Στὸ ἡμερολόγιον τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος τοῦ ἔτους 1959 ἡ συνοδικὴ ἐπιτροπὴ ἐπὶ τοῦ ἡμερολογίου ἔγραψε γιὰ τὴν κυριακὴ τοῦ τελώνου καὶ τοῦ φαρισαίου στοὺς αἴνους «ἀναστάσιμα 4 καὶ τοῦ τριῳδίου 4». τότε εἶχαν ἀκουστῆ ἀντιρρήσεις τόσο γι᾿ αὐτὴν ὅσο καὶ γιὰ ἄλλες διατάξεις ποὺ εἶχε προκρίνει ἡ συνοδικὴ ἐπιτροπή.
῾Ο τότε πρόεδρος τῆς ἐπιτροπῆς ἐπίσκοπος Θαυμακοῦ Χρυσόστομος (ὁ μετέπειτα μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος Θέμελης, †2007), βοηθὸς ἐπίσκοπος τῆς ἀρχιεπισκοπῆς ᾿Αθηνῶν, συνέταξε λεπτομερὲς ὑπόμνημα 40 σελίδων, μὲ τὸ ὁποῖο εἴτε ἀντέκρουε ὅσες ἐπικρίσεις κατὰ τῆς ἐπιτροπῆς καὶ τοῦ ἔργου της ἦσαν –κατὰ τὴν γνώμην του– ἄδικες εἴτε ἀποδεχόταν ὅσες ἦσαν ὀρθές. τὸ ὑπόμνημα αὐτὸ ἐξεδόθη καὶ σὲ αὐτοτελὲς τεῦχος.
Γιὰ τοὺς αἴνους τῆς κυριακῆς τοῦ τελώνου καὶ τοῦ φαρισαίου, ποὺ μᾶς ἐνδιαφέρουν ἐδῶ, ἔγραψε τὰ ἀκόλουθα (ἐπισκόπου Θαυμακοῦ Χρυσοστόμου, «Ἔλεγχος τῶν παρατηρήσεων... ἐπὶ τοῦ ῾Ημερολογίου τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος τοῦ ἔτους 1959», ἐν ᾿Αθήναις 1959, σ. 10-11)·
3. Εἰς τὸ «῾Ημερολόγιον» [ἐνν. τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος τοῦ ἔτους 1959] κατεχωρίσθη ὅπως τῇ κυριακῇ τοῦ τελώνου καὶ τοῦ φαρισαίου (22 φεβρουαρίου) ψαλῶσιν «ἀναστάσιμα 4 τοῦ πλ. α΄ ἤχου καὶ 4 τοῦ Τριῳδίου (τὰ δύο τοῦ ἑσπερινοῦ “Μὴ προσευξώμεθα” καὶ τὰ 2 τῶν αἴνων “Τοῦ τελώνου καὶ τοῦ φαρισαίου”), Δόξα...», ἐνῷ κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μ. τοῦ Χριστοῦ ᾿Εκκλησίας (σ. 318) ἔδει νὰ ψαλῶσιν «ἀναστάσιμα 5 καὶ τοῦ Τριῳδίου 3». ᾿Αλλ᾿ ἐδῶ δὲν πρόκειται περὶ «παραμερισμοῦ τῆς διατάξεως τοῦ Τυπικοῦ»..., ἀλλὰ περὶ ἀσυμφωνίας τοῦ Τυπικοῦ πρὸς τὰς διατάξεις τοῦ Τριῳδίου, ὅπου εἰς τὴν κυριακὴν τοῦ τελώνου καὶ τοῦ φαρισαίου (...) ἀναγράφεται ἡ διάταξις αὕτη, τὴν ὁποίαν ἠκολούθησεν ἡ συνοδικὴ ἐπιτροπή: «Εἰς τοὺς αἴνους. Στιχηρὰ ἀναστάσιμα τῆς ᾿Οκτωήχου 4 καὶ τὰ παρόντα τοῦ Τριῳδίου 4». Δὲν πρόκειται λοιπὸν περὶ ἡμαρτημένου [ἐνν. τοῦ ἡμερολογίου τοῦ 1959]. ... ᾿Αλλὰ καὶ τὸ Τυπικὸν τοῦ Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου, ἀπὸ τὸ ὁποῖον, ὡς γνωστόν, προῆλθε τὸ Τυπικὸν τῆς Μ. τοῦ Χριστοῦ ᾿Εκκλησίας τὸ ἐν χρήσει σήμερον, καθορίζει 4 ἀναστάσιμα καὶ 4 τοῦ Τριῳδίου».
Πενῆντα (50) ὁλόκληρα χρόνια πέρασαν ἀπὸ τότε ποὺ μὲ διάκρισι καὶ σεβασμὸ στὴν λειτουργικὴ παράδοσι τῆς ἐκκλησίας ἡ τότε συνοδικὴ ἐπιτροπὴ ἐξήγησε τί ἀκριβῶς συμβαίνει καὶ ποιό εἶναι τὸ ὀρθό. 50 χρόνια πέρασαν, ἀλλὰ οἱ περισσότεροι ἀκόμη δὲν τὸ ἔμαθαν, δὲν τὸ κατάλαβαν, δὲν τὸ παραδέχτηκαν...
Δυστυχῶς ἡ ἀμάθεια καὶ ἡ ἡμιμάθεια καὶ ὁ ἐγωισμὸς καὶ ἡ ξεροκεφαλιὰ καὶ ἡ θρησκοληψία ἐπιβάλλονται τοῦ ὀρθοῦ καὶ τῆς λειτουργικῆς τάξεως καὶ εὐπρεπείας. ἀπὸ τὴν μιά, ὅταν κάνουν χοντρὰ λάθη τυπικοῦ (π.χ. σὲ καθημερινὴ τοῦ πεντηκοσταρίου ἂν ποῦν κατὰ τὴν λειτουργία «Φωτίζου φωτίζου» ἀντὶ τοῦ «Ἄξιον ἐστίν»), ἔχουν ἕτοιμη τὴν δικαιολογία· «Δὲν πειράζει καὶ καμμιὰ μικρὴ παρέκκλισι, δὲν εἶναι λάθος πρὸς θάνατον, δὲν εἶναι δόγμα τὸ Τυπικόν». καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη, οἱ ἴδιοι ἄνθρωποι γιὰ τὴν παροῦσα περίπτωσι (καὶ γιὰ ἄλλες σὰν αὐτὴ) λένε· «Ἂς εἶναι λάθος, ἀφοῦ ἔτσι τὸ λέει τὸ τυπικόν, αὐτὸ πρέπει νὰ γίνῃ· τὸ λάθος, ὄχι τὸ ὀρθόν»!!! (ἐδῶ τὸ ξεχνᾶνε τὸ «δὲν εἶναι δόγμα τὸ Τυπικόν»)!
copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης