Μ. Χατζημᾶρκος, ἑόρτιες ἀκολουθίες (αὐθεντικές ἠχογραφήσεις)

Εἰσαγωγὴ στὶς ἠχογραφήσεις μὲ τὸν Μανόλη Χατζημάρκου
Μὲ πρώτη τὴν παρακάτω ἠχογράφησι, ποὺ μᾶλλον εἶναι ἡ παλαιότερη τοῦ Χατζημάρκου ἀπὸ ὅσες ἔχω, θὰ ἀρχίσῃ νὰ δημοσιεύεται ἐδῶ στὴν ἱστοσελίδα τῆς Συμβολῆς καὶ στὸν χῶρο τῶν «Διαλόγων» μία σειρὰ ἰδιωτικῶν ἠχογραφήσεων μὲ τὸν περίφημο αὐτὸν πρωτοψάλτη, ὁ ὁποῖος ἐκεῖνα τὰ χρόνια «εἶχε ἀφήσει ἐποχὴ» μὲ τὴν ἔκτακτη καλλιφωνία του. στὶς περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται γιὰ ἰδιωτικὲς ἠχογραφήσεις σὲ πομπίνες ἀπὸ ὁμάδα Πατρηνῶν ποὺ «μὲ ἐπικεφαλῆς τὸν κύριο Σωτηρόπουλο» (φ. 271) μετέβαιναν ἐπὶ τούτῳ στοὺς διαφόρους ναοὺς τῶν Πατρῶν ἢ στὸ ᾿Ανατολικὸ (= Αἰτωλικὸ) ἢ σὲ ἄλλες περιοχὲς ὅπου ἦταν καλεσμένος γιὰ τὴν πανήγυρι ὁ Χατζημάρκου καὶ κατέγραφαν σὲ πομπίνες (καρούλια). τὶς συγκεκριμένες ἠχογραφήσεις τοῦ Χατζημάρκου μοῦ τὶς παρεχώρησε τὴν περίοδο 1989-1991 ὁ φίλος ᾿Ανδρέας (νῦν μοναχὸς) μαζὶ μὲ κάποιες ἀκόμη ἠχογραφήσεις ἄλλων παλαιῶν ψαλτῶν. τὶς ἐγγραφὲς αὐτὲς τὶς ἔχει τώρα ἐξαίρετος πρωτοψάλτης τῶν Πατρῶν, τὸν ὁποῖον γνωρίζω καὶ ὁ ὁποῖος ἐπίσης μοῦ ἔχει παραχωρήσει ἐκλεκτὸ ὑλικὸ ἄλλων ἠχογραφήσεων συνολικῆς διαρκείας περίπου 100 ὡρῶν, ὄχι ὅμως μὲ Χατζημάρκου. ὅ,τι ἔχω ἀπὸ ἑόρτιες ἀκολουθίες (κοινῶς· πανηγύρια) μὲ Χατζημάρκου μοῦ τὸ εἶχε δώσει ὁ ᾿Ανδρέας ἐκτὸς ὀλίγων ἐξαιρέσεων, ποὺ θὰ ἀναφερθοῦν στὸν οἰκεῖο τόπο.
Οἱ περισσότερες ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἠχογραφήσεις δὲν ὑπάρχουν ἀκόμη στὸ διαδίκτυο, καθόσον τοὐλάχιστον γνωρίζω, ἐνῷ σὲ κάποιες ἀπὸ αὐτὲς ποὺ ὑπάρχουν διαπιστώνω μικρὲς ἢ μεγαλείτερες διαφορὲς ἀπὸ τὶς ἐγγραφὲς ποὺ ἔχω ἐγώ, ὅπως παραλείψεις ψαλλομένων, μεταθέσεις ὕμνων σὲ διαφορετικὸ σημεῖο τῆς ἀκολουθίας καὶ ἄλλα παρόμοια (παρακάτω θὰ πῶ περισσότερα γι᾿ αὐτὸ τὸ θέμα). γι᾿ αὐτὸ στὸ μέτρο τοῦ δυνατοῦ προσπαθῶ νὰ δίνω σὲ ἕνα ἑνιαῖο ἠχητικὸ ἀρχεῖο ὅ,τι ὑπάρχει στὶς φωνοταινίες μου καὶ κατόπιν κόβω σὲ χωριστὰ τμήματα («τρὰκ») τοὺς περιεχομένους ὕμνους.
᾿Αφιερώνω αὐτὲς τὶς δημοσιεύσεις σὲ ὅλους ἀνεξαιρέτως τοὺς φιλομούσους ὀρθοδόξους, ἰδιαιτέρως δὲ σὲ ὅσους ἀπὸ τὰ κείμενά μου, ἀπὸ τὶς συζητήσεις μαζί μου καὶ ἀπὸ τὶς ἠχογραφήσεις μου πῆραν ἢ παίρνουν
α΄) γλωσσικὸ ὕφος,
β΄) διάφορες πληροφορίες καὶ ἀπαντήσεις γιὰ τὶς ἀπορίες τὶς δικές τους ἢ ἄλλων,
γ΄) ἰδέες ἢ ὑλικὸ γιὰ τὶς ἐργασίες τους, τὶς ἐκπομπές τους καὶ τὶς δημοσιεύσεις των,
ἀλλὰ μετὰ εἴτε ἰσχυρίζονται ὅτι αὐτὰ ἀνήκουν στὸ δικό τους ἀρχεῖο καὶ ὅτι ἔχουν καὶ τὰ πρωτότυπα, ποὺ δὲν τὰ δείχνουν ὅμως σὲ κανέναν ποτέ, εἴτε δὲν μὲ μνημονεύουν ὡς πηγή τους οὔτε παραπέμπουν ποτὲ στὴν «Συμβολὴ» καὶ στὰ ἄλλα ἔργα μου, ἢ κάνουν ὅτι μὲ ξέχασαν ἢ ὅτι δὲν μὲ ξέρουν ἢ ὅτι δὲν ὑπάρχω, ἢ μὲ εἰρωνεύονται, μὲ συκοφαντοῦν, μὲ παρερμηνεύουν, μὲ κατηγοροῦν καὶ μὲ ὑβρίζουν καί γε κατ᾿ ἰδίαν καὶ δημοσίως.
Μὲ πρώτη τὴν παρακάτω ἠχογράφησι, ποὺ μᾶλλον εἶναι ἡ παλαιότερη τοῦ Χατζημάρκου ἀπὸ ὅσες ἔχω, θὰ ἀρχίσῃ νὰ δημοσιεύεται ἐδῶ στὴν ἱστοσελίδα τῆς Συμβολῆς καὶ στὸν χῶρο τῶν «Διαλόγων» μία σειρὰ ἰδιωτικῶν ἠχογραφήσεων μὲ τὸν περίφημο αὐτὸν πρωτοψάλτη, ὁ ὁποῖος ἐκεῖνα τὰ χρόνια «εἶχε ἀφήσει ἐποχὴ» μὲ τὴν ἔκτακτη καλλιφωνία του. στὶς περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται γιὰ ἰδιωτικὲς ἠχογραφήσεις σὲ πομπίνες ἀπὸ ὁμάδα Πατρηνῶν ποὺ «μὲ ἐπικεφαλῆς τὸν κύριο Σωτηρόπουλο» (φ. 271) μετέβαιναν ἐπὶ τούτῳ στοὺς διαφόρους ναοὺς τῶν Πατρῶν ἢ στὸ ᾿Ανατολικὸ (= Αἰτωλικὸ) ἢ σὲ ἄλλες περιοχὲς ὅπου ἦταν καλεσμένος γιὰ τὴν πανήγυρι ὁ Χατζημάρκου καὶ κατέγραφαν σὲ πομπίνες (καρούλια). τὶς συγκεκριμένες ἠχογραφήσεις τοῦ Χατζημάρκου μοῦ τὶς παρεχώρησε τὴν περίοδο 1989-1991 ὁ φίλος ᾿Ανδρέας (νῦν μοναχὸς) μαζὶ μὲ κάποιες ἀκόμη ἠχογραφήσεις ἄλλων παλαιῶν ψαλτῶν. τὶς ἐγγραφὲς αὐτὲς τὶς ἔχει τώρα ἐξαίρετος πρωτοψάλτης τῶν Πατρῶν, τὸν ὁποῖον γνωρίζω καὶ ὁ ὁποῖος ἐπίσης μοῦ ἔχει παραχωρήσει ἐκλεκτὸ ὑλικὸ ἄλλων ἠχογραφήσεων συνολικῆς διαρκείας περίπου 100 ὡρῶν, ὄχι ὅμως μὲ Χατζημάρκου. ὅ,τι ἔχω ἀπὸ ἑόρτιες ἀκολουθίες (κοινῶς· πανηγύρια) μὲ Χατζημάρκου μοῦ τὸ εἶχε δώσει ὁ ᾿Ανδρέας ἐκτὸς ὀλίγων ἐξαιρέσεων, ποὺ θὰ ἀναφερθοῦν στὸν οἰκεῖο τόπο.
Οἱ περισσότερες ἀπὸ αὐτὲς τὶς ἠχογραφήσεις δὲν ὑπάρχουν ἀκόμη στὸ διαδίκτυο, καθόσον τοὐλάχιστον γνωρίζω, ἐνῷ σὲ κάποιες ἀπὸ αὐτὲς ποὺ ὑπάρχουν διαπιστώνω μικρὲς ἢ μεγαλείτερες διαφορὲς ἀπὸ τὶς ἐγγραφὲς ποὺ ἔχω ἐγώ, ὅπως παραλείψεις ψαλλομένων, μεταθέσεις ὕμνων σὲ διαφορετικὸ σημεῖο τῆς ἀκολουθίας καὶ ἄλλα παρόμοια (παρακάτω θὰ πῶ περισσότερα γι᾿ αὐτὸ τὸ θέμα). γι᾿ αὐτὸ στὸ μέτρο τοῦ δυνατοῦ προσπαθῶ νὰ δίνω σὲ ἕνα ἑνιαῖο ἠχητικὸ ἀρχεῖο ὅ,τι ὑπάρχει στὶς φωνοταινίες μου καὶ κατόπιν κόβω σὲ χωριστὰ τμήματα («τρὰκ») τοὺς περιεχομένους ὕμνους.
᾿Αφιερώνω αὐτὲς τὶς δημοσιεύσεις σὲ ὅλους ἀνεξαιρέτως τοὺς φιλομούσους ὀρθοδόξους, ἰδιαιτέρως δὲ σὲ ὅσους ἀπὸ τὰ κείμενά μου, ἀπὸ τὶς συζητήσεις μαζί μου καὶ ἀπὸ τὶς ἠχογραφήσεις μου πῆραν ἢ παίρνουν
α΄) γλωσσικὸ ὕφος,
β΄) διάφορες πληροφορίες καὶ ἀπαντήσεις γιὰ τὶς ἀπορίες τὶς δικές τους ἢ ἄλλων,
γ΄) ἰδέες ἢ ὑλικὸ γιὰ τὶς ἐργασίες τους, τὶς ἐκπομπές τους καὶ τὶς δημοσιεύσεις των,
ἀλλὰ μετὰ εἴτε ἰσχυρίζονται ὅτι αὐτὰ ἀνήκουν στὸ δικό τους ἀρχεῖο καὶ ὅτι ἔχουν καὶ τὰ πρωτότυπα, ποὺ δὲν τὰ δείχνουν ὅμως σὲ κανέναν ποτέ, εἴτε δὲν μὲ μνημονεύουν ὡς πηγή τους οὔτε παραπέμπουν ποτὲ στὴν «Συμβολὴ» καὶ στὰ ἄλλα ἔργα μου, ἢ κάνουν ὅτι μὲ ξέχασαν ἢ ὅτι δὲν μὲ ξέρουν ἢ ὅτι δὲν ὑπάρχω, ἢ μὲ εἰρωνεύονται, μὲ συκοφαντοῦν, μὲ παρερμηνεύουν, μὲ κατηγοροῦν καὶ μὲ ὑβρίζουν καί γε κατ᾿ ἰδίαν καὶ δημοσίως.