Μῆτρος Δημήτριος

ἡ περίφημη «σχολὴ» τῆς Θεσσαλονίκης καὶ ψάλτες ἀπὸ τὴν εὐρύτερη περιοχὴ τῆς ἑλληνικώτατης Μακεδονίας μας
Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Μῆτρος Δημήτριος

Δημοσίευσηαπό Βαγγελης » Πέμ 24 Δεκ 2009, 17:56:35

Με πολλες ευχες για Καλα Χριστουγεννα και Καλο Νεον Ετος .
Συνημμένα
3'25''=ΜΗΤΡΟΣ Δημ.(1978)=Υποδεξαι Βηθλεεμ..Πλ.ΔοςRe1.mp3
(1.37 MiB) Έχει μεταφορτωθεί 319 φορές
(+ 14/11/2010)
Βαγγελης
 
Δημοσ.: 4
Εγγραφη: Πέμ 24 Δεκ 2009, 10:41:53

Re: Μῆτρος Δημήτριος

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 10 Ιουν 2012, 23:32:05

Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Μῆτρος Δημήτριος

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 16 Ιουν 2012, 23:24:04



Σὲ κάποιο ἄλλο διαδικτυακὸ βῆμα διαλόγου ἕνας φιλόμουσος ἀναγνώστης εἶδε τὸ ἀνωτέρω θέμα, ἀλλὰ διαφώνησε μὲ τὸν σχολιασμό μου καὶ ἐξέφρασε μὲ μήνυμα τὴν διαφωνία του. παραθέτω ἐδῶ τὸ σχόλιον τοῦ ἀναγνώστου καὶ τὴν ἀπάντησί μου.

NΝΝΝΝ έγραψε:Αγαπητέ κ. Ανατολικιώτη, επιτρέψτε μου μία προσωπική άποψη. Θεωρώ ότι τα σχόλιά σας για το ψάλσιμο του αειμνήστου Μήτρου είναι ατυχέστατα. Ειδικά στην περίπτωση που η ιστοσελίδα σας φιλοξενεί πλήθος αντιπαραδοσιακών και κακόχρονων ακουσμάτων, για τα οποία δεν κάνετε αναφορά, προφανώς για λόγους ευγενείας αφού οι περισσότεροι από τους εκτελεστές τους (και κατά κυριολεξία) βρίσκονται εν ζωή. Σεβασμός στον μεγάλο και αδικημένο Δημήτριο Μήτρο.
Συγχωρέστε με για την διαφωνία μου


Dionysios έγραψε:Σάβ Ιουν 16, 2012 8:42 pm
᾿Αγαπητὲ κ. ΝΝΝΝΝ, εὐχαριστῶ γιὰ τὸ σχόλιό σας καὶ χαίρω γι᾿ αὐτό, διότι ἡ διαφορετικὴ ἔκφρασι εἶναι πάντοτε χρήσιμη καὶ καλοδεχούμενη, ὅταν εἶναι καλοπροαίρετη καὶ στηρίζεται στὴν ἀποδοχὴ τοῦ διαλόγου. ἐπιτρέψτε μου γι᾿ αὐτὸ κάποιες ἐπιπλέον παρατηρήσεις.

1. Τὰ σχόλιά μου στὰ ὁποῖα ἀναφέρεσθε δὲν ἀφοροῦν τὸ συνολικὸ ψάλσιμο τοῦ μακαριστοῦ Μήτρου, ἀλλὰ μόνον τὶς συγκεκριμένες ἠχογραφήσεις ποὺ ἔγιναν σὲ συγκεκριμένη χρονικὴ περίοδο καὶ ὑπὸ συγκεκριμένες συνθῆκες. τὸ γράφω ἄλλωστε ῥητῶς ὅτι «συμφωνῶ μὲ τὸν πρωτοψάλτη [σ.σ. δηλαδὴ μὲ τὸν ἴδιο τὸν Μῆτρο] ὅτι οἱ συγκεκριμένες ἠχογραφήσεις τὸν ἀδικοῦν καὶ δὲν εἶναι ἀντιπροσωπευτικὲς τῆς μουσικῆς του προσφορᾶς». μὴν τὰ θεωρεῖτε ἑπομένως καὶ μὴν τὰ παρουσιάζετε ὡς γενικὴ ἐκ μέρους μου ἀποτίμησι τῆς ψαλτικῆς προσφορᾶς τοῦ Μήτρου, διότι τότε ἀδικεῖτε ἐμένα.

2. Δὲν ἔχω σχολιάσει μόνον αὐτὲς τὶς ἠχογραφήσεις, ἀλλὰ καὶ πολλὲς ἄλλες διαφόρων ψαλτῶν, μεταξὺ τῶν ὁποίων ὑπάρχουν καὶ ζῶντες καὶ ψάλτες ποὺ ἔχω δηλώσει ὅτι προσωπικῶς τοὺς θεωρῶ κορυφαίους. τὸ ὅτι εἶναι κορυφαῖοι δὲν σημαίνει κατ᾿ ἐμὲ ὅτι εἶναι καὶ ἀλάθητοι. ἕτερον ἑκάτερον. ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα «τὸ δημοσίως γινόμενον καὶ δημοσίως κρίνεται».

3. Τὰ μουσικὰ σχόλιά μου ἐπειχειρῶ ἢ νὰ εἶναι ἀντικειμενικὰ ἢ τοὐλάχιστον, ἂν μὴ τὶ ἄλλο, νὰ στηρίζωνται σὲ κάποιες ἀντικειμενικὲς βάσεις. δὲν εἶναι σχόλια τοῦ τύπου «ἔτσι μοῦ ἀρέσει» ἢ «ἔτσι δὲν μοῦ ἀρέσει». στὰ συγκεκριμένα σχόλια ἀναφέρομαι, ἔστω καὶ ἀκροθιγῶς, σὲ χρονικὴ ἀγωγή, ῥυθμό, παραδοσιακὸ μέλος, ἐκκλησιαστικὸ τυπικό, καὶ μὲ βάσι αὐτὰ σχολιάζω. ὁ ἐκ μέρους σας χαρακτηρισμὸς τῶν σχολίων μου ὡς ἀτυχεστάτων εἶναι ἀτεκμηρίωτος. γιατί τὰ θεωρεῖτε ἀτυχέστατα; βάσει τῶν παραδοσιακῶν κριτηρίων ποὺ θέτω ποῦ ἀδικῶ τὸν μακαριστὸ πρωτοψάλτη ἢ ποῦ δείχνω ἀσέβεια πρὸς τὸ πρόσωπό του; δὲν εἶστε βεβαίως ὑποχρεωμένος οὔτε νὰ ἀπαντήσετε σὲ αὐτὰ οὔτε νὰ τεκμηριώσετε τὴν ἄποψί σας· ἄλλωστε οἱ ἀπόψεις στὴν ῾Ελλάδα, στὸ νεοελληνικὸ «χαρτοβασίλειο», εἶναι κατ᾿ ἔθος ἀτεκμηρίωτες καὶ αὐθαίρετες. θὰ ἦταν ὅμως εὐχάριστο καὶ χρήσιμο τόσο γιὰ μένα ὅσο καὶ γιὰ ὅσους παρακολουθοῦν τὸν διάλογό μας νὰ ὑπάρξουν συγκεκριμένες ὑποδείξεις σας γιὰ τὸ ποῦ καὶ πῶς ἀστόχησα.

4. Παραξενεύομαι γι᾿ αὐτὸ ποὺ λέτε ὅτι ἡ ἱστοσελίδα μου φιλοξενεῖ πλῆθος ἀντιπαραδοσιακῶν καὶ κακόχρονων ἀκουσμάτων, διότι ἔτσι ὅπως τὸ γράφετε ὑπάρχει κίνδυνος νὰ νομίσῃ κανεὶς ὅτι φιλοξενῶ σχεδὸν ἀποκλειστικῶς τέτοιες ἀντιπαραδοσιακὲς ἠχογραφήσεις! ἔχω ὅμως τὴν ἐντύπωσι ὅτι συμβαίνει τὸ ἀντίθετο, ὅτι στὴν ἱστοσελίδα μου φιλοξενῶ πλῆθος παραδοσιακῶν ἀκουσμάτων, τὰ ὁποῖα εἶναι κατὰ πολὺ περισσότερα ἀπὸ τὰ ἀντιπαραδοσιακά (ὑποθέτω ὅτι μὲ τοὺς ὅρους «παραδοσιακὰ» καὶ «ἀντιπαραδοσιακὰ» ἀκούσματα ἐννοοῦμε πάνω κάτω τὰ ἴδια καὶ ὄχι τελείως διαφορετικὰ καὶ ἀντίθετα πράγματα), καὶ γνωρίζω ἐπίσης ὅτι πολλὰ ἀπὸ αὐτὰ τὰ παραδοσιακὰ ἀκούσματα παρουσιάστηκαν γιὰ πρώτη φορὰ στὴν ἱστοσελίδα μου.

5. Παραξενεύομαι ἐπίσης μὲ αὐτὸ ποὺ λέτε ὅτι δὲν κάνω ἀναφορὰ γιὰ τὰ πολλὰ ἀντιπαραδοσιακὰ ἀκούσματα ποὺ ὑπάρχουν στὴν ἱστοσελίδα μου. ἂν θὰ θέλατε καὶ ἂν θὰ μπορούσατε, θὰ σᾶς παρακαλοῦσα νὰ γίνετε πιὸ συγκεκριμένος. πραγματικὰ ἐκπλήσσομαι γι᾿ αὐτὸν τὸν ἰσχυρισμό σας, τὴν στιγμὴ ποὺ ἔχω ἐκφέρει δημοσίως κρίσι περὶ τῶν ἀντιπαραδοσιακῶν εἰδῶν ψαλτικῆς, σὲ κρίσιμη μάλιστα χρονικὴ συγκυρία, κατὰ τὴν ὁποία, ὅταν χρειάστηκε νὰ ὑπάρξῃ ὑπεράσπισις τῶν ὀρθῶν ψαλτικῶν ἀπόψεων, οἱ περισσότεροι παραδοσιακοὶ ἐδήλωσαν «ἀδυναμίαν συμμετοχῆς», καὶ ἀνέλαβα προσωπικῶς τὸ κύριο βάρος ὑπερασπίσεως! ἐπίσης στὴν ἱστοσελίδα μου ὑπάρχουν ὄχι μόνον σχόλια (δικά μου καὶ ἄλλων) ἀλλὰ καὶ ὁλόκληρα βιβλία ποὺ κρίνουν τὰ ἀντιπαραδοσιακὰ εἴδη ψαλτικῆς (καὶ ὄχι μόνον), ποὺ δὲν ὑπάρχουν σὲ κανέναν ἄλλο διαδικτυακὸ τόπο, ποὺ δὲν τολμᾷ κανεὶς ἄλλος νὰ τὰ δημοσιεύσῃ, καὶ ἂν κάπου δημοσιεύτηκαν προσωρινῶς, γρήγορα ἀφαιρέθηκαν, λὲς καὶ ἦσαν μιάσματα!

6. Βεβαίως δὲν σχολιάζω ὅλες τὶς ἠχογραφήσεις ποὺ δημοσιεύω οὔτε ἄλλωστε εἶμαι ὑποχρεωμένος νὰ κάμω κάτι τέτοιο οὔτε εἶναι αὐτὸς ὁ σκοπός μου. καὶ ἐξήγησα καὶ πιὸ πρὶν ὅτι ὁ ἰσχυρισμὸς ὅτι δὲν σχολιάζω ζῶντες ψάλτες δὲν ἀνταποκρίνεται στὴν πραγματικότητα. ἀλλὰ τὸ ὅτι δὲν σχολιάζω κάποιες ἠχογραφήσεις, δὲν σημαίνει ὅτι ἀποποιοῦμαι τοῦ δικαιώματός μου νὰ τὶς σχολιάσω ἀργότερα ἢ νὰ σχολιάζω κάποιες ἄλλες. οὔτε καταλαβαίνω πῶς συνδέονται αὐτὰ τὰ δύο. οὔτε βεβαίως τὰ σχόλιά μου γιὰ τὸν Μῆτρο εἶναι ἀτυχέστατα, μόνον καὶ μόνον ἐπειδὴ δὲν συμφωνοῦν μὲ τὶς ἀπόψεις κάποιων ἄλλων ἢ ἐπειδὴ δὲν σχολίασα κάποιες ἠχογραφήσεις ποὺ θὰ ἤθελε νὰ σχολιάσῃ κάποιος ἄλλος. προσωπικῶς δὲν ἀπαγόρευσα σὲ κανέναν νὰ σχολιάσῃ ὅ,τι αὐτὸς θέλει, καὶ ὁμοίως θὰ ἦταν τοὐλάχιστον ἄκομψο νὰ ἰσχυριστῇ κάποιος γιὰ μένα ὅτι ἠθικῶς δὲν δικαιοῦμαι νὰ σχολιάσω.

7. Τέλος σχετικὰ μὲ τὸν σκοπὸ τῆς δημοσιεύσεως τῶν ψαλτικῶν ἠχογραφήσεων στὴν ἱστοσελίδα μου ἀντιγράφω τὰ κυριώτερα ἀπὸ ὅσα διευκρινιστικὰ ἀναφέρω (ἀπὸ τὸ 2010) στὴν ὑποενότητα ᾿Ερασιτεχνικὲς ἠχογραφήσεις:
...διευκρινίζω ὅτι δημοσιεύω ὅλο τὸ ὑλικὸ ἀνεξαρτήτως ποιότητος ἢ μουσικῶν προτιμήσεων, δὲν κάνω καμμία ἐπιλογὴ στὰ περιεχόμενα τοῦ ἀρχείου οὔτε ὡς πρὸς τοὺς ψάλτες οὔτε ὡς πρὸς τὰ μαθήματα ἢ μὲ βάσιν ἄλλα κριτήρια, δὲν δημοσιεύω τὰ κατὰ τὴν γνώμην μου καλλίτερα, δὲν τὰ δημοσιεύω ὡς ἀξιόλογα μαθήματα ἢ ὡς ὑποδείγματα πρὸς μίμησιν ψαλτικῆς ἢ τυπικοῦ, ἀλλὰ τὰ δημοσιεύω ἁπλῶς σὰν καταγραφὲς ποὺ ἔγιναν σὲ συγκεκριμένες χρονικὲς στιγμὲς καὶ ἔχουν τὴν ἰδιότητα ὅτι αὐτὰ τὰ ἀκούσματα ἐξυπηρέτησαν ἄλλοτε τὴν ἐν τῷ ναῷ λατρεία ἄλλοτε ἄλλες μουσικὲς ἀνάγκες τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ χώρου καὶ ἄλλοτε παρουσιάστηκαν ὡς ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ ἀπὸ ῥαδιοφώνου ἢ τηλεοράσεως ἢ σὲ εἰδικὲς ἐκδηλώσεις.

Διαφορετικὸς ἐπίσης εἶναι ὁ λόγος δημοσιεύσεως αὐτῶν τῶν ἠχογραφήσεων ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς ἐν σχέσει μὲ ὅ,τι συνηθίζεται ἀλλοῦ. δὲν εἶναι σκοπός μου ἡ παρουσίασις μόνον συγκεκριμένων «ἄψογων» ἢ «προτύπων» ἢ «ἐπαγγελματικῶν» ἐκτελέσεων, οὔτε φυσικὰ ἡ προβολὴ κάποιας σχολῆς ἢ ὕφους. προσεγγίζω τὴν ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ σὰν λειτουργικὴ τέχνη, μὲ τὴν ὁποία ἡ ἐκκλησία ἐκφράζει συγκεκριμένα στοιχεῖα τῆς θεολογίας της, τοῦ δόγματός της, τοῦ βιώματός της. παρουσιάζουμε τὰ ἀρχεῖα σὰν τεκμήρια πέρα ἀπὸ τὴν μουσική τους ἀξία· δὲν ἀπορρίπτουμε τὴν μουσική τους διάστασι, ἀλλὰ δὲν στεκόμαστε μόνον σ᾿ αὐτήν. γιὰ παράδειγμα μία καταγραφὴ σὲ ἕνα χωριὸ ἑνὸς παράφωνου ψάλτου εἶναι ἕνα τεκμήριο ἑνὸς πραγματικοῦ γεγονότος. ἐπιπλέον ποιός μπορεῖ νὰ ἀποκλείσῃ τὴν πιθανότητα ὅτι κάποιος ἀπὸ τὸ ἐκκλησίασμα προσευχήθηκε μὲ αὐτὲς τὶς προϋποθέσεις, λάτρευσε τὸν θεὸ τὸν ζῶντα, ἔλαβε τὴν χάρι τοῦ ἁγίου πνεύματος καὶ ἁγίασε; στὸ παράδειγμα αὐτὸ ἡ λέξις «πιθανότητα» διατυπώνεται κατὰ συγκατάβασιν, διότι στὰ πλαίσια τῆς ὀρθοδόξου πίστεως καὶ θεολογίας προφανῶς πρέπει νὰ μιλοῦμε γιὰ βεβαιότητα.

Ἔτσι ἀνάμεσα σ᾿ αὐτὸ τὸ ὑλικὸ ὑπάρχουν καταγραφὲς ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας ὅπου ψάλλουν διάφοροι ἄνθρωποι, ἄλλοι πρακτικῶς, ἄλλοι μουσικοδιδάσκαλοι, ἄλλοι μὲ φωνὲς ἀγγελικὲς ἢ ἁπλῶς καλὲς ἢ μὲ φωνὲς πανάσχημες, ἄλλοι ποὺ ψάλλουν σωστά, ἄλλοι ποὺ ψάλλουν μὲ ἀπαράδεκτο τρόπο, ἄλλοι φάλτσοι, ἄλλοι ἐξαίσιοι, ἄλλοι ποὺ δὲν ἀκούγονται καθόλου, καὶ λοιπὰ καὶ λοιπά. ἐπειδὴ ὅμως πρόκειται γιὰ πραγματικὰ γεγονότα, δηλαδὴ γιὰ πραγματικὲς ἀκολουθίες ἢ ἄλλες ἐκδηλώσεις στὶς ὁποῖες τὸ ἐκκλησίασμα ἢ οἱ ὅποιοι ἀκροατὲς ἄκουσαν αὐτὴν τὴν ψαλτική, τὰ δημοσιεύω ὡς τεκμήρια καὶ καταγραφές.

᾿Απὸ ἐκεῖ καὶ πέρα τὴν κατάταξι κατὰ σειρὰν σπουδαιότητος ἢ μὴ τοῦ παρουσιαζομένου ὑλικοῦ ἂς τὴν κάμῃ ὁ κάθε ἀκροατὴς ἀναλόγως τῶν κριτηρίων του. ἐνίοτε κατὰ τὴν παρουσίασι τῶν ἠχογραφήσεων παρεμβάλλω κάποια σχόλια καὶ παρατηρήσεις, σύμφωνα μὲ τὰ δικά μου κριτήρια καὶ ἐνδιαφέροντα. ἀργότερα, ἀφοῦ ὁλοκληρωθῇ ἡ παρουσίασις τοῦ ἀρχείου, ἴσως μὲ τὴν συνεργασία καὶ ἄλλων μελῶν νὰ γίνῃ μία κατάταξις τοῦ ἠχητικοῦ ὑλικοῦ μὲ βάσι κάποια μουσικὰ κριτήρια. πρὸς τὸ παρὸν ὅμως τὸ μόνον μέλημα εἶναι ἡ παρουσίασις τοῦ ὑλικοῦ σὲ ὅσο τὸ δυνατὸν καλλιτέρα ποιότητα.


᾿Ελπίζω νὰ ἐξήγησα ἐπαρκῶς τυχὸν παρεξηγήσιμα σημεῖα.


(ἀπὸ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους)
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Μῆτρος Δημήτριος

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Δευτ 01 Οκτ 2012, 22:14:51

Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι


Επιστροφή στην Θεσσαλονικεῖς καί Μακεδόνες ψάλτες

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron