Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 20 Φεβ 2009, 15:14:14

Προσφάτως ἐπεσημάνθη ὅτι διὰ τὴν κυριακὴν τῆς ἀπόκρεω τὸ Η.Ο.Π. 2009(= ἡμερολόγιον τοῦ οἰκουμενικοῦ πατριαρχείου τοῦ ἔτους 2009)εἰς τὰ μεσῴδια καθίσματα ὁρίζει· «καθίσματα 1. τοῦ Τριῳδίου· «Ἐννοῶ τὴν ἡμέραν», 2. Δόξα, «Εἰς τὴν κοιλάδα τοῦ κλαυθμῶνος», καί 3. Καί νῦν, τό θεοτοκίον αὐτῶν· «Ἐλπίς τοῦ κόσμου ἀγαθή».[/FONT], ἐνῷ εἰς τὸ Τριῴδιον ὑπάρχει ἀκόμα ἕνα μεσῴδιο κάθισμα «Τὸ βῆμά σου φρικτὸν» μὲ τὸ θεοτοκίον του «Τὸν πάντων ποιητήν». παρετηρήθη ἐν συνεχείᾳ ὅτι τὰ Δίπτυχα 2009 καθώς καὶ τὸ τυπικὸν τοῦ Γεωργίου ῾Ρήγα (Τ.Γ.Ρ.) προβλέπουν νὰ ψαλῇ καὶ τὸ «Τὸ βῆμά σου φρικτόν», ἀλλὰ χωρὶς τὸ θεοτοκίον του. ἄλλα τυπικὰ βοηθήματα δὲν διευκρινίζουν ἀλλὰ σημειώνουν γενικῶς νὰ ψαλοῦν τὰ καθίσματα τοῦ τριῳδίου μετὰ τοῦ θεοτοκίου.

᾿Επειδὴ τὸ κείμενο μοῦ ἔδημιούργησε τὴν ἐντύπωσι ὅτι εἶναι δυνατὸν νὰ παρερμηνευθῇ ἀπὸ κάποιον ποὺ δὲν ἔχει ὡλοκληρωμένη εἰκόνα τῶν πηγῶν καὶ νὰ δημιουργηθοῦν ὄχι ὀρθαὶ ἐντυπώσεις διὰ τὰ Δίπτυχα τῆς ἐκκλησίας ῾Ελλάδος. ἂν τὸ θέμα ἦτο προσωπικῶς δι᾿ ἐμέ, πιθανώτατα δὲν θὰ ἐπενέβαινα· ἐπειδὴ ὅμως τὰ Δίπτυχα δὲν εἶναι προσωπική μου ὑπόθεσις, ἀλλὰ ἀφοροῦν γενικώτερα τὸ ἔργον ποὺ ἐπιτελεῖται εἰς τὴν ἱερὰν σύνοδον τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος, καὶ ἐπειδὴ καλῶς ἢ κακῶς ἐγὼ εἶμαι ὁ ὑπεύθυνος διὰ τὴν σύνταξιν τοῦ τυπικοῦ των ἀπὸ τοῦ 2007 μέχρι σήμερα, θεωρῶ ὑποχρέωσί μου νὰ ἐπεμβῶ, διὰ νὰ διασαφήσω καλλίτερα τὰ πράγματα. περὶ τῶν μεσῳδίων καθισμάτων λοιπὸν παραθέτω τί γράφουν τὰ σχετικὰ βιβλία καὶ σχολιάζω ὅπου εἶναι ἀναγκαῖο, γιὰ νὰ καταλάβουν ὅλοι τί συμβαίνει.

1. Τὸ Τ.Μ.Ε. γράφει (κυριακὴ τῆς ἀπόκρεω §11)· «ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς τὸ ἀναστάσιμον κοντάκιον μετὰ τοῦ οἴκου καὶ τὸ κάθισμα τοῦ Τριῳδίου μετὰ τοῦ θεοτοκίου».

2. Ἂν ἀνοίξωμεν ὅμως τὸ Τριῴδιον εἰς τὴν κυριακὴν τῆς ἀπόκρεω, θὰ δοῦμε ὅτι δὲν ἔχει μόνον ἕνα κάθισμα καὶ ἕνα θεοτοκίον, ὅπως ἐνδεχομένως ὑπονοεῖ τὸ Τ.Μ.Ε., ἀλλὰ παραθέτει τρία καθίσματα καὶ δύο θεοτοκία. τὰ δύο θεοτοκία εἶναι α) «Τὸν πάντων ποιητὴν» καὶ β) «᾿Ελπὶς τοῦ κόσμου, ἀγαθή». γιὰ τὰ καθίσματα θὰ ὁμιλήσω παρακάτω. γιὰ τὰ θεοτοκία κάνω μίαν ἁπλῆν ἐρώτησιν· ψάλλονται ποτὲ δύο θεοτοκία στὰ μεσῴδια καθίσματα; καὶ ὄχι μόνον στὰ μεσῴδια ἀλλὰ καὶ σὲ ὁποιαδήποτε καθίσματα τοῦ ὄρθρου (1ης ἢ 2ας ἢ 3ης στιχολογίας), ἀλλὰ καὶ σὲ ὁποιαδήποτε ἀκολουθία γενικῶς (ἑσπερινοῦ, ἀποστίχων, αἴνων), μετὰ τὰ προσόμοια ἢ ἰδιόμελα (καθίσματα ἢ στιχηρὰ ἢ ἀπολυτίκια κ.λπ.), ψάλλονται ποτὲ ἐν τέλει 2 θεοτοκία; δὲν εἶναι πασίγνωστον ὅτι ἐν τέλει λέγεται ἓν θεοτοκίον; εἰς τὰ ἀπολυτίκια (τὰ ὁποῖα μάλιστα εἶναι εἶδος καθίσματος), ὅταν πρέπει νὰ ποῦμε π.χ. τὸ ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον τοῦ α΄ ἤχου καὶ μετὰ τὸ ἀπολυτίκιον ἑνὸς ἁγίου σὲ δ΄ ἦχον, τί κάνουμε; μήπως λέμε τὸ ἀπολυτίκιον τὰ ἀναστάσιμον, μετὰ τὸ θεοτοκίον αὐτοῦ, ὕστερα τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ ἁγίου καὶ μετὰ τὸ θεοτοκίον αὐτοῦ; ὄχι βέβαια! ἀλλὰ ἀναστάσιμον ἀπολυτίκιον, Δόξα, τοῦ ἁγίου, Καὶ νῦν, τὸ θεοτοκίον τοῦ τελευταίου ἀπολυτικίου.

3) Η.Ο.Π. 2009· «Μεσῴδια καθίσματα: 1. τοῦ Τριῳδίου· Ἐννοῶ τὴν ἡμέραν... 2. Δόξα· Εἰς τὴν κοιλάδα τοῦ κλαυθμῶνος..., καὶ 3.– Καὶ νῦν, τὸ θεοτοκίον αὐτῶν· Ἐλπὶς τοῦ κόσμου ἀγαθή». βλέπετε τί κάνει ἐδῶ τὸ Η.Ο.Π.; δὲν λέει ἕνα κάθισμα τοῦ Τριῳδίου, ἀλλὰ περισσότερα· στὸ θεοτοκίον ὅμως ὁρίζει μόνον ἕνα, τὸ δεύτερο ἀπὸ τὰ δύο, αὐτὸ ποὺ ἔχει τὸ Τριῴδιον στὸ τέλος τῶν καθισμάτων.

4) Δίπτυχα 2009, σ. 47· «ἀπὸ γ΄ ᾠδῆς τὸ ἀναστάσιμον κοντάκιον μετὰ τοῦ οἴκου καὶ τὰ μεσῴδια τοῦ Τριῳδίου καθίσματα (παραλειπομένου τοῦ θεοτοκίου Τὸν πάντων ποιητήν)». βλέπετε τί γράφουν ἐδῶ τὰ Δίπτυχα; ὄχι ἕνα κάθισμα τοῦ Τριῳδίου, ἀλλὰ περισσότερα, εἰς τὸ θεοτοκίον ὅμως μόνον ἕνα. καὶ ὁρίζουν ἀκριβῶς· «παραλειπομένου τοῦ θεοτοκίου Τὸν πάντων ποιητήν», δηλαδὴ παραλείπεται τὸ πρῶτον ἐκ τῶν δύο θεοτοκίων, ἄρα ποιό θὰ ψαλῇ; τὸ δεύτερον, ἤ τοι τὸ «Ἐλπὶς τοῦ κόσμου ἀγαθή», ὅπως ἀκριβῶς ὁρίζει καὶ τὸ Η.Ο.Π..

Μὲ τὰ παραπάνω νομίζω ὅτι διευκρινίστηκε ὅτι τὰ Δίπτυχα ζητοῦν νὰ παραλειφθῇ τὸ ἴδιο θεοτοκίον ποὺ παραλείπει καὶ τὸ Η.Ο.Π.. ἐπίσης ὅτι ἀσφαλῶς καὶ ζητοῦν τὰ Δίπτυχα νὰ ψαλῇ θεοτοκίον, τὸ ἕτερον, ἐκεῖνο ποὺ ὁρίζει καὶ τὸ Η.Ο.Π.· διότι μὲ μία πρόχειρη ἀνάγνωσι μπορεῖ κανεὶς νὰ νομίσῃ ὅτι τὰ Δίπτυχα παραλείπουν τελείως τὸ ὁποιοδήποτε θεοτοκίον, ἂν δὲν γνωρίζῃ ὅτι ἐκεῖ τὸ Τριῴδιον ἔχει κάποιο «λάθος», ἔχει δύο θεοτοκία, ἐνῷ χρειάζεται ἕνα.

᾿Επίσης δὲν εἶναι ἀπολύτως ἀκριβὲς ὅτι τὰ Δίπτυχα ὁρίζουν 3 καθίσματα τοῦ Τριῳδίου (χωρὶς νὰ ὑπολογίζωμε τὸ θεοτοκίον), ἐνῷ τὸ Η.Ο.Π. 2, διότι δὲν γράφουν πουθενὰ τὰ Δίπτυχα ὅτι ὑποχρεωτικῶς πρέπει νὰ ψαλῇ καὶ τὸ κάθισμα «Τὸ βῆμά σου φρικτόν». ὑπονοεῖται μὲν αὐτό, ἀλλὰ ἐν τέλει τὸ ἀφήνουν εἰς τὴν διακριτικὴν εὐχέρειαν τῶν ψαλτῶν, ἀναλόγως πῶς τοὺς βολεύει. θὰ μποροῦσαν ἐπὶ παραδείγματι νὰ ποῦν 1) τὸ κάθισμα τοῦ α΄ ἤχου «Τὸ βῆμά σου φρικτόν», 2) Δόξα, «᾿Εννοῶ τὴν ἡμέραν» τοῦ πλ. β΄, 3) Καὶ νῦν, εὐθὺς τὸ θεοτοκίον «᾿Ελπὶς τοῦ κόσμου ἀγαθή». σημασίαν ἔχει ὅτι καὶ ἐδῶ Η.Ο.Π. καὶ Δίπτυχα συμφωνοῦν ὅτι δὲν ἀρκεῖ 1 μόνον κάθισμα τοῦ Τριῳδίου. τὸ ἂν θὰ ψαλῇ ἕνα παραπάνω ἢ ἕνα λιγώτερο εἶναι σχολαία παρατήρησις.

Συμπέρασμα· Η.Ο.Π. καὶ Δίπτυχα λένε κατ᾿ οὐσίαν τὸ ἴδιο πρᾶγμα, μόνον ἡ διατύπωσις ἀλλάζει.

᾿Εδῶ θέλω νὰ εὐχαριστήσω τὸν π. Μάξιμον, ἀλλὰ καὶ τὸν Δημήτριον Καλπακίδην, τὸν Παναγιώτην Σόμαλην, ἴσως δὲ καὶ κάποιους ἄλλους, οἱ ὁποῖοι σὲ κάποιες περιπτώσεις ἔσπευσαν οἰκειοθελῶς νὰ ἐξηγήσουν ἀπορίες γιὰ τὰ Δίπτυχα καὶ ἀνέλαβαν τὸν ἄχαρι ῥόλο νὰ ἐξηγοῦν τὰ εὐκόλως ἐννοούμενα καὶ νὰ ἑρμηνεύουν τὰ εὐκόλως ἑρμηνευόμενα. πολὺ καλῶς πράττουν καὶ τοὺς εἶμαι εὐγνώμων, καὶ ἂν μποροῦν ἂς συνεχίσουν νὰ τὸ πράττουν, διότι μὲ βοηθοῦν πολύ,παρ῾ ὅτι αὐτὸ τὸ ἔργο δὲν εἶναι ὑποχρέωσις οὔτε τῶν πραναφερομένων οὔτε ἄλλου τινός, ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ ἐγὼ ἔχω τὴν εὐθύνην συντάξεως τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων· ὅμως ἐγὼ δὲν συμμετέχω πλέον στὶς συζητήσεις τοῦ ψαλτολογίου. ἀλλὰ ὑπάρχει καὶ ἄλλη λύσις, γιὰ ὅποιον τυχὸν ἐνδιαφέρεται. ὅσοι λοιπὸν θέλουν μποροῦν νὰ ἔρθουν ἐδῶ, στοὺς διαλόγους τῆς Συμβολῆς, καὶ νὰ ὑποβάλουν τὶς ἐρωτήσεις των περὶ τῶν Διπτύχων (καὶ περὶ τυπικοῦ καὶ ἄλλων θεμάτων), γιὰ νὰ τὶς συζητήσωμε.


copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 21 Φεβ 2009, 00:25:54

῞Οταν παλαιότερα τύχαινε νὰ ψάλλω σὲ ναοὺς χωρὶς νὰ ἔχω ἀριστερὸν ἢ βοηθὸν ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, ἐτηροῦσα ἄνευ δισταγμοῦ αὐτὸ ποὺ ἔχει ἀναφερθῆ καὶ ἀπὸ ἄλλους, δηλαδὴ ἔψαλλα τὸ πρῶτον κάθισμα «Τὸ βῆμά σου φρικτὸν» καὶ τὸ θεοτοκίον αὐτοῦ. «ἱκανόν ἐστί». τὸ τυπικὸν εἶναι διὰ νὰ ἐξυπηρετῇ τὴν λατρείαν καὶ ὄχι νὰ τὴν καταδυναστεύῃ.

Αὐτὸ μποροῦσε νὰ γίνῃ ἐδῶ, διότι ἡ ἐν λόγῳ κυριακὴ ἔχει μόνον ἕνα θέμα, ὁπότε ὅλα τὰ μεσῴδια καθίσματά της ἀναφέρονται σ᾿ αὐτὸ τὸ ἕνα θέμα. ἂν εἶχε δύο θέματα, ὅπως ἄλλες κυριακὲς τοῦ τριῳδίου, καὶ εἶχε ἕνα κάθισμα γιὰ κάθε θέμα, θὰ ἔπρεπε καὶ μόνος μου ἀκόμη νὰ τὰ ψάλω καὶ τὰ δύο καὶ μετὰ τὸ θεοτοκίον. τὸ ἐξηγῶ αὐτό, γιὰ νὰ μὴν παρεξηγηθῇ ἡ ἔννοια τῆς οἰκονομίας.



copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 21 Φεβ 2009, 14:14:49

Dionysios έγραψε:...ἔψαλλα τὸ πρῶτον κάθισμα «Τὸ βῆμά σου φρικτὸν» καὶ τὸ θεοτοκίον αὐτοῦ. «ἱκανόν ἐστί». τὸ τυπικὸν εἶναι διὰ νὰ ἐξυπηρετῇ τὴν λατρείαν καὶ ὄχι νὰ τὴν καταδυναστεύῃ.


Συνειδητοποίησα ὅτι πολλοὶ δὲν θὰ μπορέσουν νὰ καταλάβουν τὸν λόγο ποὺ μὲ ὡδηγοῦσε τότε στὴν οἰκονομία καὶ στὴν προτίμησιν ἑνὸς μόνον καθίσματος μετὰ τοῦ θεοτοκίου αὐτοῦ. ἀλλὰ αὐτὸ γινόταν, διότι στοὺς ναοὺς ποὺ ἔψαλλα κατάμονος ἢ ἔστω μὲ ἕναν βοηθὸν ὄχι ψάλτην ἢ μουσικὸν ἢ ἐγγράμματον ἀλλ᾿ ἁπλὸν ἐκκλησιαζόμενον, ἐπέμενα νὰ λέγω τοὺς κανόνες τῆς ἡμέρας μέχρι τὴν 6η ᾠδὴ πάντοτε, τὶς δὲ περισσότερες φορὲς μέχρι τὴν 9η ᾠδή. φυσικὰ ἐννοῶ ἀνάγνωσι καὶ ὄχι ψάλσιμο, διότι ἕνας νὰ ψάλλῃ τοὺς κανόνες δὲν γίνεται· καὶ μὲ δύο ἀκόμη εἶναι ἐξαιρετικὰ κοπιῶδες. καὶ ἐπειδὴ ἂν ὑπῆρχε κάποιος βοηθός, συνήθως δὲν ἤξερε νὰ διαβάσῃ κανόνες, ἐδιάβαζα ἐγὼ τὶς περισσότερες ᾠδὲς ἢ καὶ ὅλες. σ᾿ αὐτὰ τὰ πλαίσια λοιπόν γινόταν ἡ προτίμησις τοῦ πρώτου μόνον καθίσματος τῆς κυριακῆς τῆς ἀπόκρεω μετὰ τοῦ θεοτοκίου αὐτοῦ. σήμερα ὅμως, ποὺ πολλοὶ (ἐν ᾿Αθήναις κυρίως) παρατυποῦντες ἔχουν καταργήσει κατ᾿ οὐσίαν τοὺς κανόνες ἢ στὴν καλλιτέραν τῶν περιπτώσεων λέγουν μόνον α΄καὶ γ΄ᾠδὴν (καὶ αὐτὲς ἀπὸ ἕναν κανόνα μόνον), καὶ μετὰ τὰ μεσῴδια εὐθὺς ἀκολουθοῦν αἴτησις, κοντάκιον, συναξάριον καὶ καταβασίες, τὰ πράγματα λειτουργοῦν διαφορετικά. μᾶλλον ὑπάρχει ἀνάγκη γιὰ περισσότερα τοῦ ἑνὸς καθίσματα, καὶ σὲ κάποιους θὰ ἀρέσῃ ἴσως νὰ ψάλουν 3 καὶ 4 ἀκόμη μεσῴδια· διότι δὲν λέγουν κανόνες καὶ αἰσθάνονται ἐνδομύχως ὅτι δὲν ἀνυμνήθηκε ἐπαρκῶς τὸ θέμα τῆς ἡμέρας. κατὰ μίαν ἔννοιαν τὸ τυπικὸν ἐκδικεῖται...



copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Δευτ 23 Φεβ 2009, 16:11:17

Προσωπικῶς πολλάκις ἔχω ψάλλει ὅλους τοὺς κανόνας μόνος μὲ ῥυθμὸν, κερδίζοντας χρόνον.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Ιωαννίδης Δημήτριος » Τρί 24 Φεβ 2009, 08:42:20

Το θέμα το είχα συζητήσει κάποτε με τον Στανίτσα.Αυτό που μου είπε, ήταν ότι η κάθε ημέρα, έχει έναν προσωπικό χαρακτήρα και είναι αφιερωμένη σε κάποιο γεγονός.
Επίσης, καλό είναι να ψάλλεται ότι αναφέρει το Τυπικό ή το Τριώδιο, αλλά όταν έχεις από μέσα ( εννοώ το Ιερό ) τους Ιερείς να σου γυρίζουν τη σούβλα, απαιτώντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συντομία, δεν μπορείς να κάνεις αυτό που πρέπει, οπότε φτάνουν ένα Κάθισμα και ένα Θεοτοκίο κατ' επιλογήν.
Τώρα όσο για το ψάλσιμο όλων των Κανόνων και μάλιστα με Ρυθμό, αυτό θα πρέπει να συμβαίνει σε κάποιον άλλο πλανήτη, γιατί εδώ στην Χώρα μας τουλάχιστον, ακόμα και τις δύο πρώτες Ωδές των Κανόνων, πολύ σπάνια τις ακούς.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
Ιωαννίδης Δημήτριος
 
Δημοσ.: 554
Εγγραφη: Τετ 21 Ιαν 2009, 11:47:12

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Παρ 27 Φεβ 2009, 09:16:54

Ιωαννίδης Δημήτριος έγραψε:Επίσης, καλό είναι να ψάλλεται ότι αναφέρει το Τυπικό ή το Τριώδιο, αλλά όταν έχεις από μέσα ( εννοώ το Ιερό ) τους Ιερείς να σου γυρίζουν τη σούβλα, απαιτώντας όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συντομία, δεν μπορείς να κάνεις αυτό που πρέπει,


Μήπως δεν φταίνε πάντοτε και για όλα τα στραβά οι παπάδες; Οι ψάλτες (και άλλοι παράγοντες) είναι αμέτοχοι σε ευθύνες; Αν από αύριο οι παπάδες πουν στους ψάλτες τους, εντάξει, πείτε και όλους τούς κανόνες και όλα τα καθίσματα και όλους τους αίνους κ.λ.π., αλλά δεν χρειάζεται στην λειτουργία να πείτε Δύναμις 10 λεπτών, πιο μεγάλο κι από το χερουβικό, ούτε να τραγουδάτε τον Απόστολο, τι λέτε, οι περισσότεροι ψάλτες θα πετάξουν από την χαρά τους; Δεν το νομίζω.
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Ιωαννίδης Δημήτριος » Παρ 27 Φεβ 2009, 19:38:18

Παπανίκος έγραψε:Μήπως δεν φταίνε πάντοτε και για όλα τα στραβά οι παπάδες; Οι ψάλτες (και άλλοι παράγοντες) είναι αμέτοχοι σε ευθύνες; Αν από αύριο οι παπάδες πουν στους ψάλτες τους, εντάξει, πείτε και όλους τούς κανόνες και όλα τα καθίσματα και όλους τους αίνους κ.λ.π., αλλά δεν χρειάζεται στην λειτουργία να πείτε Δύναμις 10 λεπτών, πιο μεγάλο κι από το χερουβικό, ούτε να τραγουδάτε τον Απόστολο, τι λέτε, οι περισσότεροι ψάλτες θα πετάξουν από την χαρά τους; Δεν το νομίζω.


Οπωσδήποτε πολλά από τα "κακώς κείμενα", προέρχονται ΚΑΙ από τους Ψαλτάδες. Σείς όμως ελπίζετε να ακούσετε κάποιον Ιερέα Εφημέριο Ενοριακού Ναού, να λέει ότι από σήμερα ή αύριο, θά ψάλλουμε τα πάντα ;Εάν το ελπίζετε, είναι δικαίωμά Σας και από μία πλευρά, ίσως να έχετε δίκιο, εφ' όσον όπως λέει ο Λαός μας, " Η ελπίδα, πεθαίνει τελευταία". Εγώ πάντως στα 55 ολόκληρα χρόνια που υπηρέτησα το Αναλόγιο, ΔΕΝ συνάντησα τέτια περίπτωση. Αντιθέτως, μου ζητήθηκε από Προϊστάμενό μου Αρχιμανδρίτη και μετέπειτε Μητροπολίτη ( αναφέρομαι στον Αγαθάγγελο Ταμπουρατζάκη, Προϊστάμενό μου στον Άγ. Διονύσιο Πειραιώς και μετέπειτα Μητροπολίτη Ορεστιάδος και Διδυμοτείχου και αργότερα Νέας Σμύρνης ), στην Ακολουθία της Αναστάσεως, να έχουμε τελειώσει ΚΑΙ την Κατάλυση, στη 01.15΄λεπτά. Αναφέρω μία περίπτωση, ενώ υπάρχουν πάμπολλες.
Δυστυχώς Φίλε μου. Εάν δεν λειτουργηθείς σε Μοναστήρι, δεν ευχαριστιέσαι Ακολουθία. Αυτά που λέτε, τουλάχιστον για τους Ενοριακούς Ναούς, είναι άπιαστα όνειρα.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
Ιωαννίδης Δημήτριος
 
Δημοσ.: 554
Εγγραφη: Τετ 21 Ιαν 2009, 11:47:12

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Σάβ 28 Φεβ 2009, 12:45:22

Αγαπητέ κύριε Ιωαννίδη,
Διευκρινίζω ότι αυτά που γράφω τα γράφω με σεβασμό στο πρόσωπό σας και στις γνώσεις σας και χωρίς καμμία διάθεση κόντρας. Δεν αμφισβητώ καθόλου τα όσα λέτε και τις εμπειρίες που έχετε. Προφανώς έχετε πικρά πείρα απο πολλούς Ιερείς. Γι’ αυτό και γράψατε πριν
Ιωαννίδης Δημήτριος έγραψε:Σείς όμως ελπίζετε να ακούσετε κάποιον Ιερέα Εφημέριο Ενοριακού Ναού, να λέει ότι από σήμερα ή αύριο, θά ψάλλουμε τα πάντα ;Εάν το ελπίζετε, είναι δικαίωμά Σας και από μία πλευρά, ίσως να έχετε δίκιο, εφ' όσον όπως λέει ο Λαός μας, " Η ελπίδα, πεθαίνει τελευταία". Εγώ πάντως στα 55 ολόκληρα χρόνια που υπηρέτησα το Αναλόγιο, ΔΕΝ συνάντησα τέτια περίπτωση.

Αλλά εσείς νομίζετε ότι δεν υπάρχουν σήμερα Ιερείς σε ενοριακούς ναούς, που να λένε στους ψάλτες να ψάλουν τα πάντα σύμφωνα με το Τυπικό και να το εννοούν; Αν αυτό πιστεύετε, επιτρέψετε μου να σας πληροφορήσω οτι κάνετε λάθος.

Δεν ξέρω πόσους Ιερείς και Αρχιερείς γνωρίσατε στην μακρά Ιεροψαλτική σας σταδιοδρομία. Αλλα και 1000 ακόμη αν γνωρίσατε, υπάρχουν αλλοι 8000 που δεν γνωρίσατε. Το αποκλείετε ότι ανάμεσά τους υπάρχουν αρκετοί που δεν ενοχλούν τους ψάλτες και ότι επιθυμούν την τήρηση του σωστού τυπικού; Διότι υπάρχουν, εστω και αν ειναι μειοψηφία. Εγώ πάντως έχω συναντήσει κάποιους.

Επαναλαμβάνω ότι σέβομαι τα όσα γράφετε και εκτιμώ την προσφορά σας και τις γνώσεις σας. Σας ευχαριστώ και εγώ για τα οσα ανεβάζετε στο φόρουμ. Είναι χρήσιμα μαθήματα μουσικά και Τυπικού. Νομίζω όμως ότι είχα υποχρέωση να καταθέσω, καλόπιστα πάντα, και τη δική μου εμπειρία για τους παπάδες, η οποία φαίνεται είναι λιγότερο αρνητική από τις δικές σας, για να μην υπάρχει μονόπλευρη ενημέρωση.

Εύχομαι Καλή Σαρακοστή με τη βοήθεια του Θεού.
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Κυριακὴ τῶν ἀπόκρεω

Δημοσίευσηαπό Ιωαννίδης Δημήτριος » Τετ 04 Μαρ 2009, 11:48:17

Φίλε μου, συμφωνώ απόλυτα μαζί Σας, στο ότι μπορεί και πρέπει να υπάρχουν Κληρικοί, ΣΩΣΤΟΙ και τυπικοί στο λειτούργημά τους. Θα ήταν πολύ αποκαρδιωτικό, εάν δεν υπήρχε κανείς. Το θέμα όμως είναι - και μιλάω ΠΑΝΤΑ με την πάνω από μισό αιώνα διακονία μου στα Ιερά Αναλόγια - ότι πρέπει να κάνεις ανασκαφές, να ανακαλύψεις το φανάρι του Διογένη και μ' αυτό μετά, να ψάξεις να βρείς αυτούς τους Κληρικούς, οι οποίοι σέβονται - όπως προείπα - το λειτούργημά τους, το ράσο τους και την αποστολή τους, που δεν είναι τίποτ' άλλο, παρά η καθοδήγηση των πιστών, στον δρόμο του Θεού και της σωτηρίας.
Πάντως σε καμία περίπτωση, δεν αντιδικώ με κανέναν και μάλιστα με ανθρώπους που δεν γνωρίζω προσωπικά. Ας όψεται η "εμπειρία" μου.
Για να διασκεδάσω λίγο την ατμόσφαιρα, ομολογώ ότι κάποτε συνάντησα κι εγώ 3 απ' αυτούς τους Κληρικούς που λέμε και με τους οποίους κάναμε αξέχαστες ΑκολουθίεςΕάν το θέλεις κι εσύ να γνωριστούμε και προσωπικά, πάρε με στο 210 - 48 - 24 - 725 να τα πούμε.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
Ιωαννίδης Δημήτριος
 
Δημοσ.: 554
Εγγραφη: Τετ 21 Ιαν 2009, 11:47:12


Επιστροφή στην Κινητές ἑορτές (τυπικόν)

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron