Σελίδα 1 από 1

Θεοτοκία στα Απολυτίκια

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Παρ 05 Μαρ 2010, 16:39:44
από dkalpakidis
(Το θέμα το είχαμε συζητήσει παλαιότερα δεν ξέρω αν υπάρχει κάποια πηγή από την παλαιά συζήτηση)
Στο Τ.Α.Σ. του 1685 (διατάξεις τριωδίου) και στο εν χρήσει Τριώδιον βλέπω το ¨Θεοτόκε Παρθένε¨ εκ γ΄ σε κάθε εσπερινό του Σαββάτου.
Μάλιστα την Κυριακή της Γ΄ Νηστειών υπάρχει η σημείωση και στο Τ.Α.Σ. (1685) και στο Τριώδιον ¨Θεοτόκε Παρθένε¨ εκ β΄ και του Σταυρού άπαξ.
Στον Όρθρο την ίδια μέρα Αναστάσιμον Απολυτίκιον Δόξα ¨Σώσον Κύριε¨ Και νυν ¨Του Γαβριήλ¨.
Αυτή η πράξη του Τριωδίου (όπου το Θεοτοκίο ψάλλεται) γιατί δεν εφαρμόζεται λ.χ. σε άλλες περιπτώσεις Μεθεόρτων Δεσποτικών Εορτών;
ή και αντίστροφα γιατί κι εδώ δεν εφαρμόζεται ότι
π.χ. και την Α΄ Αυγούστου (που μάλιστα δεν είναι και τόσο διαδεδομένη εορτή) και να επισφραγίζονται τα Απολυτίκια με το Απολυτίκιον του Σταυρού;
Πρόκειται για ιδιορρυθμία της περιόδου;
Τα Τυπικά Μεσσήνης και Ευεργέτιδος φαίνεται πως επισφραγίζουν το Αναστάσιμο Απολυτίκιον με του Σταυρού, ενώ παρόμοιες πράξεις υπάρχουν και στα μεσώδια Καθίσματα.

Re: Θεοτοκία στα Απολυτίκια

ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Σάβ 06 Μαρ 2010, 14:11:47
από MTheodorakis
Ἡ ἀνάσταση ἀρχίζει πρωὶ - ἀρχὴ ἡμέρας, ὄχι ἑσπέρα - ἀρχὴ σκότους. «Τὸ φαιδρὸν», φωτεινὸν, «τῆς ἀναστάσεως κήρυγμα ἐκ τοῦ ἀγγέλου» ἐμαθεύθη κατὰ τὸν ὄρθρο, ἐξ οὗ καὶ τὸ ἀπολυτίκιον τοῦ Πάσχα, τὸ «Χριστὸς ἀνέστη...», δὲν ψάλλεται κατὰ τὸ ἑσπέρας τῆς παραμονῆς.

«''Εν τῷ μικρῷ ἑσπερινῷ...Ἀπολυτίκιον Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου...Μετὰ δὲ τὴν ἀπόλυσιν τοῦ μικροῦ ἑσπρινοῦ αἴρουσι τὸ τίμιον ξύλον τοῦ σταυροῦ ἀπὸ τοῦ σκευοφυλακίου μετὰ τῆς θήκης, μετὰ λαμπάδων καὶ θυμιατοῦ, ψάλλοντες τὸ Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου, καὶ φέρουσιν αὐτὸ ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ, καὶ ἀποτίθεται εἰς τὴν ἁγίαν τράπεζαν. Καὶ ἅπτει κηρὸς ἔμπροσθεν αὐτοῦ δι' ὅλης τῆς νυκτὸς» (ΤΑΣ κεφ. λγ').