Ἄναμμα κεριῶν

Δὲν εἶναι ἐκκλησιαστικὴ παράδοσις ὁ πιστὸς μὲ τὴν εἴσοδόν του εἰς τὸν ναὸν νὰ ἀνάπτῃ κηρίον. Εἰς τὸ ἅγιον ὄρος δὲν ὑπάρχουν μανουάλια διὰ τοὺς εἰσερχομένους.
Μαρτυρεῖται ὅτι οἱ πιστοὶ ἀνάπτουν κηρία ἤ λαμπάδας κατὰ τὸ Εὐαγγέλιον (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. 1 σ. 126), τὴν διακαινήσιμον ἑβδομάδα, τὰ Θεοφάνεια καὶ τὸν μεγάλον ἁγιασμόν, τὴν Ὑπαπαντήν (Κυρίλλου Ἱεροσολύμων Εἰς τὴν Ὑπαπαντήν, 15 ἔκδ. Ε.Π.Ε. τ. 2 σ. 438), τὸ βάπτισμα, τὸν γάμον, τὶς λιτανεῖες (Ἔκθεσις βασιλείου τάξεως), τὴν κηδείαν καὶ τὰ μνημόσυνα (Ἰ. Δαμασκηνοῦ Περὶ τῶν ἐν πίστει κεκοιμημένων, 19 ἔκδ. Ε.Π.Ε. τ. 4 σσ. 178, 180), καὶ εἰς προσκυνήματα (συλλογὲς θαυμάτων ἁγ. Νικολάου, Δημητρίου καὶ Ἀρτεμίου). Βλ. καὶ οβ’ κανόνα τῶν ἁγίων ἀποστόλων.
Κατὰ τὶς 8/9, 14/9, 25/12, 2/2, 25/3, 6/8, 15/8, τὴν Κυριακὴν τῶν Βαΐων «εἰς τὴν θ’» ᾠδὴν καὶ τὴν Μεγάλην Παρασκευὴν πρὶν ἀπὸ τὴν «διαθήκη» (α’ εὐαγγέλιον ὄρθρου) «δίδονται κηρία τοῖς ἀδελφοῖς παρὰ τοῦ ἐκκλησιάρχου» (ΤΑΣ), εἰς δὲ τὴν «λαμπρὰν» «ὁ καθηγούμενος διανέμει ἔξω τοῖς ἀδελφοῖς τὰ κηρία» πρὸ τοῦ Δόξα τῇ ἁγίᾳ καὶ ὁμοουσίῳ... (Dmitrievskij τ. 3 σ. 64, πρβλ. σημερινὸν «Δεῦτε λάβετε φῶς...»).
Μαρτυρεῖται ὅτι οἱ πιστοὶ ἀνάπτουν κηρία ἤ λαμπάδας κατὰ τὸ Εὐαγγέλιον (Ἰ. Φουντούλη Ἀπαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. 1 σ. 126), τὴν διακαινήσιμον ἑβδομάδα, τὰ Θεοφάνεια καὶ τὸν μεγάλον ἁγιασμόν, τὴν Ὑπαπαντήν (Κυρίλλου Ἱεροσολύμων Εἰς τὴν Ὑπαπαντήν, 15 ἔκδ. Ε.Π.Ε. τ. 2 σ. 438), τὸ βάπτισμα, τὸν γάμον, τὶς λιτανεῖες (Ἔκθεσις βασιλείου τάξεως), τὴν κηδείαν καὶ τὰ μνημόσυνα (Ἰ. Δαμασκηνοῦ Περὶ τῶν ἐν πίστει κεκοιμημένων, 19 ἔκδ. Ε.Π.Ε. τ. 4 σσ. 178, 180), καὶ εἰς προσκυνήματα (συλλογὲς θαυμάτων ἁγ. Νικολάου, Δημητρίου καὶ Ἀρτεμίου). Βλ. καὶ οβ’ κανόνα τῶν ἁγίων ἀποστόλων.
Κατὰ τὶς 8/9, 14/9, 25/12, 2/2, 25/3, 6/8, 15/8, τὴν Κυριακὴν τῶν Βαΐων «εἰς τὴν θ’» ᾠδὴν καὶ τὴν Μεγάλην Παρασκευὴν πρὶν ἀπὸ τὴν «διαθήκη» (α’ εὐαγγέλιον ὄρθρου) «δίδονται κηρία τοῖς ἀδελφοῖς παρὰ τοῦ ἐκκλησιάρχου» (ΤΑΣ), εἰς δὲ τὴν «λαμπρὰν» «ὁ καθηγούμενος διανέμει ἔξω τοῖς ἀδελφοῖς τὰ κηρία» πρὸ τοῦ Δόξα τῇ ἁγίᾳ καὶ ὁμοουσίῳ... (Dmitrievskij τ. 3 σ. 64, πρβλ. σημερινὸν «Δεῦτε λάβετε φῶς...»).