Σελίδα 1 από 1

Τονικά διαστήματα

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Σάβ 24 Ιαν 2009, 14:52:55
από Ιωαννίδης Δημήτριος
Η Μουσική του Δαμασκηνού των Βυζαντινών, η οποία όπως γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι μας, έχει τις ρίζες της, στην Αρχαία Ελληνική Μουσική.
Οι αοίδιμοι και σεβαστοί Μουσικοδιδάσκαλοι Χρύσανθος, Γρηγόριος και Χουρμούζιος, παίρνοντας τα βασικά στοιχεία της Μουσικής από τα Αρχαία Ελληνικά Συγγράμματα, παραδέχτηκαν ότι ο Μείζων Τόνος, ισούται με 12 Μόρια. Το Τριτημόριο με 4 και το Τεταρτημόριο με 3.
Το ίδιο μας λέει ξεκάθαρα και ο Ευκλείδης, λέγοντας :
« Υποτίθεται Τόνος εις 12 ελάχιστα Μόρια διαιρούμενος,
ών έκαστον Δωδεκατημόριον Τόνου καλείται. Αναλόγως δέ τω Τόνω και τα λοιπά Διαστήματα. Το μέν γάρ Ημιτόνιον εις 6, η δέ Δίεσις η Τεταρτημόριος εις 3, η δέ Τριτημόριος εις 4. Όλον δέ διά τεσσάρων ( δηλαδή το Τετράχορδον ) εις 30 Μόρια».
Εκτός όμως από τον Ευκλείδη, υπάρχουν και άλλοι πολλοί, οι οποίοι δίνουν 6 Μόρια στο Ημιτόνιο και 72 για την πλήρη Διαπασών Κλίμακα.
Έτσι έχουμε τον Αριστείδη τον Κυντιλιανό να μας λέει ότι : « Το δέ δι΄ οκτώ, καλείται μέν Διαπασών, διατίθεται δ’ εκ Τόνων 6, Ημιτονίων 12 ( δηλαδή 6 Χ 12 = 72 ) ».
Τα ίδια όμως, μας λέει και ο Γέρων ο Βακχείος : « Η Διαπασών εκ Τόνων 6 συνέστηκε ». Άρα εφ’ όσον ο Τόνος έχει 12 Μόρια 6 Χ 12 = 72, οπότε συμφωνεί και αυτός.