Σελίδα 1 από 1

Αγιορείτικες διατάξεις

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Σάβ 22 Οκτ 2011, 11:18:50
από dkalpakidis
Κατά την επίσκεψή μου - προσκύνημα στις μονές Βατοπαιδίου και Σταυρονικήτα (στην Βατοπαιδίου πήγα για πρώτη φορά) παρατήρησα τις εξής διατάξεις:

30 Σεπτ/ 13 Οκτ.
ΒΑΤΟΠΑΙΔΙ:
Στο τέλος του Προοιμιακού και Εξαψάλμου αλλά και Στιχολογιών "Αλληλούια (γ') Δόξα σοι ο Θεός" (εκ γ') χωρίς το "η ελπίς ημών, Κύριε, δόξα σοι".
Στον Εσπερινό το Κάθισμα του Ψαλτηρίου κατά το ΤΜΕ (ΙΒ') κι όχι κατά το ΤΑΣ (ΙΗ') και στον Όρθρο (καθημερινή- Πέμπτη) δύο Στιχολογίες.
Στην Εκφώνηση "Της Παναγίας αχράντου" δεν απαντούσαν "Υπεραγία Θεοτόκε" ενώ όλες τις απαντήσεις τις έλεγε ο διαβαστής χύμα όπως και όλα τα "λειτουργικά".
Οι ευχές εις επήκοον!!!...
Υπήρχε κανονάρχης ο οποίος κανοναρχούσε δεξιά και αριστερά στους χορούς.
Στον όρθρο οι κανόνες α', γ' και θ' ωδή ψαλτά κατά την απαράδεκτη (κατά τον Μανόλη Θεοδωράκη) συντετμημένη στιχολογία ενώ οι υπόλοιπες ωδές διαβαστά χωρίς στιχολογία με προϋμνια. Στο τέλος γ', στ', η' και θ ' ωδής οι ειρμοί και το "Άξιον εστίν" (στην θ ').
Στο τέλος προ της απολύσεως και μετά το "Στερεώσαι" ο Ιερεύς "Υπεραγία Θεοτόκε" και απάντηση : "Τη υπερμάχω..."!!! (χύμα) και ευθύς: "Χριστός ο αληθινός" και οι γνωστές προσθήκες "Πρόσδεξαι Κύριε..." - "Γένοιτο..." - "Αξιομακάριστοι κτήτορες..."- "Αιωνία η μνήμη". Ακριβώς σε αυτό το σημείο γινόταν σε Εσπερινό και Όρθρο μετάβαση σε λείψανα κτητόρων (στο δεξιό μέρος του Ναού) , δέησις και νέα ("νεκροαναστάσιμη") απόλυσις.

1 Οκτ./ 14 Οκτ. Αγίας Σκέπης της Θεοτόκου.
ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ:
Την μονή αυτή επισκέφθηκα και παλαιότερα όταν είχα αποφασίσει να πάω κι από την ανατολική πλευρά.
Τότε είχα μείνει δύο μέρες πάλι στο Όρος στην μονή Ιβήρων και στην Σταυρονικήτα.
Πραγματικό ησυχαστήριο!
Στην Εκφώνηση "Της Παναγίας αχράντου" απαντούσαν "Υπεραγία Θεοτόκε" ενώ όλες τις απαντήσεις τις έλεγε ο διαβαστής χύμα όπως και όλα τα "λειτουργικά" εκτός του "Σε υμνούμεν". Οι ευχές όχι απλά μυστικώς. Δεν ακουγόταν τίποτα!!!

Δεν υπήρχε κανονάρχης!!!
Στον όρθρο οι κανόνες α', γ' κατά την απαράδεκτη (κατά τον Μανόλη Θεοδωράκη) συντετμημένη στιχολογία ενώ οι υπόλοιπες ωδές διαβαστά χωρίς στιχολογία με προϋμνια. Διαβάστηκαν όλες προ της στ' ωδής εκτός τις Θ'. Μετά το Συναξάριον - οι Καταβασίες άπασαι ομού!!!
Η τιμιωτέρα, κάποια μεγαλυνάρια διάσπαρτα προ της θ' ωδής, η θ' ωδή ψαλτά μετά στιχολογίας και η Καταβασία.
Γενικά πιο "άναρχο" τυπικό από το Βατοπαίδι.

Re: Αγιορείτικες διατάξεις

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Κυρ 23 Οκτ 2011, 10:36:11
από MTheodorakis
Ἐκτὸς τοῦ τυπικοῦ τοῦ Ρήγα, δὲν ἔχω συναντήσει ἀλλοῦ τὸ «ἡ ἐλπὶς ἡμῶν Κύριε δόξα σοι», λείπει καὶ ἀπὸ τὰ ἀνοιξαντάρια, εἶναι πρόσφατη ἀπομίμηση τῆς ἀρχῆς τῆς ἀπόλυσης-εἰδοποίηση γιὰ συναπτὴ μετὰ ἀπὸ ἀναγινωσκόμενο ψαλμό.