῖ νὰ σημειωθῇ εἴτε μὲ τὸν ἁπλούστερον τρόπο ποὺ κατέγραψαν οἱ τρεῖς διδάσκαλοι εἴτε μὲ ἀναλυτικώτερον τρόπον, ὅπως ἐπίσης οἱ ἴδιοι, νομίζω, προέβλεψαν. ἂν θὰ σημειωθοῦν κάποιες ποιοτικὲς λεπτομέρειες μὲ τρόπο περισσότερο ἢ λιγώτερο ἀναλυτικό, αὐτὸ δὲν συνιστᾷ διαφορετικὴ μουσικὴ γραφή.

῞Ενα παράδειγμα ἀπὸ τὴν γλῶσσα. οἱ φθόγγοι κ, λ, σ, ξ, ν δὲν προφέρωνται μὲ τὸν ἴδιο τρόπο ἀπὸ τοὺς Μακεδόνες, τοὺς Κρητικούς, τοὺς Ποντίους, τοὺς ῾Ρουμελιῶτες καὶ τοὺς ῾Επτανησίους. καὶ γενικῶς οὔτε προφέρουν μὲ τὸν ἴδιο τρόπο τὶς λέξεις οὔτε ὁ ῥυθμὸς ὁμιλίας εἶναι ἴδιος (δὲν μιλῶ γιὰ διαλεκτικὲς διαφορὲς σὲ λέξεις καὶ συντάξεις). ὁ τρόπος μὲ τὸν ὁποῖο γράφουν τὶς λέξεις ἐπηρεάζεται συχνὰ ἀπὸ τὸ πῶς τὶς προφέρουν. μπορεῖ κανεὶς νὰ γράψῃ τὴν χωριάτικη προφορὰ ἢ τὴν ἀθηναϊκή, νὰ δηλώσῃ τὸ παχὺ σ τῶν Ποντίων ἢ ὄχι, καὶ πολλὰ ἄλλα. αὐτὰ ὅλα ὅμως σὲ καμμία περίπτωσι δὲν σημαίνουν ὅτι π.χ. οἱ ῾Ρουμελιῶτες ἔχουν διαφορετικὸ ἀλφάβητο ἀπὸ τοὺς Κρητικούς. μία εἶναι ἡ γραφὴ τῆς ἑλληνικῆς γλώσσης. καὶ μία εἶναι ἡ μουσικὴ γραφὴ τῆς ἑλληνικῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς. αὐτὸ θέλω νὰ πῶ.
................................

...Δὲν διαφωνοῦμε σ᾿ αὐτὰ καὶ εὐχαριστῶ γιὰ τὸ μάθημα! προηγήθηκαν ἄλλοι διδάσκαλοί μου κατὰ μερικὲς δεκαετίες ποὺ μοῦ τὰ ἔμαθαν, καὶ ἐσημείωσα καὶ ἐγὼ τὰ ἀναγκαῖα στὸ βιβλίο μου γιὰ τὸν Χουρμούζιο τὸ 2003. μόλις ἀνωτέρω προσδιώρισα (δηλαδὴ ἁπλῶς ἐπανέλαβα τὸ μυριόλεκτον μάθημα ποὺ ἐδιδάχθην) εἰς τί συνίστατο ἡ κάθε φορὰ ἀναλυτικωτέρα μουσικὴ γραφὴ τῶν νεωτέρων. φαίνεται πάντως ὅτι δὲν ἐννοοῦμε τὸ ἴδιο πρᾶγμα.

...............................


[Οἱ τρεῖς διδάσκαλοι σχετικῶς μὲ τὴν μουσική τους μεταρύθμισι] ὄχι μόνον ἐπεκρίθησαν ἀπὸ συγχρόνους των ἀλλὰ καὶ ἀπὸ συγχρόνους μας ἐπίσης ἐπεκρίθησαν ἢ καὶ ἐπικρίνονται. ἐδιδάχθην ὅτι ἡ συγκεκριμένη ἐπίκρισις εἶναι ἀσφαλῶς ἄδικος, καὶ συνεχίζω νὰ δέχωμαι αὐτὴν τὴν διδασκαλίαν.

(17/6/2008)



copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ῾Η νέα παρασημαντική

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 20 Ιαν 2009, 09:05:12

...Δὲν μπορῶ δυστυχῶς νὰ παραθέσω δείγματα τοῦ «συνήθους τρόπου γραφῆς» καὶ τοῦ «ἀναλελυμένου μέλους» λόγῳ τεχνικῶν ἀδυναμιῶν. ἁπλῶς ἐδῶ δίδω δύο παραπομπὰς δειγματοληπτικῶς.

1. Καταβασίαι ἀργοσύντομοι «᾿Ανοίξω τὸ στόμα μου» κατὰ ἀναλελυμένην γραμμήν. τὸ ἔχω εἰς ἔκδοσιν τοῦ 1894 (Νεώτατον μουσικὸν ἐγκόλπιον, ἐν ᾿Αθήναις), ἀλλὰ εἶναι ἀντιγραφὴ ἀπὸ παλαιοτέρα ἔκδοσι. δὲν εἶναι λοιπὸν ἴδιον μόνον τῶν νεωτέρων μουσικοδιδασκάλων τὸ νὰ γράφουν μὲ ἀναλελυμένην γραμμήν. ἀλλὰ δὲν πρόκειται περὶ ἄλλης παρασημαντικῆς.

2. «Ἄξιον έστὶν» ὑπὸ Γεωργίου Βόλτου ἀναλελυμένον (Μουσικὸς θησαυρὸς λειτουργίας, 1931, σ. 510).

᾿Εν τέλει λέγων ἢ γράφων περὶ «συνήθους» ἢ «ἀναλελυμένης» μουσικῆς γραφῆς ἐγὼ προσωπικῶς δὲν ἐννοῶ τίποτε. δὲν εἰσάγω νέες ἔννοιες οὔτε νέους ὅρους. ἁπλῶς ἀκολουθῶ ὅ,τι μᾶς παρεδόθη, ὅτι δηλαδὴ ἡ μουσικὴ γραφὴ εἶναι μία καὶ ἀναλυτική, αὐτὴ τῶν τριῶν διδασκάλων, καὶ αὐτὴν μποροοῦμε νὰ τὴν χρησιμοποιήσουμε καὶ γιὰ λεπτομερεστέρα ποιοτικὴ ἀνάλυσι. τὸ ἂν πρέπει ἢ δὲν πρέπει νὰ γίνεται τὸ τελευταῖο καὶ μέχρι ποίου βαθμοῦ καὶ μὲ ποιά συχνότητα δὲν τὸ ἐξετάζω οὔτε τὸ θίγω. ἁπλῶς δηλώνω καὶ πάλι τὴν ἀντίθεσί μου καὶ τὴν ἀντίρρησί μου στὸ νὰ χαρακτηρίζουμε τὴν παρασημαντικὴ τῶν τριῶν διδασκάλων ὡς συνοπτική, διότι συνοπτικὴ ὀνομάζουμε τὴν παλαιοτέρα γραφή.

(17/6/2008)



copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Μουσική παρασήμανσι

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron