Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Πέμ 13 Νοέμ 2008, 17:30:33

Ὅταν προβλέπεται εἴσοδος στὸν ἑσπερινὸ γίνεται μὲ λαμπάδα (ἤ δικηροτρίκηρα) καὶ θυμιατὸ γιὰ τὴν προσφορὰ φωτὸς καὶ θυμιάματος στὸ θυσιαστήριο, ἐπὶ τῇ ἑορτῇ, ἐνῶ στὸ «Κατευθυνθήτω» δὲν θυμιᾶται τὸ ἱερὸν, τοῦ ὁποίου τὰ βημόθυρα ἀνοίγουν κατὰ τὴν πραγματικὴ-πρώτη εἴσοδο (Ἰ. Φουντούλη Λογικὴ λατρεία σ. 160 καὶ Ἀπαντήσεις εἰς λειτουργικὰς ἀπορίας τ. Δ' σσ. 269-270).
Ἡ εὐχὴ τῆς εἰσόδου λέγεται είς τὸ μέσον τοῦ ναοῦ (Ἀπαντήσεις... τ. Β' σ. 234), εὐλογεῖται ἡ θύρα (πρβλ. ψαλμὸν ρλα', 15), θυμιᾶται καὶ ἔπειτα ἀνοίγεται (χφ. Μ. ἁγ. Σάβα 362 εὐχολόγιον ιδ' αἰ. ἔκδ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 305, Ν. Οὺσπένσκυ-π. Δ. Βακάρου Ὀρθόδοξος ἑσπερινὸς σ. 139, Ἰ. Φουντούλη Λειτουγικὴ Α' σ. 270 καὶ Λογικὴ λατρεία σ. 160).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 27 Νοέμ 2008, 12:14:25

Πότε καὶ ἀπὸ ποιόν γίνεται εἴσοδος μὲ δικηροτρίκηρα; (τὰ πάλαι ποτὲ εὐκόλως ἐννοούμενα σήμερα ἔχουν γίνει δυσκόλως κατανοούμενα καὶ ἐναγωνίως ἀναζητούμενα, ὁπότε καλὸν εἶναι νὰ ἀναγράφωνται)

MTheodorakis έγραψε: Ἡ εὐχὴ τῆς εἰσόδου λέγεται είς τὸ μέσον τοῦ ναοῦ (Ἀπαντήσεις... τ. Β' σ. 234), εὐλογεῖται ἡ θύρα (πρβλ. ψαλμὸν ρλα', 15), θυμιᾶται καὶ ἔπειτα ἀνοίγεται.


᾿Απὸ ποιόν ἀνοίγεται ἡ θύρα; καὶ εἶναι πρακτικῶς ἐφαρμόσιμο αὐτὸ σήμερα;
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Παρ 28 Νοέμ 2008, 16:18:25

Εἴσοδος μὲ δικηροτρίκηρα («πηνία» βλ. Μ. Ευχολόγιον ἐκδ. Ἀστὴρ σ. 334) γίνεται ἀπὸ τὸν διάκονο σὲ ἀρχιερατικὴ χοροστασία (ἤ λειτουργία) διασώζοντας τὴν πρακτικὴ ἀφετηρία τῆς εἰσόδου, καθὼς «στὴν παλαιὰ ἐποχὴ ἦταν πραγματικὴ εἴσοδος, γιὰ πρώτη φορά, τῶν ἱερέων στὸ θυσιαστήριο γιὰ τὴν προσφορὰ τοῦ θυμιάματος καὶ τὸ ἄναμμα καὶ τὴν εὐλογία τῶν ἑσπερινῶν φώτων» (Ἰ. Φουντούλη Λογικὴ λατρεία σ. 160).

«Ὅταν δὲ φθάσῃ ὁ πατριάρχης εἰς τὰς ἁγίας θύρας...οἱ ὠστιάριοι (θυρωροί, σήμερα ὁ χειροθετημένος ἐκκλησιάρχης-νεωκόρος)...ἀνοίγουσιν αὐτὰς καὶ εἰσέρχεται...» (Διάταξις τῆς τοῦ πατριάρχου λειτουργίας, πῶς γίνεται ἐν τῇ μεγάλῃ ἐκκλησίᾳ (περὶ τὸ 1380) ἔκδ. Dmitrievskij τ. 2 σ. 305).
«...αὐτοὶ ποὺ κρατοῦσαν τὶς ἀναμμένες λαμπάδες μὲ τὸ κάτω μέρος τῶν μανουαλίων ἔσπρωχναν τὰ βημόθυρα τῆς ὡραίας πύλης καὶ τὴν ἄνοιγαν» (A. Golubtsov Ἀρχιερατικὸν Μόσχα 1903 σ.8).
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό MTheodorakis » Κυρ 01 Φεβ 2009, 20:15:30

Πρὸ τῆς εἰσόδου τοῦ ἑσπερινοῦ τῆς Ὑπαπαντῆς προσφυὲς τὸ ἰδιόμελον «εἰς τὸ Δόξα» «Ἀνοιγέσθω ἡ πύλη...».
MTheodorakis
 
Δημοσ.: 924
Εγγραφη: Παρ 17 Οκτ 2008, 11:31:57

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό Ιωαννίδης Δημήτριος » Τρί 12 Μάιος 2009, 08:49:55

Πολύς ο λόγος για την Είσοδο του Εσπερινού με "Δικηροτρίκηρα".
Εάν δεν κάνω λάθος, τα Δικηροτρίκηρα δεν αποτελούν τμήμα της Αρχιερατικής Αμφιέσεως ;;;
Εάν ναί, τί λόγο έχουν να εμφανίζονται στην Ακολουθία ενός οποιουδήποτε Εσπερινού ;;;
Εάν πάλι όχι, γιατί δεν εμφανίζονται σε όλους τους Εσπερινούς, ανεξάρτητα εάν χοροστατεί Αρχιερέας ή όχι ;;;
Μήπως όλ' αυτά γίνονται για να δημιουργούμε καλύτερο εφφέ ;;;;;
Η ταπεινή μου γνώμη, αλλά και διάφορες έγκριτες μαρτυρίες που έχω υπ' όψιν,
είναι ότι τα Δικηροτρίκηρα εμφανίζονται, όταν ο Αρχιερέας ενδυθεί την Αρχιερατική του Στολή.
Δημήτριος Ιωαννίδης
Άρχων Πρωτοψάλτης της Αγιωτάτης Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως
Ιωαννίδης Δημήτριος
 
Δημοσ.: 554
Εγγραφη: Τετ 21 Ιαν 2009, 11:47:12

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Τρί 12 Μάιος 2009, 09:19:53

Προφανώς η θυμίαση του Ναού γινόταν στο "δεύτερο" μέρος του Ψαλμού του Λυχνικού και μετά το "Ότι προς σε Κύριε, Κύριε...".

Μέλος των ΔΙΑΛΟΓΩΝ ΣΥΜΒΟΛΗΣ με το οποίο έχω συζητήσει το θέμα έχει μάλιστα την γνώμη ότι κι ο 141ος Ψαλμός ψαλλόταν ιδιαίτερα την εποχή που εμβολιάσθηκαν οι ασματικές ακολουθίες με τροπάρια εκ των Μοναχικών Ακολουθιών.
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό Maximos » Τρί 12 Μάιος 2009, 17:47:03

-Γιά τό θέμα τῆς μετά δικηροτρικήρων εὐλογίας τοῦ λαοῦ ὑπό τοῦ ἀρχιερέως κατά τήν εἴσοδον τοῦ ἑσπερινοῦ, ψαλλομένου τοῦ «Φῶς ἰλαρόν».

Θεωρῶ, ὅτι εἶναι ὀρθόν, καθ᾿ ὅσον κάθε εἴσοδος εἰς τό θυσιαστήριον, ἔχει εὐλογίαν (ὅπως εἰς τήν λειτουργίαν). ῎Ας θεωρηθῇ κατάλοιπον τῆς εἰς τό θυσιαστήριον εἰσόδου τοῦ κλήρου, καί τῆς παρεχομένης εὐλογίας, κατά τήν τάξιν τοῦ ᾀσματικοῦ ἑσπερινοῦ. Τό ὅτι ὁ ἀρχιερεύς παραμένει χοροστατῶν καί δέν εἰσοδεύει, ἄς μή θεωρηθῇ παράτυπον, καθ᾿ ὅσον εἰς τήν οὐσίαν εἰσοδεύει ὁ κλῆρος. Εἰσοδεύει ὁ ἀρχιερεύς ὅμως, εἰς τόν ἑσπερινόν τῆς «Ἀγάπης» (μέ ἄπασαν τήν στολήν), ὁ ὁποῖος διατηρεῖ στοιχεῖα τοῦ ᾀσματικοῦ-ἐνοριακοῦ τυπικοῦ, μέ τήν ἀνάγνωσιν τοῦ εὐαγγελίου. Κατ᾿ αὐτόν τόν ἑσπερινόν, ὁ ἀρχιερεύς νά κατέρχεται εἰς τό μέσον τῆς σολέας καί νά εὐλογῇ, ὅπως κατά τήν εἴσοδον τῆς θ. λειτουργίας. ῾Η κατάβασις ἐκ τοῦ θρόνου καί ἐκ τοῦ μέσου τῆς σολέας παρεχομένη εὐλογία μετά τῶν δικηροτρικήρων ἐξ ἐνίων ἀρχιερέων καί κατά τούς συνήθεις ἑορταστικούς ἑσπερινούς, διατηρεῖ τό παλαιόν τοῦτο στοιχεῖον (δέν ξέρω ἄν τό γνωρίζουν) καί ὡς ἐκ τούτου, κατά τά ἀνωτέρω, δέν εἶναι ἐφάμαρτος.
π. Μάξιμος Μ. Ματθαῖος
Maximos
 
Δημοσ.: 35
Εγγραφη: Παρ 12 Σεπ 2008, 05:04:33

Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 12 Μάιος 2009, 23:39:20

Γιὰ τὸ παρὸν θέμα σημειώνω ὀλίγα σύντομα, ἐπειδὴ ὡμίλησα διὰ τηλεφώνου μὲ τὸν κ. ᾿Ιωαννίδη καὶ νομίζω ὅτι εἶναι χρήσιμες οἱ ἑξῆς διευκρινίσεις.

1) ῾Ο Μανόλης ὡς ἐρευνητὴς καλὸς τῶν λειτουργικῶν μας πηγῶν καὶ νεωτέρων ἐργασιῶν, ἀνέφερε στὰ δύο μηνύματά του γιὰ τὴν χρῆσι δικηροτρικήρων στὸν ἑσπερινό. στὸ δεύτερο μηνυμα διευκρίνισε σαφέστερα ὅτι χρησιμοποιοῦνται μόνον παρουσίᾳ ἀρχιερέως.

2) ῾Ο σεβαστὸς διδάσκαλος Δημήτριος ᾿Ιωαννίδης ἴσως δὲν διετύπωσε ὡλοκληρωμένα τὶς σκέψεις του, ἀλλὰ δὲν ἀμφισβήτησε τὰ ὅσα ἔγραψε ὁ Μανόλης· ἁπλῶς εἶχε ὑπόψει του κάποιες περιπτώσεις ποὺ ὡρισμένοι ἀρχιερεῖς χρησιμοποίησαν δικηροτρίκηρα σὲ μὴ πανηγυρικοὺς ἑσπερινοὺς καὶ ἄνευ εἰσόδου (εἴτε μετέτρεψαν τὸ τυπικὸ κατ᾿ αὐτόβουλον γνώμην εἴτε εὐλόγησαν μὲ δικηροτρίκηρα στὸ «Νῦν ἀπολύεις» ἢ σὲ ἄλλα ἄστοχα σημεῖα). τὸ μήνυμά του ἀφωροῦσε περισσότερον αὐτὲς τὶς περιπτώσεις. μᾶς μετέφερε καὶ κάποιους προβληματισμοὺς ποὺ γεννῶνται στοὺς νεωτέρους γιὰ σημεῖα τῆς λατρείας μας καὶ δημιουργοῦνται προβλήματα ἐκεῖ ποὺ δὲν θὰ ἔπρεπε, διότι δὲν ἔχουμε γνῶσι τῆς ἱστορίας καὶ τῆς ἐξελίξεως τῆς λειτουργικῆς μας ζωῆς. ἑπόμενο εἶναι νὰ ζητήσῃ περισσότερες διευκρινίσεις, ὅπως ἄλλωστε καὶ ἐγὼ ἔπραξα εὐθὺς ἀπὸ τὸ πρῶτο μήνυμα τοῦ Μανόλη.

3) Τόσο ἀπὸ τὶς ἀναφορὲς τοῦ Μανόλη ὅσο καὶ ἀπὸ τὶς ἐπισημάνσεις τοῦ Δημητρίου Καλπακίδη καὶ τοῦ π. Μαξίμου νομίζω ὅτι δικαιώνεται καὶ κατοχυρώνεται μὲ ἐπιχειρήματα αὐτὸ ποὺ θέλει νὰ ἐπισημάνῃ καὶ ὁ κ. ᾿Ιωαννίδης ὅτι τὰ δικηροτρίκηρα χρησιμοποιοῦνται βεβαίως μόνον παρουσίᾳ ἀρχιερέως, καὶ ὄχι ἐν ἀπουσίᾳ του, καὶ ὅτι ἐπίσης χρησιμοποιοῦνται ὄχι σὲ ἕναν ὁποιονδήποτε ἑσπερινό, ἀλλὰ σὲ ἑορτάσιμο ἀκολουθία ἢ τοὐλάχιστον σὲ ἑσπερινὸ μὲ εἴσοδο. κατανοῶ πάντως τὸν προβληματισμό του ὅτι, ὅταν δὲν ἔχωμε ἑορτάσιμο ἀκολουθία, ἀλλὰ γίνεται εἴσοδος (παραδείγματος χάριν στοὺς κατανυκτικοὺς ἑσπερινοὺς τῆς τεσσαρακοστῆς), ἴσως δὲν εἶναι καὶ πολὺ ταιριαστὴ ἡ χρῆσις δικηροτρικήρων. προφανῶς ἡ χρῆσις αὐτῶν τῶν ἐξαρτημάτων ἔχει συνδεθῆ περισσότερο μὲ ἑόρτιο θέμα.

4) ῞Ενα ἄλλο σημεῖο εἶναι τὸ κατὰ πόσον στὶς παλαιότερες πηγὲς ἔχομε μαρτυρίες ὅτι εὐλογεῖται ὁ λαὸς μὲ τὰ δικηροτρίκηρα. ἂν δὲν μὲ ἀπατᾷ ἡ μνήμη μου, ὁ ἀρχαιότερος τύπος εἶναι ἡ εὐλογία πρὸς τὸν λαὸ στὶς τακτὲς ἀκολουθίες νὰ παρέχεται ὑπὸ τοῦ ἀρχιερέως διὰ μόνης τῆς χειρὸς (ἢ τῶν χειρῶν) σὲ κάθε περίπτωσι. δὲν ξέρω ἂν τὰ ἔχω μπερδεμένα τὰ πράγματα στὴν σκέψι μου, ἀλλὰ ἔχω δεῖ ἀρχιερεῖς σὲ κάποιες περιπτώσεις νὰ κρατοῦν μὲ τὸ ἕνα χέρι τὸ τρίκηρο(;) καὶ μὲ τὸ ἄλλο νὰ εὐλογοῦν τὸν λαό. ἴσως αὐτὸς ὁ συμβιβαστικὸς τύπος νὰ μὴν εἶναι ἄστοχος.

5) Καὶ ἕνα τελευταῖο σημεῖο ποὺ ἀπαντήθηκε μέν, ἀλλὰ τὸ διατυπώνω λίγο σαφεστερα. τὰ δικηροτρίκηρα δὲν εἶναι τμῆμα τῆς ἀρχιερατικῆς ἀμφιέσεως, δὲν εἶναι ἄμφια· εἶναι ἁπλῶς ἕνα ἐξάρτημα ποὺ χρησιμοποιεῖται σὲ ἀρχιερατικὲς χοροστασίες. κάτι παρόμοιο εἶναι καὶ ὁ ἐπισκοπικὸς θρόνος στοὺς ναούς μας. δὲν εἶναι ἀρχιερατικὸ ἄμφιο, ἀλλὰ ἕνα ἐξάρτημα προωρισμένο γιὰ χρῆσι ἀπὸ τὸν ἀρχιερέα. κατὰ τὴν διάρκεια τῆς ἀκολουθίας (ἑσπερινοῦ, ὄρθρου κ.λπ) ὁ ἀρχιερεὺς κάθεται ἢ ἵσταται στὸν ἀρχιερατικὸ θρόνο, εἴτε χοροστατεῖ εἴτε ὄχι, εἴτε φέρει ἅπασαν τὴν στολὴν αὐτοῦ εἴτε ὄχι. κάτι ἀνάλογο συμβαίνει καὶ μὲ τὰ δικηροτρίκηρα.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό Maximos » Τετ 13 Μάιος 2009, 07:43:27

1. Κατ᾿ ἀρχάς ὁ Ἄρχων ἔχει ἀπόλυτο δίκιο γιά τή μή χρησιμοποίηση δικηροτρικήρων στούς Πατριαρχικούς καί Ἀρχιερατικούς Ἑσπερινούς. Αὐτό προβλέπει ἡ Πατριαρχική Τάξη, ἡ ὁποία ἀποτυπώνεται καί ὑπό τοῦ πανοσιολογιωτάτου καί πολυσεβάστου μας π. Πατρικίου στόν ΚΩΔΙΚΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΝ Τῌ ΕΚΚΛΗΣΙᾼ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΥΡΙΩΣ ΙΣΧΥΟΝΤΑ, ΑΘΗΝΑΙ 2009[2] (σελ. 42), πλήν τῶν Ἑσπερινῶν τοῦ Πάσχα (Ἀγάπης) καί τῆς Πεντηκοστῆς (Γονυκλισίας) ὅπου ὁ Ἀρχιερεύς τελεῖ τρόπον τινά τόν Ἑσπερινόν, φέρων ἅπασαν τήν ἀρχιερατικήν αὐτοῦ στολήν, καί δέν χοροστατεῖ ἁπλῶς, πού σημαίνει ὅτι ἵσταται παρά τόν χορόν. Στό ἴδιο ὁ π. Πατρίκιος γράφει ὅτι «Δικηροτρίκηρα ἐν Κωνσταντινουπόλει χρησιμοποιοῦνται κυρίως μόνον ὅταν ὁ Ἀρχιερεύς φέρῃ ἅπασαν τήν Ἀρχιερατικήν αὐτοῦ Στολήν». Ἐξ αὐτοῦ ἡ παρεκκλίνουσα μέν στήν διατύπωση ὡς «τμήμα της Αρχιερατικής Αμφιέσεως», πλήν ὀρθή στή σκέψη γνώμη.
2. Ἐγώ ἔγραψα, αὐτά πού ἔγραψα, γιά δικαιολογήσω, τρόπον τινά, τήν νεωτέραν συνήθειαν ἐν Ἑλλάδι τῆς χρησιμοποιήσεως δικηροτρικήρων στούς Ἀρχιερατικούς Ἑσπερινούς καί μάλιστα τῆς δι᾿ αὐτῶν παρεχομένης εὐλογίας κατά τήν εἰσοδον καί κατά τήν διάρκεια τῆς ψαλμῳδίας τοῦ Φῶς ἰλαρόν, πού εἶναι εἰσοδικόν, κατά τόν τύπον τοῦ εἰσοδικοῦ τῆς θ. Λειτουργίας, πράξη πού ἀπηχεῖ ἀρχαία πρακτική τῆς ἀρχαίας εἰσόδου καί τοῦ Ἀρχιερέως στό θυσιαστήριον. Μάλιστα ἀναφέρθηκα σέ πρακτική παλαιοῦ κεκοιμημένου ἤδη Ἀρχιερέως κατερχομένου ἀπό τοῦ θρόνου καί έν τῷ μέσῳ τῆς σολέας εὐλογοῦντος κατά τόν τύπον τῆς θ. Λειτουργίας, μιά πρακτική πού διασῴζει τήν ἀρχαίαν αὐτήν πρᾶξιν, διερωτώμενος μάλιστα κατά πόσον τό ἐγνώριζε καί δέν ἦτο πράγματι πρᾶξις ἐντυπωσιασμοῦ, κατά τόν Ἄρχοντα.
3. Ἡ χρῆσις τῶν δικηροτρικήρων σαφῶς ἀφορᾷ μόνον στή θ. Λειτουργία καί μάλιστα κατά τήν ψαλμῳδίαν τοῦ τρισαγίου ὕμνου ἐκ τοῦ βήματος παρεχομένην εὐλογίαν μόνον διά τοῦ τρικηρίου, ὅπως προβλέπει ἡ «Τάξις ἐπὶ τῷ Ἑσπερινῷ, τῷ Ὄρθρῳ καὶ τῇ Λειτουργίᾳ κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας» ἐν DMITRIJEVSKIJ, Ι, 170 [μιά διάταξη ἀπὸ χφ 15ου αἰ., τῆς ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ῥωσσικῆς Σκήτης τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου. Τά αὐτά καί εἰς Π. Ν. Τρεμπέλα, Αἱ τρεῖς λειτουργίαι κατὰ τοὺς ἐν Ἀθήναις κώδικας, σελ. 43-44, ἀπό κώδικες τοῦ 12ου καί 17ου αἰ. καί στόν D, ΙΙ, 306.], καί ὅπως τηρεῖται μέχρι σήμερον ἐν τῇ Ρωσικῇ Ἐκκλησίᾳ, ὅπου ὁ Ἀρχιερεύς κρατάει μόνον τό τρικέρι στήν δεξιά κατά τάς «εὐλογίας» καί στήν ἀριστερά τόν τίμιον Σταυρόν εὐλογίας.
π. Μάξιμος Μ. Ματθαῖος
Maximos
 
Δημοσ.: 35
Εγγραφη: Παρ 12 Σεπ 2008, 05:04:33

Re: Εἴσοδος ἑσπερινοῦ

Δημοσίευσηαπό dkalpakidis » Πέμ 14 Μάιος 2009, 10:39:06

Συμφωνώ πάντως με τις παρατηρήσεις εδώ του Άρχοντος κ. Δημητρίου Ιωαννίδη για τα δικεροτρίκερα και την χοροστασία.
Δημήτριος Καλπακίδης
Τελευταία επεξεργασία απο dkalpakidis την Δευτ 24 Οκτ 2011, 14:42:59, επεξεργάστηκε 1 φορές συνολικά.
dkalpakidis
 
Δημοσ.: 150
Εγγραφη: Πέμ 18 Σεπ 2008, 18:49:56
Τοποθεσια: Stockholm

Επόμενο

Επιστροφή στην Θέματα λειτουργικῆς

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron