dkalpakidis έγραψε:Ενδιαφέρον θα ήταν ίσως να "σχολιάζαμε" το μέτρο του Δοξαστικού ως κριτήριο για την επιβολή του "Θεός Κύριος" κι αν αυτό έπρεπε να συμβαίνει και για τις υπόλοιπες ημέρες της εβδομάδος.
Ἂν τὸ δοξαστικὸν ἦταν ἀρχικῶς τὸ κριτήριον ἐπιβολῆς τοῦ «Θεὸς Κύριος» καὶ ἐκτὸς ἑορτίων ἡμερῶν, δὲν τὸ γνωρίζω, ἀλλὰ σαφῶς δὲν ἀποκλείεται. γεγονὸς εἶναι ὅτι κάποια στιγμή (νομίζω ὁ Φουντούλης ἀναφέρει πότε, ἀλλὰ δὲν θυμᾶμαι) καθιερώθηκε τὸ «Θεὸς Κύριος» γιὰ ὅλες τὶς ἡμέρες. ἔχω καὶ ἐγὼ τὴν ἐντύπωσι ὅτι θὰ ἦταν καλλίτερα νὰ διετηρεῖτο τὸ «ἀλληλούια» καὶ ἐκτὸς τεσσαρακοστῆς γιὰ τὶς μὴ ἑορτάσιμες ἡμέρες. τὸ θέμα τὸ εἶχα συζητήσει παλαιότερα μὲ τὸν Μανόλη Θεοδωράκη. ἀλλὰ ἡ ἐπαναφορὰ κάποιων ὀρθοτέρων παλαιῶν λατρευτικῶν στοιχείων εἶναι κάτι ποὺ ἀφήνει πλέον παγερὰ ἀδιάφορους τὸ σύνολο τῶν ἐμπλεκομένων σὲ αὐτὸ ποὺ ὀνομάζουμε ὀρθόδοξη λατρεία. οἱ ἔχοντες γνῶσιν τῶν λειτουργικῶν θεμάτων περιχαρακώνονται συνήθως στὴν γραμμὴ ὅτι πρέπει νὰ ὑπάρχῃ —κατὰ τὸ δυνατὸν— ἑνιαία μορφὴ τῆς λατρείας σὲ ὅλη τὴν ὀρθόδοξη λατρεία, παραθεωρῶντας ὅτι αὐτὴ ἡ ἑνότητα πρέπει νὰ εἶναι καὶ διαχρονικὴ ὄχι μόνον ὑπερτοπική.
Μὲ τέτοιες συνθῆκες τὸ νὰ προσπαθῇ κανεὶς νὰ καταδείξῃ ὅτι κάποιες λίγο παλαιότερες λατρευτικὲς διατάξεις εἶναι ὀρθότερες ἀπὸ αὐτὲς ποὺ ἐπικράτησαν τὰ τελευταῖα χρόνια ἢ καὶ τοὺς τελευταίους αἰῶνες εἶναι μᾶλλον ματαιοπονία· κινδυνεύει δὲ νὰ χαρακτηρισθῇ καὶ ἀρνητικῶς. σ᾿ αὐτὸ ἀσφαλῶς συντελεῖ καὶ ἡ ἔλλειψις κριτηρίων. δηλαδὴ μὲ ποιά κριτήρια θὰ ἀξιολογήσουμε πότε τὸ παλαιότερο εἶναι ὀρθότερο καὶ πότε τὸ νεώτερο εἶναι ἁπλῶς ἀνεκτὸ ἢ ἐσφαλμένο καὶ διὰ τοῦτο πρέπει νὰ διορθωθῇ; καὶ ἐπιπλέον μήπως ἡ καθιέρωσις μιᾶς μόνον τάξεως ἀντὶ πολλῶν σὲ κάποιες περιπτώσεις ἐξυπηρετεῖ καθαρῶς πρακτικοὺς λόγους καὶ ὄχι τὴν θεολογία τῆς λατρευτικῆς ἑνότητος; φέρω ἕνα παράδειγμα· ἂν σήμερα εἶχε ἐπιβιώσει ἡ διάταξις τοῦ «ἀλληλούια» σὲ μὴ ἑορτάσιμες ἡμέρες τοῦ ἰουνίου, τοῦ ἰουλίου, τοῦ σεπτεμβρίου καὶ λοιπῶν μηνῶν, εἶμαι βεβαιος ὅτι θὰ ἐδημιουργεῖτο περισσοτέρα σύγχυσις στὶς ἀκολουθίες, καὶ σὲ μνῆμες τοπικῶν ἁγίων (π.χ. τοῦ νεομάρτυρος Μιχαὴλ τοῦ Πακνανᾶ ἢ τοῦ ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ) θὰ ἀκούγαμε στὴν ἀρχὴ τοῦ ὄρθρου ἀλληλούια μὲ τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ ἁγίου! καὶ ἄλλα πολλά.
Γιὰ τὶς διατάξεις τοῦ σαββάτου μὲ ἀλληλούια, ἂν δὲν ἦταν τὸ
δῆθεν ἰσχῦον ΤΜΕ τοῦ 1888 νὰ ὁρίζῃ τὴν διαφοροποίησι καὶ ἂν δὲν ὑπῆρχε ἡ προεργασία τῶν προηγουμένων τυπικάρηδων στὰ Δίπτυχα, εἶμαι βέβαιος ὅτι σήμερα καὶ αὐτὴ ἡ διάταξις θὰ εἶχε περιπέσει σὲ πλήρη ἀφάνεια. ἤδη γιὰ πολλοὺς θεωρεῖται νεκρανάστασις καὶ τὸ νὰ ποῦν στὴν ἀκολουθία τοῦ σαββάτου «ἀλληλούια» καὶ «νεκρώσιμα εὐλογητάρια» τοὺς εἶναι τόσο εὐχάριστο ὅσο ἂν συναντοῦσαν μπροστά τους κανένα ζόμπι.
῞Οσον γιὰ τὸ
δῆθεν ἰσχῦον ΤΜΕ τοῦ 1888, ἂς μὴν κρυβώμαστε· στὴν πρᾶξι δὲν ἰσχύει κανένα τυπικό· μόνον λειτουργικὴ ἀταξία, παρατυπία καὶ ἀναρχία. ἕνας νεωτερισμός, ἕνα λάθος, μία παρατυπία θὰ βρῇ ἀμέσως φανατικοὺς ὀπαδούς καὶ μεγάλη ἐξάπλωσι, ἐμμονὴ στὸ λάθος μετὰ θρησκευτικῆς εὐλαβείας. ἡ ἐπαναφορὰ στὴν τάξι καὶ ἡ ὑπακοὴ στὴν λειτουργικὴ παράδοσι τῆς ἐκκλησίας εἶναι πράγματα ἄγνωστα. καὶ βεβαίως κανενὸς ὑπευθύνου καὶ κανενὸς δῆθεν θεματοφύλακος τῆς παραδόσεως δὲν τοῦ καίγεται καρφί. οἱ εὐάριθμες ἐξαιρέσεις ἁπλῶς ἐπιβεβαιώνουν τὴν ἀνωτέρω διαπίστωσι.
copyright 2009 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης