dkalpakidis έγραψε:Συνεπώς το της τυχούσης εορτής των Εσπερίων που υπάρχει στο Μηναίον αντικαθίσταται από το Θεοτοκίον- Δογματικόν την Παρασκευή εσπέρας πάντοτε;
Το της εορτής (το εις το Και νυν) μήπως ψάλλεται ως Δόξα... εφόσον ο Άγιος δεν έχει Δοξαστικόν;
[Πάντα αναφέρομαι και σχολιάζω με βάση το Τ.Ξ. για την μεθέορτη Ακολουθία Σαββάτου- δηλ. Παρασκευή εσπέρας ]
Στὶς ἀκολουθίες τῶν καθημερινῶν (δηλαδὴ στὶς μὴ ἑορτάσιμες) δὲν λέγονται δύο ἰδιόμελα, ἕνα εἰς τὸ Δόξα, καὶ ἕνα εἰς τὸ Καὶ νῦν, ἀλλὰ μόνον ἕνα ἰδιόμελον εἰς τὸ Δόξα, Καὶ νῦν. αὐτὸ ἰσχύει καὶ γιὰ τὰ ἑσπέρια (εἰς τὰ κεκραγάρια στιχηρὰ δηλαδὴ) καὶ γιὰ τὰ ἀπόστιχα. ἑπομένως σύμφωνα μὲ τὸ τυπικὸν Ξενοφῶντος καταλιμπάνεται τὸ ἑόρτιον ἰδιόμελον. ἂν μάλιστα ἡ ἑορτὴ εἶναι θεομητορική, ὡς γνωστόν, δὲν λέγονται δύο θεοτοκία, ἕνα στὸ Δόξα καὶ ἕνα στὸ Καὶ νῦν. ἂν ἡ ἑορτὴ εἶναι δεσποτική, τὸ ἰδιόμελον αὐτῆς δὲν ἐπισφραγίζεται μὲ θεοτοκίον. ἑπομένως, καὶ νὰ θέλαμε, δὲν θὰ ἦταν σωστὸ νὰ τὰ ποῦμε καὶ τὰ δύο. ἐξαίρεσιν φαίνεται νὰ ἀποτελοῦν ἐκ πρώτης ὄψεως κάποιες περιπτώσεις τοῦ πεντηκοσταρίου, ἀλλὰ ἐκεῖ ὑπάρχει ἄλλη διαρρύθμισις τῶν ἀκολουθιῶν.
Νὰ διευκρινίσω πάντως ὅτι εἰδικῶς γιὰ τὰ προεόρτια καὶ μεθέορτα, τὸ θέμα δὲν ἔχει μίαν μόνον ἀπάντησιν. σὲ ἄλλα τυπικά (Τ.Γ.Ρ. 221) ὁρίζεται ὅτι λέγεται μόνον τὸ ἰδιόμελον τῆς ἑορτῆς, καὶ αὐτὸ ἀκολουθῶ καὶ ἐγώ. ἀλλὰ γιὰ τὶς ἡμέρες ἐκτὸς μεθεόρτων εἶναι σαφὲς ὅτι λέγεται τὸ θεοτοκίον τοῦ ἤχου.