Νάρθηκας

Στὸ νάρθηκα (χῶρο ἐξιλέωσης, σὲ μεγαλύτερη ἀπόσταση ἀπὸ τὴν τράπεζα τῆς μεταλήψεως) τελοῦνται: ἡ λιτὴ-λιτανεία-κατανυκτικὴ ἱκεσία, οἱ παρακλήσεις, τὰ μνημόσυνα καὶ ὅταν δὲν εἶναι «Ἀλληλούια» (μετάνοιες-ἀνάγκη εὐρυχωρίας) τὸ ἀπόδειπνο, τὸ μεσονυκτικὸ καὶ οἱ ὧρες, διότι οἱ ἀκολουθίες αὐτὲς δὲν ἔχουν ἑορταστικὸ χαρακτήρα, καθὼς ἡ ὑμνολογία τῆς ἡμέρας αὐτονομεῖται ἀπὸ τὸν ἑσπερινὸ καὶ τὸν ὄρθρο. Δὲν θρηνοῦμε στὸ χῶρο τῆς εὐχαριστίας. Ἐκεῖ δὲν ἁρμόζει ἡ ἱκεσία, ἀποτελεῖ προσβολὴ στὸν ἑστιάτορα-δωρητή. Βλ. Συμβολὴ τ. 11 σ. 14, τ. 12 σ. 27.
Ἐπίσης στὸ νάρθηκα (ἐσωνάθηκα) τελοῦνται: ἡ εὐχὴ τῆς η' ἡμέρας, τὸ α' μέρος τοῦ σαραντισμοῦ, ἡ ἀκολουθία εἰς τὸ ποιῆσαι κατηχούμενον, οἱ ἐξορκισμοὶ τῶν δαιμονιζομένων, ὁ ἀρραβώνας, ὁ μικρὸς ἁγιασμὸς καὶ ὁ νιπτῆρας.
Ὁ ἐξωνάρθηκας εἶναι ὑπόστεγο γιὰ τοὺς ἀφορισμένους καὶ τὶς γυναῖκες μὲ περίοδο (Πηδάλιον σσ. 549, 561, 764, 765 καὶ Μεγάλη ἑλληνικὴ ἐγκυκλοπαίδεια Ἰ. Δρανδάκη λ. νάρθηξ).
Ἐπίσης στὸ νάρθηκα (ἐσωνάθηκα) τελοῦνται: ἡ εὐχὴ τῆς η' ἡμέρας, τὸ α' μέρος τοῦ σαραντισμοῦ, ἡ ἀκολουθία εἰς τὸ ποιῆσαι κατηχούμενον, οἱ ἐξορκισμοὶ τῶν δαιμονιζομένων, ὁ ἀρραβώνας, ὁ μικρὸς ἁγιασμὸς καὶ ὁ νιπτῆρας.
Ὁ ἐξωνάρθηκας εἶναι ὑπόστεγο γιὰ τοὺς ἀφορισμένους καὶ τὶς γυναῖκες μὲ περίοδο (Πηδάλιον σσ. 549, 561, 764, 765 καὶ Μεγάλη ἑλληνικὴ ἐγκυκλοπαίδεια Ἰ. Δρανδάκη λ. νάρθηξ).