από Maximos » Τετ 13 Μάιος 2009, 07:43:27
1. Κατ᾿ ἀρχάς ὁ Ἄρχων ἔχει ἀπόλυτο δίκιο γιά τή μή χρησιμοποίηση δικηροτρικήρων στούς Πατριαρχικούς καί Ἀρχιερατικούς Ἑσπερινούς. Αὐτό προβλέπει ἡ Πατριαρχική Τάξη, ἡ ὁποία ἀποτυπώνεται καί ὑπό τοῦ πανοσιολογιωτάτου καί πολυσεβάστου μας π. Πατρικίου στόν ΚΩΔΙΚΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΕΘΙΜΟΤΥΠΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΝ Τῌ ΕΚΚΛΗΣΙᾼ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΚΥΡΙΩΣ ΙΣΧΥΟΝΤΑ, ΑΘΗΝΑΙ 2009[2] (σελ. 42), πλήν τῶν Ἑσπερινῶν τοῦ Πάσχα (Ἀγάπης) καί τῆς Πεντηκοστῆς (Γονυκλισίας) ὅπου ὁ Ἀρχιερεύς τελεῖ τρόπον τινά τόν Ἑσπερινόν, φέρων ἅπασαν τήν ἀρχιερατικήν αὐτοῦ στολήν, καί δέν χοροστατεῖ ἁπλῶς, πού σημαίνει ὅτι ἵσταται παρά τόν χορόν. Στό ἴδιο ὁ π. Πατρίκιος γράφει ὅτι «Δικηροτρίκηρα ἐν Κωνσταντινουπόλει χρησιμοποιοῦνται κυρίως μόνον ὅταν ὁ Ἀρχιερεύς φέρῃ ἅπασαν τήν Ἀρχιερατικήν αὐτοῦ Στολήν». Ἐξ αὐτοῦ ἡ παρεκκλίνουσα μέν στήν διατύπωση ὡς «τμήμα της Αρχιερατικής Αμφιέσεως», πλήν ὀρθή στή σκέψη γνώμη.
2. Ἐγώ ἔγραψα, αὐτά πού ἔγραψα, γιά δικαιολογήσω, τρόπον τινά, τήν νεωτέραν συνήθειαν ἐν Ἑλλάδι τῆς χρησιμοποιήσεως δικηροτρικήρων στούς Ἀρχιερατικούς Ἑσπερινούς καί μάλιστα τῆς δι᾿ αὐτῶν παρεχομένης εὐλογίας κατά τήν εἰσοδον καί κατά τήν διάρκεια τῆς ψαλμῳδίας τοῦ Φῶς ἰλαρόν, πού εἶναι εἰσοδικόν, κατά τόν τύπον τοῦ εἰσοδικοῦ τῆς θ. Λειτουργίας, πράξη πού ἀπηχεῖ ἀρχαία πρακτική τῆς ἀρχαίας εἰσόδου καί τοῦ Ἀρχιερέως στό θυσιαστήριον. Μάλιστα ἀναφέρθηκα σέ πρακτική παλαιοῦ κεκοιμημένου ἤδη Ἀρχιερέως κατερχομένου ἀπό τοῦ θρόνου καί έν τῷ μέσῳ τῆς σολέας εὐλογοῦντος κατά τόν τύπον τῆς θ. Λειτουργίας, μιά πρακτική πού διασῴζει τήν ἀρχαίαν αὐτήν πρᾶξιν, διερωτώμενος μάλιστα κατά πόσον τό ἐγνώριζε καί δέν ἦτο πράγματι πρᾶξις ἐντυπωσιασμοῦ, κατά τόν Ἄρχοντα.
3. Ἡ χρῆσις τῶν δικηροτρικήρων σαφῶς ἀφορᾷ μόνον στή θ. Λειτουργία καί μάλιστα κατά τήν ψαλμῳδίαν τοῦ τρισαγίου ὕμνου ἐκ τοῦ βήματος παρεχομένην εὐλογίαν μόνον διά τοῦ τρικηρίου, ὅπως προβλέπει ἡ «Τάξις ἐπὶ τῷ Ἑσπερινῷ, τῷ Ὄρθρῳ καὶ τῇ Λειτουργίᾳ κατὰ τὸ Τυπικὸν τῆς Μεγάλης Ἐκκλησίας» ἐν DMITRIJEVSKIJ, Ι, 170 [μιά διάταξη ἀπὸ χφ 15ου αἰ., τῆς ἐν Ἁγίῳ Ὄρει Ῥωσσικῆς Σκήτης τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου. Τά αὐτά καί εἰς Π. Ν. Τρεμπέλα, Αἱ τρεῖς λειτουργίαι κατὰ τοὺς ἐν Ἀθήναις κώδικας, σελ. 43-44, ἀπό κώδικες τοῦ 12ου καί 17ου αἰ. καί στόν D, ΙΙ, 306.], καί ὅπως τηρεῖται μέχρι σήμερον ἐν τῇ Ρωσικῇ Ἐκκλησίᾳ, ὅπου ὁ Ἀρχιερεύς κρατάει μόνον τό τρικέρι στήν δεξιά κατά τάς «εὐλογίας» καί στήν ἀριστερά τόν τίμιον Σταυρόν εὐλογίας.
π. Μάξιμος Μ. Ματθαῖος