᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 28 Απρ 2011, 09:05:17

dkalpakidis έγραψε:Σημαντικές οι πληροφορίες αυτές. Συγγνώμη που "επεμβαίνω" στο μήνυμα αυτό. Το κάνω για να ξεκαθαριστεί τί εννοούμε 'Κατηχούμενα'.
Μετά το Ευαγγέλιον (και το κήρυγμα του λόγου) λέγονται:
1. η Εκτενής,
2. τα Κατηχούμενα
3. Αιτήσεις (και ευχές) των Πιστών


Προφανώς παραλείπονται μόνο τα Κατηχούμενα κι όχι τα υπόλοιπα.
Δυστυχώς αποκαλούνται όλα από πολλούς Κατηχούμενα με σκοπό την παράλειψή τους...


Πρώτη φορὰ ἀκούω ὅτι ἀπὸ πολλοὺς καλοῦνται «κατηχούμενα» οἱ αἰτήσεις καὶ οἱ εὐχὲς ποὺ δὲν ἀναφέρονται εἰδικῶς στοὺς κατηχουμένους ἀλλὰ στοὺς βαπτισμένους πιστούς. θέλω νὰ πιστεύω ὅτι δὲν εἶναι πολλοὶ αὐτοὶ ποὺ δείχνουν τέτοια ἄγνοια ἢ ἠθελημένη παραποίησι τῶν ἐννοιῶν, καὶ ὅτι μᾶλλον πρόκειται γιὰ μεμονωμένες περιπτώσεις. ἴσως κάποιοι ψάχνουν γιὰ «προφάσεις ἐν ἁμαρτίαις», καὶ τὸ μόνο ποὺ κατορθώνουν εἶναι μᾶλλον νὰ γελοιοποιοῦνται.

῞Ολοι οἱ κληρικοὶ γνωρίζουν καλῶς ποιά εἶναι τὰ «κατηχούμενα» καὶ ποιά τὰ «διπλοκατηχούμενα» τοὐλάχιστον ἀπὸ τὶς προηγιασμένες. ὅσοι πράγματι δὲν γνωρίζουν πρέπει νὰ ὑποχρεωθοῦν νὰ ἐπαναλάβουν τὸ δημοτικὸ σχολεῖο ἀπὸ τὴν πρώτη τάξι.

Βεβαίως, Δημήτριε, πολὺ καλὰ ἔκαμες καὶ διευκρίνισες καὶ τὴν περίπτωσι αὐτή. πάντως μοῦ κάνει ἐντύπωσι αὐτὴ ἡ συσσώρευσις παροραμάτων, παραλείψεων, προσθηκῶν, παρανοήσεων, παραπτωμάτων, «παρασφαλμάτων», παρερμηνειῶν καὶ παρατυπιῶν γύρω ἀπὸ τὴν βασικώτερη ἀκολουθία τῆς ἐκκλησίας μας, τὴν λειτουργία. σχεδὸν δὲν ὑπάρχει σημεῖο καὶ χῶρος ποὺ νὰ μὴ συναντοῦμε εἴτε κάποια ἄγνοια εἴτε κάποια παρανόησι εἴτε κάποια παρατυπία, θὲς ἀπὸ ἐνορίες, θὲς ἀπὸ τοπικὲς συνήθειες, θὲς ἀπὸ μονές, ἀκόμη καὶ ἀπὸ ῾Αγιορεῖτες, ἢ ἀπὸ ἐπισκόπους, λειτουργούς, ψάλτες, ἁπλοὺς πιστούς, ἀπὸ εἰδικοὺς ἐπιστήμονες καὶ ἐρευνητές, ἀναλυτές, σχολιαστές, ἑρμηνευτές, καὶ δὲν ἔχει τέλος αὐτὸς ὁ κατάλογος. μὲ ἐντυπωσιάζει καὶ μὲ προβληματίζει τὸ φαινόμενο.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 27 Ιαν 2012, 12:06:15

Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Λεωνίδας » Τετ 04 Σεπ 2013, 15:28:51

ἄκουσα ὅτι ὑπάρχουν ναοί ὅπου τελεῖται ἀπογευματινή θεία λειτουργία. Δέν ἀναφέρομαι σέ προηγιασμένες. ἡ δικαιολογία εἶναι ὅτι ἔτσι ἐκκλησιάζεται ὁ λαός, ἀφοῦ τά πρωινά ἐργάζεται. Ἐπιτρέπεται;
Λεωνίδας
 
Δημοσ.: 9
Εγγραφη: Τρί 09 Μαρ 2010, 18:58:53

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 05 Σεπ 2013, 11:27:50

Λεωνίδας έγραψε:ἄκουσα ὅτι ὑπάρχουν ναοί ὅπου τελεῖται ἀπογευματινή θεία λειτουργία. Δέν ἀναφέρομαι σέ προηγιασμένες. ἡ δικαιολογία εἶναι ὅτι ἔτσι ἐκκλησιάζεται ὁ λαός, ἀφοῦ τά πρωινά ἐργάζεται. Ἐπιτρέπεται;


᾿Απογευματινὴ ἢ βραδινὴ λειτουργία; ἔχει διαφορά. διότι ἂν εἶναι ἀπογευματινή, δηλ. μετὰ τὶς 15.00 ἢ 16.00 (ἂς ποῦμε 16.00-18.00), δυσκολεύομαι νὰ κατανοήσω ὅτι ἐξυπηρετεῖ καλλίτερα τὸν ἐκκλησιασμὸ τῶν πιστῶν.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Σάβ 07 Σεπ 2013, 14:51:26

Σὲ ἡμέρα (ὁλόκληρη ἐννοεῖται (Πηδάλιον σ. 94)) νηστείας, ἐκτὸς Μ. Τεσσαρακοστῆς, ἡ λειτουργία τελεῖται στὸν ἑσπερινό, κατὰ τὴν ἀρχαῖα τάξη τοῦ Μ. Σαββάτου, τῶν παραμονῶν τῶν Χριστουγέννων, Θεοφανείων καὶ (κατὰ τὸ ΤΑΣ) Εὐαγγελισμοῦ. «Ἐλθόντες ἐπὶ τὴν ἡλίου δύσιν» «ἑσπέρας γενομένης» (καιρὸς ἑσπερινοῦ· Διαταγὲς τῶν ἁγ. ἀποστόλων Η’ 35) ἐκφωνεῖται τό Εὐλογημένη ἡ βασιλεία, Δεῦτε προσκυνήσωμεν, προοιμιακός, μεγάλη συναπτή, ιη’ κάθισμα τοῦ ψαλτηρίου, μικρὴ συναπτή, Κύριε ἐκέκραξα καὶ στιχολογία μὲ ἐφύμνια, «ἱστῶμεν στίχους ι’ καὶ ψάλλομεν» τὸ δοξαστικὸ τῶν ἀποστίχων καὶ τὰ 3 ἀπόστιχα (ἄν δὲν ὑπάρχει δοξαστικό, τότε ἤ δευτερώνομε τὸ πρῶτο ἀπόστιχο (πρακτικὴ πεντηκοσταρίου), ἤ, ἄν ἕπεται Σάββατο μὲ Θεὸς Κύριος, ψάλλομε τὰ 4 ἑσπέρια μαρτυρικὰ τοῦ ἤχου ἀπὸ τὸ παράρτημα τοῦ Τριῳδίου), τὰ 6 ἑσπέρια στιχηρὰ καὶ τὸ δοξαστικὸ μὲ τὸ θεοτοκίο. Εἴσοδος, ψαλτὸ Φῶς ἱλαρόν σὲ ἦχο δ’, ἀλληλούια, ἤ προκείμενο ἄν τὴν ἑπομένη εἶναι Σάββατο ἤ ἑορτή, ἀναγνώσματα ἤ ἕνα τυχαῖο κεφάλαιο Π. Δ., μικρὴ συναπτή, εὐχὴ τοῦ τρισαγίου καὶ ἐκφώνηση Ὅτι ἅγιος εἶ ὁ Θεός ἡμῶν. Τρισάγιο. Προκείμενο τῆς σειρᾶς ἤ καὶ τῆς ἡμερομηνίας κατόπιν, ὁμοίως Ἀπόστολος, Ἀλληλουάριο καὶ Εὐαγγέλιο τῆς σειρᾶς ἤ καὶ τῆς ἡμερομηνίας κατόπιν. Ἄν ψαλλοῦν ἀπόστιχα τῆς παρακλητικῆς, θὰ εἶναι τῆς ἑπόμενης ἡμέρας, ὁπότε πρέπει νὰ ψαλλεῖ προκείμενο, ἀλληλουάριο καὶ κοινωνικὸ τῆς ἑπόμενης ἡμέρας. Κατηχούμενα. Στὸ χερουβικὸ θυμιάζει ὁ διάκονος. Εὐχὲς εἰς ἐπήκοον τοῦ λαοῦ, χωρὶς νὰ συνεχίζονται στὸν ἐπινίκιο ὕμνο καὶ στὸ Σὲ ὑμνοῦμεν. Κοινωνικὸ ψαλμὸς 33 στὸν ἦχο τῆς ἑβδομάδος καὶ κοινωνικὸ τῆς ἡμέρας καὶ κατὰ τὴν διάρκεια τῆς θείας κοινωνίας τοῦ λαοῦ. Ἡ ἀκολουθία τῆς θ. μεταλήψεως δὲν λέγεται οὔ τε ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς, οἱ ὁποίοι δὲν καθυστεροῦν καθόλου μὲ μὴ προβλεπόμενες προσθῆκες κατὰ τὴν δική τους μετάληψη. Ψάλλεται τὸ Πληρωθήτω σὲ ἦχο δ’. «᾿Εν εἰρήνῃ προέλθωμεν. -᾿Εν ὀνόματι Κυρίου» ἀπαντᾶ ὁ λαός. Στὸ ἀκόλουθο δεῖπνο δὲν γίνεται κατάλυση.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Λεωνίδας » Κυρ 08 Σεπ 2013, 16:58:50

Dionysios έγραψε:᾿Απογευματινὴ ἢ βραδινὴ λειτουργία; ἔχει διαφορά. διότι ἂν εἶναι ἀπογευματινή, δηλ. μετὰ τὶς 15.00 ἢ 16.00 (ἂς ποῦμε 16.00-18.00), δυσκολεύομαι νὰ κατανοήσω ὅτι ἐξυπηρετεῖ καλλίτερα τὸν ἐκκλησιασμὸ τῶν πιστῶν.


ἄκουσα γιά ἀπογευματινή λειτουργία μέ ὥρα ἐνάρξεως τήν 19:00 σέ ἡμέρα Τετάρτη. Πάντως, ἀπό τήν ἀπάντηση τοῦ Μανόλη Θεοδωράκη συμπεραίνω ὅτι δύναται νά γίνει κάτι τέτοιο.
Λεωνίδας
 
Δημοσ.: 9
Εγγραφη: Τρί 09 Μαρ 2010, 18:58:53

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 08 Σεπ 2013, 23:25:46

Λεωνίδας έγραψε:
Dionysios έγραψε:᾿Απογευματινὴ ἢ βραδινὴ λειτουργία; ἔχει διαφορά. διότι ἂν εἶναι ἀπογευματινή, δηλ. μετὰ τὶς 15.00 ἢ 16.00 (ἂς ποῦμε 16.00-18.00), δυσκολεύομαι νὰ κατανοήσω ὅτι ἐξυπηρετεῖ καλλίτερα τὸν ἐκκλησιασμὸ τῶν πιστῶν.


ἄκουσα γιά ἀπογευματινή λειτουργία μέ ὥρα ἐνάρξεως τήν 19:00 σέ ἡμέρα Τετάρτη. Πάντως, ἀπό τήν ἀπάντηση τοῦ Μανόλη Θεοδωράκη συμπεραίνω ὅτι δύναται νά γίνει κάτι τέτοιο.


᾿Εφόσον ἡ ὥρα ἐνάρξεως ἦταν 19.00, τότε μᾶλλον εἶναι βραδινὴ καὶ ὄχι ἀπογευματινή (ἰδίως ἂν ἦταν χειμερινὴ περίοδος). ὅσο γιὰ τὰ ὑπόλοιπα μὴ βιάζεσαι νὰ συμπεράνῃς.

Εἶναι γνωστὸ πάντως ὅτι ἡ λειτουργία δὲν ἀνήκει στὸν κύκλο τῶν τακτῶν ἀκολουθιῶν τῆς ἡμερησίας λατρείας, δηλαδὴ θεωρητικῶς μπορεῖ νὰ τελεσθῇ σὲ ὁποιαδήποτε ὥρα τῆς ἡμέρας καὶ τῆς νύχτας. τὸ πῶς ὅμως θὰ γίνῃ αὐτὸ στὴν πρᾶξι εἶναι ἕνα ἐνδιαφέρον θέμα γιὰ συζήτησι.

Γιὰ νὰ μείνουμε στὸ παράδειγμά σου, ἀγαπητέ Λεωνίδα, τί ἄρχισε στὶς 19.00; ἀμέσως ἡ λειτουργία; χωρὶς νὰ προηγηθῇ κάποια ἀκολουθία; καὶ τότε ἡ προσκομιδὴ πότε καὶ πῶς ἔγινε; προηγήθηκε πρῶτα κάποια ἀκολουθία; καὶ ποιά; ὁ ἑσπερινὸς ἢ ὁ ὄρθρος; καὶ πῶς συνδέθηκαν οἱ ἀκολουθίες; καὶ ποιά ἦσαν τὰ ἀναγνώσματα τῆς λειτουργίας; καὶ πῶς βόλευε τὸν κόσμο μία τέτοια ἐνέργεια; προσῆλθαν στὴν κοινωνία νήστεις δι᾿ ὅλης τῆς ἡμέρας; καὶ ἐξυπηρετεῖ τοῦτο τοὺς ἐργαζομένους σὲ βαριὲς ἐργασίες μέχρι ἀργά; δὲν ξέρω τὶς ἀπαντήσεις, ἁπλὲς σκέψεις κάνω.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Λεωνίδας » Τρί 10 Σεπ 2013, 08:54:13

Δέν γνωρίζω λεπτομέρειες, Διονύσιε, άλλωστε δεν πηγαίνω σε τέτοιες καινοφανείς ακολουθίες. Πάντως, τελείται με εσπερινό-όρθρο-θεία λειτουργία. δεν ψάλλονται απολυτίκια στον εσπερινό, αλλά αρχίζει κατευθείαν ο εξάψαλμος, όπως κάνουμε στις παρακλήσεις.
Νομίζω πάντως ότι δεν υφίσταται ποιμαντικός λόγος για τέτοιες πρακτικές.
Λεωνίδας
 
Δημοσ.: 9
Εγγραφη: Τρί 09 Μαρ 2010, 18:58:53

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 11 Σεπ 2013, 19:22:59

Λεωνίδας έγραψε:Δέν γνωρίζω λεπτομέρειες, Διονύσιε, άλλωστε δεν πηγαίνω σε τέτοιες καινοφανείς ακολουθίες. Πάντως, τελείται με εσπερινό-όρθρο-θεία λειτουργία. δεν ψάλλονται απολυτίκια στον εσπερινό, αλλά αρχίζει κατευθείαν ο εξάψαλμος, όπως κάνουμε στις παρακλήσεις.
Νομίζω πάντως ότι δεν υφίσταται ποιμαντικός λόγος για τέτοιες πρακτικές.


Λεωνίδα, μᾶλλον ἐνισχύεται ἡ παρατήρησί μου ὅτι πρόκειται γιὰ βραδινὴ καὶ ὄχι ἀπογευματινή λειτουργία. δὲν θὰ κρίνω τὴν περίπτωσι, διότι θὰ ἔπρεπε νὰ εἴχαμε ὑπόψει μας καὶ ἄλλες λεπτομέρειες. οὔτε γιὰ τὸν ἂν ὑφίσταται ποιμαντικὸς λόγος θὰ ἐκφέρω γνώμη, ἀφοῦ δὲν εἶμαι ποιμένας οὔτε ξέρω τὶς συνθῆκες τῆς συγκεκριμένης ἐνορίας. ἀπὸ πλευρᾶς τυπικοῦ βέβαια δὲν θὰ περιμένω νὰ μὴν ἔγιναν λάθη ἢ παρατυπίες, ἀφοῦ αὐτὰ γίνονται κατὰ κόρον σὲ ὅλους σχεδὸν τοὺς ναοὺς ποὺ ἀκολουθοῦν τὸ συνηθισμένο λειτουργικὸ πρόγραμμα, πόσο μᾶλλον ἐδῶ ποὺ ἐπιχειρήθηκε κάτι ἀντιλεγόμενο καὶ ἐν πολλοῖς ἀσυνήθιστο.

᾿Επειδὴ ὅμως ἀντιλαμβάνομαι κάποια ἀρνητικὴ προδιάθεσί σου, θέλω νὰ σχολιάσω τὰ ἀκόλουθα.

Χαρακτήρισες τέτοιες περιπτώσεις ὡς καινοφανεῖς ἀκολουθίες. γιατί; ὁ ἑσπερινὸς ἢ ὁ ὄρθρος ἢ ἡ λειτουργία εἶναι ἡ καινοφανὴς ἀκολουθία;

Μήπως θεωρεῖς ὡς καινοφανὲς ἢ ὡς καινοτομία τὴν τέλεσι ὄρθρου ἀφ᾿ ἑσπέρας; τότε ἂς ἀναλογιστοῦμε ὅτι κατὰ τὴν περίοδο τῆς τεσσαρακοστῆς τελοῦμε τὸν ἑσπερινὸ τὸ πρωί (καθιερωμένη παρατυπία ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῆς τουρκοκρατίας), ὅτι κατὰ τὴν μεγάλη ἑβδομάδα τελοῦμε τοὺς ὄρθρους ἀπὸ νωρὶς τὸ ἀπόγευμα καὶ ὅτι στὶς σλαυικὲς ἐκκλησίες εἶναι καθιερωμένο ἀπὸ αἰώνων ὁ ὄρθρος νὰ τελῆται συνημμένως μὲ τὸν ἑσπερινὸ ἀφ᾿ ἑσπέρας ὡς μικρὰ ἀγρυπνία. ἄρα καμμία καινοτομία καὶ ἐδῶ. ἄλλωστε οἱ "ἐνοριακὲς ἀγρυπνίες" (ποὺ τελοῦνται καὶ ἀπὸ πολλὰ μοναστήρια πλησίον ἀστικῶν κέντρων), οἱ ὁποῖες συχνὰ ἀρχίζουν στὶς 8 ἢ στὶς 9 τὸ βράδυ, τί εἶναι; καὶ μὴ μοῦ πῇς ὅτι δὲν πηγαίνεις οὔτε σὲ τέτοιες ἀγρυπνίες. ἢ μήπως ἡ 1 ἢ οἱ 2 ὧρες διαφορὰ στὴν ἔναρξι τῆς ἀκολουθίας ὁριοθετοῦν τὸ καινοφανὲς ἢ τὸ μὴ καινοφανές; δὲν νομίζω. γιὰ νὰ μὴν πῶ ὅτι σχετικὰ μὲ τὸ πόσο νωρὶς μπορεῖ νὰ τελεσθῇ ἀποβραδὶς ἕνας ὄρθρος ὑπάρχουν καὶ διατάξεις στὸ τυπικό! ἀλλὰ δὲν θὰ ἐπεκταθῶ σὲ αὐτό, ἀφοῦ ἐπίκειται —ἐλπίζω— στὶς ἑπόμενες ἑβδομάδες ἡ ἔκδοσι ἑνὸς νέου βιβλίου μου, ὅπου συμπτωματικὰ ἔχω κάποιες ἀναφορὲς σὲ αὐτὸ τὸ θέμα.

᾿Απὸ λειτουργικῆς ἐπίσης ἀπόψεως οἱ βραδινὲς ἀκολουθίες-λειτουργίες εἶναι σαφέστατα μαρτυρημένες ἀπὸ τὴν βαθιὰ ἀρχαιότητα τῆς ἐκκλησίας. γνωρίζω τὶς περὶ τοῦ ἀντιθέτου ἐπικρατοῦσες σήμερα ἀντιλήψεις καθὼς καὶ ὅτι ὑπάρχουν καὶ ἐκκλησιαστικὲς ἐγκύκλιοι ἀπαγορευτικές. ἀλλὰ ἡ λειτουργική μας παράδοσι λέει ἄλλα. ἴσως ἡ ἀρνητικὴ σήμερα στάσι νὰ προῆλθε ἀπὸ τὴν ἀνάγκη περιφρουρήσεως τῆς λατρείας ἀπὸ τυχὸν ὑπερβολὲς καὶ ἔκτροπα. ὅπως καὶ ἂν ἔχῃ τὸ θέμα, ἡ ὀρθόδοξη λατρεία οὐδέποτε ὑπῆρξε μία στατικὴ καὶ μονολιθικὴ κατάστασι, ἀλλὰ πάντοτε διακρινόταν ἀπὸ μία καλῶς ἐννοούμενη εὐελιξία καὶ ποικιλία, μὲ μέτρο καὶ σεβασμὸ στὴν παράδοσι.

Μήπως μὲ ὅλα τὰ παραπάνω δικαιολογοῦνται οἱ ναοὶ ποὺ ἀνέφερες στὴν ἀρχικὴ ἐρώτησί σου ὅτι τελοῦν ἀπογευματινὲς ἢ μᾶλλον βραδινὲς λειτουργίες; ἐπαναλαμβάνω ὅτι σὲ καμμία περίπτωσι δὲν ἔχω τέτοια πρόθεσι. οὔτε ὅμως θὰ τὸ καταδικάσω, μόνον καὶ μόνον ἐπειδὴ ἐγὼ ἔχω γαλουγηθῆ μὲ μία συγκεκριμένη λειτουργικὴ ἀντίληψι ποὺ ἐπικρατεῖ σὲ μία περιωρισμένη γεωγραφικὴ περιοχὴ καὶ ἔχω τὴν ψευδαίσθησι ὅτι ἡ λειτουργικὴ πρακτικὴ τοῦ χωριοῦ μου κατὰ τὸν 21ο αἰῶνα εἶναι αὐτούσια ἡ λειτουργικὴ ζωὴ τῆς ἀρχαίας ἐκκλησίας, ὁπότε κάθε τὶ ἄλλο, ποὺ δὲν γνωρίζει ὁ πεπερασμένος ἑαυτός μου, εἶναι ἐκ τῶν προτέρων κατακριτέο καὶ ἀπόβλητο! (τὸ φέρνω αὐτὸ ὡς γενικὸ παράδειγμα, καὶ πρὸς θεοῦ! δὲν τὸ ἐννοῶ γιὰ σένα προσωπικά). ἁπλῶς ἀναφέρω κάποια γενικὰ στοιχεῖα ποὺ μᾶς προσφέρει ἡ λειτουργική μας παράδοσι γιὰ τὸ θέμα.

Γιὰ τὴν συγκεκριμένη περίπτωσι τοῦ ναοῦ ἢ τῶν ναῶν ποὺ ἀνέφερες εἶμαι τοὐλάχιστον ἐπιφυλακτικός. ἄλλο πρᾶγμα οἱ γενικὲς ἀρχὲς καὶ πληροφορίες βάσει τῶν λειτουργικῶν ἐρευνῶν καὶ ἄλλο οἱ μεμονωμένες περιπτώσεις ἐφαρμογῆς στὴν πρᾶξι, ὅπου ἐκεῖ πρέπει νὰ ἐξετάσουμε καὶ ἄλλες παραμέτρους. ἁπλῶς νὰ μὴν εἴμαστε ἀπὸ πρὶν προκατειλημμένοι, χωρὶς μάλιστα νὰ ξέρουμε ποιά εἶναι ἡ πραγματικὴ ὀρθόδοξη παράδοσι. τὸ λέω αὐτὸ ἐπηρεασμένος καὶ ἀπὸ ἕνα ἱστορικὸ γεγονὸς τοῦ 12ου αἰῶνος, ὅπου σὲ μία περιοχὴ τῆς ῾Ρωμανίας/Βυζαντίου ἡ πλειονότης τῶν ὀρθοδόξων ὑπαρασπιζόταν μὲ φανατισμὸ (μέχρι σφαγῶν!) μία κακόδοξη ἄποψι ἐπὶ δογματικοῦ ζητήματος καὶ κατεδίωκε ἀπηνῶς τὴν ὀλιγομελῆ ὁμάδα τῶν πρεσβευόντων μία ὀρθόδοξη ἄποψι. ὡραῖοι ὑπερασπιστὲς τῆς ὀρθοδοξίας! ἡ ἱστορία μᾶς ἐντυπωσιάζει ἀλλὰ φαίνεται ὅτι δὲν μᾶς διδάσκει.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ᾿Αντιλειτουργικὲς καινοτομίες καὶ συνήθειες

Δημοσίευσηαπό Λεωνίδας » Παρ 13 Σεπ 2013, 07:25:43

Διονύσιε, θέτεις πολλά ζητήματα στό σχόλιό σου, δέν μπορῶ νά ἀπαντήσω σέ ὅλα. σημειώνω ἁπλά δύο ἐνστάσεις:
1. διαφορετικό εἶναι νά κάνουμε βραδυνή λειτουργία [ὅπως τήν χαρακτηρίζεις] μέ σύντομο ἑσπερινό, ὄρθρο καί θεία λειτουργία 19:00 ἕως 21:00, ἄντε 21:30 καί τελείως διαφορετικό νά κάνουμε τήν ἴδια ἀκολουθία σαφῶς πιό ἄνετα 21:00 ἕως 01:00. Τό δεύτερο θεωρεῖται μικρή ἀγρυπνία.
2. ἡ δεύτερη ἔνταση ἔχει νά κάνει μέ τό γεγονός ὅτι ὁ οἱοσδήποτε παπᾶς θεωρεῖ ὅτι θά πρέπει νά εἰσαγάγει κάτι καινούριο, ἔστω καί γιά ἐξυπηρέτηση "ἀναγκῶν". Νομίζω ὅτι πρέπει νά εἴμαστε πολύ διστακτικοί σέ τέτοιου εἴδους ἀλλαγές.
υ.γ. δέν θά σχολιάσω περαιτέρω, οὔτε θά ἐπανέλθω, νομίζω ὅτι τέτοια θέματα μόνο διά ζώσης διαπραγματεύονται ὁλοκληρωμένα.
Λεωνίδας
 
Δημοσ.: 9
Εγγραφη: Τρί 09 Μαρ 2010, 18:58:53

ΠροηγούμενηΕπόμενο

Επιστροφή στην Θέματα τυπικοῦ λειτουργίας

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες