Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Πληροφορίες γιὰ ἐτήσια τυπικὰ βοηθήματα

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Τρί 06 Μαρ 2018, 15:47:13

Στις Τυπικές Διατάξεις της Εκκλησίας της Κύπρου υπάρχουν κάποια προβληματάκια για το τυπικό των αγίων 40 μαρτύρων (8 και 9 Μαρτίου 2018). :cool:

Στις 8 Μαρτίου στον προεόρτιο εσπερινό παραπέμπουν στο Τ.Μ.Ε., Τυπ. 9ης Μαρτίου, Περίπτ. Γ΄ § 6 Σημ. καί Περίπτ. Α΄ § 2, 3.
Η παραπομπή στην § 6 είναι σωστή. Όμως οι παράγραφοι 2 και 3 (περίπτ. Α) του Τ.Μ.Ε. αναφέρονται στον Όρθρο στις Ώρες και στην Προηγιασμένη που θα γίνουν ανήμερα στις 9 Μαρίου. Στον προεόρτιο εσπερινό της 8ης Μαρτίου αναφέρεται η § 1 τῆς Περιπτ. Α΄ τοῦ Τ.Μ.Ε., την οποία δεν σημειώνουν! :???:
Μάλιστα η § 6 παραπέμπει σαφέστατα στην § 1! Δεν το είδανε;
Μήπως δεν κοίταξαν το Τ.Μ.Ε. αλλά την παραπομπή στις παραγράφους του την πήραν από αλλού, χωρίς να το ελέγξουν;
Το λέω αυτό, γιατί σε κάποιο μηναίο Μαρτίου είδα ότι αντιγράφει το Τυπικό της ημέρας από το Τ.Μ.Ε., αλλά πράγματι στην § 6 υπήρχε λάθος! Στον προεόρτιο εσπερινό αντι για Περίπτ. Α΄ § 1 (που έχει το Τ.Μ.Ε.) το μηναίο έγραφε Περίπτ. Α΄ § 2,3 !! Μήπως άραγε και στις Τυπικές Διατάξεις της Κύπρου αντιγράψανε από ένα τέτοιο μηναίο; :?:

Στον εσπερινό (8 Μαρτίου) μετά τα προσόμοια του μηναίου "Φέροντες τα παρόντα" (προσόμοια είναι και όχι ιδιόμελα, που γράφει το Τυπικό της Κύπρου· καὶ το Τυπικό Βιολάκη προσόμοια τα λέει) σημειώνεται το θεοτοκίο του μηναίου "Έργοις σκοτεινοίς συναπαχθείς". Μόνο που το σωστό εδώ είναι να ψαλεί σταυροθεοτοκίο, και όχι απλό θεοτοκίο, γιατί ο εσπερινός αυτός ανήκει στην Παρασκευή. Γι᾿ αυτό και παρακάτω στα απόστιχα του Τριωδίου υπάρχει σταυροθεοτοκίο.
Εάν εξαρχής είχαν γράψει σωστή παραπομπή στην §1 του Τ.Μ.Ε. (βλέπε στην πρώτη παρατήρηση) και εάν διάβαζαν αυτή την §1, θα έβλεπαν ότι ορίζει Δόξα Και νύν προσόμοιο σταυροθεοτοκίο (και οτι επίσης αναφέρει τα τροπάρια "Φέροντες τα παρόντα" σαν προσόμοια και όχι σαν ιδιόμελα).
Σωστά τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος σημειώνουν:
Σταυροθεοτοκίον (ἐκ τῆς 14ης Μαρτίου) πρός «῞Οτε ἐκ τοῦ ξύλου σε»·
῞Οτε ἐν σταυρῷ σε ἡ ἀμνάς
ἄρνα τόν οἰκεῖον ἑώρα κατακεντούμενον
ἥλοις, ὠλοφύρετο ἐκπληττομένη σφοδρῶς
καί δακρύουσα ἔλεγε· Πῶς θνῄσκεις, υἱέ μου,
θέλων τό χειρόγραφον τοῦ πρωτοπλάστου Ἀδάμ
ῥῆξαι καί θανάτου λυτρῶσαι, ἅπαν τό ἀνθρώπινον; Δόξα
τῇ οἰκονομίᾳ σου, φιλάνθρωπε
.


Την ίδια μέρα μετά τον εσπερινό στο μέγα απόδειπνο θα ήταν χρήσιμο να σημείωναν ότι στους στίχους «Παναγία δέσποινα Θεοτόκε» μετα τον στίχο του Αγίου του ναού πρέπει να ψαλεί και στίχος των Αγίων Τεσσαράκοντα.

Στις 9 Μαρτίου τώρα ανήμερα, στον όρθρο οι Τυπικές Διατάξεις της Κύπρου σημειώνουν: "Κανόνες των Αγίων". Αυτό δεν είναι καθόλου σαφές.
Στο μηναίο υπάρχει μόνο ένας κανόνας των Αγίων και όχι δύο. Και επίσης το Τ.Μ.Ε. ορίζει οτι προηγείται ο μικρός Παρακλητικός της Θεοτόκου.
Άρα στους Κανόνες έπρεπε να γράψουν: ο μικρός Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου "Υγράν διοδεύσας" και ο Κανόνας των Αγίων από το μηναίο.

Στους αίνους τώρα το Τυπικό της Κύπρου ορίζει 6 τροπάρια!
Αἶνοι: Τῶν Ἁγίων Προσόμοια 3· «Δεῦτε μαρτυρικήν ἀδελφοί…» καί 3 Ἰδιόμελα· «Χορός τετραδεκαπύρσευτος…».
Όμως πριν από τον όρθρο στο Μεσονυκτικό γράφει:
Μετά τόν Ν΄ ψαλμόν ἀντί τῆς Λιτῆς λέγομεν τά Ἰδιόμελα τῶν
Αἴνων καί ἕν Δόξα τῶν Ἁγίων μετά τοῦ καταλλήλου Θεοτοκίου.

Όμως τα ιδιόμελα των Αίνων θα τα ψάλουμε στο μεσονυκτικό αντί λιτής, γιατί δεν θα τα πούμε στους Αίνους! Οπότε στους Αίνους απλά λέμε μόνο τα 3 προσόμοια. Το σωστό είναι αυτό που γράφουν το Ημερολόγιο του Οικ. Πατριαρχείου και τα Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος:
Εἰς τούς αἴνους τά 3 προσόμοια τῶν ἁγίων «Δεῦτε μαρτυρικήν, ἀδελφοί» κ.λπ. εἰς 4.

Στο τέλος της ίδιας ημέρας (9 Μαρτίου) το Τυπικό της Κύπρου σημειώνει: Σήμερον γίνεται κατάλυσις οἴνου καί ἐλαίου.
Σωστή σημείωση, αλλά η θέση της είναι καλύτερα μετά την προηγιασμένη και όχι μετά τους χαιρετισμούς!

Όσο για το Τυπικό (Τάξη) της Κύκκου, τα όσα αναφέρουν στις 9 Μαρτίου δεν έχουν καμμία σχέση με το Τυπικό Βιολάκη, οπότε και δεν υπάρχει νόημα να σχολιαστούν εδώ. Είναι διατάξεις χρήσιμες ίσως για μοναστήρια, πάντως όχι για ενορίες. Συνδυάζουν στον όρθρο το μηναίο με το Τριώδιο, με τρόπο μάλλον σύνθετο και ανεφάρμοστο για τις ενορίες.
Ειδικά για εκείνη τη σημείωση 50 που λέει ότι
Τινὰ Τυπικὰ διατάσσουν τὸν Ὄρθρον ἄνευ καταβασιῶν καὶ δοξολογίας μεγάλης,
και στην οποία έχουν αναλυτικά μία τέτοια διάταξη, έχω απορία ποιά Τυπικά της Κύπρου ορίζουν τον όρθρο των Αγίων 40 χωρίς μεγάλη δοξολογία και ποιό μοναστήρι στην Κύπρο θα τελέσει μεθαύριο τέτοιον όρθρο. Είναι αυτό το πραγματικό τυπικό της μονής Κύκκου;

Για τις 9 Μαρτίου και τα δύο Τυπικά της Κύπρου δεν νομίζω ότι διευκολύνουν τους ψάλτες στη σωστή τέλεση των ιερών ακολουθιών. :???:
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Παρ 09 Μαρ 2018, 23:14:13

Για αύριο Γ΄ Σάββατο των νηστειών το Τυπικό της Εκκλησίας Κύπρου (σελ. 121) σημειώνει:
Ἀπολυτίκιον· «Ἀπόστολοι Μάρτυρες…», Κοντάκιον· «Ὡς ἀπαρχάς τῆς φύσεως…».

Όμως κανονικά δεν είναι ένα αλλά δύο τα απολυτίκια. Τα γράφουν στον όρθρο στο Β΄ Σάββατο (σελ. 111):
«Ἀπόστολοι, Μάρτυρες…», «Μνήσθητι Κύριε…».
Αφού λέγονται δύο απολυτίκια της ημέρας στον όρθρο, δύο λέγονται και στη λειτουργία!
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Πέμ 15 Μαρ 2018, 23:24:27

Για αύριο Παρασκευή Δ εβδομάδας το Τυπικό της Κύπρου γράφει:
Ὡς καί κατά τάς παρελθούσας Δευτέραν καί Τετάρτην
εἰς τήν Α΄ Ὥραν ἀντί τοῦ «Τά διαβήματά μου…» λέγεται τό· «Τόν Σταυρόν
σου προσκυνοῦμεν…», εἰς ὅλας δέ τάς Ὥρας λέγομεν Κοντάκιον «Οὐκέτι
φλογίνη ῥομφαία…».


Η Σταυροπροσκύνηση όμως την Παρασκευή γίνεται στην Θ ώρα και όχι στην Α. Πιο σωστά γράφει η Τάξη της Κύκκου:
Ἐν ταῖς Ὥρ α ι ς . Ἀναγινώσκονται ὡς καὶ κατὰ τὴν παρελθοῦσαν
Δευτέραν. Μετὰ τὴν εὐχήν· «Παναγία Τριάς, τὸ ὁμοούσιον κράτος»,
ψαλλομένου τρὶς τοῦ «Τὸν Σταυρόν σου προσκυνοῦμεν»,
ὁ ἱερεὺς ἔρχεται εἰς τὸ μέσον τοῦ ναοῦ, ὅπου εὑρίσκεται ὁ τίμιος
Σταυρός, καὶ θυμιάσας αὐτὸν καὶ ποιήσας μετανοίας τρεῖς,
ἀσπάζεται αὐτόν. Εἶτα αἴρει τὸν τίμιον Σταυρὸν καὶ εἰσάγει
αὐτὸν εἰς τὸ ἱερὸν Βῆμα, μεθ᾿ ὃ ποιεῖ τὴν ἀπόλυσιν


Για μεθαύριο Σάββατο 17 Μαρτίου το Τυπικό της Εκκλησίας Κύπρου (σελ. 128) έχει το ίδιο λάθος που είχε και στο περασμένο Σάββατο. Σημειώνει μόνο ένα απολυτίκιο, το «Ἀπόστολοι Μάρτυρες…»,
ενώ κανονικά δεν είναι ένα αλλά δύο τα απολυτίκια.
«Ἀπόστολοι, Μάρτυρες…», «Μνήσθητι Κύριε…».
Αφού λέγονται δύο απολυτίκια της ημέρας στον όρθρο, δύο λέγονται και στη λειτουργία!
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Αρτεμάς » Σάβ 17 Μαρ 2018, 12:05:37

Για αύριο Κυριακή το Τυπικό του Οικουμενικού Πατριαρχείου στον όρθρο, μετά το αναστάσιμο κοντάκιο και τον οίκο, γράφει:
Συναξάριον: Τῆς ἡμέρας.

Πρέπει να συμπληρωθεί:
Συναξάριον: Τῆς ἡμέρας. Και το Υπόμνημα του Τριωδίου.
Αρτεμάς
 
Δημοσ.: 17
Εγγραφη: Δευτ 12 Οκτ 2009, 22:41:57

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 18 Μαρ 2018, 22:37:54

Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Ιωάννης Μ » Τρί 20 Μαρ 2018, 21:58:27

Καλησπέρα,
Θά ἤθελα νά διατυπώσω μία παρατήρηση καί ἴσως μας ἐνδιαφέρει ὅλους μας.
Την προσεχῆ Παρασκευή στόν ἀκάθιστο ὕμνο φέτος το κανονάριο της Ἐκκλησίας της Ἑλλάδος προβλέπει:
μετά το τρισάγιο, πρός το τέλος δηλαδή της ἀκολουθίας - ἀφοῦ ἔχουν διαβαστεῖ οἱ οἴκοι καί το ἀπόδειπνο βαίνει πρός το τέλος του - κοντάκιον το προεόρτιον. “Ἐπελεύσει Πνεύματος” χύμα.

Ἐνῶ εἶναι γνωστό πῶς σχεδόν κάθε χρόνο λέμε το “Τῇ ὑπερμάχῳ”

Ἐπίσης το κανονάριο του Πατριαρχείου και της Εκκλ. Κύπρου ὁρίζει “Τῇ ὑπερμάχῳ”
Ιωάννης Μ
 
Δημοσ.: 6
Εγγραφη: Τετ 12 Απρ 2017, 09:49:55

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Τετ 21 Μαρ 2018, 15:46:00

Ιωάννης Μ έγραψε:Καλησπέρα,
Θά ἤθελα νά διατυπώσω μία παρατήρηση καί ἴσως μας ἐνδιαφέρει ὅλους μας.
Την προσεχῆ Παρασκευή στόν ἀκάθιστο ὕμνο φέτος το κανονάριο της Ἐκκλησίας της Ἑλλάδος προβλέπει:
μετά το τρισάγιο, πρός το τέλος δηλαδή της ἀκολουθίας - ἀφοῦ ἔχουν διαβαστεῖ οἱ οἴκοι καί το ἀπόδειπνο βαίνει πρός το τέλος του - κοντάκιον το προεόρτιον. “Ἐπελεύσει Πνεύματος” χύμα.

Ἐνῶ εἶναι γνωστό πῶς σχεδόν κάθε χρόνο λέμε το “Τῇ ὑπερμάχῳ”

Ἐπίσης το κανονάριο του Πατριαρχείου και της Εκκλ. Κύπρου ὁρίζει “Τῇ ὑπερμάχῳ”


Ναι αλλά φέτος μαζί με τον Ακάθιστο έχουμε και τα προεόρτια του Ευαγγελισμού.

Το "Σύστημα Τυπικού" του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη και η "Τάξη" της Κύκκου ορίζουν το “Ἐπελεύσει Πνεύματος” όπως και το Κανονάριο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ρώτησα και μου είπαν ότι το ίδιο ορίζει και το "Μικρό Τυπικό", εκδόσεις Παναγόπουλος. Μάλλον ακολουθούν το "Σύστημα Τυπικού".

Πάντως φαίνεται λογικό αυτό, αφού από τον εσπερινό της προηγιασμένης της Παρασκευής συμψάλλονται και τα προεόρτια. Και στη λειτουργία του Ακαθίστου το Σάββατο το πρωί στο κοντάκιο ΣΥΜΦΩΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ότι λέγεται το προεόρτιο “Ἐπελεύσει Πνεύματος” και όχι το "Τη Υπερμάχω" που ψάλλεται συνήθως κάθε χρόνο.
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 22 Μαρ 2018, 23:00:29

Ιωάννης Μ έγραψε:Καλησπέρα,
Θά ἤθελα νά διατυπώσω μία παρατήρηση καί ἴσως μας ἐνδιαφέρει ὅλους μας.
Την προσεχῆ Παρασκευή στόν ἀκάθιστο ὕμνο φέτος το κανονάριο της Ἐκκλησίας της Ἑλλάδος προβλέπει:
μετά το τρισάγιο, πρός το τέλος δηλαδή της ἀκολουθίας - ἀφοῦ ἔχουν διαβαστεῖ οἱ οἴκοι καί το ἀπόδειπνο βαίνει πρός το τέλος του - κοντάκιον το προεόρτιον. “Ἐπελεύσει Πνεύματος” χύμα.

Ἐνῶ εἶναι γνωστό πῶς σχεδόν κάθε χρόνο λέμε το “Τῇ ὑπερμάχῳ”

Ἐπίσης το κανονάριο του Πατριαρχείου και της Εκκλ. Κύπρου ὁρίζει “Τῇ ὑπερμάχῳ”


Παπανίκος έγραψε:Ναι αλλά φέτος μαζί με τον Ακάθιστο έχουμε και τα προεόρτια του Ευαγγελισμού.

Το "Σύστημα Τυπικού" του π. Κωνσταντίνου Παπαγιάννη και η "Τάξη" της Κύκκου ορίζουν το “Ἐπελεύσει Πνεύματος” όπως και το Κανονάριο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ρώτησα και μου είπαν ότι το ίδιο ορίζει και το "Μικρό Τυπικό", εκδόσεις Παναγόπουλος. Μάλλον ακολουθούν το "Σύστημα Τυπικού".

Πάντως φαίνεται λογικό αυτό, αφού από τον εσπερινό της προηγιασμένης της Παρασκευής συμψάλλονται και τα προεόρτια. Και στη λειτουργία του Ακαθίστου το Σάββατο το πρωί στο κοντάκιο ΣΥΜΦΩΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ότι λέγεται το προεόρτιο “Ἐπελεύσει Πνεύματος” και όχι το "Τη Υπερμάχω" που ψάλλεται συνήθως κάθε χρόνο.


᾿Αγαπητοὶ φίλοι, χαίρετε. ῞Ενα κρυολόγημα ποὺ μὲ ταλαιπωρεῖ γιὰ δεύτερη ἑβδομάδα τώρα εἶναι ἡ αἰτία ποὺ δὲν εἶδα νωρίτερα τὸ ἐρώτημα καὶ δὲν ἀπάντησα μέχρι τώρα.

Πράγματι στὸ σημεῖο αὐτὸ ἀκολουθοῦμε τὸ "Σύστημα Τυπικοῦ" τοῦ μακαριστοῦ ἱερέως Κων. Παπαγιάννη, ποὺ εἶναι καὶ ὁ μόνος ποὺ διευκρινίζει τὸ συγκεκριμένο σημεῖο.

Γιὰ αὔριο ἀπὸ τὸν ἑσπερινὸ τῆς προηγιασμένης εἰσερχόμαστε στὰ προεόρτια τοῦ Εὐαγγελισμοῦ ποὺ φέτος συμπίπτουν μὲ τὴν ἀκολουθία τοῦ ᾿Ακαθίστου. Ἔτσι ὅλη ἡ ἀκολουθία τοῦ ᾿Ακαθίστου λαμβάνει θέσι ἐξόχου προεορτίου ἡμέρας. Αὐτὸ συμβαίνει μόνο, ὅποτε τύχῃ Πάσχα στὶς 8 ἀπριλίου, κάτι ποὺ εἶναι πολὺ σπάνιο. Γιὰ νὰ καταλάβετε αὐτὴ ἡ περίπτωσι σὲ ὅλο τὸν 20ὸ αἰῶνα (1901-2000) εἶχε τύχει μόνο μία φορὰ τὸ 1934! Στὸν 21ο αἰῶνα (τοῦ ὁποίου —θείᾳ εὐδοκίᾳ— διανύομεν ἤδη τὴν πρώτην εἰκοσαετίαν) συνολικῶς θὰ συμβῇ αὐτὸ 4 φορές· 2007, 2018, 2029 καὶ μετὰ τὸ 2091!

Γιὰ τὴν περίπτωσι αὐτὴ στὸ Τυπικὸν Βιολάκη (Τ.Μ.Ε.) καὶ στὰ παλαιότερα Τυπικὰ (μοναστηριακὰ κ.λπ.) δὲν συναντοῦμε λεπτομέρειες. ᾿Ακόμη καὶ τὸ Τ.Μ.Ε. γιὰ τὸ ἀπόδειπνο μὲ τὸν ᾿Ακάθιστο ἀντιγράφει ἁπλῶς μία συνοπτικὴ ὁδηγία ἀπὸ τὸ προγενέστερο τυπικὸ τοῦ Κωνσταντίνου, ποὺ λέει ὅτι τελεῖται ὡς συνήθως ἡ ἀκολουθία τοῦ ᾿Ακαθίστου. Δὲν πολυπραγμονεῖ γιὰ τὸ κοντάκιο, ποὺ πιθανὸν σημαίνει ὅτι ἐννοεῖ τὸ συνηθισμένο "Τῇ ὑπερμάχῳ". Γι' αὐτὸ ὀρθῶς τὰ Τυπικὰ τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου καὶ τῆς Κύπρου σημειώνουν τὸ σύνηθες "Τῆ ὑπερμάχῳ".

Λόγῳ τῆς σπανιότητος τῆς περιπτώσεως, στὰ προηγούμενα χρόνια (πρὸ τοῦ 2007) δὲν ἔτυχε αὐτὴ ἡ περίπτωσι, ὁπότε οἱ ἀοίδιμοι τυπικάρηδες τοῦ β΄ μισοῦ τοῦ 20οῦ αἰῶνος (Βαλληνδρᾶς, Μπεκατῶρος, Παπαχρῖστος) δὲν ἀσχολήθηκαν μὲ τὸ θέμα αὐτό. Γιὰ τὸ 1934 δὲν ξέρω τί ἔγραφε ὁ Φαρλέκας· ἀλλὰ πιθανώτερο φαίνεται νὰ σημείωνε ἐπίσης τὸ συνηθισμένο "Τῇ ὑπερμάχῳ".

Μόνον ὁ Γ. ῾Ρήγας στὸ Τυπικόν του σημειώνει στὸ ἀπόδειπνον καὶ τὰ δύο κοντάκια, δηλ. καὶ τὸ "Τῇ ὑπερμάχῳ" καὶ τὸ προεόρτιον, διότι καλῶς ἀντιλαμβάνεται ὅτι ἡ ἡμέρα ἔχει δύο κοντάκια, τὸ προεόρτιο καὶ τοῦ ᾿Ακαθίστου. Ἔτσι ὁ ῾Ρήγας ἀκολουθεῖ τὸ μοναστηριακὸ τυπικό (τὸ τυπικό του ἔτσι κι ἀλλιῶς εἶναι μοναστηριακό) καὶ προβλέπει καὶ τὰ δύο κοντάκια. Κάνει ὅμως λάθος! καὶ πρόκειται γιὰ ἕνα λάθος ποὺ τὸ ἐπαναλαμβάνει συχνά. Στὸ ἀπόδειπνο δὲν λέγονται δύο κοντάκια, ἀλλὰ μόνον ἕνα, ὅπως ἀκριβῶς καὶ στὶς ὧρες. Στὴν λειτουργία μόνο λέγονται 2 κοντάκια. Αὐτὸ ποὺ γράφει γιὰ τὶς ὧρες ὁ ῾Ρήγας, ὅτι δηλ. λέγεται σὲ κάθε μία ἀπὸ ἕνα κοντάκιο ἐναλλάξ (στὴν μία τὸ "Τῇ ὑπερμάχῳ" καὶ στὴν ἄλλη τὸ προεόρτιο, καὶ ξανὰ τὸ ἴδιο), αὐτὸ ἀκριβῶς γίνεται καὶ στὸ ἀπόδειπνο· πρέπει νὰ ποῦμε τὸ ἕνα κοντάκιο στὸ ἀπόδειπνο καὶ τὸ ἄλλο στὸ μεσονυκτικό.

Τὸ Τ.Μ.Ε. γιὰ τὸ μεσονυκτικὸ τὸ πρωὶ τοῦ Σαββάτου τοῦ ᾿Ακαθίστου ὁρίζει τὸ "Τῇ ὑπερμάχῳ". ᾿Εφόσον γιὰ τὸ ἀπόδειπνο ἀποβραδὶς δὲν ὁρίζει σαφῶς ποιό κοντάκιο λέγεται, μποροῦμε νὰ προτιμήσουμε τὸ προεόρτιο "᾿Επελεύσει Πνεύματος".

῾Ο μακαριστὸς Κων. Παπαγιάννης στὸ "Σύστημα Τυπικοῦ" δὲν ἐξηγεῖ γιατί στὴν ἴδια περίπτωσι προτιμᾷ τὸ προεόρτιο κοντάκιο. Εἶδε ὅτι τὸ σημεῖο εἶναι ἀσαφὲς στὸ Τ.Μ.Ε. καὶ ἁπλῶς τὸ διευκρίνισε, πρῶτος αὐτός. Δὲν ξέρω ἂν ἔκαμε κάποιες σκέψεις σὰν τὶς δικές μου παραπάνω, γιὰ νὰ καταλήξῃ σ᾿ αὐτὸ τὸ συμπεράσμα. Ἴσως ἕνας λόγος ποὺ τὸν ἔκαμε νὰ προτιμήσῃ τὸ προεόρτιον κοντάκιον ἦταν αὐτὸ ποὺ γράφει στὶς σελ. 390-391 τοῦ βιβλίου του, ὅτι τὸ σύνηθες "Τῇ ὑπερμάχῳ" οὔτε τὸ ἀρχικὸ προοίμιο τοῦ ᾿Ακαθίστου εἶναι οὔτε ἔχει κάποια οὐσιαστικὴ σχέσι μὲ τὸν Εὐαγγελισμό. ᾿Απὸ αὐτὴ τὴν ἄποψι ἁρμοδιώτερο καὶ καταλληλότερο εἶναι ἀσφαλῶς τὸ προεόρτιο κοντάκιο.

Τὴν ἄνοιξι τοῦ 2006 ποὺ συνέτασσα τὸ Κανονάριον τοῦ 2007, τὸ "Σύστημα Τυπικοῦ" δὲν εἶχε ἐκδοθῆ ἀκόμη. ᾿Εγὼ ὅμως εἶχα στὰ χέρια μου τὰ τυπογραφικά του δοκίμια καὶ τὸ συμβουλευόμουν. Εἶδα ὅτι ὥριζε στὸ ἀπόδειπνο τοῦ ᾿Ακαθίστου τὸ προεόρτιο κοντάκιο, καὶ τὸ ἀκολούθησα μὲ τὴν πεποίθησι ὅτι αὐτὴ ἡ διάταξι καὶ ἀκριβέστερη εἶναι καὶ διευκρινίζει ἕνα ἀκόμη ἀσαφὲς σημεῖο τοῦ Τ.Μ.Ε.. Τότε τὸ 2007 τὸ Κανονάριον ἦταν τὸ μόνο ἐτήσιο βοήθημα ποὺ ὥριζε τὸ προεόρτιο κοντάκιο. Γι᾿ αὐτὸ χαίρομαι ποὺ σήμερα τὴν ἴδια ἄποψι ἀκολουθοῦν καὶ ἄλλοι.

Συμπέρασμα· καὶ οἱ δύο ἀπόψεις εἶναι σωστές. Πρόκειται γιὰ διαφορετικὲς ἑρμηνεῖες στὸ πλαίσιο τῆς κοινῆς λειτουργικῆς παραδόσεως, ἡ ὁποία δὲν εἶναι ἄκαμπτη καὶ μονολιθική, ὅπως ἐσφαλμένως νομίζουν πολλοί. Τὸ διαφορετικὸ δὲν συνιστᾷ πάντοτε καὶ ἀντίθεσι.

Περισσότερες λεπτομέρειες στὸ ἄρθρο Παραμονὴ Εὐαγγελισμοῦ καὶ Σάββατον ᾿Ακαθίστου.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Παπανίκος » Δευτ 16 Απρ 2018, 12:17:05

Χτες Κυριακή του Θωμά οι "Τυπικές Διατάξεις" της Κύπρου στη λειτουργία όριζαν το κοντάκιο του Πάσχα "Ει και εν τάφω κατήλθες", όπως και το Τυπικό Βιολάκη και τα άλλα Τυπικά (Κων/λης και Ελλάδας).

Όμως η "Τάξη" της μονής Κύκκου μας μπέρδεψε λιγάκι, γιατί ορίζει το κοντάκιο του Θωμά "Τη φιλοπράγμονι δεξιά»! Αν θέλουν να τηρούν μοναστηριακό τυπικό, σαν μοναστήρι που είναι, ας γράφουν τότε δύο κοντάκια, και του Θωμά και του Πάσχα, όπως έχει και το Τυπικό Ρήγα. Αλλιώς νομίζω ότι πρέπει να ακολουθούν τον Βιολάκη και να μη δημιουργείται σύγχυση στη θεία λατρεία.
Παπανίκος
 
Δημοσ.: 19
Εγγραφη: Πέμ 26 Φεβ 2009, 21:59:08

Re: Τυπικὸν τοῦ ἔτους 2018 (πληροφορίαι καὶ δημοσιεύσεις)

Δημοσίευσηαπό Αρτεμάς » Παρ 20 Απρ 2018, 20:46:52

Αύριο Σάββατο είναι η απόδοση της γιορτής του Θωμά.
Η Επετηρίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου για αύριο το πρωί στη λειτουργία σημειώνει για μετά την είσοδο του Ευαγγελίου:

Μετά τήν Εἴσοδον.
Ἀπολυτίκια: 1.– Τῆς Ἑορτῆς· «Ἐσφραγισμένου τοῦ μνήματος...» καί 2.– Τοῦ Ναοῦ.
Κοντάκιον: Τῆς Ἑορτῆς· «Τῇ φιλοπράγμονι δεξιᾷ...».


Ορίζει δηλαδή και το απολυτίκιο του ναού.

Όμως κατά τις αποδόσεις των δεσποτικών και θεομητορικών εορτών δεν λέγεται στη λειτουργία το απολυτίκιο του ναού, εκτός εξαιρέσεων. Αύριο δεν είναι εξαίρεση. Το Τυπικό Βιολάκη έχει αναλυτικά το τυπικό της απόδοσης του Θωμά, και αναφέρει μόνο το απολυτίκιο και το κοντάκιο της εορτής χωρίς απολυτίκιο του ναού. Σωστά τα Τυπικά Ελλάδος και Κύπρου δεν αναφέρουν απολυτίκιο του ναού στη αυριανή Λειτουργία.
Αρτεμάς
 
Δημοσ.: 17
Εγγραφη: Δευτ 12 Οκτ 2009, 22:41:57

ΠροηγούμενηΕπόμενο

Επιστροφή στην Τυπικὸν τοῦ ἔτους

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες

cron