Στὸ βιβλίο «Γλῶσσα» τῆς 6ης δημοτικοῦ, τεῦχος α΄, σελ. 50, ὑπάρχει τὸ παρακάτω κείμενο (καὶ στὸ διαδίκτυο στὴν διεύθυνσι http://pi-schools.sch.gr/dimotiko/gloss ... _46_96.pdf).
Παραδοσιακές γεύσεις
Τρώγοντας απολαμβάνουν καλύτερα τη συντροφιά Έλληνες και Τούρκοι. Υπάρχουν μάλιστα τόσα κοινά έθιμα και συνήθειες που εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο κοντά είναι οι δύο λαοί. Για παράδειγμα, την Πρωτομαγιά στην Ελλάδα και στην Τουρκία οι άνθρωποι πηγαίνουν στην εξοχή, ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς. Στα παράλια της Τουρκίας και την Κρήτη, τη μέρα αυτή, βράζουν φρέσκα βότανα για να αποκτήσουν δύναμη και να προστατεύονται από τα μάγια. Εξάλλου, πολλοί από τους κοινούς μεζέδες δεν είναι μαγειρεμένοι. Τα τουρσιά ή τα παστά ψάρια συντηρούνται από τους δύο λαούς με τον ίδιο τρόπο, μέσα σε ξίδι, αλάτι, άρμη ή λάδι, με αποτελεσμα να μπορούν να τα τσιμπολογήσουν ακόμα και με το χέρι.
Σχόλια
1. Μὲ τὸ κείμενο αὐτὸ οἱ μαθητὲς μαθαίνουν γιὰ τὶς ἀποτελεσματικὲς (ἢ συμπερασματικὲς) προτάσεις. γι᾿ αὐτὸ τονίζεται μὲ μαῦρα (ἔντονα) γράμματα ἡ ἀποτελεσματικὴ πρότασι «ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς», ἡ ὁποία ὡς δευτερεύουσα χωρίζεται ἀπὸ τὴν κύρια κανονικὰ καὶ σωστὰ μὲ κόμμα.
2. Ἄλλες δευτερεύουσες προτάσεις ποὺ ὑπάρχουν σ᾿ αὐτὸ τὸ κείμενο·
– που εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο κοντά είναι οι δύο λαοί. (πρὶν ἀπὸ τὸ που ἀπαιτεῖται κόμμα, ἀλλὰ δὲν ὑπάρχει στὸ βιβλίο. αὐτὸ θὰ δυσκολέψῃ τὸν μαθητὴ στὸ νὰ ἀναγνωρίσῃ τὴν δευτερεύουσα πρότασι, καὶ φυσικὰ δὲν ἐμπεδώνει τὸν ἁπλὸ κανόνα ὅτι χωρίζουμε τὴν δευτερεύουσα ἀπὸ τὴν κύρια χρησιμοποιῶντας τὸ κόμμα.)
– για να αποκτήσουν δύναμη και να προστατεύονται από τα μάγια. (δευτερεύουσα τελικὴ πρότασι. πρὶν ἀπὸ τὸ για να ἀπαιτεῖται κόμμα, ἀλλὰ δὲν ὑπάρχει στὸ βιβλίο. ἰσχύουν ὅσα σημειώθηκαν παραπάνω.)
– με αποτελεσμα να μπορούν να τα τσιμπολογήσουν ακόμα και με το χέρι. (δευτερεύουσα ἀποτελεσματικὴ πρότασι, ἡ ὁποία χωρίζεται κανονικὰ μὲ κόμμα. οἱ μισὲς λοιπὸν δευτερεύουσες χωρίζονται μὲ κόμμα, οἱ ἄλλες μισὲς ὄχι. συμπέρασμα;)
3. ᾿Ενῷ ἀπουσιάζουν ἀναγκαῖα σημεῖα στίξεως, ὑπάρχουν ἄλλα περιττά. στὰ ἐπιρρήματα χρησιμοποιοῦνται κόμματα μὲ θρησκευτικὴ εὐλάβεια·
– Εξάλλου, πολλοί... (ἐδῶ τὸ κόμμα εἶναι περιττό)
– Στα παράλια της Τουρκίας και την Κρήτη, τη μέρα αυτή, βράζουν φρέσκα βότανα... (ἡ φράσι «τὴ μέρα αὐτὴ» εἶναι ἐπιρρηματικὸς χρονικὸς προσδιορισμὸς σὲ αἰτιατικὴ πτῶσι. μπορεῖ νὰ ἀντικατασταθῇ ἀπὸ τὸ χρονικὸ ἐπίρρημα «τότε». τὰ κόμματα εἶναι ἐπίσης περιττά. πρόκειται γιὰ αἰτιατικὴ καὶ ὄχι γιὰ κλητικὴ προσφώνησι· μόνον ἡ κλητικὴ περικλείεται ἐντὸς ὑποδιαστολῶν [ὄχι κομμάτων].)
– ...συντηρούνται από τους δύο λαούς με τον ίδιο τρόπο, μέσα σε ξίδι... (ἐπίσης τὸ κόμμα μετὰ τὴν λέξι τρόπο εἶναι περιττό.)
Τὸ ἐπίρρημα, ὅπως δηλώνει καὶ τὸ ὄνομά του, προσδιορίζει τὸ ρῆμα, προστίθεται σ᾿ αὐτό, καὶ τὸ χαρακτηρίζει. ἑπομένως τὸ ἐπίρρημα δὲν χωρίζεται μὲ κόμματα ἀπὸ τὸ ῥῆμα ποὺ προσδιορίζει.
Στὴν σ. 22 τοῦ ἴδιου σχολικοῦ βιβλίου ὑπάρχει ἡ ὑπ᾿ ἀριθμὸν 4 ἐρώτησι-ὁδηγία πρὸς τὸν μαθητή· «Χρησιμοποίησα σωστά τις τελείες και τα κόμματα;» ῞Ομως ἀπὸ ποῦ θὰ μάθῃ ὁ μαθητὴς τὴν σωστὴ χρῆσί τους, ὅταν τὸ σχολικὸ ἐγχειρίδιο δὲν φαίνεται νὰ τὸν βοηθάῃ καὶ πολύ;
4. Δὲν χρησιμοποιεῖται σωστὰ οὔτε ὁμοιόμορφα ἡ προθέσι σὲ (εἰς), ὅταν συντίθεται μὲ τὸ ἄρθρο τόν, δηλαδὴ στὸν στὴν στό. σὲ μία περίπτωσι σωστὰ γράφει τὸ κείμενο· «την Πρωτομαγιά στην Ελλάδα και στην Τουρκία οι άνθρωποι πηγαίνουν στην εξοχή», ἀλλὰ λίγο παρακάτω λέει· «Στα παράλια της Τουρκίας και την Κρήτη τη μέρα αυτή βράζουν φρέσκα βότανα». ἡ δεύτερη φράσι ἔπρεπε νὰ γραφτῇ «Στα παράλια της Τουρκίας και στην Κρήτη...»
Β
᾿Αμέσως μετὰ τὸ πρῶτο κείμενο, ἀκολουθεῖ τὸ παρακάτω, τὸ ὁποῖο εἶναι ἡ θεωρία τῆς γραμματικῆς, ποὺ οὐσιαστικὰ πρέπει νὰ μάθῃ τὸ παιδί.
Η πρόταση «ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς» είναι μια εξαρτημένη αποτελεσματική / συμπερασματική πρόταση διότι φανερώνει ποιο είναι το αποτέλεσμα της πρότασης που προηγείται. Οι προτάσεις αυτές εισάγονται με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ώστε, που ή με φράσεις (ώστε να, που να, με αποτέλεσμα να).
Σχόλια
1. ᾿Εδῶ ἡ πρότασι-παράδειγμα «ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς» σημειώνεται μέσα σὲ εἰσαγωγικὰ καὶ μὲ μαῦρα γράμματα καὶ μὲ πλάγια. πληθωριστικὴ χρῆσι τεχνικῶν διακρίσεως καὶ σημάνσεως. τὰ μαῦρα γράμματα ἔπρεπε νὰ ἀποφευχθοῦν, διότι χρησιμοποιοῦνται ἀμέσως παρακάτω στὴν ὀνομασία τῆς δευτερεύουσας προτάσεως. ἀρκοῦν μόνα τους τὰ εἰσαγωγικὰ ἢ τὰ πλάγια· τὰ εἰσαγωγικὰ προφανῶς εἶναι προτιμότερα. (στὸ κείμενο τοῦ βιβλίου τὰ πρῶτα εἰσαγωγικὰ εἶναι ὄρθια, ἀλλὰ πρέπει νὰ γίνουν πλάγια σὰν τὰ δεύτερα, διότι καὶ ἡ περικλειόμενη σ᾿ αὐτὰ πρότασι εἶναι μὲ πλάγια. αὐτὸ τὸ «σφάλμα» εἶναι μία τεχνικὴ λεπτομέρεια, ποὺ τὴν καταλαβαίνουν συνήθως ὅσοι ἔχουν τυπογραφικὲς γνώσεις. ἂν ὅμως ἡ πρότασι εἶναι μὲ ὄρθια γράμματα, τότε καὶ τὰ εἰσαγωγικὰ θὰ εἶναι ὄρθια. καὶ ἐφόσον ἔχομε εἰσαγωγικά, δὲν χρειάζονται τὰ πλάγια.)
2. ῾Η φράσι εξαρτημένη αποτελεσματική / συμπερασματική πρόταση δὲν εἶναι ἱκανοποιητική. ὑπάρχει ἔντονη ἡ τάσι νὰ γίνεται λόγος μόνον γιὰ ἐξαρτημένες προτάσεις καὶ ὄχι γιὰ δευτερεύουσες. τὸ ἀντίθετο εἶναι παιδαγωγικῶς ὀρθότερο, διότι ὅταν θέλῃς νὰ ὀνοματίσῃς καὶ ἄρα νὰ ξεχωρίσῃς καὶ νὰ ἀναδείξῃς κάτι, προτιμᾷς τὴν λιγώτερο χρησιμοποιούμενη λέξι. ἡ λέξι ἐξηρτημένη εἶναι μία πολύχρηστη καὶ πολύσημη μετοχὴ τοῦ καθημερινοῦ λόγου. ἐπίσης στὴν σχολικὴ γραμματικὴ τοῦ Χρίστου Τσολάκη γιὰ τὴν 5η καὶ 6η δημοτικοῦ, ποὺ ἔχουν μαζί τους οἱ μαθητές, στὶς σ. 8-9 γίνεται λόγος γιὰ κύριες καὶ δευτερεύουσες προτάσεις. καὶ δὲν σχολιάζω ἐδῶ ὅτι συχνὰ οἱ λέξεις ἐξάρτησι καὶ ἐξαρτημένος ἔχουν μία ἀρνητικὴ σημασία (λόγῳ καταστάσεων ποὺ συχνὰ φτάνουν μέχρι τὰ προαύλια τῶν σχολείων). πάντως μία σύγχρονη παιδαγωγικὴ ἀντίληψι πρέπει νὰ λαμβάνῃ ὑπόψι της αὐτοὺς τοὺς συνειρμοὺς καὶ τὶς ἀφανεῖς ψυχολογικὲς διεργασίες ποὺ προκαλοῦν, ἂν θέλῃ νὰ εἶναι ἐπιτυχημένη καὶ νὰ ὁδηγῇ τὸν μαθητὴ στὴν γνῶσι. στὸ γυμνάσιο ἂς μάθη τὸ παιδὶ ὅτι ἡ δευτερεύουσα πρότασι λέγεται καὶ ἐξηρτημένη.
3. ᾿Επίσης δὲν εἶναι σωστὴ ἡ γραφὴ αποτελεσματική / συμπερασματική. τὸ σωστὸ εἶναι αποτελεσματική ή συμπερασματική. ἡ πληθωριστικὴ καὶ περιττὴ χρῆσι συμβόλων ἀντὶ λέξεων (στὴν συγκεκριμένη περίπτωσι τοῦ συμβόλου / ἀντὶ τοῦ διαζευκτικοῦ ἢ) δημιουργεῖ ἐννοιολογικὴ ἀσάφεια καὶ ἀποτελεῖ ὀπισθοδρόμησι στὴν προϊστορικὴ εἰκονογραφικὴ καὶ λεξεογραφικὴ γραφή. μάλιστα θὰ ἦταν καλὸ ἡ λέξι συμπερασματικὴ νὰ τεθῇ σὲ παρένθεσι, διότι κατ᾿ ἀκρίβειαν οἱ συμπερασματικὲς προτάσεις εἶναι κύριες καὶ ὄχι δευτερεύουσες (ὁ Τζάρτζανος στὸ δίτομο λεξικό του τὶς ξεχωρίζει σαφῶς, οἱ μετὰ ἀπ᾿ αὐτὸν ὄχι τόσο).
4. Πρὶν ἀπὸ τὸ «διότι» στὴν δευτερεύουσα αἰτιολογικὴ πρότασι «διότι φανερώνει ποιο είναι το αποτέλεσμα της πρότασης που προηγείται» εἶναι ἀπαραίτητο τὸ κόμμα. στὸ κείμενο τῆς γραμματικῆς θεωρίας ἀθετοῦνται οἱ γραμματικοὶ κανόνες!
5. Στὴν τελευταία πρότασι δὲν παρουσιάζεται σωστὰ πῶς εἰσάγονται οἱ συμπερασματικὲς προτάσεις. οἱ σύνδεσμοι εἶναι ἐκτὸς παρενθέσως, ἐνῷ οἱ ἀντίστοιχες φράσεις ἐντὸς παρενθέσεως. οὔτε ἡ σύνταξι φαίνεται ὁμαλή· «εισάγονται με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ... ή με φράσεις...». ἔπρεπε νὰ γραφτῇ «ἢ μὲ τὶς φράσεις ...» καὶ νὰ φύγουν οἱ παρενθέσεις.
Παραθέτω καὶ τὰ δύο κείμενα διωρθώμενα σύμφωνα μὲ τὶς ἀνωτέρω παρατηρήσεις. μὲ κόκκινο σημειώνονται οἱ διορθώσεις.
Παραδοσιακές γεύσεις
Τρώγοντας απολαμβάνουν καλύτερα τη συντροφιά Έλληνες και Τούρκοι. Υπάρχουν μάλιστα τόσα κοινά έθιμα και συνήθειες, που εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο κοντά είναι οι δύο λαοί. Για παράδειγμα, την Πρωτομαγιά στην Ελλάδα και στην Τουρκία οι άνθρωποι πηγαίνουν στην εξοχή, ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς. Στα παράλια της Τουρκίας και στην Κρήτη τη μέρα αυτή βράζουν φρέσκα βότανα, για να αποκτήσουν δύναμη και να προστατεύονται από τα μάγια. Εξάλλου πολλοί από τους κοινούς μεζέδες δεν είναι μαγειρεμένοι. Τα τουρσιά ή τα παστά ψάρια συντηρούνται από τους δύο λαούς με τον ίδιο τρόπο μέσα σε ξίδι, αλάτι, άρμη ή λάδι, με αποτελεσμα να μπορούν να τα τσιμπολογήσουν ακόμα και με το χέρι.
Η πρόταση «ώστε να γιορτάσουν την άνοιξη με γλέντια στους αγρούς» είναι μια εξαρτημένη αποτελεσματική (ή συμπερασματική) πρόταση, διότι φανερώνει ποιο είναι το αποτέλεσμα της πρότασης που προηγείται. Οι προτάσεις αυτές εισάγονται με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ώστε, που ή με τὶς φράσεις ώστε να, που να, με αποτέλεσμα να.
Σύνολο λέξεων 163, σύνολο λαθῶν καὶ διορθώσεων 12, ποσοστὸ 7,5%. σημειωτέον ὅτι κανένα ἀπὸ τὰ παραπάνω λάθη δὲν ἐμπεριέχεται στὸν κατάλογο τῶν 146 σελίδων μὲ διορθώσεις τῶν σχολικῶν βιβλίων δημοτικοῦ καὶ γυμνασίου, τὸν ὁποῖο πρόσφατα (13/10/2008) ἔδωσε στὴν δημοσιότητα τὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο. σ᾿ ἐκεῖνον τὸν κατάλογο γιὰ τὸ α΄ τεῦχος τῆς Γλώσσας τῆς 6ης δημοτικοῦ ὑπάρχει μία μόνον διόρθωσι στὶς 96 σελίδες του, ἐδῶ παρουσιάστηκαν 12 λάθη σὲ μία μόνο σελίδα του.