Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Σάβ 08 Νοέμ 2008, 17:51:18

Τὸ στιχηρὸν «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι» ψάλλεται (Δ. Τσάμη Θεομητορικὰ θαύματα τ. β' σ. 338, τυπικὸν ναοῦ ἀναστάσεως (1122) σσ. 11, 214, 223, τυπικὸν Μίλι (1292) ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 888, ἁγ. Φιλοθέου τοῦ κοκκίνου Διάταξη ἱεροδιακονίας (1342-1347) ἔκδ. Εὐχολόγιον Goar σ. 6, χφφ. Λειμῶνος 88 ΤΑΣ ιδ' αἰ. φ. 11v, 134 ΤΑΣ τοῦ ἔτους 1428-1429 φ. 12r, ἅγ. Συμεὼν Θεσσαλονίκης P. G. τ. 155 στ. 609Α).
Τελευταία επεξεργασία απο MTheodorakis την Κυρ 01 Μαρ 2009, 00:30:10, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 27 Νοέμ 2008, 12:30:15

MTheodorakis έγραψε:Τὸ στιχηρὸν «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι» ψάλλεται ...


Μὲ ποιόν τρόπο; σὲ ποιόν ἦχο; ὑπάρχουν μαρτυρίες ἢ ἔστω κάποιες προτάσεις; κάποιες μελοποιήσεις ἴσως; καὶ πῶς καὶ πότε ἔγινε ἡ ἀλλαγὴ ἀπὸ τὴν ψαλμῳδία στὴν ἀπαγγελία και στὴν χῦμα (διάβαζε χύδην) ἀνάγνωσι;
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Πέμ 27 Νοέμ 2008, 13:25:06

Ὑπάρχει τὸ ἀναστάσιμο στιχηρὸ τῶν αἴνων τοῦ βαρέος ἤχου «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...».
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 29 Νοέμ 2008, 01:23:16

MTheodorakis έγραψε:Ὑπάρχει τὸ ἀναστάσιμο στιχηρὸ τῶν αἴνων τοῦ βαρέος ἤχου «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...».


Μανόλη, ὅταν στὸ πρῶτο μήνυμά σου ἐδῶ γράφεις
Τὸ στιχηρὸν «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι» ψάλλεται
δὲν ἐννοεῖς, νομίζω, «τὸ ἀναστάσιμο στιχηρὸ τῶν αἴνων τοῦ βαρέος ἤχου», ἀλλὰ τὸ «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...», τὸ ὁποῖον σήμερα λέγεται ὑπὸ τοῦ ἀναγνώστου χῦμα ἀμέσως μετὰ τὸ ἑωθινὸν εὐαγγέλιον κάθε κυριακῆς. οἱ ἐρωτήσεις μου λοιπὸν στὸ προηγούμενο μήνυμά μου ἀναφέρονται σ᾿ αὐτὸν τὸν ὕμνο, καὶ ἐννοῶ ἂν ἔχωμε κάποιαν ἔνδειξιν ἢ μαρτυρίαν μελοποιήσεως ὁλοκλήρου αὐτοῦ τοῦ ὕμνου σὲ κάποιον ἦχο.

Ἔχω μάλιστα καὶ τὴν σκέψιν ὅτι σὲ μία ἀρχαϊκὴ ἐποχὴ ὁ ἦχος μελοποιήσεως ἴσως νὰ μὴν ἦταν ὁ βαρύς. μοῦ φαίνεται ὀλίγον ἀσυνήθιστον γιὰ ἕναν σταθερὸν καὶ συνεχῶς ἐπαναλαμβανόμενον σὲ κάθε κυριακὴ ὕμνον ὁ ἦχος του νὰ ἦτο ὁ βαρύς. σὲ τέτοιες περιπτώσεις οἱ συνήθεις ἦχοι ποὺ βλέπομε εἶναι ὁ πλ. δ΄ ἢ ὁ β΄ καὶ κάπως σπανιώτερα ὁ πλ. β΄.

Τώρα γιὰ τὴν σχέσι τοῦ ἐξεταζομένου ὕμνου μὲ τὸ ἀναστάσιμον στιχηρὸν τῶν αἴνων τοῦ βαρέος ἤχου μποροῦμε νὰ παρατηρήσωμεν τὰ ἑξῆς.

῾Ο πλήρης ἀναστάσιμος ὕμνος «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...» (στιχηρὸν μέγα) διαιρεῖται εἰς 5 στίχους (ἢ στροφάς)·

1. Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι * προσκυνήσωμεν ἅγιον Κύριον Ἰησοῦν, * τὸν μόνον ἀναμάρτητον.
2. τὸν σταυρόν σου, Χριστέ, προσκυνοῦμεν * καὶ τὴν ἁγίαν σου ἀνάστασιν * ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν·
3. σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, * ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν, * τὸ ὄνομά σου ὀνομάζομεν.
4. δεῦτε πάντες οἱ πιστοὶ προσκυνήσωμεν * τὴν τοῦ Χριστοῦ ἁγίαν ἀνάστασιν· * ἰδοὺ γὰρ ἦλθε διὰ τοῦ σταυροῦ * χαρὰ ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ.
5. διὰ παντὸς εὐλογοῦντες τὸν Κύριον * ὑμνοῦμεν τὴν ἀνάστασιν αὐτοῦ· * σταυρὸν γὰρ ὑπομείνας δι᾿ ἡμᾶς * θανάτῳ θάνατον ὤλεσεν.

Ὁ 1ος στίχος χρησιμοποιεῖται αὐτούσιος ὡς 2ον ἀναστάσιμον στιχηρὸν στοὺς αἴνους τοῦ βαρέος ἤχου, ὅπως ἤδη ἐλέχθη.

῾Ο 2ος στίχος «τὸν Σταυρόν σου Χριστὲ προσκυνοῦμεν καὶ τὴν ἁγίαν σου ἀνάστασιν ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν» ἔχει μεγάλη ὁμοιότητα μὲ τὸν στίχον τὸν ψαλλόμενον εἰς ἦχον β΄ ἀντὶ τοῦ τρισαγίου εἰς τὰς ἀκολουθίας τοῦ σταυροῦ
«Τὸν σταυρόν σου προσκυνοῦμεν, δέσποτα, καὶ τὴν ἁγίαν σου ἀνάστασιν δοξάζομεν».
ἐπίσης ὁ στίχος αὐτὸς μὲ μικρὰν παραλλαγὴν χρησιμοποιεῖται στὸν ἑσπερινὸ τῆς κυριακῆς (= τῷ σαββάτῳ ἑσπέρας) τοῦ πλ. β΄ ἤχου ὡς ἀρχὴ τοῦ 4ου ἀναστασίμου στιχηροῦ (1ου ἀνατολικοῦ)
«Ἐν τῷ σταυρῷ σου Χριστὲ καυχώμεθα, καὶ τὴν ἀνάστασίν σου ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν· σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν».


῾Ο 3ος στίχος «σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν, τὸ ὄνομά σου ὀνομάζομεν» προέρχεται ἀπὸ τὴν 5η ᾠδὴ τοῦ ὄρθρου ἐκ τοῦ προφήτου ᾿Ησαΐου (᾿Ησ 26,13) «Κύριε, ὁ Θεὸς ἡμῶν, κτῆσαι ἡμᾶς, Κύριε, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν, τὸ ὄνομα σου ὀνομάζομεν». κατὰ τὴν παλαιὰ τάξι (Τ.Α.Σ.) οἱ στίχοι τῶν ᾠδῶν ἐψάλλοντο στὸν ἦχο τοῦ α΄ κανόνος τῆς ἡμέρας ἢ ἀκριβέστερον στὸν ἦχον τοῦ εἱρμοῦ. τὸν ἴδιο ἀκριβῶς στίχο τὸν βρίσκουμε 1) στὸν ἑσπερινὸ τῆς κυριακῆς (= τῷ σαββάτῳ ἑσπέρας) τοῦ πλ. β΄ ἤχου πάλιν στὸ 4ον ἀναστάσιμον στιχηρὸν (1ον ἀνατολικὸν)
«Ἐν τῷ σταυρῷ σου Χριστὲ καυχώμεθα, καὶ τὴν ἀνάστασίν σου ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν· σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν».
2) ὡς ἐπῳδὸν σὲ δύο εἱρμοὺς τῆς ε΄ ᾠδῆς εἰς ἦχον πλ. δ΄.
«Ὀρθρίζοντες βοῶμέν σοι Κύριε, σῶσον ἡμᾶς· σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν»
(1 καὶ 5 μαρτίου).
«Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν, εἰρήνην δὸς ἡμῖν, Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν, κτῆσαι ἡμᾶς· Κύριε, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν, τὸ ὄνομά σου ὀνομάζομεν»
. 3) σὲ ἄλλους δύο εἱρμοὺς σὲ α΄ ἦχο
«Τὴν σὴν εἰρήνην δὸς ἡμῖν, Υἱὲ τοῦ Θεοῦ· ἄλλον γὰρ ἐκτός σου, Θεὸν οὐ γινώσκομεν, τὸ ὄνομά σου ὀνομάζομεν, ὅτι Θεὸς ζώντων, καὶ τῶν νεκρῶν ὑπάρχεις»
(30 νοεμβρίου). 4) στὸν εἱρμὸν τῆς ἀναλήψεως εἰς ἦχον πλ. α΄
«Ὀρθρίζοντες βοῶμέν σοι· Κύριε, σῶσον ἡμᾶς· σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν, ἐκτός σου ἄλλον οὐκ οἴδαμεν».
5) ἐπίσης τὴν φράσιν αὐτὴν μὲ μικρὲς φραστικὲς διασκευὲς ὡς ἐπῳδὸν σὲ ἄλλους εἱρμοὺς τῶν ὑπολοίπων ἤχων β΄, γ΄, δ΄, πλ. β΄. εἶναι φυσικὸν νομίζω νὰ χρησιμοποιῆται στὴν σύνθεσιν εἱρμῶν τῆς ε΄ ᾠδῆς, διότι εἶναι στίχος τῆς ε΄ ᾠδῆς τοῦ ὄρθρου. ἄρα οἱ μαρτυρίες τῶν εἱρμῶν δὲν πρέπει νὰ θεωρηθοῦν ὡς ἐνδείξεις ἤχου τοῦ ἐδῶ ἐξεταζομένου ὕμνου.

[Γιὰ τὸν 4ο στίχο δὲν βρῆκα κάτι.]

῾Ο 5ος στίχος εἶναι αὐτούσιος τὸ 5ον ἀναστάσιμον στιχηρὸν (2ον ἀνατολικὸν) τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς κυριακῆς (= τῷ σαββάτῳ ἑσπέρας) εἰς ἦχον πλ. β΄ πάλιν·
«Διὰ παντὸς εὐλογοῦντες τὸν Κύριον, ὑμνοῦμεν τὴν ἀνάστασιν αὐτοῦ· σταυρὸν γὰρ ὑπομείνας δι᾿ ἡμᾶς, θανάτῳ θάνατον ὤλεσεν».
εἰς ὅλες σχεδὸν τὶς σημερινὲς ἔντυπες ἐκδόσεις τῆς παρακλητικῆς καὶ τοῦ ἀργοῦ μουσικοῦ ἀναστασιματαρίου ἀπουσιάζουν οἱ δύο λέξεις «δι᾿ ἡμᾶς», ἐνῷ ὑπάρχουν στὸ σύντομον ἀναστασιματάριον. πρότασι γιὰ τὴν ἀποκατάστασί τους καὶ στὸ ἀργὸν μέλος εἶχε κάμει ὁ μακαριστὸς ᾿Απόστολος Βαλληνδρᾶς στὸ ἀναστασιματάριον ποὺ εἶχε ἐπιμεληθῆ τῶν ἐκδόσεων τῆς «Ζωῆς», καὶ ἡ ἐπισήμανσίς του ἀποδεικνύεται σωστή.

Τὰ ἐρωτήματα ποὺ ἀνακύπτουν εἶναι τὰ ἑξῆς·

1. Τελικῶς τὸ «Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι...» τοῦ ἑωθινοῦ εὐαγγελίου τῶν κυριακῶν εἶναι ἕνας ἑνιαῖος ὕμνος ἢ ὄχι; πῶς καὶ πότε καὶ ἀπὸ ποιόν (ἢ ἀπὸ ποιούς) συνετέθη;

2. ῞Οταν ἐψάλλετο σ᾿ αὐτὴν τὴν θέσι (μετὰ τὸ ἑωθινὸν εὐαγγέλιον), ἡ μελοποίησίς του ἦταν σὲ ἕναν μόνον ἦχο; (προσωπικῶς νομίζω ὅτι ἡ προφανὴς ἀπάντησις εἶναι· ναί, ἂν δεχθοῦμε ὅτι εἶναι ἕνας ὕμνος μὲ πολλοὺς στίχους-στροφές, ὅπως παραδείγματος χάριν θεωρεῖται ἡ δοξολογία.)

3. Μέχρι τώρα ἔχουμε στὴν σύγχρονη πρᾶξι τμήματα(;) τοῦ ὕμνου μελοποιημένα στοὺς ἤχους β΄, πλ. β΄, καὶ βαρύν, μὲ ἐλαφρῶς ὑπερισχύοντα τὸν πλ. β΄. (αὐτὰ χωρὶς τὶς μαρτυρίες τῶν εἱρμῶν, μὲ τοὺς ὁποίους πληροῦται ἡ ὀκτωηχία.) αὐτὸ σημαίνει ὅτι μποροῦμε νὰ μελοποιήσουμε ὅλον τὸν ὕμνον σὲ κάποιον ἀπὸ αὐτοὺς τοὺς τρεῖς ἤχους, ἢ ὅτι κάποιος ἀπὸ αὐτοὺς ἦτο ὁ ἦχος τῆς ἀρχικῆς του μελοποιήσεως; (μήπως ὁ πλ. β΄;)

4. ῾Υπάρχει κάποια μαρτυρία στὰ χειρόγραφα ἢ στὰ παλαιὰ τυπικὰ ἢ σὲ ἄλλους λειτουργικοὺς κώδικες γιὰ μελοποίησι σὲ ἕναν συγκεκριμένον ἦχον;

5. Μὲ ποιόν τρόπον ἐψάλλετο; ὅλος ὁ ὕμνος ἀπὸ ἕναν χορό; ἀνὰ στίχον ἐναλλὰξ μεταξὺ τῶν δύο χορῶν ἢ μεταξὺ ἱερέων καὶ χοροῦ;

6. Καὶ πῶς καὶ πότε ἔγινε ἡ ἀλλαγὴ ἀπὸ τὴν ψαλμῳδία στὴν ἀπαγγελία καὶ στὴν χῦμα (διάβαζε χύδην) ἀνάγνωσι;



copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 29 Νοέμ 2008, 13:10:15

Στὸ προηγούμενο μήνυμα χώρισα τὸ μέγα στιχηρὸν «᾿Ανάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι» σὲ 5 στίχους. δὲν εἶμαι ὅμως ἀπόλυτος σὲ αὐτὴν τὴν διαίρεσιν. τὴν ἔκαμα γιὰ πρακτικοὺς λόγους. βλέπω ὅτι εἶναι πολὺ πιθανὴ καὶ ἴσως φυσιολογικώτερη ἡ διαίρεσις τοῦ ὕμνου σὲ 4 στροφὲς μόνον, ἂν ὑπολογίσωμε στὴν παραπάνω διαίρεσί μου τοὺς στίχους 2 καὶ 3 ὥς ἕναν. μὲ βάσιν τὴν τετραμερῆ διαίρεσι μποροῦμε νὰ εἰκάσωμε ὅτι ο ὕμνος αὐτὸς ἀποτελεῖται κατ᾿ οὐσίαν ἀπὸ 4 ἐπιμέρους ὕμνους, ἐκ τῶν ὁποίων ὁ α΄ διασώθηκε μελοποιημένος σὲ βαρὺν ἦχον, ὁ β΄σὲ πλ. β΄, ὁ γ΄δὲν ἔχω βρεῖ ἂν διεσώθη κάπου ὡς χωριστὸς ὕμνος (ἔχει πάντως νοηματικὴν αὐτοτέλειαν καὶ μπορεῖ νὰ σταθῇ), καὶ ὁ δ΄ πάλιν σὲ πλ. β΄.



copyright 2008 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Σάβ 29 Νοέμ 2008, 20:48:55

Τοῦ ἐν λόγῳ ὕμνου «ἰδέαι καὶ φράσεις τινὲς ἀνάγονται, ὡς ἐμφαίνεται ἐξ ἀποσπασμάτων παπυρίνων, εἰς παλαιοτάτην ἀρχαιότητα καὶ φαίνονται ἔχοντα τὴν Αἴγυπτον πατρίδα» (Π. Τρεμπέλα Ἐκλογὴ ἑλληνικῆς ὀρθοδόξου ὑμνογραφίας ἔκδ. δ' 2007 σ. 99).
Ἀπαντᾶται καὶ εἰς τὴν Ὑποτύπωσιν τῶν Στουδίου θ' αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 1 σ. 226.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 30 Νοέμ 2008, 12:33:27

᾿Επίσης ὁ Π. Τρεμπέλας στὸ ἴδιο βιβλίο του (᾿Εκλογὴ... σ. 179) ἐντάσσει τὸν ἐν λόγῳ ὕμνον εἰς ἐκείνους ποὺ ἐνεφανίσθησαν ἐν τῇ ἐκκλησιαστικῇ λατρείᾳ λίαν ἐνωρίς, περὶ τὸν 5ον ἢ 6ον αἰῶνα. ἀντιμετωπίζει τὸν ὕμνον ὡς ἑνιαῖον ὅλον. λόγῳ τῆς ἀρχαιότητός του φέρεται ἀνωνύμως, ὅπως καὶ πάντα σχεδὸν τὰ ὑμνογραφήματα τῆς πολιᾶς ἀρχαιότητος. ἀναφέρει ἐπίσης ὁ Τρεμπέλας ὅτι ἡ πρώτη στροφὴ τοῦ ὕμνου ψάλλεται ὡς στιχηρὸν τῶν αἴνων τῆς κυριακῆς τοῦ βαρέος ἤχου. δὲν ἀναφέρει ὅτι ἄλλαι δύο στροφαὶ ἀνευρίσκονται ἐν ὅλῳ ἢ ἐν μέρει εἰς τὰ ἀναστάσιμα τοῦ πλ. β΄ ἤχου οὔτε ἔχει ὑποψίαν τινὰ διὰ τὴν πιθανότητα ὁ ὕμνος νὰ μὴ εἶναι ἑνιαῖος.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Σάβ 10 Απρ 2010, 20:09:53

MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι

Δημοσίευσηαπό Panagiotis » Τρί 21 Δεκ 2010, 13:32:04

Στην παράδοση της Ρουμανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας η τάξη μετά το Εωθινό Ευαγγέλιο είναι ως εξής: ψαλμωδία του "Ανάστασιν Χριστού" σε ήχο πλ. β΄ ειρμολογικό (ενιαχού σε βαρύ ειρμολογικό), ανάγνωση του Ν' ψαλμού, δόξα... ταις των αποστόλων και νυν ταις της Θεοτόκου σε β΄ ήχο και μετά το "Αναστάς ο Ιησούς" σε πλ. β΄ από Πα. Ο ασπασμός του Ευαγγελίου αλλού γίνεται ενόσο ψάλλονται ή αναγινώσκονται τα ως άνω, αλλού όταν αναγινώσκονται (ή ψάλλονται) οι κανόνες ή και οι καταβασίες.

Στην παράδοση της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας (και άλλων γειτονικών με αυτήν εκκλησιών πχ Φινλανδικής) τηρείται η ως άνω τάξις, αλλά εκεί δεν μπορούμε να ομιλήσουμε περί ήχων όπως τους αντιλαμβανόμεθα εμείς λόγω της πολυφωνικής μουσικής.
Παναγιώτης Σόμαλης
Panagiotis
 
Δημοσ.: 7
Εγγραφη: Πέμ 20 Νοέμ 2008, 09:34:42
Τοποθεσια: ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ


Επιστροφή στην Θέματα τυπικοῦ ὄρθρου

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron