᾿Αθανάσιος Παναγιωτίδης, «Τὸ γνήσιον ψάλλειν»

᾿Αρχεῖον ἠχογραφήσεων καὶ ἐκκλησιαστικῶν ὕμνων Δ.Α.
Ἔτσι ἐπιγράφεται μία φωνοταινία μὲ τὸν πρωτοψάλτη ᾿Αθανάσιο Παναγιωτίδη, ποὺ ἀπέκτησα στὴν Πάτρα τὸν ὀκτώβριον τοῦ 1989, δηλαδὴ μερικοὺς μῆνες μετὰ τὸν θάνατό του (1η ἰανουαρίου 1989). πρόκειται γιὰ μία συλλογὴ διαφόρων ἠχογραφήσεών του ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας, ἀρκετὰ παλαιῶν, ποὺ εἶχαν γίνει σὲ πομπίνες (καρούλια) καὶ μετὰ μεταφέρθηκαν σὲ φωνοταινία (κασέττα). δὲν θυμοῦμαι ποιός μοῦ παρεχώρησε αὐτὴν τὴν συλλογὴ οὔτε ἔχω σημειώσει κάτι σχετικό.
῞Οταν λίγα χρόνια ἀργότερα ἦρθα στὴν ᾿Αθήνα, ἡ φωνοταινία αὐτὴ ἔγινε ἀνάρπαστη στὸν κύκλο νέων φιλομούσων ἀνθρώπων, μαθητευόμενων τότε στὴν μουσική· σήμερα πολλοὶ ἀπὸ αὐτοὺς εἶναι ἱεροψάλτες στὸ λεκανοπέδιο ᾿Αττικῆς καὶ ἀλλοῦ. ἀπορῶ ποὺ ἀκόμη κανεὶς μέχρι σήμερα δὲν τὴν ἔχει δημοσιεύσει ὁλόκληρη στὸ διαδίκτυο. τὸ κάνω ἐγώ. καὶ διατηρῶ μὲν τὸν τίτλο της «Τὸ γνήσιον ψάλλειν», τὴν δὲ γνησιότητα τοῦ ψαλτικοῦ ὕφους ἂς τὴν κρίνουν οἱ φιλόμουσοι ἀκροαταί. προσωπικῶς θεωρῶ μᾶλλον ὑπερβολικὸν αὐτὸν τὸν τίτλο γιὰ περιπτώσεις ὅπως τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, τὸ ὁποῖο ἀποδίδεται μὲ μία ἐκτέλεσι μὲ πολλὰ ἀξιοπρόσεκτα στοιχεῖα ἀσφαλῶς, ἀλλὰ ὄχι κατάλληλη γιὰ λατρευτικὴ σύναξι.
Πάντως πολλὰ ἀπὸ τὰ μαθήματα αὐτῆς τῆς συλλογῆς ἔχουν κατὰ καιροὺς παρουσιαστῆ στὸ ῥαδιόφωνο ἢ καὶ στὸ διαδίκτυο (τὰ τελευταῖα 2-3 χρόνια), ἀλλὰ νομίζω ὅτι σὲ σύγκρισι μὲ τὶς περισσότερες περιπτώσεις ἡ παροῦσα ψηφιοποίησι ποὺ προσφέρω ὑπερτερεῖ τοὐλάχιστον σὲ καθαρότητα ἤχου. παρακάτω παραθέτω δείγματα συγκρίσεως. εἶμαι βέβαιος ὅτι ἂν βρεθοῦν οἱ πρωτότυπες πομπίνες, ὁ ἦχος θὰ εἶναι ἀσύγκριτα καλλίτερος, διότι μπορῶ εὐχερῶς νὰ ἀκούσω τὰ μειονεκτήματα τοῦ δικοῦ μου ἀντιγράφου. προσθέτω ἐπίσης ὅτι κατ᾿ ἐξαίρεσιν αὐτὴν τὴν φωνοταινία τὴν ψηφιοποίησα πρῶτα μονοφωνικά, καὶ κατόπιν ὁ ἦχος ἔγινε στερεοφωνικός, ἀλλιῶς τὸ ἀποτέλεσμα δὲν ἦταν καθόλου καλό. συνήθως οἱ ἠχογραφήσεις τοῦ Παναγιωτίδη ποὺ ἀκούγονται σὲ ἐκπομπὲς ἢ ὑπάρχουν στὸ διαδίκτυο εἶναι κάπως ἀλλοιωμένες στὸν ἦχο, «μουντές», μὲ κομμένες τὶς φωνὲς ἄλλων ψαλτῶν ἢ κληρικῶν, πειραγμένες στὴν ταχύτητα καὶ στὴν ἔντασι τοῦ ἤχου, καὶ λοιπά. ἐξαίρεσι ἀποτελοῦν κάποιες παρουσιάσεις τοῦ Γιώργου Χατζηχρόνογλου καὶ τοῦ Γιάννη Δαμαρλάκη στὶς ἐκπομπές των, ὅπου οἱ ἠχογραφήσεις τοῦ Παναγιωτίδη ποὺ παρουσίασαν διατηροῦν ἀρκετὰ ἀπὸ τὸ κάλλος τῆς πρωτοτύπου ἐγγραφῆς.
Ἂν δὲν εἶχα κάποιους «ἄγριους» τεχνικοὺς περιορισμοὺς τοῦ διαδικτύου, θὰ μποροῦσα νὰ δημοσιεύσω καὶ αὐτὲς καὶ ὅλες τὶς ἄλλες ἠχογραφήσεις τοῦ ἀρχείου μου σὲ πολὺ ὑψηλότερη ποιότητα, ἀκόμη καὶ στὰ 320kbps. ἀναγκάζομαι ὅμως νὰ τὶς προσφέρω σὲ χαμηλότερη ἀνάλυσι, γιὰ νὰ εἶναι μικρὰ τὰ ἀρχεῖα, εἰδάλλως θὰ πρέπει νὰ τὰ ἀνεβάζω ὅλα στὸ Mediafire, ὁπότε θὰ εἶναι δῶρον ἄδωρον ὅλος αὐτὸς ὁ κόπος. τώρα στὸ Mediafire ἀνεβάζω ὅσο γίνεται λιγώτερα ἀρχεῖα, αὐτὰ ποὺ εἶναι μεγαλείτερα ἀπὸ 7,5 ΜΒ περίπου.
- ᾿Αθανάσιος Παναγιωτίδης, «Τὸ γνήσιον ψάλλειν»
Ἔτσι ἐπιγράφεται μία φωνοταινία μὲ τὸν πρωτοψάλτη ᾿Αθανάσιο Παναγιωτίδη, ποὺ ἀπέκτησα στὴν Πάτρα τὸν ὀκτώβριον τοῦ 1989, δηλαδὴ μερικοὺς μῆνες μετὰ τὸν θάνατό του (1η ἰανουαρίου 1989). πρόκειται γιὰ μία συλλογὴ διαφόρων ἠχογραφήσεών του ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας, ἀρκετὰ παλαιῶν, ποὺ εἶχαν γίνει σὲ πομπίνες (καρούλια) καὶ μετὰ μεταφέρθηκαν σὲ φωνοταινία (κασέττα). δὲν θυμοῦμαι ποιός μοῦ παρεχώρησε αὐτὴν τὴν συλλογὴ οὔτε ἔχω σημειώσει κάτι σχετικό.
῞Οταν λίγα χρόνια ἀργότερα ἦρθα στὴν ᾿Αθήνα, ἡ φωνοταινία αὐτὴ ἔγινε ἀνάρπαστη στὸν κύκλο νέων φιλομούσων ἀνθρώπων, μαθητευόμενων τότε στὴν μουσική· σήμερα πολλοὶ ἀπὸ αὐτοὺς εἶναι ἱεροψάλτες στὸ λεκανοπέδιο ᾿Αττικῆς καὶ ἀλλοῦ. ἀπορῶ ποὺ ἀκόμη κανεὶς μέχρι σήμερα δὲν τὴν ἔχει δημοσιεύσει ὁλόκληρη στὸ διαδίκτυο. τὸ κάνω ἐγώ. καὶ διατηρῶ μὲν τὸν τίτλο της «Τὸ γνήσιον ψάλλειν», τὴν δὲ γνησιότητα τοῦ ψαλτικοῦ ὕφους ἂς τὴν κρίνουν οἱ φιλόμουσοι ἀκροαταί. προσωπικῶς θεωρῶ μᾶλλον ὑπερβολικὸν αὐτὸν τὸν τίτλο γιὰ περιπτώσεις ὅπως τὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα, τὸ ὁποῖο ἀποδίδεται μὲ μία ἐκτέλεσι μὲ πολλὰ ἀξιοπρόσεκτα στοιχεῖα ἀσφαλῶς, ἀλλὰ ὄχι κατάλληλη γιὰ λατρευτικὴ σύναξι.
