Σελίδα 1 από 1

Δοξολογία Μεγάλη και Τυπικά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Σάβ 22 Οκτ 2011, 11:50:27
από dkalpakidis
Μελετώντας το ΤΑΣ έχω την υπόνοια ότι η διάταξη με τήν οποία σε μνήμη Αγίου ψάλλεται δοξολογία μεγάλη χωρίς να είναι πλήρης η ακολουθία πρέπει να είναι νεώτερη και μέσα στην προσπάθεια συμπληρώσεως κάποιων ακολουθιών. Θεωρώ πως αυτές οι επεμβάσεις- προσθήκες πέρασαν με το πέρασμα του χρόνου στα έντυπα Μηναία. Μήπως στην ημιερτάσιμη ακολουθία (εις στ') δεν προβλεπόταν ποτέ τελικά Δοξολογία Μεγάλη;

Παραθέτω μερικά παραδείγματα από το Τ.Α.Σ.:

6 Σεπτ. ΤΑΣ χωρίς Δοξολογία Μεγάλη
23 Σεπτ. ΤΑΣ με Δοξολογία Μεγάλη και υποσημείωση περί της Δοξολογίας αλλά και δυνατότητα αποφυγής...
6 Οκτωβρίου με Δοξολογία Μεγάλη
9 Οκτωβρίου ασαφές
18 Οκτωβρίου με Δοξολογία Μεγάλη
23 Οκτωβρίου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη
14 Νοεμβρίου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη
16 Νοεμβρίου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη με δυνατότητα Δοξολογίας Μεγάλης
9 Δεκεμβρίου με Δοξολογία Μεγάλη
21 Μαϊου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη!!!
20 Ιουλίου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη!!!
27 Ιουλίου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη
31 Αυγούστου χωρίς Δοξολογία Μεγάλη


Σημ: Εκ των υστέρων είδα και ένα σχετικό παλαιό μήνυμα του Μανόλη Θεοδωράκη εδώ:
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.p ... =265#p1273

Re: Δοξολογία Μεγάλη και Τυπικά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Κυρ 23 Οκτ 2011, 18:19:25
από MTheodorakis
Σὲ χφφ. ΤΑΣ ιβ' αἰ. δὲν ὁρίζεται μεγάλη δοξολογία στὶς 23/9, 6 καὶ 18/10 καὶ 9/12.

Re: Δοξολογία Μεγάλη και Τυπικά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Δευτ 24 Οκτ 2011, 14:39:59
από dkalpakidis
Οπότε εάν η ακολουθία είναι εορτάσιμος εις στ' δεν προέβλεπε αρχικά το ΤΑΣ Δοξολογία Μεγάλη.
Τί γίνεται στις περιπτώσεις που η ακολουθία είναι εορτάσιμος εις η';
Υπάρχει περίπτωση να μήν έχει "Μακάριος ανήρ"- Λιτή- Ευαγγέλιον Όρθρου;
Νομίζω ότι είναι μια τέτοια περίπτωση η 13η Σεπτεμβρίου.

Re: Δοξολογία Μεγάλη και Τυπικά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τρί 25 Οκτ 2011, 12:35:38
από MTheodorakis
Στὰ σημερινὰ μηναῖα στὴν ἑορτὴ τῶν ἀρχαγγέλων 8/11 δὲν ὁρίζεται «Μακάριος ἀνήρ», στὴν μνήμη δὲ τοῦ προφήτου Ἠλία 20/7 οὔ τε εὐαγγέλιο ὄρθρου, ἐνῶ ἑορτάζονται εἰς η'.

Δὲν ἔχω διακρίνει γενικοὺς κανόνες γιὰ τοὺς ἑορταζομένους εἰ f' ἤ η' ἁγίους παρὰ μόνο ὅτι οἱ κανόνες τοὺς ψάλλονται εἰς f' ἤ η' στίχους τῶν ᾠδῶν. Ἐπίσης δὲν ἔχω διακρίνει γενικοὺς κανόνες γιὰ τὸ πότε γίνεται εἴσοδος στὸν ἑσπερινό (ἐκτὸς Σαββάτου ἑσπέρας, τελείας λειτουργίας, προηγιασμένων, καὶ γιὰ μεγάλο προκείμενο), γιὰ τὸ πότε ψάλλονται καταβασίες καὶ γιὰ τὸ πότε ψάλλεται μεγάλη δοξολογία. Τέτοιοι γενικοὶ κανόνες εἶναι πρόσφατες ἐπινοήσεις τῶν τυπικαρίων, ἀπουσιάζουν ἀπὸ τὰ παλαιὰ τυπικά, δημιουργοῦν ζητήματα ἄνευ λόγου, ἐνῶ σὲ κάθε περίπτωση τὸν λόγο ἔχει τὸ τυπικό.

Re: Δοξολογία Μεγάλη και Τυπικά

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Τρί 04 Σεπ 2012, 21:34:55
από dkalpakidis
MTheodorakis έγραψε:Δὲν ἔχω διακρίνει γενικοὺς κανόνες γιὰ τοὺς ἑορταζομένους εἰ f' ἤ η' ἁγίους παρὰ μόνο ὅτι οἱ κανόνες τοὺς ψάλλονται εἰς f' ἤ η' στίχους τῶν ᾠδῶν. Ἐπίσης δὲν ἔχω διακρίνει γενικοὺς κανόνες γιὰ τὸ πότε γίνεται εἴσοδος στὸν ἑσπερινό (ἐκτὸς Σαββάτου ἑσπέρας, τελείας λειτουργίας, προηγιασμένων, καὶ γιὰ μεγάλο προκείμενο), γιὰ τὸ πότε ψάλλονται καταβασίες καὶ γιὰ τὸ πότε ψάλλεται μεγάλη δοξολογία. Τέτοιοι γενικοὶ κανόνες εἶναι πρόσφατες ἐπινοήσεις τῶν τυπικαρίων, ἀπουσιάζουν ἀπὸ τὰ παλαιὰ τυπικά, δημιουργοῦν ζητήματα ἄνευ λόγου, ἐνῶ σὲ κάθε περίπτωση τὸν λόγο ἔχει τὸ τυπικό.


Μήπως όμως στην εξέλιξη του εκκλησιαστικού τυπικού, μία τέτοια "ρύθμιση" ή συστηματοποίηση ήταν εύλογη και αναγκαία ώστε να αποφευχθούν άλλα σφάλματα; γιατί στην πράξη - δυστυχώς - συναντάμε απίθανες τυπικές διατάξεις...