
Στις 8 Μαρτίου στον προεόρτιο εσπερινό παραπέμπουν στο Τ.Μ.Ε., Τυπ. 9ης Μαρτίου, Περίπτ. Γ΄ § 6 Σημ. καί Περίπτ. Α΄ § 2, 3.
Η παραπομπή στην § 6 είναι σωστή. Όμως οι παράγραφοι 2 και 3 (περίπτ. Α) του Τ.Μ.Ε. αναφέρονται στον Όρθρο στις Ώρες και στην Προηγιασμένη που θα γίνουν ανήμερα στις 9 Μαρίου. Στον προεόρτιο εσπερινό της 8ης Μαρτίου αναφέρεται η § 1 τῆς Περιπτ. Α΄ τοῦ Τ.Μ.Ε., την οποία δεν σημειώνουν!

Μάλιστα η § 6 παραπέμπει σαφέστατα στην § 1! Δεν το είδανε;
Μήπως δεν κοίταξαν το Τ.Μ.Ε. αλλά την παραπομπή στις παραγράφους του την πήραν από αλλού, χωρίς να το ελέγξουν;
Το λέω αυτό, γιατί σε κάποιο μηναίο Μαρτίου είδα ότι αντιγράφει το Τυπικό της ημέρας από το Τ.Μ.Ε., αλλά πράγματι στην § 6 υπήρχε λάθος! Στον προεόρτιο εσπερινό αντι για Περίπτ. Α΄ § 1 (που έχει το Τ.Μ.Ε.) το μηναίο έγραφε Περίπτ. Α΄ § 2,3 !! Μήπως άραγε και στις Τυπικές Διατάξεις της Κύπρου αντιγράψανε από ένα τέτοιο μηναίο;

Στον εσπερινό (8 Μαρτίου) μετά τα προσόμοια του μηναίου "Φέροντες τα παρόντα" (προσόμοια είναι και όχι ιδιόμελα, που γράφει το Τυπικό της Κύπρου· καὶ το Τυπικό Βιολάκη προσόμοια τα λέει) σημειώνεται το θεοτοκίο του μηναίου "Έργοις σκοτεινοίς συναπαχθείς". Μόνο που το σωστό εδώ είναι να ψαλεί σταυροθεοτοκίο, και όχι απλό θεοτοκίο, γιατί ο εσπερινός αυτός ανήκει στην Παρασκευή. Γι᾿ αυτό και παρακάτω στα απόστιχα του Τριωδίου υπάρχει σταυροθεοτοκίο.
Εάν εξαρχής είχαν γράψει σωστή παραπομπή στην §1 του Τ.Μ.Ε. (βλέπε στην πρώτη παρατήρηση) και εάν διάβαζαν αυτή την §1, θα έβλεπαν ότι ορίζει Δόξα Και νύν προσόμοιο σταυροθεοτοκίο (και οτι επίσης αναφέρει τα τροπάρια "Φέροντες τα παρόντα" σαν προσόμοια και όχι σαν ιδιόμελα).
Σωστά τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος σημειώνουν:
Σταυροθεοτοκίον (ἐκ τῆς 14ης Μαρτίου) πρός «῞Οτε ἐκ τοῦ ξύλου σε»·
῞Οτε ἐν σταυρῷ σε ἡ ἀμνάς
ἄρνα τόν οἰκεῖον ἑώρα κατακεντούμενον
ἥλοις, ὠλοφύρετο ἐκπληττομένη σφοδρῶς
καί δακρύουσα ἔλεγε· Πῶς θνῄσκεις, υἱέ μου,
θέλων τό χειρόγραφον τοῦ πρωτοπλάστου Ἀδάμ
ῥῆξαι καί θανάτου λυτρῶσαι, ἅπαν τό ἀνθρώπινον; Δόξα
τῇ οἰκονομίᾳ σου, φιλάνθρωπε.
Την ίδια μέρα μετά τον εσπερινό στο μέγα απόδειπνο θα ήταν χρήσιμο να σημείωναν ότι στους στίχους «Παναγία δέσποινα Θεοτόκε» μετα τον στίχο του Αγίου του ναού πρέπει να ψαλεί και στίχος των Αγίων Τεσσαράκοντα.
Στις 9 Μαρτίου τώρα ανήμερα, στον όρθρο οι Τυπικές Διατάξεις της Κύπρου σημειώνουν: "Κανόνες των Αγίων". Αυτό δεν είναι καθόλου σαφές.
Στο μηναίο υπάρχει μόνο ένας κανόνας των Αγίων και όχι δύο. Και επίσης το Τ.Μ.Ε. ορίζει οτι προηγείται ο μικρός Παρακλητικός της Θεοτόκου.
Άρα στους Κανόνες έπρεπε να γράψουν: ο μικρός Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου "Υγράν διοδεύσας" και ο Κανόνας των Αγίων από το μηναίο.
Στους αίνους τώρα το Τυπικό της Κύπρου ορίζει 6 τροπάρια!
Αἶνοι: Τῶν Ἁγίων Προσόμοια 3· «Δεῦτε μαρτυρικήν ἀδελφοί…» καί 3 Ἰδιόμελα· «Χορός τετραδεκαπύρσευτος…».
Όμως πριν από τον όρθρο στο Μεσονυκτικό γράφει:
Μετά τόν Ν΄ ψαλμόν ἀντί τῆς Λιτῆς λέγομεν τά Ἰδιόμελα τῶν
Αἴνων καί ἕν Δόξα τῶν Ἁγίων μετά τοῦ καταλλήλου Θεοτοκίου.
Όμως τα ιδιόμελα των Αίνων θα τα ψάλουμε στο μεσονυκτικό αντί λιτής, γιατί δεν θα τα πούμε στους Αίνους! Οπότε στους Αίνους απλά λέμε μόνο τα 3 προσόμοια. Το σωστό είναι αυτό που γράφουν το Ημερολόγιο του Οικ. Πατριαρχείου και τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος:
Εἰς τούς αἴνους τά 3 προσόμοια τῶν ἁγίων «Δεῦτε μαρτυρικήν, ἀδελφοί» κ.λπ. εἰς 4.
Στο τέλος της ίδιας ημέρας (9 Μαρτίου) το Τυπικό της Κύπρου σημειώνει: Σήμερον γίνεται κατάλυσις οἴνου καί ἐλαίου.
Σωστή σημείωση, αλλά η θέση της είναι καλύτερα μετά την προηγιασμένη και όχι μετά τους χαιρετισμούς!
Όσο για το Τυπικό (Τάξη) της Κύκκου, τα όσα αναφέρουν στις 9 Μαρτίου δεν έχουν καμμία σχέση με το Τυπικό Βιολάκη, οπότε και δεν υπάρχει νόημα να σχολιαστούν εδώ. Είναι διατάξεις χρήσιμες ίσως για μοναστήρια, πάντως όχι για ενορίες. Συνδυάζουν στον όρθρο το μηναίο με το Τριώδιο, με τρόπο μάλλον σύνθετο και ανεφάρμοστο για τις ενορίες.
Ειδικά για εκείνη τη σημείωση 50 που λέει ότι
Τινὰ Τυπικὰ διατάσσουν τὸν Ὄρθρον ἄνευ καταβασιῶν καὶ δοξολογίας μεγάλης,
και στην οποία έχουν αναλυτικά μία τέτοια διάταξη, έχω απορία ποιά Τυπικά της Κύπρου ορίζουν τον όρθρο των Αγίων 40 χωρίς μεγάλη δοξολογία και ποιό μοναστήρι στην Κύπρο θα τελέσει μεθαύριο τέτοιον όρθρο. Είναι αυτό το πραγματικό τυπικό της μονής Κύκκου;
Για τις 9 Μαρτίου και τα δύο Τυπικά της Κύπρου δεν νομίζω ότι διευκολύνουν τους ψάλτες στη σωστή τέλεση των ιερών ακολουθιών.