Πάντως πολλὰ ἀπὸ τὰ μαθήματα αὐτῆς τῆς συλλογῆς ἔχουν κατὰ καιροὺς παρουσιαστῆ στὸ ῥαδιόφωνο ἢ καὶ στὸ διαδίκτυο (τὰ τελευταῖα 2-3 χρόνια), ἀλλὰ νομίζω ὅτι σὲ σύγκρισι μὲ τὶς περισσότερες περιπτώσεις ἡ παροῦσα ψηφιοποίησι ποὺ προσφέρω ὑπερτερεῖ τοὐλάχιστον σὲ καθαρότητα ἤχου. παρακάτω παραθέτω δείγματα συγκρίσεως. εἶμαι βέβαιος ὅτι ἂν βρεθοῦν οἱ πρωτότυπες πομπίνες, ὁ ἦχος θὰ εἶναι ἀσύγκριτα καλλίτερος, διότι μπορῶ εὐχερῶς νὰ ἀκούσω τὰ μειονεκτήματα τοῦ δικοῦ μου ἀντιγράφου. προσθέτω ἐπίσης ὅτι κατ᾿ ἐξαίρεσιν αὐτὴν τὴν φωνοταινία τὴν ψηφιοποίησα πρῶτα μονοφωνικά, καὶ κατόπιν ὁ ἦχος ἔγινε στερεοφωνικός, ἀλλιῶς τὸ ἀποτέλεσμα δὲν ἦταν καθόλου καλό. συνήθως οἱ ἠχογραφήσεις τοῦ Παναγιωτίδη ποὺ ἀκούγονται σὲ ἐκπομπὲς ἢ ὑπάρχουν στὸ διαδίκτυο εἶναι κάπως ἀλλοιωμένες στὸν ἦχο, «μουντές», μὲ κομμένες τὶς φωνὲς ἄλλων ψαλτῶν ἢ κληρικῶν, πειραγμένες στὴν ταχύτητα καὶ στὴν ἔντασι τοῦ ἤχου, καὶ λοιπά. ἐξαίρεσι ἀποτελοῦν κάποιες παρουσιάσεις τοῦ Γιώργου Χατζηχρόνογλου καὶ τοῦ Γιάννη Δαμαρλάκη στὶς ἐκπομπές των, ὅπου οἱ ἠχογραφήσεις τοῦ Παναγιωτίδη ποὺ παρουσίασαν διατηροῦν ἀρκετὰ ἀπὸ τὸ κάλλος τῆς πρωτοτύπου ἐγγραφῆς.
Ἂν δὲν εἶχα κάποιους «ἄγριους» τεχνικοὺς περιορισμοὺς τοῦ διαδικτύου, θὰ μποροῦσα νὰ δημοσιεύσω καὶ αὐτὲς καὶ ὅλες τὶς ἄλλες ἠχογραφήσεις τοῦ ἀρχείου μου σὲ πολὺ ὑψηλότερη ποιότητα, ἀκόμη καὶ στὰ 320kbps. ἀναγκάζομαι ὅμως νὰ τὶς προσφέρω σὲ χαμηλότερη ἀνάλυσι, γιὰ νὰ εἶναι μικρὰ τὰ ἀρχεῖα, εἰδάλλως θὰ πρέπει νὰ τὰ ἀνεβάζω ὅλα στὸ Mediafire, ὁπότε θὰ εἶναι δῶρον ἄδωρον ὅλος αὐτὸς ὁ κόπος. τώρα στὸ Mediafire ἀνεβάζω ὅσο γίνεται λιγώτερα ἀρχεῖα, αὐτὰ ποὺ εἶναι μεγαλείτερα ἀπὸ 7,5 ΜΒ περίπου.