ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟΝ ΤΗΣ ΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ
Σύντομη ὀρθόδοξη ἀναίρεσι
αἱρετικῶν ἀντιλήψεων
῾Υπὸ Διονυσίου Ν. Μ. ('Ανατολικιώτου),
πτυχιούχου θεολογίας-ἐπιμελητοῦ ἐκδόσεων
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ»
Πρώτη ἔκδοσις· ἰανουάριος 2003
copyright 1988, 2003, 2008
'Εκδόσεις «Δεκάλογος»
Εἰρήνης 3-7, Τ.Κ. 15342
῾Αγία Παρασκευὴ 'Αττικῆς
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Προσημείωσι
Πρόλογος
1 - ῾Η ὀρθόδοξη διδασκαλία γιὰ τὴν παρθένο Μαρία
2 - Οἱ πλάνες τῶν διαμαρτυρομένων
Α) Γενικά
Β) ῾Η ἀειπαρθενία τῆς θεοτόκου
Γ) Θεοτόκος - Παναγία
Δ) Τιμὴ πρὸς τὴν θεοτόκο
Ε) Οἱ πρεσβεῖες τῆς θεοτόκου
3 - Οἱ πλάνες τῶν παπικῶν
Α) Γενικά
Β) Τὸ δόγμα τῆς ἀσπίλου συλλήψεως
Γ) Τὸ δόγμα τῆς ἐνσωμάτου ἀναλήψεως
Δ) ῾Η παρθένος Μαρία ὡς μεσίτρια
Ε) ῾Η θεοτόκος ὡς συλλυτρώτρια
'Επίλογος
Βιβλιογραφία
ΠΡΟΣΗΜΕΙΩΣΙ
῾Η παροῦσα σύντομη μελέτη συνετάγη τὸ 1988 κατ' ἀνάθεσιν· τὴν εἶχε ζητήσει τότε ἀπὸ ἐμένα ἕνας φίλος κληρικός, διότι τοῦ ἐχρειαζόταν. ἦταν ἑπόμενο λόγῳ τῆς μικρῆς της ἐκτάσεως νὰ μὴν ἀναφέρεται σὲ ὅλες τὶς ἐπὶ μέρους περιπτώσεις τοῦ θέματος παρὰ μόνο στὶς βασικώτερες, μήτε πάλι νὰ ὑπάρχῃ ἀναλυτικὴ ἀνάπτυξι τῶν θιγομένων σημείων. ἡ ἐργασία αὐτὴ παρέμενε ἀπὸ τότε σὲ χειρόγραφη μορφή, μέχρι ποὺ τὸν δεκέμβριο τοῦ 2000 δακτυλογραφήθηκε μὲ ἐλαφρὲς γλωσσικὲς βελτιώσεις καὶ ἐλάχιστες προσθῆκες, ποὺ κρίθηκαν ἀναγκαῖες σὲ δυὸ τρία σημεῖα. μὲ τὴν εὐκαιρία αὐτὴ ἔγινε ἕνας ἀκόμη ἔλεγχος τοῦ περιεχομένου της καὶ ἐμπλουτίστηκε ἡ βιβλιογραφία.
῞Οσοι ἐδιάβασαν ἢ ἄκουσαν αὐτὴν τὴν μελέτη μὲ ἐνθάρρυναν νὰ ἐπιδιώξω τὴν ἐκτύπωσί της, διότι τὴν εὕρισκαν ἐποικοδομητικὴ καὶ ἐπίκαιρη παρὰ τὴν συντομία της καὶ τὶς ἐλλείψεις της. προτοῦ ὅμως πραγματοποιηθῇ ἡ ἔκδοσι, ἔδωσα τὰ δοκίμια στὸν πνευματικό μου πατέρα Νικόλαο Κ., σὲ μία ἁγιορειτικὴ μοναστικὴ ἀδελφότητα, μὲ τὴν ὁποία ἐπίσης μὲ συνδέουν πνευματικοὶ δεσμοί, καὶ στὸν φιλόλογο καὶ διδάκτορα θεολογίας Κωνσταντῖνο Σιαμάκη, ὦστε νὰ ἔχουν τὸν τελικὸ λόγο. τοὺς εὐχαριστῶ γιὰ τὸν χρόνο ποὺ διέθεσαν καὶ γιὰ τὶς παρατηρήσεις τους, μὲ τὶς ὁποῖες συνέβαλαν στὴν βελτίωσι τοῦ περιεχομένου.
῾Οφείλω νὰ διευκρινίσω ὅτι σχεδὸν κάθε λέξι αὐτῆς τῆς ἐργασίας εἶναι ἀντιγραφὴ ἀπὸ τὰ βιβλία ποὺ ἀναφέρονται στὴν βιβλιογραφία, καὶ κυρίως ἀπέφυγα νὰ διατυπώσω συμπεράσματα ποὺ νὰ προέρχωνται ἀπὸ τὴν δική μου σκέψι ἢ κρίσι. σὲ μένα ὀφείλονται μόνον ἡ ἐπιλογὴ καὶ ἡ σύνδεσι τῶν νοημάτων, καθὼς καὶ οἱ ἀτέλειες καὶ οἱ ἐλλείψεις τοῦ πονήματος. ἡ ἔκδοσί του ὀφείλεται ἁπλῶς στὴν πεποίθησι ὅτι μόνον ἡ συναισθηματική μας προσέγγισι πρὸς τὸ πρόσωπο τῆς «κυρίας τῶν ἀγγέλων» (καὶ τῶν χριστιανῶν) δὲν εἶναι ὡλοκληρωμένη οὔτε πάντοτε ἀσφαλής· χρειάζεται καὶ ἡ γνῶσι βασικῶν διδασκαλιῶν τῆς ἐκκλησίας μας, ἡ ἐλεύθερη ἀποδοχή τους ἐκ μέρους μας καὶ ἡ ὁλόψυχη πεποίθησί μας ὅτι ἀποτελοῦν σωτηριώδεις ἀλήθειες τῆς πίστεώς μας.
῍Αν ἀπὸ τὴν μελέτη αὐτοῦ τοῦ μικροῦ βιβλίου ἔστω καὶ ἕνας ἀναγνώστης ἀποκομίσῃ κάποια πνευματικὴ ὠφέλεια καὶ στερεωθῇ περισσότερο ἡ καρδιά του στὴν ὀρθόδοξη πίστι μας, αὐτὸ θὰ εἶναι καὶ δικαίωσι αὐτῆς τῆς ἐκδόσεως. παρακαλῶ τοὺς ἀναγνῶστες νὰ εὐχηθοῦν στὴν ὑπεραγία θεοτόκο Μαρία νὰ πρεσβεύῃ καὶ γιὰ μένα ἐνώπιον τοῦ υἱοῦ της καὶ Κυρίου 'Ιησοῦ Χριστοῦ.
Δ. Ν. Μ.