Ψαλτικές καί ἄλλες Μουσικές ἐκδηλώσεις

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Re: Ψαλτικές καί ἄλλες Μουσικές ἐκδηλώσεις

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 12 Απρ 2009, 22:14:19

dkalpakidis έγραψε:Η Ασματική Ακολουθία Παννυχίς θα τελεσθεί για τελευταία φορά εφέτος στον Ιερό Ναό Αγίου Αποστόλου και Πρωτομάρτυρος Στεφάνου την Παρασκευή 10 Απριλίου 2009 τελευταία ημέρα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής


῾Η ἐν λόγῳ ᾀσματικὴ ἀκολουθία ἐτελέσθη μὲ ἐπιτυχία, καὶ ὁ χοράρχης Δημήτριος Καλπακίδης ἐδημοσίευσε ἤδη σχετικὲς ἠχογραφήσεις ἐδῶ.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Κατάλογοι μουσικῶν χειρογράφων

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 19 Ιουν 2009, 02:55:43

Κατάλογοι μουσικῶν χειρογράφων

Χτὲς πέμπτη 18 ἰουνίου 2009 στὶς 12.00 τὸ μεσημέρι σὲ μία ὄμορφη καὶ σεμνὴ τελετὴ στὰ γραφεῖα τῆς ἱερᾶς συνόδου τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος ἔγινε ἡ παρουσίασι τεσσάρων ἐκδόσεων τοῦ ῾Ιδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας. πρόκειται γιὰ 4 τόμους ποὺ ἐντάσσονται στὴν σειρὰ «κατάλογοι» τοῦ ῾Ιδρύματος μὲ γενικὸ τίτλο «Τὰ χειρόγραφα βυζαντινῆς μουσικῆς». οἱ παρουσιασθέντες τόμοι ἦσαν οἱ ἀκόλουθοι·

1. ᾿Αχιλλέως Χαλδαιάκη, «Τὰ χειρόγραφα βυζαντινῆς μουσικῆς — Νησιωτικὴ ῾Ελλάς», τόμος Α΄, ῞Υδρα, ᾿Αθῆναι 2005, σελίδες 480. Περιέχονται τὰ χειρόγραφα τῆς νήσου ῞Υδρας.

2. Γρ. Θ. Στάθη, «Τὰ χειρόγραφα βυζαντινῆς μουσικῆς — Μετέωρα», κατάλογος περιγραφικὸς τῶν χειρογράφων τῆς ἑλληνικῆς ψαλτικῆς τέχνης, βυζαντινῆς καὶ μεταβυζαντινῆς, τῶν ἀποκειμένων εἰς τὰς βιβλιοθήκας τῶν ἱερῶν μονῶν τῶν Μετεώρων, ᾿Αθήνα 2006, 80 + 592.

3. Δημητρίου Κ. Μπαλαγεώργου καὶ Φλώρας Ν. Κρητικοῦ, «Τὰ χειρόγραφα βυζαντινῆς μουσικῆς – Σινά», τόμος Α΄, ᾿Αθήνα 2008, σελίδες 64 + 664.

4. ᾿Εμμανουὴλ Στ. Γιαννοπούλου, «Τὰ χειρόγραφα βυζαντινῆς μουσικῆς – ᾿Αγγλία», τόμος Α΄, ᾿Αθήνα 2008, σελίδες 504.

Στὴν ἐκδήλωσι δὲν μπόρεσε νὰ παρευρεθῇ ὁ ἀρχιεπίσκοπος ᾿Αθηνῶν καὶ πάσης ῾Ελλάδος, ὅπως ἀρχικὰ εἶχε προγραμματιστῆ, ἀλλὰ ἐκπροσωπήθηκε ἀπὸ τὸν ἀρχιγραμματέα τῆς ἱερᾶς συνόδου ἀρχιμανδρίτη Κύριλλο Μισιακούλη, ὁ ὁποῖος ἀνέγνωσε καὶ σχετικὸ εὐλογητικὸ μήνυμα τοῦ ἀρχιεπισκόπου.

Κατόπιν ὁ διευθυντὴς τοῦ ἱδρύματος Γρηγόριος Θ. Στάθης, ὁμότιμος καθηγητὴς τοῦ πανεπιστημίου ᾿Αθηνῶν, παρουσίασε τοὺς 4 τόμους σὲ μία ὁμιλία μὲ τίτλο «Οἱ φίλοι σου, ἀλληλούια· ἐμοὶ λίαν ἐτιμήθησαν οἱ φίλοι σου, ὁ Θεός· ἀλληλούια» (ψαλμὸς 138,17). τὸν ψαλμικὸ στίχο εἶχε καταστρώσει σὰν στίχο πολυελέου κάνοντας ἕναν ἀναγραμματισμό, διπλασιάζοντας μία λέξι καὶ προσθέτοντας δύο φορὲς τὸ «ἀλληλούια». μὲ τὸν γνωστὸ ὄμορφο γλαφυρὸ καὶ λογοτεχνικό του λόγο ὁ ὁμιλητὴς στὴν ἀρχὴ ἐξέτασε τὴν ἔννοια «φίλοι τοῦ Θεοῦ» μὲ ἀρκετὲς ἀναφορὲς ἀπὸ τὴν Καινὴ Διαθήκη, γιὰ νὰ περάσῃ στὸ δοξαστικὸ τῆς μεγάλης πέμπτης
    «Μυσταγωγῶν σου, Κύριε, τοὺς μαθητάς, ἐδίδασκες λέγων·
    φίλοι, ὁρᾶτε, μηδεὶς ὑμᾶς χωρίσει μου φόβος·
    εἰ γὰρ πάσχω, ἀλλ' ὑπὲρ τοῦ κόσμου·
    μὴ οὖν σκανδαλίζεσθε ἐν ἐμοί·
    οὐ γὰρ ἦλθον διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι
    καὶ δοῦναι τὴν ψυχήν μου λύτρον ὑπὲρ τοῦ κόσμου.
    εἰ οὖν ὑμεῖς φίλοι μου ἐστέ, ἐμὲ μιμεῖσθε·
    ὁ θέλων πρῶτος εἶναι ἔστω ἔσχατος·
    ὁ δεσπότης ὡς ὁ διάκονος·
    μείνατε ἐν ἐμοί, ἵνα βότρυν φέρητε·
    ἐγὼ γάρ εἰμι τῆς ζωῆς ἡ ἄμπελος».
Στὴν συνέχεια διεύρυνε τὴν ἔννοια «φίλοι τοῦ Θεοῦ» συμπεριλαμβάνοντας σ᾿ αὐτοὺς τοὺς ψάλτες, μελουργούς, μελοποιούς, κωδικογράφους καὶ δημιουργοὺς τῶν χειρογράφων τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς, βιβλιοδέτες-σταχωτές, βιβλιοθηκαρίους, συλλογεῖς καὶ φροντιστὲς τῶν συγκεκριμένων χειρογράφων. αὐτὸς ὁ ὄμορφος κόσμος ὅμως παραμένει κρυμμένος, θαμμένος, ἄγνωστος καὶ ἀναξιοποίητος, μέχρι νὰ ἔρθουν οἱ σύγχρονοι «φίλοι τοῦ Θεοῦ» καὶ φίλοι τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς, νὰ ἀναδιφήσουν μέσα σὲ βιβλιοθῆκες, συλλογὲς καὶ κρύπτες, νὰ περιγράψουν λεπτομερῶς τὸ κάθε χειρόγραφο καὶ νὰ παρουσιάσουν μὲ λεπτομερῆ –ὅσον τὸ δυνατὸν– καὶ σχολαστικὸ ἀκόμη τρόπο αὐτὸν τὸν σχεδὸν μυθικὸ κόσμο, καταδείχνοντας πόσο προσέφερε καὶ συνέβαλε στὴν δημιουργία καὶ διατήρησί του ὄχι μόνον ὁ μελοποιὸς-δημιουργὸς καὶ ὁ κωδικογράφος-ἀντιγραφεὺς ἀλλὰ καὶ κάθε ἄλλος παράγων ποὺ ἀναμίχθηκε στὴν πορεία αὐτῶν τῶν μουσικῶν χειρογράφων ἀνὰ τοὺς αἰῶνες.

῾Ο καθηγητὴς μὲ παραστατικὸ τρόπο κατέδειξε τὶς δυσκολίες, τὴν εὐθύνη καὶ τὴν σημασία ποὺ ἔχει τὸ ἔργο τῆς καταλογογραφήσεως γιὰ τὴν τέχνη καὶ τὴν ἐπιστήμη τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς. καὶ ἀσφαλῶς ἔχει ἀπόλυτο δίκιο, ὅταν λέῃ ὅτι τὰ χειρόγραφα τῆς βυζαντινῆς μουσικῆς πρέπει πρῶτα νὰ ἀνακαλυφθοῦν καὶ νὰ καταλογογραφηθοῦν ὅλα λεπτομερῶς, ὥστε νὰ εἶναι γνωστὰ καὶ νὰ εἶναι δυνατὴ ἡ ἀνεύρεσίς των. αὐτὸ ἀσφαλῶς θὰ εἶναι τὸ πρῶτο βῆμα, διότι χωρὶς αὐτὸ δὲν θὰ μποροῦν νὰ ἀκολουθήσουν τὰ ὑπόλοιπα, δηλαδὴ ἡ ἐπισταμένη μελέτη τους, ἡ φωτογράφησί τους, ἡ σύγκρισί τους, ἡ ἔκδοσι ὅσων χρειάζεται καὶ ὅσων εἶναι δυνατὸν νὰ ἐκδοθοῦν, ἐνδεχομένως καὶ ἡ διάθεσί τους μέσῳ τοῦ διαδικτύου, ἂν καὶ ἔχω ἐξηγήσει ἀλλοῦ (ἐδῶ καὶ ἐδῶ)ὅτι τὸ διαδίκτυο δὲν εἶναι ἀσφαλὲς μέσο ἀποθηκεύσεως τῶν πολιτιστικῶν ἀγαθῶν, οὔτε πολὺ περισσότερο ἐπαρκὲς μέσο γιὰ τὴν διαιώνισι αὐτῶν ἀπὸ τὴν φθορὰ καὶ τὴν καταστροφή. ἐπειδὴ λοιπὸν εἶναι ἀναγκαῖο οἱ καταλογογραφήσεις αὐτὲς νὰ ἐκτυπωθοῦν, γιὰ νὰ διαδοθοῦν καὶ νὰ παραμείνουν καὶ στὶς μελλοντικὲς γενιές, ὁ ὅρος «φίλοι τοῦ Θεοῦ» πάλι διευρύνεται γιὰ νὰ περιλάβῃ καὶ ὅσους συμβάλλουν στὴν ἔκδοσι αὐτῶν τῶν βιβλίων, στοιχειοθέτες, γραφίστες, διορθωτὲς-ἐπιμελητές, τυπογράφους, βιβλιοδέτες κ.λπ..

῾Ο καθηγητὴς Γρηγόριος Στάθης ἀναφέρθηκε λεπτομερῶς καὶ στὰ λεγόμενα τεχνικὰ χαρακτηριστικὰ τῶν τόμων, ὅπως μεταξὺ ἄλλων στὸ εἶδος καὶ στὴν ποιότητα τοῦ χάρτου ἐκτυπώσεως, στὸν τρόπο ἐμφανίσεως τῶν περιεχομένων (αὐτὸ ποὺ λέμε στὴν τυπογραφικὴ γλῶσσα «στήσιμο σελίδος»), ἀκόμη καὶ στὰ εἴδη καὶ τὰ μεγέθη τῶν γραμματοσειρῶν. εἶπε ὅτι σ᾿ αὐτὴν τὴν σειρὰ τῶν καταλόγων τοῦ ἱδρύματος χρησιμοποιοῦνται οἱ γραμματοσειρὲς «ἁπλὰ» καὶ «πελασγικὰ» μὲ μόνη ἐξαίρεσι –εὐχάριστη γιὰ μένα– τὸν κατάλογο τοῦ Μανόλη Γιαννόπουλου, ποὺ εἶναι γραμμένος καὶ τυπωμένος μὲ τὴν γραμματοσειρὰ «παλατίνο» (= παλατινά;). ἦταν ἕνα σημεῖο τῆς ὁμιλίας του, ποὺ γιὰ κάποιους ἴσως νὰ φαινόταν ἀνιαρὸ ἢ βαρετὸ μὲ τόσο πολλὲς καὶ ἐξειδικευμένες λεπτομέρειες, ἀλλὰ γιὰ μένα ἦταν τὸ ἴδιο ἐνδιαφέρον μὲ τὴν ὑπόλοιπη ὁμιλία καὶ εἶχα διαθέσει τὸ 100% τῆς προσοχῆς μου, γιὰ νὰ μὴ χάσω οὔτε μισὴ συλλαβὴ ἀπὸ αὐτὲς τὶς τεχνικὲς προδιαγραφές. ἴσως φταίει τὸ ἐπάγγελμά μου, ἡ πολυχρόνια καὶ συνεχὴς ἐργασία μου σὲ τυπογραφεῖα καὶ ἐκδοτικοὺς οἴκους· ἀλλὰ ἀπὸ αὐτὴν τὴν ἐνασχόλησί μου ἔμαθα ὅτι τὰ πρῶτα ἑλληνικὰ τυπογραφικὰ στοιχεῖα, τὰ περίφημα «βενετσιάνικα», εἶναι σχεδὸν αὐτούσια τὰ γράμματα τῶν χειρογράφων, ἐνῷ ἀμέσως μετὰ σχεδιάστηκαν τὰ «ἁπλά» (τὰ πρῶτα «ἁπλὰ» ὠνομάστηκαν καὶ εἶναι μέχρι σήμερα γνωστὰ ὡς «μποντόνι»), τὰ «πελασγικά», τὰ «ἀττικὰ» καὶ τὰ «ἐλζεβίρ» (τὰ πρῶτα «ἐλζεβὶρ» εἶναι αὐτὰ ποὺ σήμερα εἶναι γνωστὰ ὡς «παλατίνο»), ποὺ καὶ αὐτὰ ἀπὸ χειρόγραφα πάλι προέρχονται· ἐπὶ παραδείγματι ὑπάρχουν χειρόγραφα στὸ ῞Αγιον Ὄρος γραμμένα ἀπὸ καλλιγράφους μοναχοὺς μὲ γραμμάτα ὁλόιδια μὲ αὐτὰ τῆς σειρᾶς «ἁπλά». τὰ νέα τυπογραφικὰ στοιχεῖα ἦσαν καλλίτερα σχεδιασμένα, πιὸ τυποποιημένα καὶ πολὺ εὐανάγνωστα. ἑπομένως οἱ γραμματοσειρὲς «ἁπλὰ» καὶ «ἐλζεβὶρ» («παλατίνο») μαζὶ μὲ τὰ «πελασγικὰ» εἶναι οἱ καταλληλότερες γιὰ ἑλληνικὰ κειμενα, καὶ ἰδιαιτέρως γιὰ ἐπιστημονικὲς μελέτες, γιὰ χριστιανικὰ συγγράμματα καὶ γιὰ ἐκδόσεις ποὺ ἀναδεικνύουν τὴν παράδοσι καὶ τὸν πολιτισμὸ τοῦ γένους μας.

Στὴν συνέχεια οἱ συγγραφεῖς τῶν καταλόγων ἔκαμαν μία πολὺ σύντομη ἀναφορὰ στὰ ἔργα τους. μίλησαν ὁ ἐπίκουρος καθηγητὴς ᾿Αχιλλεὺς Χαλδαιάκης, ὁ Δημήτριος Μπαλαγεῶργος (παρίσταντο καὶ οἱ δύο λέκτορες καὶ ἀπὸ κοινοῦ συγγραφεῖς Δημήτριος Μπαλαγεῶργος καὶ Φλώρα Κρητικοῦ, ἀλλὰ μίλησε μόνον ὁ πρῶτος), καὶ ὁ λέκτωρ ᾿Εμμανουὴλ Γιαννόπουλος.

᾿Ελπίζω τὸ ῞Ιδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας νὰ δημοσιεύσῃ στὴν ἱστοσελίδα του (http://www.ibyzmusic.gr/) τοὐλάχιστον τὴν ὁμιλία τοῦ καθηγητοῦ Γρηγορίου Στάθη καὶ κάποιες φωτογραφίες ἀπὸ τὴν ἐκδήλωσι.

Μεταξὺ ἄλλων εἶχα τὴν εὐκαιρία νὰ συναντήσω καὶ νὰ γνωριστῶ προσωπικὰ μὲ τὸν Μανόλη Γιαννόπουλο, ὁ ὁποῖος πρόσφατα ἀναγορεύτηκε λέκτωρ στὸ πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. εἴχαμε ἀπὸ παλαιότερα ἐπικοινωνία καὶ κάποια συνεργασία, ἀλλὰ μέχρι χτὲς δὲν εἶχαμε συναντηθῆ ἀπὸ κοντά.

Στὴν παρουσίασι εἶχαν προσέλθει ἐπίσης ἀρκετοὶ κληρικοί, μουσικολόγοι, πρωτοψάλτες, μουσικοί, ὑπάλληλοι τῶν γραφείων τῆς ἱερᾶς συνόδου, ἀλλὰ καὶ συγγενεῖς τῶν συγγραφέων. ἀναφέρω μερικὰ ὀνόματα, ὅσα θυμοῦμαι τοὐλάχιστον·
— ὁ πρωτοψάλτης Βασίλειος ᾿Εμμανουηλίδης, τέως ἄρχων λαμπαδάριος τῆς μεγάλης τοῦ Χριστοῦ ἐκκλησίας, μὲ τὸν ὁποῖο εἶχα μικρὰ συνομίλια γιὰ θεματα μουσικῆς φύσεως·
— ὁ Λυκοῦργος ᾿Αγγελόπουλος, ἄρχων πρωτοψάλτης τῆς ἀρχιεπισκοπῆς Κωνσταντινουπόλεως, μὲ τὸν ὁποῖο συναντήθηκα ξανὰ ὕστερα ἀπὸ 16 ἢ 17 χρόνια, ἀπὸ τὴν ἐποχὴ ποὺ εἴχαμε κάποια συνεργασία γιὰ τὴν συγκέντρωσι ἠχογραφήσεων ἀπὸ μαθητὲς τοῦ φημισμένου ῾Αγιορείτου μουσικοδιδασκάλου Συνεσίου τοῦ Σταυρονικητιανοῦ (ἡ λέξι «συνεργασία» ἴσως εἶναι κάπως ὑπερβολική, ἂς ποῦμε ὅτι εἴχαμε κάμει κάποιο διάλογο ἢ κάποιες σκέψεις, διότι ἐγὼ ἐκείνη τὴν ἐποχὴ «περὶ ἄλλα ἐμερίμνων καὶ ἐτυρβαζόμην» καὶ ἐνωρὶς ἐγκατέλειψα αὐτὸ τὸ σχέδιο)·
— ὁ πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Τζέρπος, ἀναπληρωτὴς καθηγητὴς τοῦ πανεπιστημίου ᾿Αθηνῶν·
— ὁ πρωτοπρεσβύτερος Σπυρίδων ᾿Αντωνίου, μουσικολόγος καὶ ἐπίκουρος καθηγητὴς τῆς θεολογικῆς σχολῆς ᾿Α. Π. Θεσσαλονίκης·
— ὁ πρωτοπρεσβύτερος Θωμᾶς Συνοδινός·
— ὁ πρωτοπρεσβύτερος Δημήτριος Νίκου·
— ὁ ἀρχιμανδρίτης Γεώργιος ῾Ρέμπελος·
— ὁ ἐπιφανὴς πρωτοψάλτης Παναγιώτης Δερμούσης, ἄριστος χοράρχης καὶ παλαιὸ μέλος τῆς χορῳδίας «Οἱ μαΐστορες τῆς Ψαλτικῆς Τέχνης»·
— ὁ πρωτοψάλτης Θεόδωρος Βασιλείου·
— ὁ πρωτοψάλτης Κώστας Ζορμπᾶς·
— ὁ μουσικολόγος Γρηγόριος ᾿Αναστασίου, ἐπιστημονικὸς συνεργάτης τοῦ ῾Ιδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας·
— ὁ μουσικολόγος Γεώργιος Κωνσταντίνου·
— ὁ πρωτοψάλτης ᾿Ιωάννης Τσούνης·
— οἱ πρωτοψάλτες ἀδελφοὶ Βασίλειος καὶ Γεώργιος Σώρρας·
— ὁ πρωτοψάλτης Νικόλαος Τσῶλος·
— ὁ πρωτοψάλτης Κωνσταντῖνος Πολίτης·
— ὁ ἐκ ῾Ρουμανίας μουσικὸς Μαρσὲλ Σπινέι μὲ τὴν σύζυγό του·
καὶ ἀρκετοὶ ἄλλοι ἐραστὲς καὶ ἐπιστήμονες τῆς ἱερᾶς τοῦ Δαμασκηνοῦ τέχνης.

Στὸ τέλος διανεμήθηκαν στοὺς παρευρισκομένους ἀντίτυπα ἀπὸ τοὺς παρουσιασθέντας τόμους, ἐνῷ ἀκολούθησε μικρὰ δεξίωσις μὲ «μπουφὲ» νηστησίμων ἐδεσμάτων, ἀπὸ αὐτὰ τῶν ὁποίων ἡ βρῶσις ἐπιτρέπεται κατὰ τὴν περίοδο τῆς τρεχούσης νηστείας τῆς καλουμένης «τῶν ἁγίων ἀποστόλων». ἡ ὅλη ἐκδήλωσις εἶχε διοργανωθῆ μὲ ἐπιτυχία καὶ ἄφησε ἀγαθὲς ἐντυπώσεις καὶ πολλὴ ὠφέλεια σὲ ὅσους τὴν παρακολούθησαν.



copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ψαλτικές καί ἄλλες Μουσικές ἐκδηλώσεις

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 12 Ιούλ 2009, 18:45:15

Τὴν περασμένη τετάρτη 8 ἰουλίου 2009 ποὺ μίλησα μὲ τὸν χοράρχη ᾿Αθανάσιο Παϊβανᾶ μὲ ἐνημέρωσε ὅτι μὲ τὴν χορῳδία του «᾿Εργαστῆρι Ψαλτικῆς» θὰ πραγματοποιήσῃ 2 μεγάλες συναυλίες στὸ Φεστιβὰλ ᾿Ορθοδόξου Μουσικῆς στὴν Πετρούπολι ῾Ρωσίας. ἡ μία συναυλία θὰ πραγματοποιηθῇ στὴν ἴδια τὴν Πετρούπολι τὴν παρασκευὴ 17 ἰουλίου καὶ ἡ ἄλλη στὴν πόλι Novgorod τὴν κυριακὴ 19 τοῦ μηνός. ὅπως μαθαίνουμε ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα τῆς χορῳδίας (http://www.ergpsa.gr/), οἱ συναυλίες θὰ ἔχουν δύο μέρη. στὸ πρῶτο μέρος θὰ ἑρμηνευθοῦν μουσικὲς συνθέσεις ἀπὸ τὸν ἐνιαύσιο κύκλο καὶ στὸ δεύτερο ἀπὸ τὶς ἀκολουθίες τοῦ νυχθημέρου.

Εὐχόμαστε ὁλοψύχως στὸ ἐκλεκτὸ μέλος τῶν «Διαλόγων» κ. ᾿Αθανάσιο Παϊβανᾶ καὶ στὴν χορῳδία του κάθε ἐπιτυχία στὶς δύο συναυλίες ποὺ θὰ δώσουν καὶ γιὰ τὶς ὁποῖες ἐλπίζουμε νὰ ἔχουμε ἀργότερα καὶ περισσότερη πληροφορόρησι, καθὼς καὶ ἠχητικὰ ἢ ὀπτικοακουστικὰ ἀρχεῖα, γιὰ ἐμᾶς ποὺ δὲν θὰ ἔχωμε τὴν δυνατότητα νὰ παρευρεθοῦμε σὲ αὐτὲς τὶς συναυλίες.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Συναυλία ᾿Αθανασίου Παϊβανᾶ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 10 Σεπ 2009, 10:14:36

Τὴν Κυριακὴ 13 Σεπτεμβρίου 2009 στὶς 19:30 μ.μ. ὁ χοράρχης ᾿Αθανάσιος Παϊβανᾶς μὲ τὴν χορῳδία του «᾿Εργαστῆρι Ψαλτικῆς» (http://www.ergpsa.gr/) θὰ πραγματοποιήσῃ συναυλία βυζαντινής μουσικής στὸ Μερόπειο ῞Ιδρυμα (Διονυσίου ᾿Αρεοπαγίτου 45, τηλ. 210-9218991).

Εὐχόμαστε ὁλοψύχως στὸ ἐκλεκτὸ μέλος τῶν «Διαλόγων» κ. ᾿Αθανάσιο Παϊβανᾶ καὶ στὴν χορῳδία του κάθε ἐπιτυχία καὶ σὲ αὐτὴν τὴν συναυλία, γιὰ τὴν ὁποία ἐλπίζουμε νὰ ἔχουμε ἀργότερα καὶ περισσότερη πληροφόρησι, καθὼς καὶ ἠχητικὰ ἢ ὀπτικοακουστικὰ ἀρχεῖα, γιὰ ὅσους δὲν θὰ ἔχουν τὴν δυνατότητα νὰ παρευρεθοῦν.

῾Η συναυλία τοῦ ᾿Αθανασίου Παϊβανᾶ εἶναι ἡ πρώτη τῶν ἐτησίων πολιτιστικῶν ἐκδηλώσεων «ΜΕΡΟΠΕΙΑ 2009», στὸ πλαίσιο τῶν ὁποίων τὸ Μερόπειο Φιλανθρωπικὸ Σωματεῖο σὲ συνεργασία μὲ τὴν ῾Ελληνοαμερικανικὴ ἕνωσι διοργανώνει μουσικὲς συναντήσεις γιὰ τὸ διάστημα ἀπὸ 13 ἕως 18 Σεπτεμβρίου 2009. ἡ εἴσοδος γιὰ τὸ κοινὸ εἶναι ἐλεύθερη.

Τὰ Μερόπεια 2009 εἶναι ἀφιερωμένα στὰ ἐνενῆντα ἔτη ἀπὸ τὴν θεμελίωσι τοῦ ἰδιόκτητου ναοῦ ἁγίας Σοφίας ᾿Ακροπόλεως καὶ στὴν ἀνάμνησι τῆς ἐθνικῆς, κοινωνικῆς καὶ ἀνθρωπιστικῆς προσφορᾶς τοῦ σωματείου στοὺς πρόσφυγες καὶ τὶς οἰκογένειες τῶν πεσόντων ῾Ελλήνων στρατιωτῶν κατά τὴν διάρκεια τῆς μικρασιατικῆς καταστροφῆς.


    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ - ΜΕΡΟΠΕΙΑ 2009
Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2009 - Ώρα 19.30
Συναυλία Βυζαντινής Μουσικής με επίκαιρους ύμνους από το «Εργαστήρι Ψαλτικής» υπό τη διεύθυνση του Χοράρχη Αθ. Παιβανά στην αίθουσα του Μεροπείου Σωματείου

Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009 – Ώρα 19.30
Συναυλία Παραδοσιακής Μουσικής «Αφιέρωμα στη Μικρά Ασία» από την χορωδία και την ορχήστρα Παραδοσιακών Οργάνων του Πανεπιστημίου Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Πέτρου Μουστάκα, σε συνεργασία με το Κέντρο Εθνομουσικολογίας και το «Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων» στον κήπο του Μεροπείου Σωματείου.

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009 – Ώρα 18.30
Συναυλία Μουσικής Δωματίου με έργα για φλάουτο και πιάνο με την Σοφία Καμβύση και τον πιανίστα Σταύρο Κόλλια με έργα J.S. Bach και Schubert στην αίθουσα του Μεροπείου Σωματείου.

Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2009 – Ώρα 20.00
Ρεσιτάλ Κλασσικού Τραγουδιού με την σοπράνο Αντωνία Καλογήρου και τον πιανίστα της ΕΛΣ π. Χρύσανθο Αλισάφη με έργα Mahler και R. Strauss. στην αίθουσα του Μεροπείου Σωματείου

Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2009 – Ώρα 20.30- Μασσαλίας 22
Συναυλία Βυζαντινής Μουσικής «Η Σμύρνη κάποτε..» από την «Χορωδία Εθνικού Ωδείου Αθηνών» και την «Ορθόδοξη Εκκλησιαστική Βυζαντινή Χορωδία» υπό τη διεύθυνση του Χοράρχη Μιχάλη Μακρή στο θέατρο της Ελληναμερικανικής Ένωσης.

«Μερόπειο Σωματείο», Διονυσίου Αρεοπαγίτου 45, στάση Μετρό Ακρόπολη, έναντι Ηρωδείου, τηλ. επικοινωνίας 210.92.18.991 - 210.92.30.198

«Ελληναμερικανική Ένωση», Μασσαλίας 22, Στάση Μετρό Πανεπιστήμιο, τηλ. επικοινωνίας 210.36.80.900.


Περισσότερες πληροφορίες γιὰ τὸ Μερόπειο ῞Ιδρυμα
http://www.resaltomag.gr/forum/viewtopic.php?t=3653
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ψαλτικές καί ἄλλες Μουσικές ἐκδηλώσεις

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Τετ 02 Δεκ 2009, 09:57:01

Την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2009 και ώρα 7 μ.μ.στο Πνευματικό Κέντρο Σκύδρας θα πραγματοποιηθεί,
υπό την αιγίδα της ΔΗ.Κ.Ε.Σ.*,
εκδήλωση με Ύμνους Χριστουγέννων και Κάλαντα
με την Χορωδία Ψαλτικής Τέχνης του Δήμου Σκύδρας.

* ΔΗμοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Σκύδρας
Συνημμένα
Afisa.pdf
(107.22 KiB) Έχει μεταφορτωθεί 295 φορές
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Re: Ψαλτικές καί ἄλλες Μουσικές ἐκδηλώσεις

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 08 Δεκ 2009, 13:58:13

Καλὴ ἐπιτυχία, Δημήτριε, σὲ σένα καὶ στὴν χορῳδία σου. ἂν γιὰ ἑμᾶς τοὺς μακρὰν εὑρισκομένους ὑπάρξῃ καὶ κανένα ἠχητικὸ ἀπὸ τὴν ἐκδήλωσι, θὰ εἶναι ὅ,τι καλλίτερο.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ψαλτικές καί ἄλλες Μουσικές ἐκδηλώσεις

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Δευτ 14 Δεκ 2009, 08:47:13

Διονύσιε ευχαριστώ για τις εκ βάθους καρδίας ευχές σου.
Η εκδήλωση είχε πράγματι μεγάλη επιτυχία.
Μεγάλη προσεύλευση κόσμου, άψογη παρουσίαση [κ. Έλσα Γάτσου Δερμιτζάκη], καλή απόδοση των ύμνων από την Χορωδία και από τους μονωδούς [Ι. Εμμανουηλίδης- Σ. Κιζιρίδης- Δ. Καλπακίδης- Βίκυ Παπαδοπούλου] και ομιλία σχετικά με την υμνογραφία των Χριστουγέννων από τον αρχιερατικό επίτροπο Σκύδρας πανοσιολογιώτατο π. Αντώνιο Κορέστη.

Το πρόγραμμα διαμορφώθηκε ως εξής:
1. Η γέννησίς σου... [εισοδικόν εκ γ']
2. Λαθών ετέχθης...
3. Καθίσματα α' και β' στιχολογίας.
4. Α' ωδή κανόνος χριστουγέννων και Καταβασία.
5. Αίνοι, Στιχολογία [4 πρώτοι στίχοι], Ιδιόμελα.
6. Μάγοι Περσών Βασιλείς.
7. Σήμερον ο Χριστός... [Εμμανουηλίδης Ι.]
8. Κράτημα Ιωάννου Πρωτοψάλτου. [Κιζιρίδης Σ. -Καλπακίδης Δ.]
9. Η Παρθένος σήμερον...

10. Ομιλία π. Αντωνίου Κορέστη.

11. Φιλέορτοι Χριστιανοί.
12. Άναρχος Θεός...
13. Από της ερήμου...
14. Του Σκλάβου το καράβι.

Διάρκεια 1:15

Υπάρχει ηχογραφημένο υλικό το οποίο μόλις λάβω θα το ψηφοποιήσω και θα το ανεβάσω στην ΣΥΜΒΟΛΗ.

Καλά Χριστούγεννα!
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Χριστουγεννιάτικη συναυλία, «᾿Εργαστῆρι Ψαλτικῆς»

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 15 Δεκ 2009, 13:07:40

Tὸ «᾿Εργαστῆρι Ψαλτικῆς» μὲ χοράρχη τὸν ᾿Αθανάσιο Παϊβανᾶ πραγμαοποιεῖ χριστουγεννιάτικη συναυλία στὶς 21/12/2009, ὥρα 20.30 στὴν αἴθουσα τοῦ φιλολογικοῦ συλλόγου «Παρνασσός».

Τὸ πρόγραμμα ἔχει ἀναρτηθῆ στὴν ἱστοσελίδα τῆς χορῳδίας.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Ασματική Ακολουθία "Παννυχίς"

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Κυρ 31 Ιαν 2010, 06:25:47

Dionysios έγραψε:...ὁ σκοπὸς τῆς τελέσεως τέτοιων ἀρχαϊκῶν τελετῶν δὲν εἶναι ἡ ἀναβίωσίς των καὶ ἡ ἐνδεχομένη ὑποκατάστασις δι᾿ αὐτῶν τοῦ σημερινοῦ λειτουργικοῦ πλούτου. πρόκειται γιὰ ἔκτακτες περιπτώσεις, ποὺ προσφέρουν τὴν εὐκαιρία νὰ ἐμβαπτιστοῦμε, ἔστω καὶ μερικῶς, στὸ ὕφος καὶ τὸ πνεῦμα τῆς ἀρχαίας λειτουργικῆς ζωῆς, ἢ ἀκόμη γιὰ εὐκαιρίες νὰ μελετήσωμε ἐν τῇ πράξει ὅσα οἱ πηγὲς μᾶς διασῴζουν, ὥστε πολλὲς φορὲς νὰ κατανοήσωμε καλλίτερα καὶ τὸν σημερινὸ λειτουργικὸ πλοῦτο, ὁ ὁποῖος εἶναι φυσικὴ ἐξέλιξις καὶ συνέχεια τῆς λειτουργικῆς ζωῆς τῶν ἀποστολικῶν χρόνων καὶ τῶν αἰώνων τῶν οἰκουμενικῶν συνόδων καὶ τῆς λαμπρᾶς θεολογίας τῶν ἁγίων πατέρων.


Η Ασματική Ακολουθία "Παννυχίς" θα τελεσθεί την Τετάρτη της πρώτης εβδομάδας των Νηστειών [17 Φεβρουαρίου και ώρα 7:00 μ.μ.]
στον Ιερό Ναό Αγίου Αποστόλου και Πρωτομάρτυρος Στεφάνου Σκύδρας.
Η καθιέρωση της τελέσεως της "Παννυχίδος" απαξ την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή δεν έχει φυσικά σκοπό να αντικαταστήσει το ισχύον Τυπικό, ούτε αντικαθιστά την τέλεση του Μεγάλου Αποδείπνου μετά του τμήματος του Μεγάλου Κανόνος που θα τελεσθεί κανονικά στην ώρα του [καταλιμπανομένου ίσως του Ευαγγελίου της Παννυχίδος].
Παρέχεται όμως έτσι μια ακόμη ευκαιρία για προσευχή την κατανυκτική περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Σχετικά με την Παννυχίδα: viewtopic.php?f=146&t=197
Συνημμένα
jpeg.jpg
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής στην Σκύδρα

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Δευτ 13 Σεπ 2010, 14:04:08

Συνεχίζονται και φέτος τα μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής [Ψαλτική Τέχνη και Παραδοσιακό Τραγούδι]
υπό την αιγίδα της ΔΗ.Κ.Ε.Σ. στην Σκύδρα με δάσκαλο τον πρωτοψάλτη κ. Δημήτριο Καλπακίδη.
Από σήμερα ξεκινούν και οι εγγραφές στα τμήματα των αρχαρίων μέχρι 15 Οκτωβρίου.

Επισυνάπτω και την ανακοίνωση.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί μου με προσωπικό μήνυμα.
Συνημμένα
.png
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

ΠροηγούμενηΕπόμενο

Επιστροφή στην ᾿Ανακοινώσεις καί ἐνημερώσεις

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 12 επισκέπτες