Εὐχόμαστε
καλὸν τριῴδιον καὶ καλὴν δύναμιν καὶ πᾶσαν ἀπὸ Κυρίου ἐνίσχυσιν κατὰ τὴν μεγάλην τεσσαρακοστὴν τοῦ 2009 στοὺς συνδρομητὰς καὶ ἀναγνῶστες τῆς ἐπιθεωρήσεως «Συμβολή» (
http://www.symbole.gr/symbole.php) καὶ στὰ μέλη καὶ τοὺς ἐπισκέπτες τῶν διαδικτυακῶν «Διαλόγων» τῆς Συμβολῆς.
Δικαιολογημένα βεβαίως κάποιοι θὰ ἀπορήσουν ἴσως καὶ θὰ θεωρήσουν λίγο καθυστερημένες τὶς εὐχὲς γιὰ καλὸν τριῴδιον σήμερα 19 φεβρουαρίου 2009, ἀφοῦ γνωρίζομε ὅτι τὸ τριῴδιον ἔχει ἤδη ξεκινήσει ἀπὸ τὶς 8 τοῦ μηνός. ἐπίσης μπορεῖ νὰ θεωρήσουν λίγο πρώιμες τὶς εὐχὲς γιὰ καλὴν τεσσαρακοστήν, ἀφοῦ γνωρίζομε ὅτι ἡ ἔναρξί της θὰ γίνῃ στὶς 2 μαρτίου.
Πρὸς λύσιν τῆς ἀπορίας, λέμε τὰ ἑξῆς, καθόσον στὴν «συμβολὴ» συνηθίζομε νὰ ἐρευνοῦμε κάπως τὴν ἐκκλησιαστικὴ λειτουργικὴ παράδοσι·
1. Κατὰ τὴν ἀρχαίαν τάξιν τῆς ἐκκλησίας
τὸ τριῴδιον ἄνοιγε ἀπὸ τὴν κυριακὴν τῆς ἀπόκρεω, διότι ἀπὸ τὴν ἑπομένην δευτέραν (δηλαδὴ γιὰ ἐφέτος ἀπὸ τὶς 23 φεβρουαρίου) ἀρχίζουν νὰ καταχωρίζωνται στὸ ὁμώνυμον λειτουργικὸν βιβλίον οἱ
τριῴδιοι κανόνες γιὰ κάθε ἡμέρα.
2. Κατὰ τὴν ἀρχαίαν τάξιν τῆς ἐκκλησίας ἡ τεσσαρακοστὴ νηστεία ξεκινοῦσε ἐπίσης ἀπὸ τὴν δευτέραν μετὰ τὴν κυριακὴν τῆς ἀπόκρεω, ἡ ὁποία ἦταν ἡ καθαρὰ δευτέρα. δηλαδὴ σὲ ὅλη τὴν σήμερον καλουμένην ἑβδομάδα τῆς τυρινῆς ἐτηρεῖτο νηστεία αὐστηρὰ καὶ ἀνέλαιος. τὰ σχετικὰ τεκμήρια μπορεῖ ὁ ἐνδιαφερόμενος νὰ δῇ στὸ τεῦχος 24 τῆς «συμβολῆς» σελίδες 47-50.
3. Στὰ περισσότερα παλαιὰ τυπικὰ οἱ ὅροι «τριῴδιον» καὶ «τεσσαρακοστή», ὅταν σημαίνουν λειτουργικὴν περίοδον τῆς ἐκκλησίας, ταυτίζονται.
Κατὰ ταῦτα, γιὰ τὴν ἐν Κυρίῳ ἀρξομένην περίοδον ἀπὸ τῆς 23ης φεβρουαρίου τοῦ σωτηρίου ἔτους 2009, εὐχόμεθα
καλὸν τριῴδιον = καλὴν τεσσαρακοστήν