dkalpakidis έγραψε:Τα δύο Αναστάσιμα Απολυτίκια του Όρθρου "Σήμερον σωτηρία" και "Αναστάς εκ του μνήματος" τα έχω δώσει στον Λαμπαδάριο του Ναού σε ήχο δ'
[μαλακό χρώμα όπως το έχει μελοποιημένο περίπου ο Αθ. Καραμάνης ] ενώ το "Αναστάς εκ του μνήματος" σε ήχο β'.
Ο λόγος που επιμένω στην τάξη αυτή δεν έχει να κάνει με την ορθότητα ή όχι του ήχου [άλλωστε άλλα αποδεικνύονται από τις πηγές] αλλά με το πρακτικό μέρος.
Έχω διαπιστώσει ότι η βάση του Δι ταιριάζει- βοηθάει αν θέλετε- τους Ιερείς να λάβουν μια "φυσιολογική" βάση στην έναρξη της Θ. Λειτουργίας.
᾿Αγαπητὲ Δημήτριε Καλπακίδη, νομίζω ὅτι ἐσὺ γνώριζες ἀπὸ πρὶν αὐτὲς τὶς μαρτυρίες ποὺ παρέθεσα ἀνωτέρω, διότι εἶσαι ἄνθρωπος ποὺ σέβεσαι τὸ τυπικὸν καὶ τὴν παράδοσι καὶ μελετᾷς ὅσο μπορεῖς. ξέρεις ἄλλωστε ὅτι τὸ τυπικὸν δὲν εἶναι δόγμα τῆς ἐκκλησίας αἰώνιον καὶ ἀμετάθετον διὰ παντός, γι᾿ αὐτὸ καὶ μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου μεταβάλλεται καὶ προσαρμόζεται στὶς λατρευτικὲς ἀνάγκες τῆς ὀρθοδόξου ἐκκλησίας. αὐτὴ ἡ ἀλλαγὴ καὶ προσαρμογὴ τοῦ τυπικοῦ εἶναι ἀρχαιοπαράδοτος καὶ κατὰ πάντα σύμφωνη μὲ τὴν ἐκκλησιαστικὴ διδασκαλία.
Γνωρίζεις ὅτι αὐτὸ ποὺ τηρεῖς γιὰ τὸν ἦχο τῶν δύο ἀναστασίμων τροπαρίων ἐν τῷ τέλει τοῦ ὄρθρου τῆς κυριακῆς δὲν εἶναι ἁπλῶς μία προσωπική σου γνώμη ἢ ἄποψι, ἀλλὰ κάτι ποὺ μαρτυρεῖται ἀκόμη καὶ σήμερα στὰ ἐν χρήσει (ἄρα ἰσχύοντα) λειτουργικὰ βιβλία καὶ σὲ σοβαρὰ καὶ ἔγκυρα τυπικά, ὅπως τοῦ Γεωργίου ῾Ρήγα, σ. 175·
μετὰ τὴν δοξολογίαν «ψάλλομεν εἰς μὲν τὸν α΄ β΄ γ΄ καὶ δ΄ ἦχον τὸ τροπάριον τοῦ Δαμασκηνοῦ “Σήμερον σωτηρία τῷ κόσμῳ γέγονεν” εἰς ἦχον δ΄ ψαλλόμενον, εἰς δὲ τὸν πλ. α΄ πλ. β΄ βαρὺν καὶ πλ. δ΄ ἦχον λέγομεν τοῦ αὐτοῦ τροπάριον “᾿Αναστὰς ἐκ τοῦ μνήματος” ψαλλόμενον εἰς ἦχον β΄».
Συχνὰ τέτοιες παλαιότερες λειτουργικὲς διατάξεις παραμένουν ἐν χρήσει σὲ τοπικὲς ἐκκλησίες καὶ μετὰ τὴν πάροδον αἰώνων· καὶ ἐνῷ ἐν τῷ μεταξὺ ἔχουν γίνει κάποιες ἀλλαγὲς στὸ τυπικόν, διατηροῦνται κατὰ τόπους παλαιότερες διατάξεις, χαρακτηριζόμενες συχνὰ ὡς τοπικὰ ἔθιμα ἢ ὡς ἄγραφον τυπικόν. ἡ ἔρευνα τῶν πηγῶν ὄχι σπάνια ἀποδεικνύει ὅτι αὐτὰ τὰ ἄγραφα ἔθιμα δὲν εἶναι οὔτε τόσο τοπικὰ οὔτε τόσο ἄγραφα ὅσον νομίζουμε. καὶ στὴν πραγματικότητα ἄγραφο τυπικὸ μέσα στὴν ἐκκλησία δὲν ὑπάρχει ἐκτὸς ἴσως ἀπὸ κάποιες λεπτομέρειες τελετουργικοῦ καὶ πρακτικοῦ κυρίως χαρακτῆρος, οἱ ὁποῖες συνήθως δὲν καταγράφονται, διότι
κανονικὰ δὲν ὑπάρχει ἀνάγκη νὰ καταγραφοῦν, ὅπως ἐπὶ παραδείγματι σὲ κανέναν τηλεφωνικὸ κατάλογο δὲν θὰ βρῇς ὁδηγίες πῶς νὰ καλέσῃς ἕναν ἀριθμὸ μὲ τὴν τηλεφωνική σου συσκευή. ἡ χρῆσις τηλεφωνικοῦ καταλόγου προϋποθέτει ὅτι ξέρεις νὰ χρησιμοποιήσῃς τὴν τηλεφωνικὴ συσκευή, εἰδάλλως ὁ κατάλογος σοῦ εἶναι ἄχρηστος καὶ χρειάζεσαι μαθήματα ἄλλου ἐπιπέδου. νομίζω ὅτι τὸ παράδειγμα εἶναι εὔγλωττον καὶ κατανοητόν, καὶ δὲν χρειάζεται νὰ ἐξηγήσω περισσότερα.
Γιὰ τὸ θέμα τῶν μετὰ τὴν δοξολογίαν δύο ἀναστασίμων τροπαρίων πρέπει νὰ πῶ ἐπίσης ὅτι τὸ νὰ ψάλλωνται σὲ διάφορους ἤχους εἶναι μαρτυρημένο σὲ παλαιὰ χειρόγραφα, τὸ δὲ νὰ ψάλλωνται στὸν ἦχο τῆς προηγηθείσης δοξολογίας εἶναι σύμφωνο καὶ μὲ τὴν πρᾶξι τῆς Κωνσταντινουπόλεως. εἰδάλλως οἱ μαρτυρίες τῶν χειρογράφων εἶναι μὲν σπουδαῖες, πρέπει ὅμως νὰ χρησιμοποιοῦνται μὲ προσοχή. χρειάζεται νὰ γίνεται ἡ σωστὴ ἑρμηνεία τους. ὅπως εἶπα καὶ πρίν, τὸ τυπικὸν δὲν εἶναι δόγμα τῆς ἐκκλησίας, καὶ οἱ ἀπόλυτες καὶ δογματικὲς ἀντιλήψεις δὲν προάγουν τὴν λογικὴ λατρεία τῆς ἐκκλησίας. θέλω νὰ πῶ ὅτι δὲν εἶναι σωστὸ νὰ στηριζώμαστε ἐπὶ παραδείγματι στὸ τυπικὸν τοῦ ῾Ρήγα, γιὰ νὰ ἀκυρώνουμε τὸ Τ.Μ.Ε.! δὲν ἔχουν τὸ ἴδιο κῦρος αὐτὰ τὰ συγγράμματα. ἄλλωστε τὸ ἰσχῦον Τ.Μ.Ε. εἶναι ἀρχαιότερο τοῦ ῾Ρήγα ὡς γραπτὸ κείμενο κατὰ 25 ἔτη περίπου, ὡς ἔκδοσι κατὰ ἕναν αἰῶνα.
Τώρα ἂν τὸ πρόβλημα εἶναι μετὰ τὸ ἀναστάσιμον τροπάριον τί βάσι θὰ λάβουν οἱ ἱερεῖς γιὰ τὴν ἔναρξι τῆς λειτουργίας καὶ προσπαθεῖς νὰ τοὺς βοηθήσῃς μὲ τὴν βάσι τοῦ Δι, ὥστε νὰ πιάσουν μιὰ «φυσιολογικὴν» βάσι, βεβαίως καλὰ κάνεις. ἀσφαλῶς ὅμως ἀναφέρεσαι στὴν νεωτέρα καὶ κακὴ νοοτροπία τῶν ἱερέων [ἀλλὰ καὶ τῶν ψαλτῶν] ὅτι πρέπει νὰ πιάσουν τὴν βάσι τῶν ψαλτῶν, γιὰ νὰ ψάλλουν [κυριολεκτῶ] τὶς αἰτήσεις καὶ ἐκφωνήσεις. δὲν μπορεῖς σήμερα νὰ τοὺς τὸ βγάλῃς ἀπὸ τὸ μυαλὸ ὅτι ἐκεῖνος ποὺ ψέλνει εἶναι ὁ ψάλτης καὶ ὄχι ὁ ἱερεύς, ἢ μᾶλλον πιὸ σωστὸ εἶναι νὰ πῶ ὅτι δὲν μπορεῖς νὰ τοὺς κάμῃς νὰ καταλάβουν ἕνα πολὺ ἁπλὸ πρᾶγμα· ψάλλονται μόνον οἱ ὕμνοι, ποὺ ἔχουν καὶ ἦχο. οἱ ἐκφωνήσεις, οἱ δεήσεις καὶ οἱ εὐχὲς εἶναι πεζὰ κείμενα καὶ ὄχι ὕμνοι· δὲν ψάλλονται. ἡ δουλειὰ τοῦ ἱερέως δὲν εἶναι νὰ ψάλλῃ· ἔχει ἄλλη ἐργασία πολὺ σπουδαιότερη νὰ ἐπιτελέσῃ. τέλος πάντων δὲν ἐπεκτείνομαι σὲ αὐτό.
Γιατί ὅμως νὰ τοὺς βοηθῇ ὁ Δι νὰ πιάσουν μία φυσιολογικώτερη βάσι; διότι ἀπὸ μουσικῆς ἀπόψεως πρέπει κανονικὰ νὰ τοὺς βοηθῇ ἡ φυσικὴ βάσις, δηλαδὴ ὁ Νη! καὶ ἂν τοὺς βοηθῇ ὁ Δι, γιατί νὰ μὴν τοὺς βοηθῇ ἐξίσου καλὰ καὶ ὁ Γα ἢ ὁ Κε; ὅσον γιὰ νὰ δίδεται ἡ βάσις Δι, νομίζω ὅτι αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι μᾶς περιορίζει σὲ ἕναν μόνον ἦχο. ἐκτὸς ἀπὸ τὸν δ΄ (χρωματικὸ) καὶ τὸν β΄ ἦχο καταλήξεις σὲ Δι ἔχουν ἐπίσης ὁ πλ. α΄ (στιχηραρικῶς) καὶ ὁ πλ. β΄. καὶ γιὰ τοὺς ἄλλους ἤχους ἴσως νὰ μπορέσῃς νὰ βρῇς κάτι.