(13-06-08, 02:18)
Προφανῶς εἶναι ῥητορικὴ ἡ ἐρώτησις ἂν εἶναι λάθος νὰ τελῆται ὁ ἑσπερινὸς τῆς γονυκλισίας χωρὶς τὴν ...γονυκλισία! ἢ τὸ να τελῆται δύο φορὲς ὁ ἴδιος ἑσπερινός, τὴν μὲν μία ὡς μὴ πανηγυρικὸς τὴν δὲ ἄλλη ὡς... πανηγυρικός! καὶ ἀπὸ ποῦ κι ὣς ποῦ, παρακαλῶ, βαφτίσαμε αὐτὴν τὴν καινοτομία ὡς «τυπικὴ διάταξι»; ποιό τυπικὸ τὰ γράφει αὐτά, γιὰ νὰ μάθω κι ἐγὼ ποὺ ἔχω φάει «μὲ τὸ κουτάλι» χειρόγραφα καὶ ἔντυπα τυπικὰ ἀπὸ τὸν 9ο αἰῶνα μέχρι σήμερα; καὶ μὴ μοῦ πῇ κανεὶς ὅτι πρόκειται «περὶ ἀγράφου τυπικοῦ», διότι θὰ ἀπαντήσω καὶ πάλιν ὅτι πρόκειται περὶ ἀγράφου ἀστοχίας.
Νὰ δοῦμε τί ἄλλο θὰ ἀκούσουμε ἀκόμη. στὸ τέλος θὰ καταντήσουμε νὰ ἀναρωτιώμαστε γιατί νὰ μὴ γίνεται δύο φορὲς καὶ ὁ ὄρθρος καὶ ἄλλες δύο ἡ λειτουργία. ἀκριβῶς ὅπως στὸ τσίρκο ἐπαναλαμβάνεται ἡ ἴδια παράστασι δύο καὶ τρεῖς φορές τὴν ἡμέρα. σημασία ἔχει νὰ κόβουμε ὅσο πιὸ πολλὰ εἰσιτήρια γίνεται.
Αὐτὴ ἡ νεώτερη «μόδα», νὰ λέγωνται στὸν ἑσπερινὸ τῆς γονυκλισίας 3 ἰδιόμελα τοῦ α΄ ἤχου καὶ μετὰ τὰ 3 τοῦ δ΄, εἶναι τέκνο μιᾶς παρατυπίας, ἡ ὁποία γίνεται σήμερα κατ᾿ οἰκονομίαν, ἀλλὰ δὲν παύει νὰ εἶναι παρατυπία. ἡ παρατυπία εἶναι ὅτι τὸ πρωὶ τῆς ἑορτῆς τῆς πεντηκοστῆς, κατὰ τὴν ὁποία δὲν ἐπιτρέπεται ἡ γονυκλισία, συνάπτομεν καὶ ἕναν ἑσπερινὸ στὸν ὁποῖο ἡ γονυκλισία εἶναι ὑποχρεωτική. καὶ ἂς διαμαρτύρεται γι᾿ αὐτὸ ὁ ὅσιος Νικόδημος ὁ ᾿Αθωνίτης στὸ Πηδάλιον (= Σύνταγμα κανόνων). ἀλλὰ τὸ Τ.Μ.Ε. ξέρει ὅτι ἡ οἰκονομία ἔχει ὅρια, τὰ ὁποῖα καὶ καθορίζει.
1ον. Λοιπὸν ἂς πάρουμε τὸ πεντηκοστάριον στὰ χέρια μας καὶ ἂς τὸ ἀνοίξουμε, γιὰ νὰ δοῦμε τί γράφει στὴν κυριακὴ τοῦ Θωμᾶ· εἰς τοὺς αἴνους, «Μετὰ τὴν ἐκ τάφου σου φρικτήν» καὶ λοιπά. τὴν ἴδια κυριακὴ ἑσπέρας· εἰς τὸ «Κύριε, ἐκέκραξα», «Μετὰ τὴν ἐκ τάφου σου φρικτήν» καὶ λοιπά, ζήτει ταῦτα εἰς τοὺς αἴνους τῆς ἑορτῆς.
2ον. Τὰ εἰς τοὺς αἴνους 3 προσόμοια τῆς κυριακῆς τῶν πατέρων «῞Ολην συγκροτήσαντες» ἐπίσης ἐπαναλαμβάνονται στὸν ἑσπερινὸ τῆς ἴδιας κυριακῆς ἑσπέρας. εὑρίσκονται ὡς ἀπόστιχα.
3ον. Τὰ εἰς τοὺς αἴνους 3 πρῶτα προσόμοια τῶν ἀποστόλων τῆς 29ης ἰουνίου «῾Ο οὐρανόθεν τὴν χάριν δεδεγμένος» ἐπίσης ἐπαναλαμβάνονται στὸν ἑσπερινὸ τῆς ἴδιας ἡμέρας ἑσπέρας (ἑσπερινὸς 30ῆς ἰουνίου). εὑρίσκονται ὡς ἀπόστιχα.
4ον. Τὰ στιχηρὰ τοῦ α΄ ἤχου «Πεντηκοστὴν ἑορτάζομεν» εἶναι σὲ στιχηραρικὸν μέλος. τὰ στιχηρὰ «Παράδοξα σήμερον» εἶναι σὲ εἱρμολογικὸν μέλος. ὁ μακαρίτης Γεώργιος Σύρκας μὲ ἐδίδαξε κατὰ τὴν πολύμηνο συνεργασία μας (ὅταν ἐξέδιδε τὸ 7τομον «μουσικὸν μηνολόγιον»), ὅτι ἡ ἄγραφος τάξις τοῦ ψαλτηρίου, καὶ δὴ τοῦ πατριαρχικοῦ ἀναλογίου, εἶναι ὅτι στὸ «Κύριε, ἐκέκραξα» καὶ στοὺς αἴνους τὰ λέμε ὅλα ἢ σὲ εἱρμολογικὸ μέλος ἢ σὲ στιχηραρικό, καὶ ὄχι τὰ μισὰ ἔτσι καὶ τὰ ἄλλα μισὰ «γιουβέτσι»! καὶ ὅτι συμφώνως μὲ τὰ στιχηρὰ πάει καὶ τὸ «Κύριε, ἐκέκραξα» ἢ τὸ «Πᾶσα πνοή», δηλαδὴ εἱρμολογικόν, ἂν τὰ στιχηρὰ ψάλλωνται εἱρμολογικῶς, στιχηραρικόν, ἂν τὰ στιχηρὰ ψάλλωνται στιχηραρικῶς. «Κύριε ἐκέκραξα» ἀργὸν καὶ στιχηρὰ σύντομα ἔλεγε ὅτι εἶναι λάθος καὶ ἀπαράδεκτο.
Στοὺς δὲ «πανηγυρίζοντες» μὲ τὶς παραπάνω «προϋποθέσεις» ναοὺς τῆς ἁγίας Τριάδος προτείνω νὰ ψάλουν ἐπίσης τὸ ἀπολυτίκιον τῶν φώτων «᾿Εν ᾿Ιορδάνῃ βαπτιζομένου σου, Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις», καθὼς καὶ τὸ τροπαριον τῆς η΄ ᾠδῆς τοῦ α΄ κανόνος τῶν φώτων «Τριάδος ἡ φανέρωσις».
copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης