από Ιωαννίδης Δημήτριος » Τετ 18 Φεβ 2009, 09:44:51
Είναι γνωστόν, ότι εις τας Αποδόσεις των Εορτών, επαναλαμβάνονται τα κατά την ημέρα της Εορτής, ψαλλέντα τροπάρια αυτής.
Η Εορτή του Πάσχα, έχει ίδια τροπάρια, εκτός του « Χριστός Ανέστη », τον Αναστάσιμον Κανόνα, τα λεγόμενα Στιχηρά του Πάσχα ( τα « Πάσχα ιερόν » ) και το Εξαποστειλάριον. Αυτά και μόνον αυτά, επαναλαμβάνονται καθημερινώς εις την Διακαινήσιμον, επειδή θεωρείται ότι η ημέρα του Πάσχα, είναι η ιδία δι’ ολόκληρον την εβδομάδα.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικός ο τρόπος που διεξάγονται αι Ακολουθίαι την εβδομάδα ταύτην ( ήτοι, άνευ Προοιμιακού, Εξαψάλμου, Ψαλτηρίου κ.λ.π. ).
Τα Αναστάσιμα όμως του Α΄. Ήχου, του Εσπερινού του Μ. Σαββάτου και του Όρθρου της Κυριακής ( « Τας εσπερινάς ημών ευχάς » και « Υμνούμεν σου Χριστέ » κ. λ. π. ), δέν αποτελούν τροπάρια της Εορτής του Πάσχα, ούτε εγράφησαν ειδικώς δι’ αυτήν την Εορτήν. Είναι απλώς Στιχηρά Αναστάσιμα της Οκτωήχου, τα οποία επαναλαμβάνονται καθ’ όλον τον Ενιαυτόν, όποτε έρχεται η σειρά του Α΄. Ήχου.
Γνωρίζομεν τον καθορισμόν, όπως τα Αναστάσιμα όλων των Ήχων ( πλήν του Βαρέος ), να εναλλάσσονται κατά την αριθμητικήν σειράν των Ήχων, κάθ’ εκάστην ημέραν της Διακαινησίμου, από την Κυριακήν του Πάσχα, μέχρι και του Σαββάτου, χωρίς αυτή η κατ’ Ήχον εναλλαγή των Στιχηρών, να μειώνει την λαμπρότητα του εορτασμού καθ’ όλην την Διακαινήσιμον, της οποίας κάθε ημέρα, είναι Πάσχα.
Ο Πασχαλινός χαρακτήρ κάθε ημέρας, εξαρτάται από την επανάληψιν του « Χριστός Ανέστη », του Αναστασίμου Κανόνος, των Στιχηρών του Πάσχα, του Εξαποστειλαρίου και της « ειδικής διεξαγωγής της Ακολουθίας », ως προανεφέρθη.
Πώς λοιπόν συμβαίνει, κατά την Απόδοσιν του Πάσχα, να ψάλλονται τα Αναστάσιμα Στιχηρά του Α΄. Ήχου, εν μέσω εβδομάδος του Πλαγίου του Α΄., χωρίς να είναι ειδικά της Εορτής ;
Νομίζομεν ότι ορθόν, είναι να ψάλλονται τα Στιχηρά Αναστάσιμα του Πλαγίου του Α΄., ο οποίος έχει σειρά, την εβδομάδα ταύτην ( εβδομάς του Τυφλού ). Τοιουτοτρόπως, θα αποφευχθεί η παρένθεσις των Αναστασίμων του Α΄. Ήχου, εις την εβδομάδα του Πλαγίου του Α΄., πράγμα που κατά την ταπεινήν ημών γνώμην, είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΝ.
Άλλωστε, εάν ανατρέξωμεν εις την παλαιάν διατύπωσιν της Αποδόσεως του Πάσχα, όταν αύτη ήτο συνενωμένη, με την Ακολουθία του Τυφλού, εψάλλοντο τα ειδικά όπως προανε-φέρθη τροπάρια του Πάσχα ( Κανών, Στιχηρά κ. λ.π. ) αλλά και τα Αναστάσιμα του Πλαγίου του Α΄. Ήχου.
Δηλαδή, πάντοτε κατά την γνώμην ημών :
Απόδοσις του Πάσχα : Τη Τρίτη Εσπέρας.
Εις το Κύριε εκέκραξα, 6 Αναστάσιμα του Πλ. Α΄. το "Διά του Τιμίου σου Σταυρού Χριστέ" και τα έτερα 5, ως λέγονται το Σάββατον εσπέρας, Δόξα, το έβδομον "Κύριε, ο τον Άδην σκυλεύσας" Και νύν "Εν τη Ερυθρά θαλάσση", Είσοδος, κ.λ.π. Εις τα Απόστιχα, το Αναστάσιμον του Πλ. Α΄. "Σε τον σαρκωθέντα Σωτήρα Χριστόν" και τα Στιχηρά του Πάσχα "Πάσχα ιερόν", ως συνήθως. Δόξα, Και νύν, "Αναστάσεως ημέρα", "Χριστός Ανέστη" γ΄. και Απόλυσις.
Τη Τετάρτη πρωία : Η συνήθης Ακολουθία του Πάσχα.
Εις τους Αίνους, 4 Στιχηρά Αναστάσιμα του Πλ. Α΄. τα "Κύριε εσφραγισμένου του τάφου", "Κύριε τους μοχλούς τους αιωνίους συντρίψας", "Κύριε αι γυναίκες έδραμον", "Κύριε ώσπερ εξήλθες, και ευθύς τα ¨"Πάσχα ιερόν" κ.λ.π. , Δόξα, Και νύν "Αναστάσεως ημέρα" και το "Χριστός Ανέστη" γ΄.
Δηλαδή, διεξάγεται ολόκληρος η Ακολουθία κατά τον τύπον των Ακολουθιών της Διακαινησίμου, τον οποίον άλλωστε ορίζει και το Τυπικόν της Μ. Εκκλησίας, αλλ’ αντί των Αναστασίμων Στιχηρών του Α΄. Ήχου, εις τον Εσπερινόν και τον Όρθρον, χρησιμοποιούνται τα Αναστάσιμα Στιχηρά του Πλαγίου του Α΄. Ήχου.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως