Τυπικόν τῆς Λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα (Τ.Α.Σ.)

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Re: Τυπικόν τῆς Λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα (Τ.Α.Σ.)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 01 Φεβ 2013, 19:45:17

Dionysios την Κυρ 21 Μαρ 2010, 22:56:23 έγραψε:...παραθέτω λοιπὸν ἐνημερωμένο τὸν κατάλογο μὲ τὶς γνωστές μας ἐκδόσεις τοῦ Τ.Α.Σ.. οἱ πληροφορίες προέρχονται ἀπὸ ὅσα ἀντίγραφα ἔχω ἀνὰ χεῖρας, ἀπὸ τὸν 3ο τόμο τοῦ Δημητριεύσκη, ἀπὸ τὸν γενικὸ κατάλογο τῆς «ἀποστολικῆς βιβλιοθήκης τοῦ Βατικανοῦ», καὶ ἀπὸ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ π. Δοσιθέου στὴν νέα ἔκδοσι τοῦ Τ.Α.Σ. 2009/2010.

1) Τ.Α.Σ. 1545, Βενετία, στοιχειοθεσία «῾Ενετίησιν ἐν οἰκίᾳ* ᾿Ιωάννου ᾿Αντωνίου καὶ Πέτρου τῶν Σαβιένων καὶ αὐταδέλφων» (ντὲ Σάμπιο), 4 ἰανουαρίου 1545, ἐκτύπωσις στὸ τυπογραφεῖο ᾿Ανδρέου Κουνάδου, [διορθώσεις καὶ ἐπιμέλεια· ᾿Ανδρόνικος (ἢ Νίκανδρος) Νούκιος ὁ Κερκυραῖος**], σελ. 382 κατὰ τὴν βατικάνιο βιβλιοθήκη ἢ 392 κατὰ ἕνα ἀντίγραφο ἢ 398 κατὰ μία σημείωσι τοῦ τυπογράφου.

Σημειώσεις
* Τὸ «ἐν οἰκίᾳ» σημαίνει «ἐν τυπογραφείῳ»· τυπογραφικὸς οἶκος· σήμερα λέμε «ἐκδοτικὸς οἶκος».
** Τὸ «Κερκυραῖος» ὁ Δημητριεύσκης (sic) τὸ «διαβάζει» καὶ τὸ μεταγράφει «Κερκύραγος», διότι ἐκείνη τὴν ἐποχὴ ἔβαζαν πνεύματα καὶ τόνους ἀκόμη καὶ στὰ κεφαλαῖα στοιχεῖα, καὶ ἐπειδὴ δὲν μποροῦσαν νὰ τὰ βάλουν πάνω ἀπὸ τὸ γράμμα, τὰ ἔβαζαν δεξιὰ ἀπὸ αὐτό, ἔτσι· «Α᾿ΝΔΡΟ΄ΝΙΚΟΣ ΝΟΥ΄ΚΙΟΣ Ο῾ ΚΕΡΚΥΡΑΙ῀ΟΣ». στὸ παλαιὸ ἀντίτυπο ποὺ εἶδε ὁ Δημητριεύσκης κάποια μικρὴ φθορὰ (rasura) ἢ «μουτζούρα» στὸ χαρτὶ θὰ συνέβαλε στὴν παρανάγνωσι τοῦ «Ι῀» σὰν «Γ», ὁπότε ὁ «Κερκυραῖος» ἔγινε «Κερκύραγος»!


2) Τ.Α.Σ. 1577, Βενετία, ῾Ενετίησιν ἐν «οἰκίᾳ» ᾿Ιακώβου τοῦ Λεογκίνου, φύλλα 142 (ἢ σελ. 284).

3) Τ.Α.Σ. 1603/1606, ῾Ενετίησι παρὰ ᾿Αντωνίῳ τῷ Πινέλλῳ, «ἐπιμελείᾳ καὶ ἐπιδιορθώσει ᾿Ιωάσαφ ἱερομονάχου τοῦ ἐξ Ἄνδρου», δὲν ἀναφέρεται συνολικὸς ἀριθμὸς φύλλων.

4) Τ.Α.Σ. 1615, ῾Ενετίησι παρὰ ᾿Αντωνίῳ τῷ Πινέλλῳ, «ἐπιμελείᾳ καὶ ἐπιδιορθώσει Νεοφύτου ἱεροδιακόνου», δὲν ἀναφέρεται ἀριθμὸς φύλλων.

5) Τ.Α.Σ. 1643, ἐν Βενετίαις, παρὰ ᾿Ιωάννῃ Πέτρῳ τῷ Πινέλλῳ, «παρὰ δὲ Θεοφυλάκτου ἱερομονάχου τοῦ Τζανφουρνάρου ἐπιμελῶς διορθωθέν», φύλλα 144 (ἢ σελ. 288) [ἀλλοῦ ἀναφέρεται μὲ 142 φύλλα, ἀλλὰ προφανῶς ξεχνοῦν νὰ προσμετρήσουν τὰ φύλλα μὲ τὰ πασχάλια].

6) Τ.Α.Σ. 1685, ῾Ενετίησι, παρὰ Νικολάῳ τῷ Σάρῳ, «ἐπιμελείᾳ Μάρκου ἱερέως Μαρᾶ τοῦ Κρητός», σελ. 224.

7) Τ.Α.Σ. 1691, ῾Ενετίησι, παρὰ Νικολάῳ τῷ Σάρῳ, «ἐπιμελῶς διορθωθὲν παρὰ Γεωργίου ἱεροδιακόνου Μαϊώτου», σελ. 288.

8) Τ.Α.Σ. 1738, ῾Ενετίησι, παρὰ Νικολάῳ τῷ Σάρῳ, δὲν ἀναφέρεται ἀριθμὸς σελίδων [σ᾿ αὐτὴν τὴν ἔκδοσι νομίζω ὅτι ὁ Δημητριεύσκης κάνει κάποια ἀναφορὰ γιὰ ἕνα ἀκόμη Τ.Α.Σ. τοῦ 1701! ἀλλὰ δυστυχῶς δὲν γνωρίζω ῥωσικά].

9) Τ.Α.Σ. 1771, ῾Ενετίησι, παρὰ Νικολάῳ Γλυκεῖ, «ἐπιμελείᾳ τε καὶ σπουδῇ Σπυρίδωνος ἱεροδιακόνου τοῦ Παπαδοπούλου», σελ 260.

10) Τ.Α.Σ. 2009/2010, ᾿Αθήνησι, ἔκδοσις ἱ. μονῆς Παναγίας Τατάρνης, ἐκδοτικὴ παραγωγὴ «῾Επτάλοφος» α.β.ε.ε, «διορθωθὲν μεθ᾿ ὅσης ἐπιμελείας καὶ ὑπομνηματισθὲν τὸ κατὰ δύναμιν ὑπὸ ἀρχιμανδρίτου Δοσιθέου [Κανέλλου] ἡγουμένου τῆς αὐτῆς ἱ. μονῆς», σελ. 604.


copyright 2010 Διονύσιος Μπιλάλης ᾿Ανατολικιώτης


Σήμερα φυσικὰ πρέπει νὰ συμπληρωθῇ καὶ ἡ τελευταία ἔκδοσις.

11) Τ.Α.Σ. 2012, «Τυπικὸν ῾Αγίου Σάββα», Τυπικὸν τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀκολουθίας, ἔκδοσις ῾Ιερᾶς Λαύρας Σάββα τοῦ ῾Ηγιασμένου, ἐν ᾿Ιεροσολύμοις 2012, (ἐκδοτικὴ παραγωγὴ «Τὸ παλίμψηστον» ἐν Θεσσαλονίκῃ), ἐπιμελείᾳ ἀρχιμ. Νικοδήμου Σκρέττα, σχῆμα 17 Χ 24, σελ. 550 περίπου [= σελ. 536 + ἀρκετὲς τετράχρωμες φωτογραφίες σὲ πρόσθετα φύλλα ἐκτὸς ἀριθμήσεως].
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Διάφορα θέματα τυπικοῦ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Τετ 11 Οκτ 2017, 22:04:21

Τὸ ΤΑΣ εἶναι ὁ μοναχικὸς κανόνας: «Ἀλληλούια» (πένθος) καὶ Κυριακή («Θεὸς Κύριος»).

Ἡ κοινοβιακὴ μοναχικὴ ζωὴ ἀντικατοπτρίζεται στὸ ΤΑΣ, τὴν παράδοση τῶν πατέρων, τὸν «κανόνα τῆς ψαλμωδίας», ποὺ ἀντιστοιχεῖ στὰ λειτουργικὰ βιβλία καὶ τὰ ἑρμηνεύει. Οἱ συνθῆκες πάλι, ὅπως ὁ ἀριθμὸς καὶ ὁ ζῆλος τῶν μοναχῶν, ὁ ἡσυχαστικὸς χαρακτήρας τῆς ζωῆς, τὸ κλῖμα, οἱ δυνατότητες κ. ἄ., ὑπαγορεύουν τὴν διάκριση στὴν ἀπόλυτη ἐφαρμογή του.
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Τυπικόν τῆς Λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα (Τ.Α.Σ.)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 12 Οκτ 2017, 18:59:59

MTheodorakis έγραψε:Τὸ ΤΑΣ εἶναι ὁ μοναχικὸς κανόνας: «Ἀλληλούια» (πένθος) καὶ Κυριακή («Θεὸς Κύριος»).

Ἡ κοινοβιακὴ μοναχικὴ ζωὴ ἀντικατοπτρίζεται στὸ ΤΑΣ, τὴν παράδοση τῶν πατέρων, τὸν «κανόνα τῆς ψαλμωδίας», ποὺ ἀντιστοιχεῖ στὰ λειτουργικὰ βιβλία καὶ τὰ ἑρμηνεύει. Οἱ συνθῆκες πάλι, ὅπως ὁ ἀριθμὸς καὶ ὁ ζῆλος τῶν μοναχῶν, ὁ ἡσυχαστικὸς χαρακτήρας τῆς ζωῆς, τὸ κλῖμα, οἱ δυνατότητες κ. ἄ., ὑπαγορεύουν τὴν διάκριση στὴν ἀπόλυτη ἐφαρμογή του.


Τὸ «ἀλληλούια» δὲν εἶναι πένθος! Σημαίνει «αἰνεῖτε τὸν Θεόν», ἰσοδύναμο μὲ τὸ ἑλληνικὸ «δόξα τῷ Θεῷ».

Πάντοτε μοῦ ἔκανε ἐντύπωσι ὅτι αὐτὸ τὸ λάθος τὸ ἔκανε συνέχεια καὶ ὁ μακαριστὸς ᾿Ι. Φουντούλης. ᾿Ενῷ ἤξερε τὴν σημασία τῆς λέξεως καὶ τὴν ἑρμήνευε στὰ κείμενά του, ἀμέσως μετὰ ξεχνοῦσε τί εἶχε πεῖ ὁ ἴδιος καὶ σημείωνε τὸ καθιερωμένο "ἀλληλούια = πένθος". Ὄχι!

᾿Αλληλούια = δοξολογία! Τὸ ὅτι ἀκόμη καὶ σὲ μὴ ἑορτάσιμες περιόδους ἢ ἀκόμη καὶ σὲ πένθιμες καὶ νεκρώσιμες ἀκολουθίες χρησιμοποιεῖται τὸ ἀλληλούια, αὐτὸ δὲν γίνεται λόγῳ πένθους, ἀλλὰ λόγῳ τῆς "χαρμολύπης". Αὐτὰ ποὺ γιὰ τοὺς ἀνθρώπους χωρὶς Χριστὸ φέρνουν λύπη, γιὰ τοὺς χριστιανοὺς εἶναι ἀφορμὲς δοξολογίας. ῾Η κατ᾿ ἄνθρωπον λύπη (φυσικὸ καὶ ἀποδεκτὸ συναίσθημα) καὶ ἡ κατὰ Θεὸν χαρὰ (δωρεὰ τοῦ ἁγίου Πνεύματος) συνυφασμένα σὲ μία ἑνότητα, σύμφωνα καὶ μὲ τὸ μυστήριο τοῦ Θεανθρώπου Λόγου καὶ Κυρίου μας.


[Σημείωσις συντονιστοῦ. Μετέφερα τὰ δύο τελευταῖα μηνύματα ἐδῶ ἀπὸ ἄλλο θέμα, ἐφόσον πρόκειται γιὰ σχολιασμὸ στὸ Τ.Α.Σ. καὶ τὸ μοναστικὸ τυπικό.]
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Προηγούμενη

Επιστροφή στην Τυπικόν

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες