Λάθη 146 σελίδων

῾Η παρακάτω εἴδησις προέρχεται ἀπὸ τὴν διεύθυνσι http://www.in.gr/NEWS/article.asp?lngEn ... gDtrID=244 (μὲ κάποιες μικροδιορθώσεις –κυρίως στὰ κομματα–, ποὺ σημαίνονται μὲ κόκκινο)
Νὰ διευκρινίσουμε ὅτι τὶς διορθώσεις ἐδημοσίευσε συγκεκριμένα τὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο τῆς χώρας μας, καὶ αὐτὴ ἡ πρᾶξί του εἶναι ἰδιαιτέρως ὑπεύθυνη καὶ τιμητικὴ γι᾿ αὐτὸν τὸν δημόσιο ὀργανισμό.
῾Η παραπάνω εἴδησι σχολιάστηκε ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον δυσμενῶς καὶ εἰρωνικῶς, προσωπικῶς ὅμως δὲν συμφωνῶ καθόλου μὲ μία τέτοια χωριάτικη ἀντιμετώπισι καὶ ἀντίδρασι. ὅσοι εἰρωνεύονται τὴν ἀναγνώρισι τῶν λαθῶν ἔχουν ἔλλειψι παιδείας καὶ μορφώσεως. δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ γραφοῦν καὶ νὰ τυπωθοῦν χιλιάδες σελίδες, χωρὶς νὰ ὑπάρξουν καὶ λάθη. ἡ ὕπαρξι τοῦ λάθους εἶναι ἀναπόφευκτη λόγῳ τῆς ἀνθρωπίνης ἀτελείας. ὅποιος ἄνθρωπος ἰσχυρίζεται ὅτι εἶναι ἀλάθητος εἶναι πιθανώτατα παράφρων. κατ᾿ ἀρχὰς λοιπὸν ἀξίζουν συγχαρητήρια στὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο γι᾿ αὐτὴν τὴν κίνησι, ἡ ὁποία ἄλλωστε ἀποτελεῖ καὶ ὑποχρέωσί του.
᾿Απὸ ἐκεῖ καὶ πέρα γιὰ νὰ σχολιαστοῦν καὶ κριθοῦν οἱ προτεινόμενες διορθώσεις, πρέπει νὰ ὑπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις, νὰ ὑπάρχῃ ἡ δυνατότης συγκρίσεων κ.λπ.. γνωρίζουμε πόσες σελίδες ἦσαν τὰ λάθη ποὺ ὑπῆρχαν στὰ παλαιότερα σχολικὰ βιβλία; πῶς μποροῦμε νὰ εἴμαστε σίγουροι ὅτι ἦσαν λιγώτερα ἢ περισσότερα; ἀλλὰ πρὲπει νὰ καταλάβουμε ὅτι ἡ συχνὴ καὶ ἄνευ λόγου ἐναλλαγὴ τῶν σχολικῶν ἐγχειριδίων ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τὴν κυκλοφορία συγγραμμάτων μὲ πολλὰ λάθη. ἕνα καινούργιο σχολικὸ βιβλίο πρέπει νὰ γράφεται νὰ ἐκδίδεται, νὰ διορθώνεται ἀπὸ τὴν χρῆσί του κατὰ τὰ δύο πρῶτα χρόνια (ἐννοῶ διορθώσεις τυπογραφικῶν καὶ γραμματικῶν λαθῶν, διότι ἐπιστημονικὰ λάθη δὲν μποροῦν νὰ δικαιολογηθοῦν εὔκολα) καὶ κατόπιν νὰ παραμένῃ σὲ χρῆσι τοὐλάχιστον γιὰ 10-15 χρόνια ἢ καὶ γιὰ πάντα, ἂν δὲν ὑπάρχῃ οὐσιαστικὸς λόγος ἀντικαταστάσεώς του.
῞Ενα ἄλλο ἐρώτημα· τὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο ἐπεσήμανε ὅλα τὰ λάθη ποὺ ὑπάρχουν στὰ νέα σχολικὰ βιβλία; πολὺ φοβοῦμαι ὅτι τὰ λάθη ποὺ δὲν ἔχουν ἐπισημανθῆ εἶναι πολλαπλάσια ἀπὸ τὰ ἤδη σεσημασμένα (βλέπε τὰ σχόλια γιὰ τὸ βιβλίο «Γλῶσσα» τῆς 6ης δημοτικοῦ viewtopic.php?f=141&t=78).
᾿Επίσης θὰ πρέπει νὰ ἐξεταστῇ ἂν οἱ προτεινόμενες διορθώσεις εἶναι σωστές. διότι μερικὲς φορὲς διορθώνουμε τὸ λάθος μὲ ἕνα ἄλλο λάθος ἢ ἀκόμα χειρότερα διορθώνουμε τὸ σωστὸ μὲ ἕνα λάθος. ἡ εἰκοσιπενταετὴς ἐμπειρία μου στὸν χῶρο τοῦ βιβλίου καὶ τῶν ἐκδόσεων (διόρθωσι, ἐπιμέλεια, συγγραφὴ) ἀπὸ τὸ στάδιο τοῦ χειρογράφου μέχρι τὴν τελικὴ ἐκτύπωσι καὶ βιβλιοδεσία μὲ ἔχει διδάξει ὅτι σὲ ἕνα σύγγραμμα εἶναι δυνατὸν νὰ προκληθοῦν λάθη ἀπὸ τοὺς πιὸ ἀπίθανους παράγοντες.
Καὶ ἀκόμη πρέπει νὰ ἐξεταστῇ τὸ εἶδος, ἡ ἔκτασι καὶ ἡ σοβαρότης τῶν γενομένων λαθῶν. ἐπὶ παραδείγματι ἂν ξεχάστηκε ἕνας τόνος στὸν τίτλο τοῦ βιβλίου στὸ ἐξώφυλλό του, κατ᾿ ἐμὲ δὲν εἶναι καὶ τόσο σπουδαῖο λάθος. ἂν ὅμως ὅλο τὸ ἐξώφυλλο εἶναι λάθος (τίτλος, ὑπότιτλος, ὀνόματα συγγραφέων, λοιπὲς ἐνδείξεις), τότε δικαίως θὰ ἀναρωτηθοῦμε· δὲν ἔβλεπαν τί τύπωναν; αὐτὸ ὄντως εἶναι δύσκολο νὰ τὸ δικαιολογήσῃ κανείς.
Διορθώσεις... 146 σελίδων
Εκατοντάδες λάθη στα σχολικά βιβλία ανακάλυψε το υπουργείο Παιδείας
13/10/08 11:49
Αθήνα
Εκατοντάδες λάθη εντόπισε το υπουργείο Παιδείας στα καινούργια βιβλία και απέστειλε ήδη στα σχολεία τους καταλόγους με τις διορθώσεις που πρέπει να γίνουν, ώστε να ενημερωθούν οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και οι μαθητές.
Όπως αναφέρουν «Τα Νέα» τη Δευτέρα, τα λάθη είναι τόσο πολλά, ώστε για την ανάπτυξή τους στα βιβλία του Δημοτικού χρειάστηκαν 63 δακτυλογραφημένες σελίδες, ενώ για τα λάθη σε 16 βιβλία του Γυμνασίου απαιτήθηκε να γραφτούν 83 σελίδες. Συνολικά δηλαδή τα διάφορα λάθη και παροράματα μόνα τους αποτελούν ένα νέο βιβλίο 146 σελίδων.
Στο Γυμνάσιο τα περισσότερα λάθη εντοπίζονται στα βιβλία της Βιολογίας και των Μαθηματικών με 16 και 15 σελίδες διορθώσεων αντίστοιχα, ενώ υπάρχουν και λάθη που προκαλούν γέλιο και ερωτηματικά για το μέγεθος της αβλεψίας.
Ενδεικτικά στο βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Α' Γυμνασίου στη σελίδα 104 δημοσιεύθηκε η διεύθυνση, το τηλέφωνο και το φαξ ενός καταστήματος. Στο βιβλίο Μεσαιωνικής και Νεώτερης Ιστορίας Β' Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονταν ότι οι πάροικοι πρέπει να περνούσαν καλά, αφού «η ενοικίαση της γης από τον πάροικο ήταν χρονικά απεριόριστη και κληρονομική. Συγχρόνως ο πάροικος ήταν προσδεμένος στο χωράφι που καλλιεργούσε».
Με τη διόρθωση θα καταλάβουν ότι τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι, αφού «οι πάροικοι ήταν εξαρτημένοι αγρότες που καλλιεργούσαν τη γη και πλήρωναν φόρο στους ιδιοκτήτες των μεγάλων κτημάτων, τα οποία δεν είχαν δικαίωμα να εγκαταλείψουν»...
Στο βιβλίο Οδηγός Νηπιαγωγού ζητείται να διορθωθεί η φράση «παίζοντας με τα όργανά τους» σε «παίζοντας με τα ονόματά τους». Στα Μαθηματικά Β' Δημοτικού, όπου χρησιμοποιούνται παραδείγματα, ώστε να μάθουν τα παιδιά, κάποια κοπελίτσα που λεγόταν Μαρίνα έγινε Σαββίνα ξαφνικά, ένας Σπύρος έγινε Μιχάλης και μια Ελένη έγινε Αννα.
Ενώ τα παιδάκια που θα έπρεπε να υπολογίσουν πόσα γλυκά μένουν σε ένα κουτί, βλέπουν ξαφνικά τα γλυκά να έχουν μεταμορφωθεί σε κουλουράκια.
Τέλος στο Εικονογραφημένο Λεξικό Α, Β και Γ Δημοτικού υπάρχει κατά λέξη η εξής απίθανη διόρθωση: «[σελ. 227] [κώλος] (Να προστεθεί: Συνήθως χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή, όταν μιλάμε με τους φίλους μας και όχι όταν γράφουμε)».
Νὰ διευκρινίσουμε ὅτι τὶς διορθώσεις ἐδημοσίευσε συγκεκριμένα τὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο τῆς χώρας μας, καὶ αὐτὴ ἡ πρᾶξί του εἶναι ἰδιαιτέρως ὑπεύθυνη καὶ τιμητικὴ γι᾿ αὐτὸν τὸν δημόσιο ὀργανισμό.
῾Η παραπάνω εἴδησι σχολιάστηκε ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον δυσμενῶς καὶ εἰρωνικῶς, προσωπικῶς ὅμως δὲν συμφωνῶ καθόλου μὲ μία τέτοια χωριάτικη ἀντιμετώπισι καὶ ἀντίδρασι. ὅσοι εἰρωνεύονται τὴν ἀναγνώρισι τῶν λαθῶν ἔχουν ἔλλειψι παιδείας καὶ μορφώσεως. δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ γραφοῦν καὶ νὰ τυπωθοῦν χιλιάδες σελίδες, χωρὶς νὰ ὑπάρξουν καὶ λάθη. ἡ ὕπαρξι τοῦ λάθους εἶναι ἀναπόφευκτη λόγῳ τῆς ἀνθρωπίνης ἀτελείας. ὅποιος ἄνθρωπος ἰσχυρίζεται ὅτι εἶναι ἀλάθητος εἶναι πιθανώτατα παράφρων. κατ᾿ ἀρχὰς λοιπὸν ἀξίζουν συγχαρητήρια στὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο γι᾿ αὐτὴν τὴν κίνησι, ἡ ὁποία ἄλλωστε ἀποτελεῖ καὶ ὑποχρέωσί του.
᾿Απὸ ἐκεῖ καὶ πέρα γιὰ νὰ σχολιαστοῦν καὶ κριθοῦν οἱ προτεινόμενες διορθώσεις, πρέπει νὰ ὑπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις, νὰ ὑπάρχῃ ἡ δυνατότης συγκρίσεων κ.λπ.. γνωρίζουμε πόσες σελίδες ἦσαν τὰ λάθη ποὺ ὑπῆρχαν στὰ παλαιότερα σχολικὰ βιβλία; πῶς μποροῦμε νὰ εἴμαστε σίγουροι ὅτι ἦσαν λιγώτερα ἢ περισσότερα; ἀλλὰ πρὲπει νὰ καταλάβουμε ὅτι ἡ συχνὴ καὶ ἄνευ λόγου ἐναλλαγὴ τῶν σχολικῶν ἐγχειριδίων ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τὴν κυκλοφορία συγγραμμάτων μὲ πολλὰ λάθη. ἕνα καινούργιο σχολικὸ βιβλίο πρέπει νὰ γράφεται νὰ ἐκδίδεται, νὰ διορθώνεται ἀπὸ τὴν χρῆσί του κατὰ τὰ δύο πρῶτα χρόνια (ἐννοῶ διορθώσεις τυπογραφικῶν καὶ γραμματικῶν λαθῶν, διότι ἐπιστημονικὰ λάθη δὲν μποροῦν νὰ δικαιολογηθοῦν εὔκολα) καὶ κατόπιν νὰ παραμένῃ σὲ χρῆσι τοὐλάχιστον γιὰ 10-15 χρόνια ἢ καὶ γιὰ πάντα, ἂν δὲν ὑπάρχῃ οὐσιαστικὸς λόγος ἀντικαταστάσεώς του.
῞Ενα ἄλλο ἐρώτημα· τὸ παιδαγωγικὸ ἰνστιτοῦτο ἐπεσήμανε ὅλα τὰ λάθη ποὺ ὑπάρχουν στὰ νέα σχολικὰ βιβλία; πολὺ φοβοῦμαι ὅτι τὰ λάθη ποὺ δὲν ἔχουν ἐπισημανθῆ εἶναι πολλαπλάσια ἀπὸ τὰ ἤδη σεσημασμένα (βλέπε τὰ σχόλια γιὰ τὸ βιβλίο «Γλῶσσα» τῆς 6ης δημοτικοῦ viewtopic.php?f=141&t=78).
᾿Επίσης θὰ πρέπει νὰ ἐξεταστῇ ἂν οἱ προτεινόμενες διορθώσεις εἶναι σωστές. διότι μερικὲς φορὲς διορθώνουμε τὸ λάθος μὲ ἕνα ἄλλο λάθος ἢ ἀκόμα χειρότερα διορθώνουμε τὸ σωστὸ μὲ ἕνα λάθος. ἡ εἰκοσιπενταετὴς ἐμπειρία μου στὸν χῶρο τοῦ βιβλίου καὶ τῶν ἐκδόσεων (διόρθωσι, ἐπιμέλεια, συγγραφὴ) ἀπὸ τὸ στάδιο τοῦ χειρογράφου μέχρι τὴν τελικὴ ἐκτύπωσι καὶ βιβλιοδεσία μὲ ἔχει διδάξει ὅτι σὲ ἕνα σύγγραμμα εἶναι δυνατὸν νὰ προκληθοῦν λάθη ἀπὸ τοὺς πιὸ ἀπίθανους παράγοντες.
Καὶ ἀκόμη πρέπει νὰ ἐξεταστῇ τὸ εἶδος, ἡ ἔκτασι καὶ ἡ σοβαρότης τῶν γενομένων λαθῶν. ἐπὶ παραδείγματι ἂν ξεχάστηκε ἕνας τόνος στὸν τίτλο τοῦ βιβλίου στὸ ἐξώφυλλό του, κατ᾿ ἐμὲ δὲν εἶναι καὶ τόσο σπουδαῖο λάθος. ἂν ὅμως ὅλο τὸ ἐξώφυλλο εἶναι λάθος (τίτλος, ὑπότιτλος, ὀνόματα συγγραφέων, λοιπὲς ἐνδείξεις), τότε δικαίως θὰ ἀναρωτηθοῦμε· δὲν ἔβλεπαν τί τύπωναν; αὐτὸ ὄντως εἶναι δύσκολο νὰ τὸ δικαιολογήσῃ κανείς.