Περιτομή του Χριστού [καθίσματα πολυελέου]

πλὴν κινητῶν ἑορτῶν
Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Περιτομή του Χριστού [καθίσματα πολυελέου]

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Τετ 30 Δεκ 2009, 20:53:19

Στο ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ σελ. 275 υπ. 504 γράφει ότι υπάρχει σε έκδοση Μηναίου της Κων/πόλεως του 1843 αντί του επισφραγιστικού Θεοτοκίου "Ο των όλων Δεσπότης και ποιητής..." άλλο κάθισμα της Εορτής το οποίο και παραθέτει:

Τῆς Ἑορτῆς Ἦχος δ'
Ταχὺ προκατάλαβε

Ὁ φύσει ἀόρατος νῦν καθορᾶται σαρκί, Ὁ Λόγος Ὁ ἄκτιστος νῦν ἐκ Παρθένου ἁγνῆς τικτόμενος κτίζεται, Ὅθεν Καὶ κατὰ νόμον, δι' Ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους, ὀκταήμερον ὥσπερ περιτέμνεται βρέφος. Αὐτὸν οὖν προσκυνήσωμεν ὡς σωτῆρα ἡμῶν
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Re: Περιτομή του Χριστού [καθίσματα πολυελέου]

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 31 Δεκ 2009, 08:43:26

dkalpakidis έγραψε:Στο ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ σελ. 275 υπ. 504 γράφει ότι υπάρχει σε έκδοση Μηναίου της Κων/πόλεως του 1843 αντί του επισφραγιστικού Θεοτοκίου "Ο των όλων Δεσπότης και ποιητής..." άλλο κάθισμα της Εορτής το οποίο και παραθέτει:

Τῆς Ἑορτῆς Ἦχος δ'
Ταχὺ προκατάλαβε

Ὁ φύσει ἀόρατος νῦν καθορᾶται σαρκί, Ὁ Λόγος Ὁ ἄκτιστος νῦν ἐκ Παρθένου ἁγνῆς τικτόμενος κτίζεται, Ὅθεν Καὶ κατὰ νόμον, δι' Ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους, ὀκταήμερον ὥσπερ περιτέμνεται βρέφος. Αὐτὸν οὖν προσκυνήσωμεν ὡς σωτῆρα ἡμῶν


Εὐχαριστοῦμε, Δημήτριε, γιὰ τὴν ὑπόδειξι. ἐνδιαφέρον ὅτι μόλις 9 χρόνια μετὰ τὴν ἔκδοσι τοῦ Βαρθολομαίου, τὸ μηναῖον ἰανουαρίου τοῦ ἔτους 1852 ἐν Βενετίᾳ ἔχει καὶ πάλι τὸ γνωστὸ καὶ σήμερα θεοτοκίον «῾Ο τῶν ὅλων δεσπότης». αὐτὴ ἡ ἔκδοσις τοῦ 1852 ἀναγράφει στὴν προμετωπίδα ὅτι ἀκολουθεῖ τὴν ἔκδοσι τῆς Κωνσταντινουπόλεως, ἀλλὰ σημειώνει ἐπίσης ὅτι ἔχει ἀναθεωρηθῆ καὶ διορθωθῆ μὲ ἀκρίβεια, καὶ μάλιστα μὲ τὴν ἔγγραφο ἄδεια τῆς «τοῦ Χριστοῦ μεγάλης ἐκκλησίας».

Πάντως νομίζω ὅτι μπορεῖ νὰ χρησιμοποιηθῇ καὶ αὐτὸ τὸ κάθισμα μαζὶ μὲ τὰ ἤδη γνωστά, χωρὶς νὰ παραλειφθῇ κανένα. ἁπλῶς τὸ χρησιμοποιοῦμε ὡς ἐπισφραγιστικὸν τῆς β΄ στιχολογίας, ἤ τοι·
στίχος «Τὸ στόμα μου λαλήσει σοφίαν», κάθισμα τοῦ ἁγίου «Τῆς ἀρρήτου σοφίας»,
Δόξα, τῆς ἑορτῆς ἑτερόηχον «῾Ως ὑπάρχων ἄβυσσος»,
Καὶ νῦν, τῆς ἑορτῆς ὁμόηχον (ἀλλ᾿ ὄχι ὅμοιον) ὅ ἐστι καὶ θεοτοκίον, «῾Ο φύσει ἀόρατος».
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Περιτομή του Χριστού [καθίσματα πολυελέου]

Δημοσίευσηαπό Κωνσταντίνος » Παρ 27 Δεκ 2013, 14:01:57

Το γεγονός ότι στις άλλες δύο στιχολογίες που υπάρχει δεύτερο τροπάριο (α' και γ') αυτό είναι του αγίου μήπως μας εμποδίζει από αυτή την (κατά τα άλλα λογική) συμπλήρωση;
Κωνσταντίνος
 
Δημοσ.: 1
Εγγραφη: Δευτ 09 Απρ 2012, 07:32:35

Re: Περιτομή του Χριστού [καθίσματα πολυελέου]

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 27 Δεκ 2013, 15:25:20

Κωνσταντίνος έγραψε:Το γεγονός ότι στις άλλες δύο στιχολογίες που υπάρχει δεύτερο τροπάριο (α' και γ') αυτό είναι του αγίου μήπως μας εμποδίζει από αυτή την (κατά τα άλλα λογική) συμπλήρωση;


Ὄχι δὲν μᾶς ἐμποδίζει. μάλιστα θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ πῇ ὅτι γι᾿ αὐτὸν ἀκριβῶς τὸν λόγο (ἐπειδὴ παρεμβάλλεται κάθισμα ἁγίου) πρέπει ἡ στιχολογία νὰ κατακλείεται στὸ Καὶ νῦν μὲ κάθισμα τῆς ἑορτῆς καὶ ὄχι μὲ ἁπλὸ θεοτοκίον. ἄλλωστε στὴν α΄ καὶ στὴν β΄ στιχολογία αὐτὸ ἀκριβῶς συμβαίνει, κατακλείονται ἀπὸ καθίσματα τῆς ἑορτῆς καὶ ὄχι ἀπὸ θεοτοκία.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Δεσποτικές ἑορτές (τυπικόν)

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron