Κομφούζιο μέ τά σχολικά βιβλία

Συντονιστής: Dionysios

Κομφούζιο μέ τά σχολικά βιβλία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 03 Φεβ 2009, 14:59:21

Σὲ ἄλλο σημεῖο ἀναφέρθηκα στὸν καθηγητὴ τοῦ ἀριστοτελείου πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Χρῖστο Τσολάκη καὶ στὴν σχολικὴ νεοελληνικὴ γραμματική του (viewtopic.php?f=141&t=312). ὁ ἴδιος καθηγητὴς πρὶν ἀπὸ δύο χρόνια εἶχε μιλήσει σὲ συνέδρια καὶ συνεντεύξεις γιὰ τὰ νέα σχολικὰ βιβλία, τὰ ὁποῖα ἔκρινε ἀκατάλληλα γιὰ τὸν χῶρο τῆς παιδείας.

Στὸν ἱστοχῶρο http://www.ardin.gr/page/article.php?id ... b-00005878 βρῆκα μία συνέντευξί του (᾿Εφημερίδα «Ρήξη», φύλλο 12, ἡμερομηνία 5 Μαΐου 2007) καὶ σχετικὸ ῥεπορτάζ. παραθέτω ἐδῶ τὸ κείμενο.

Το βατερλώ των σχολικών βιβλίων

Τώρα, μετά τα βιβλία της ΣΤ΄ Δημοτικού, στο προσκήνιο βγαίνουν και τα άλλα εγχειρίδια, το ίδιο ιδεολογικά φορτισμένα με την κυρίαρχη πολιτική ορθότητα, τα οποία δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να γενικεύουν την αμάθεια των λαϊκών στρωμάτων, άρα και την υποταγή τους. «Κομφούζιο στη γλώσσα και στη διδασκαλία της», διαβλέπει ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Χρίστος Τσολάκης, ο οποίος έκρουσε το... καμπανάκι, προειδοποιώντας ότι η Γραμματική του Τριανταφυλλίδη εξοβελίστηκε από τα σχολεία.

Τα νέα βιβλία της γλώσσας στο Γυμνάσιο παραπέμπουν τους καθηγητές, σύμφωνα με τον κ. Τσολάκη, σε Γραμματικές που δεν συμπεριλαμβάνονται στο επίσημο πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας, γεγονός που δεν αποκλείεται να οδηγήσει ακόμη και στη νόθευση της δημοτικής. Επικριτική στάση τήρησαν όμως απέναντι σε αρκετά καινούργια σχολικά εγχειρίδια του Δημοτικού και του Γυμνασίου οι εισηγητές του συνεδρίου για τα νέα βιβλία, που ολοκληρώθηκε τις προάλλες στη Θεσσαλονίκη, ζητώντας μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις την απόσυρσή τους, όπως είναι, για παράδειγμα, τα αρχαία ελληνικά και η ιστορία της Α΄ Γυμνασίου.


Το «πακέτο» των βιβλίων

Στις αρχές του τρέχοντος σχολικού έτους (2006-2007) εστάλησαν στα Δημοτικά και τα Γυμνάσια 55 από τα 119 νέα σχολικά εγχειρίδια, ενώ τον ερχόμενο Σεπτέμβριο αναμένεται να εισαχθούν στα σχολεία και τα υπόλοιπα 64. Το «πακέτο» των περίπου 500 βιβλίων (μαζί με τα τετράδια μαθητή, εκπαιδευτικού, καθώς και το λοιπό υλικό) στηρίζεται στο Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών των επιμέρους μαθημάτων. Σε αυτό το «πακέτο» συγκαταλέγεται και το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, το οποίο έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων στην ελληνική κοινωνία, οδηγώντας σε συστράτευση των πλέον ετερόκλητων απόψεων, προσώπων και φορέων, με αίτημα την απόσυρσή του. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει διαβεβαιώσει ότι η συγγραφική ομάδα θα προχωρήσει στις αναγκαίες διορθώσεις και οι μαθητές της ΣΤ΄ Δημοτικού θα παραλάβουν τη βελτιωμένη έκδοση του βιβλίου τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Παράλληλα, μέσα στο επόμενο διάστημα προωθείται η αξιολόγηση όλων των νέων σχολικών εγχειριδίων που κυκλοφόρησαν την τρέχουσα σχολική χρονιά στα Δημοτικά και τα Γυμνάσια. Εκπαιδευτικοί, σχολικοί σύμβουλοι και μαθητές θα κληθούν να... βαθμολογήσουν στο τέλος του σχολικού έτους τα καινούργια βιβλία, απαντώντας σε σχετικά ερωτηματολόγια.


«Δεν είναι ενδεδειγμένα»

Κριτική και βολές από πολλές πλευρές δέχτηκαν αρκετά νέα σχολικά εγχειρίδια στη διάρκεια του τριήμερου συνεδρίου με θέμα «Αρχαιολογία και Εκπαίδευση. Τα νέα σχολικά βιβλία Δημοτικού και Γυμνασίου», που διοργανώθηκε πρόσφατα στο ΑΠΘ, με πρωτοβουλία του Τομέα Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αποφοίτων της Σχολής, «Φιλόλογος», και τον Σύλλογο Αποφοίτων του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, «Μίλτος Κουντουράς».

Αναφερόμενος στην προκήρυξη των 500 νέων σχολικών βιβλίων το φθινόπωρο του 2003 από το υπουργείο Παιδείας, ο κ. Τσολάκης τόνισε στη διάρκεια του συνεδρίου: «Αυτό το θεωρήσαμε τολμηρό. Δεν γράφονται έτσι τα βιβλία, τόσο εύκολα». Την περίοδο εκείνη ο Σύλλογος Αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης συνέταξε ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας Πέτρο Ευθυμίου ζητώντας να ανακαλέσει την προκήρυξη. «Δεν εισακουστήκαμε. Η προκήρυξη έγινε. Σήμερα δρέπουμε τους καρπούς της. Τα βιβλία που προέκυψαν από αυτή την προκήρυξη δεν είναι τα ενδεδειγμένα. Αυτό υποστηρίζουν στην πλειονότητά τους οι εισηγητές του συνεδρίου, τόσο οι θεωρητικότεροι (πανεπιστημιακοί), όσο και πρακτικότεροι (δάσκαλοι και καθηγητές Γυμνασίων), δηλαδή αυτοί που δίδαξαν όλο αυτόν τον χρόνο τα βιβλία», υποστήριξε ο κ. Τσολάκης.


«Εξοβελίστηκε η Γραμματική του Τριανταφυλλίδη»

Στην εισήγησή του ο διακεκριμένος πανεπιστημιακός αναφέρθηκε και σε ένα γεγονός το οποίο χαρακτήρισε ιδιαίτερα ανησυχητικό: «Ανάμεσα στα βιβλία που προκηρύχθηκαν είναι και η κρατική Γραμματική της Γλώσσας. Επισημάναμε τότε στην επιστολή μας να μην προκηρυχθεί η Γραμματική. Η Γραμματική της εθνικής γλώσσας δεν προκηρύσσεται σε καμία περίπτωση, παρά όταν παρίσταται ανάγκη, συντάσσεται ή αναμορφώνεται από επιτροπή ειδικών γλωσσολόγων ή άλλων επωνύμων. Αυτό έκανε και ο Ελευθέριος Βενιζέλος το 1917, αυτό και ο Μεταξάς το 1939, αυτό και ο Γεώργιος Ράλλης το 1976», είπε ο κ. Τσολάκης, και πρόσθεσε: «Δυστυχώς και εδώ δεν εισακουστήκαμε. Η Γραμματική προκηρύχθηκε και ανατέθηκε σε άτομα».

O κ. Τσολάκης επέστησε την προσοχή των συνέδρων σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό ζήτημα που προέκυψε με την αλλαγή της εξουσίας, καθώς μέσα στη σύγχυση, χωρίς κανείς να το αντιληφθεί, η Γραμματική του Τριανταφυλλίδη εξοβελίστηκε από τα σχολεία, όπως είπε χαρακτηριστικά: «Αυτό συνάγεται από το γεγονός ότι οι συγγραφείς των νέων βιβλίων γλωσσικής διδασκαλίας δεν παραπέμπουν πια στον Τριανταφυλλίδη, αλλά σε άλλες Γραμματικές. Δεν είναι αυτό συγκλονιστικό; Για όσους καταλαβαίνουν, αυτό είναι το χειρότερο που θα μπορούσε να γίνει. Αυτή τη στιγμή όλα βρίσκονται στον αέρα. Κομφούζιο στη γλώσσα και στη διδασκαλία της. Ό,τι χειρότερο θα μπορούσε να φανταστεί κανείς».

«Αυτά συμβαίνουν, όταν στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο διορίζονται άνθρωποι άσχετοι με τα εκπαιδευτικά πράγματα. Και ο υπουργός Παιδείας του 2003, που ήταν φιλόλογος, τι μέτρα έπαιρνε;», παρατήρησε ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ.


Το κείμενο του Δελμούζου

Αντικείμενο της εισήγησής του αποτέλεσε και η Βαλκανική Διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το 1930 με σκοπό τη συμφιλίωση και την ειρηνική συμβίωση των όμορων βαλκανικών λαών μέσα από την εκπαίδευση και την παιδεία.

Σύμφωνα με τον κ. Τσολάκη, η διάσκεψη οργανώθηκε (με τις ευλογίες του Ελευθερίου Βενιζέλου, που ήταν τότε πρωθυπουργός της χώρας) από τον Αλέξανδρο Παπαναστασίου και τον παιδαγωγό Αλέξανδρο Δελμούζο. Στη διάσκεψη ο Αλ. Δελμούζος ανέπτυξε το θέμα «Παιδεία και εθνική μόρφωση», παρουσιάζοντας τρόπους προσέγγισης των βαλκανικών λαών μέσα από το σχολείο.

«Το κείμενο του Δελμούζου, το τόσο επίκαιρο σήμερα, συμπεριλήφθηκε πριν από δέκα χρόνια στο σχολικό εγχειρίδιο “Έκφραση-Έκθεση” της Γ΄ Λυκείου. Και ορθώς, διότι είναι φανερό ότι συμβάλλει στην προσέγγιση των βαλκανικών λαών, ένα ζήτημα που μας απασχολεί σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά», επισήμανε ο κ. Τσολάκης, ο οποίος παρέπεμψε και στον σχετικό θόρυβο για το βιβλίο της Ιστορίας της στ΄ Δημοτικού. «Και, όμως, αγνοούν την ύπαρξη αυτού του κειμένου του Δελμούζου όλοι οι αρμόδιοι φορείς: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, υπουργείο Παιδείας, συγγραφείς σχολικών βιβλίων και άλλοι. Το αγνοεί ακόμα και η ομάδα της Μαρίας Ρεπούση, που έγραψε το αμφιλεγόμενο βιβλίο της στ΄ Δημοτικού. Όπως το αγνοεί και η διαβαλκανική ομάδα (Χριστίνα Κουλούρη κ.ά.), που ετοίμασε εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία της νεώτερης ιστορίας της νοτιοανατολικής Ευρώπης. O tempora, o mores. Δεν βλέπουμε κάτω από τη μύτη μας, και θέλουμε ύστερα να δούμε τα Βαλκάνια;» διερωτήθηκε ο κ. Τσολάκης.

Μέσα στο επόμενο διάστημα προωθείται η αξιολόγηση όλων των νέων σχολικών εγχειριδίων που κυκλοφόρησαν την τρέχουσα σχολική χρονιά στα Δημοτικά και τα Γυμνάσια.


Πύρ ομαδόν από την εκπαιδευτική κοινότητα

Κόλαφος είναι οι παρατηρήσεις των δασκάλων, καθηγητών και πανεπιστημιακών για τα νέα σχολικά βιβλία. Για το νέο σχολικό εγχειρίδιο της Αρχαίας Ιστορίας, για την Α΄ τάξη του Γυμνασίου, ο επίτιμος σχολικός σύμβουλος φιλολόγων Λ. Κ. Τσακτσίρας ήταν καταπέλτης.

«Είναι ένα βιβλίο γραμμένο βιαστικά και πρόχειρα και με μια λαθεμένη φιλοσοφία. Η ιστορική ύλη έχει εγκλωβιστεί σε “διδακτικά κουτιά”, και για να γίνει αυτό δυνατό, χρησιμοποιήθηκαν διάφορες τεχνικές, όπως η ασφυκτική πολλές φορές συσσώρευση και αθροιστική παράταξη πληροφοριών, η αφαίρεση και παράλειψη γεγονότων, η υπερβολικά συνοπτική παρουσίαση άλλων, και οι πλαστές άστοχες διαιρέσεις. Σ’ αυτά έρχεται να προστεθεί, ως ιδιαίτερα αρνητικό στοιχείο, ένα αφηγηματικό κείμενο με τηλεγραφικές διατυπώσεις, ένας στεγνός δηλαδή παρατακτικός λόγος, που μοιάζει σε πολλά σημεία περισσότερο με παράθεση τίτλων ή με σημειώσεις για συγγραφή κειμένου, παρά με τελικό κείμενο. Γενικά πρόκειται για ένα βιβλίο χαμηλής ποιότητας και θα ήταν προτιμότερο να αντικατασταθεί», είπε.

Αρνητικά ήταν τα σχόλια και για το βιβλίο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου. Όπως είπε ο επίτιμος σχολικός σύμβουλος φιλολόγων, Γ. Ιγνατιάδης, «η φιλοσοφία του νέου βιβλίου, όπως και του παλιού, είναι αριστοκρατική, ελέγχεται από έλλειμμα δημοκρατικής και παιδαγωγικής ευαισθησίας, γιατί, ενώ απευθύνεται σε μαθητές ενός σχολείου γενικής παιδείας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δεν λαμβάνει υπόψη του τις ανάγκες και τις δυνατότητες του συνόλου των μαθητών.(...) Γενικώς είναι ένα δύσκολο βιβλίο, είναι φορτωμένο με πολλές και περιττές για τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου γνώσεις και λεπτομέρειες. Θα ταλαιπωρήσει τους διδάσκοντες και θα δυσκολέψει πολύ τους μαθητές».


Oι δάσκαλοι

Για τα νέα βιβλία της Γλώσσας του Δημοτικού σχολείου μίλησε ο δάσκαλος Παναγιώτης Χριστόπουλος, ο οποίος επισήμανε πως τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι:
α) η μεγάλη μείωση των λογοτεχνικών κειμένων και κειμένων ιδιαίτερης αισθητικής αξίας,
β) η απουσία κειμένων κοινωνικού προβληματισμού,
γ) η απουσία θεατρικών κειμένων και η παρουσία κειμένων της αγοράς και της ιδεολογίας του καταναλωτισμού,
δ) η απουσία ξεκάθαρης μεθόδου στα προβληματικά βιβλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης της Α΄ Δημοτικού,
ε) η αποσπασματική διαθεματικότητα των νέων βιβλίων,
στ) η δυσκολία αρκετών ασκήσεων, σε συνδυασμό με τη μη ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Σε ό,τι αφορά στα νέα βιβλία των Μαθηματικών του Δημοτικού, οι δάσκαλοι Μαρίνα Κούτρα και Βασίλης Γαλανούλης, εκπρόσωποι του Συλλόγου «Μίλτος Κουντουράς», τόνισαν πως «οι ασκήσεις των βιβλίων δεν αντανακλούν με ακρίβεια τη θεωρία η οποία βρίσκεται στο υπόβαθρό τους», ενώ παράλληλα «παρατηρείται αναντιστοιχία ανάμεσα στους προτεινόμενους χρόνους διδασκαλίας και στον πραγματικό». Επισήμαναν ακόμα πως «είναι γραμμένα σε γλώσσα που είναι ιδιαίτερα δύσκολη για να γίνει κατανοητή από τους μαθητές, γεγονός το οποίο κλονίζει την εμπιστοσύνη των παιδιών στις ικανότητές τους και δυσχεραίνει τη μάθηση».

*Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε στον Αγγελιοφόρο της Κυριακής (30/04/07)


Λ. Κοϊνά
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κομφούζιο μέ τά σχολικά βιβλία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 04 Φεβ 2009, 23:37:01

Εἱδικὰ γιὰ τὴν γραμματικὴ γυμνασίου βλέπε καὶ ἐδῶ viewtopic.php?f=141&t=312
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κομφούζιο μέ τά σχολικά βιβλία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 05 Φεβ 2009, 00:48:29

Φαύλος κύκλος

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΔΡΥΜΙΔΟΥ*

Πολύ συχνά αναπτύσσεται έντονη κριτική σχετικά με «λάθη» που υπάρχουν στα σχολικά βιβλία. Ενδιαφέρει να αποκρυσταλλωθούν τόσο η φύση όσο και οι επιπτώσεις αυτών των λαθών.

Πράγματι κάποια λάθη, κυρίως τα φανερά, οφείλονται σε παραλείψεις και στις συνθήκες παραγωγής των βιβλίων. Υπάρχουν όμως «λάθη» που δεν είναι εμφανή στον μη ειδικό. Πρόκειται για διδακτικά σφάλματα σχετικά με την επιστημολογική και εννοιολογική προσέγγιση των μαθηματικών εννοιών, τα οποία έχουν σημαντικές επιπτώσεις στη μαθηματική γνώση που αποκτούν οι μαθητές. Ενα παράδειγμα αποτελεί η προσέγγιση των κλασμάτων, όπου η έμφαση δίνεται στον χωρισμό σε ίσα μέρη μιας ποσότητας (Γ' Δημοτικού, Ε' Δημοτικού, Α' Γυμνασίου) και στις εικονικές αναπαραστάσεις.

Τα σφάλματα αυτά υπάρχουν στα βιβλία που χρησιμοποιούνται σήμερα, υπήρχαν όμως και στα προηγούμενα βιβλία. Για να δώσουμε μια απάντηση στο ερώτημα πού οφείλονται, πρέπει να ανατρέξουμε στο Αναλυτικό Πρόγραμμα, που ασκεί καθοριστικό ρόλο στην οργάνωση του περιεχομένου, τη δομή και τη συγγραφή των βιβλίων.

Διογκωμένος ρόλος

Η οργάνωση και η δομή των σχολικών βιβλίων των Μαθηματικών, ειδικά στο Δημοτικό, ουσιαστικά καθοδηγούν τον δάσκαλο και τους μαθητές και καθορίζουν την εξέλιξη της διδακτικής πράξης. Τα σχολικά βιβλία δεν θεωρούνται ένας από τους συντελεστές, τους παράγοντες της διαδικασίας της διδασκαλίας και μάθησης, αλλά γίνονται ο κύριος οργανωτής του μαθήματος. Αποτελούν το «μάθημα», το αποκλειστικό εργαλείο μέσα από το οποίο και μέσα στο οποίο μαθαίνουμε.

Η τάξη αποτελεί όμως ένα σύστημα που αναπτύσσεται δυναμικά. Το σχολικό βιβλίο, εκ κατασκευής, είναι στατικό και επομένως ακατάλληλο να παίζει τον ρόλο του οργανωτή της διδακτικής προσέγγισης. Η εκπαιδευτική διαδικασία περιορίζεται, δίνεται έμφαση στην προσαρμογή και όχι στη δημιουργικότητα του δασκάλου.

Ο ρόλος του Αναλυτικού Προγράμματος στην οργάνωση και δομή του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων των Μαθηματικών και η αναγκαστική προσαρμογή του δασκάλου σ' αυτές τις απαιτήσεις αποτελούν έναν φαύλο κύκλο με επιπτώσεις στην ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Θεωρώ ότι το Α.Π. και ο ρόλος, οι δυνατότητες και τα όρια των διδακτικών εγχειριδίων πρέπει να αποτελούν τον πυρήνα του προβληματισμού μας.

* Καθηγήτρια Διδακτικής Μαθηματικών, πρόεδρος Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων


πηγή· ᾿Ελευθεροτυπία Φύλλο Δευτέρας 12 - 01 - 2009 http://www.enet.gr/online/online_text/c ... d=70594940
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κομφούζιο μέ τά σχολικά βιβλία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 05 Φεβ 2009, 00:52:45

Λάθη στα νέα σχολικά βιβλία

Ο κ. Λάμπρος Τραυλός, από την Ηλιούπολη, γράφει για τα λάθη στα νέα σχολικά βιβλία:

«Ξεφυλλίζοντας μερικά βιβλία, το μάτι μου έπεσε σε κάποια χοντρά λάθη. Όπως στο βιβλίο της Ιστορίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Γυμνασίου, όπου στη σελίδα 30 αναφέρεται ότι το έργο "Paris et Vienne", το οποίο ο Βιτσέντζος Κορνάρος χρησιμοποιεί ως πρότυπο για τον "Ερωτόκριτο", είναι έργο του 1847! Και ερωτώ: πώς ο δαίμων του τυπογραφείου μπορεί να αλλάξει το 1432 (η σωστή χρονολογία) σε 1847; Έπειτα πώς ο διορθωτής δεν είδε τη χρονολογία (η οποία έκανε τον Κορνάρο να ανήκει στην ίδια γενιά με τον Παλαμά); Αλλά ας αντιπαρέλθουμε αυτό το λάθος και ας πάμε παρακάτω στη σελίδα 40, όπου οι χρονολογίες γέννησης και θανάτου του Ευγένιου Βούλγαρη προκαλούν το γέλιο με την πρώτη ματιά: 1586 - 1669. Είναι δυνατόν; λάθος τυπογραφικό ή λάθος άγνοιας; Και εν πάση περιπτώσει, ποιος κάνει τις διορθώσεις; Ποιος κρίνει τα κείμενα;
Στο βιβλίο της Αρχαίας Ιστορίας της Α' Γυμνασίου, στις σελίδες 107-108, έχουμε κάτι καλό. Στην 107 αναφέρεται ότι ο "Αριστοτέλης από τα Στάγιρα... έβαλε τις βάσεις για πάρα πολλές επιστήμες ¬ ιατρική, βοτανική... κ.ά.". Διαβάζοντάς το χωρίο αυτό επιφυλάσσομαι για το αν η ιατρική ξεκινά με τον Αριστοτέλη και αρχίζω να το επεξεργάζομαι στο μυαλό μου. Όμως γυρίζοντας σελίδα, η διάθεση αλλάζει και ο γέλωτας διαδέχεται την απορία μου, αφού εδώ ο συγγραφέας αναφέρει: "Ο μαθητής του Αριστοτέλη Ιπποκράτης από την Κω (460-370) θα συνεχίσει την ιατρική έρευνα και θα ιδρύσει την πρώτη μεγάλη ιατρική σχολή στην Ελλάδα". Άρα αφού ο Αριστοτέλης ήταν δάσκαλος του Ιπποκράτη, θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε, ακολουθώντας το χιούμορ του συγγραφέα, ότι ο Πλάτωνας ήταν δάσκαλος του Πυθαγόρα ή ότι ο Ευριπίδης ήταν δάσκαλος του Αισχύλου».

ΤΑ ΝΕΑ , 23/10/2006


πηγή· http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/anak200610024d.php
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κομφούζιο μέ τά σχολικά βιβλία

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 05 Φεβ 2009, 01:15:57

Σε λάθος δρόμο τα νέα βιβλία του Γυμνασίου
από ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δημοσιευμένο Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2008


Σε λάθος δρόμο τα νέα βιβλία του Γυμνασίου

Κακός ο σχεδιασμός του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, σύμφωνα με έρευνα της «Κ»Του Αποστολου Λακασα

«Είναι σαν τη νοικοκυρά που δεν ξέρει τι ακριβώς θα της χρειαστεί για το φαγητό που ετοιμάζει, και έτσι ψωνίζει τα πάντα…». Η παρομοίωση του έμπειρου φιλολόγου κ. Σωκράτη Κουγέα αποτυπώνει την εικόνα των νέων βιβλίων στο Γυμνάσιο. Μπορεί να είναι καλύτερα από τα προηγούμενα, αλλά με μεγάλο όγκο ύλης και «πολύ πυκνά», με αποτέλεσμα μαθητές και εκπαιδευτικοί να… χάνονται στη μετάφρασή τους. Ετσι, οι μαθητές που μπορούν και έχουν στήριξη από την οικογένειά τους (αφιέρωση χρόνου από τους γονείς ή οικονομική για φροντιστηριακή υποστήριξη) προχωρούν, και οι υπόλοιποι επιβραδύνουν - κάποιοι μένουν πολύ πίσω στα μαθήματα.

«Υπάρχει το φαινόμενο να έχουμε καλύτερα βιβλία, τα οποία όμως συντελούν στην αύξηση της σχολικής αποτυχίας!», παρατηρεί χαρακτηριστικά μιλώντας στην «Κ» ο μαθηματικός κ. Στράτος Στρατηγάκης.

Η έρευνα της «Κ» για τα περίπου 30 νέα βιβλία που εισήχθησαν προ διετίας στο γυμνάσιο –είχε προηγηθεί στο φύλλο της περασμένης Κυριακής έρευνα για τα νέα βιβλία του δημοτικού σχολείου– επιβεβαιώνει το παράδοξο: Ολοι –και κυρίως οι μαθητές– πρέπει να μαθαίνουν από τα λάθη τους αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τους ιθύνοντες του Παιδαγωγικού Ινιστιτούτου τις επιταγές του οποίου –μέσω του Αναλυτικού Προγράμματος– εκλήθησαν να ακολουθήσουν οι συγγραφείς των βιβλίων και καλούνται να εφαρμόσουν οι εκπαιδευτικοί. «Τα προβλήματα που υπάρχουν στην τάξη λόγω της εισαγωγής των νέων βιβλίων εν πολλοίς οφείλονται στον κακό σχεδιασμό του εγχειρήματος. Για παράδειγμα, είναι ανήκουστο να εισάγονται νέα βιβλία μαθηματικών και στις τρεις τάξεις του γυμνασίου. Ξεκινάς από την Α´ τάξη και συνεχίζεις», προσθέτει στην «Κ» ο μαθηματικός κ. Τεύκρος Μιχαηλίδης.

Λειτουργικός αναλφαβητισμός

Από την άλλη, έγινε επιμόρφωση των εκπαιδευτικών; Γιατί τα νέα βιβλία δεν εισήχθησαν καταρχήν πιλοτικά σε ορισμένα σχολεία, ώστε να αξιολογηθούν; «Τα σημερινά βιβλία σε συνδυασμό με την αποστήθιση που συνεχίζει να υπάρχει λειτουργούν περιοριστικά για το σχολείο, δεν αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των μαθητών, με αποτέλεσμα να συμβάλλουν στον λειτουργικό αναλφαβητισμό», σχολίασε –μιλώντας για το θέμα στην «Κ»– ο πρόεδρος του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης της ΟΛΜΕ κ. Παύλος Χαραμής.

Ειδικότερα, ορισμένα από τα βασικά συμπεράσματα των εκπαιδευτικών από τα νέα βιβλία του γυμνασίου είναι τα ακόλουθα:

- Υλη: Είναι δυσανάλογη προς τον σχολικό χρόνο. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι συγγραφείς δεν έλαβαν υπόψη τους τον παιδαγωγικά αποδεκτό χρόνο ενασχόλησης των μαθητών και των μαθητριών με τα μαθήματα. «Είναι εξωπραγματική, ιδίως στην Γ´ Γυμνασίου. Από την άλλη είναι άνισα κατανεμημένη. Τους πρώτους και πιο παραγωγικούς μήνες του σχολικού έτους υπάρχουν εξαιρετικά απλά μαθήματα και, αντίθετα, συσσώρευση δύσκολων εννοιών στο τέλος της χρονιάς, όταν –ας μη γελιόμαστε– τα παιδιά χαλαρώνουν. Και η ύλη αυτή είναι πολύ σημαντική για τις επόμενες τάξεις», λέει για τα μαθηματικά ο κ. Μιχαηλίδης. «Αν δεν έχουμε κριτήρια για να ξεχωρίσουμε το σημαντικό από το ασήμαντο, το κύριο από το δευτερεύον, τότε είμαστε ακατάλληλοι για να καθοδηγήσουμε τους νέους», συμπληρώνει, εστιάζοντας στις ευθύνες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ο κ. Κουγέας.

- Βομβαρδισμός πληροφοριών: Μια βασική αδυναμία των εγχειριδίων του Γυμνασίου είναι ότι με στόχο την παροχή πληροφοριών εκτοπίζεται η αφήγηση και κυριαρχεί ο βομβαρδισμός με πληροφορίες. «Η αφήγηση στο Γυμνάσιο είναι βασικό στοιχείο. Προβληματιστήκαμε, γιατί ένα παιδί μαθαίνει από τη διήγηση της γιαγιάς και όχι από τον δάσκαλο;», αναρωτιέται ο κ. Κουγέας.

- Αυστηρή καθοδήγηση των εκπαιδευτικών: Το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας ζητεί (μέσω των περιφερειακών διευθύνσεων και των σχολικών συμβούλων) συγκεκριμένη ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς για την πορεία της ύλης, τους αναγκάζει να κάνουν επί τροχάδην την ύλη. Από την άλλη, για κάθε μάθημα δεν υπάρχει ένα αλλά τρία βιβλία: του μαθητή, του καθηγητή και των ασκήσεων. «Αυτό συνεπάγεται μια αυστηρά καθοδηγούμενη πορεία διδασκαλίας που πέρα από το ότι δηλώνει έλλειψη εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς, καταλήγει στον εγκλωβισμό της διδακτικής πορείας παραγνωρίζοντας ιδιαιτερότητες που οφείλονται σε κοινωνικούς ή γεωγραφικούς λόγους», λέει ο κ. Κουγέας.

- Επιμόρφωση καθηγητών: Για μία ακόμη φορά έντονες είναι οι διαμαρτυρίες της ΟΛΜΕ και των εκπαιδευτικών για την ελλιπέστατη επιμόρφωση στα νέα εγχειρίδια. Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί που μίλησαν στην «Κ» εστίασαν ότι τα νέα βιβλία δεν δοκιμάστηκαν στην τάξη προτού πάνε σε όλα τα σχολεία.

Το άγχος της αξιολόγησης

Και ύστερα από όλα αυτά τι μένει; Μετά τόσο κόπο και χρήματα; Φέρνουν ουσιαστικές αλλαγές τα νέα βιβλία; Ο κ. Κουγέας είναι σαφής: «Οπως όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα, έτσι και τα σχολικά εγχειρίδια και η διδακτική που προτείνουν, ασφυκτιούν από το άγχος της αξιολόγησης των μαθητών. Αυτό είναι τελικά που απονευρώνει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Οι μαθητές μας ενδιαφέρονται μόνο για την επίδοση, χάνοντας κάθε ενδιαφέρον για αυτή καθεαυτή τη μάθηση. Και να σας φέρω ένα παράδειγμα: θέλησαν να αξιολογήσουν χορεύτριες και για τον λόγο αυτό όρισαν τα σημεία στα οποία έπρεπε να αγγίξουν τα πόδια τους κατά την εκτέλεση του χορού. Για να είναι μάλιστα απόλυτα αντικειμενικοί οι κριτές τοποθέτησαν στα σημεία αυτά αισθητήρες που όποτε πάταγε το πόδι της χορεύτριας με ένα σήμα έκρουαν ένα κουδουνάκι. Αυτή η «αντικειμενική» κρίση μετέθεσε το ενδιαφέρον των χορευτριών από το να κινηθούν ελεύθερα στο να κρούσουν το κουδουνάκι. Αποτέλεσμα οι αιθέριες υπάρξεις κινούνταν στη σκηνή σα μαριονέτες… Αυτό κάνουμε και στα παιδιά μας. Ετσι ευνουχίζουμε το μυαλό τους».


πηγή· http://kyros.wordpress.com/2008/10/12/% ... %AF%CE%B1/
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Λάθη στά σχολικά βιβλία

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron