«σκόλοψ τῇ σαρκί»

«Καὶ τῇ ὑπερβολῇ τῶν ἀποκαλύψεων ἵνα μὴ ὑπεραίρωμαι, ἐδόθη μοι σκόλοψ τῇ σαρκί, ἄγγελος σατάν, ἵνα με κολαφίζῃ ἵνα μὴ ὑπεραίρωμαι» (2Κορ 12,7)
«Τί οὖν ἐστι τὸ λεγόμενον; ὅταν ἀνακαλύψωμεν τίς ποτέ ἐστιν ὁ σκόλοψ καὶ τίς ὁ ἄγγελος τοῦ σατάν, τότε καὶ τοῦτο ἐροῦμεν. τινὲς μὲν οὖν κεφαλαλγίαν τινὰ ἔφασαν αὐτὸν λέγειν ὑπὸ τοῦ διαβόλου γινομένην· ἀλλὰ μὴ γένοιτο... τί οὖν ἐστι τὸ λεγόμενον; σατὰν ὁ ἀντικείμενος λέγεται τῇ τῶν ῾Εβραίων φωνῇ... ῝Ο τοίνυν λέγει τοῦτό ἐστιν· Οὐκ εἴασεν ὁ θεὸς προχωρῆσαι τὸ κήρυγμα τὸ φρόνημα καταστέλλων ἡμῶν, ἀλλὰ συνεχώρησε τοῖς ἀντικειμένοις ἐπιτίθεσθε ἡμῖν. τοῦτο μὲν γὰρ ἱκανὸν ἦν κατασπάσαι τὸ φρόνημα, ἐκεῖνο δὲ οὐκέτι, τὸ τῆς κεφαλαλγίας.
Ἄγγελον τοίνυν σατανᾶν λέγει ᾿Αλέξανδρον τὸν χαλκέα, τοὺς περὶ ῾Υμέναιον καὶ Φιλητόν, πάντας τοὺς ἀντικειμένους τῷ λόγῳ, τοὺς φιλονεικοῦντας αὐτῷ καὶ πολεμοῦντας, τοὺς ἐμβάλλοντας εἰς δεσμωτήριον, τοὺς δέροντας, τοὺς ἀπάγοντας· ἐπειδὴ τὰ τοῦ σατανᾶ ἔπραττον. ὥς περ οὖν υἱοὺς διαβόλου καλεῖ τοὺς ᾿Ιουδαίους τὰ ἐκείνου ζηλοῦντας, οὕτω καὶ ἄγγελον σατὰν ἅπαντα τὸν ἀντιπίπτοντα» (᾿Ιωάννου τοῦ χρυσοστόμου, Εἰς τὴν Β΄ πρὸς Κορ., ὁμιλία 26η, κεφ. 2).
῞Ωστε κατὰ τὸν μεγαλείτερον ἑρμηνευτὴν τῶν Γραφῶν ᾿Ιωάννην τὸν χρυσόστομον, τὸν κληθέντα καὶ «στόμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου», δὲν ἐννοεῖ ἐδῶ ὁ ἀπόστολος κάποια σωματικὴ ἀσθένεια, ἀλλὰ κάποιον ἄνθρωπον, κάθε ἀνθρωπον ὁ ὁποῖος ἀντιδρᾷ στὸ κήρυγμα τοῦ Χριστοῦ καὶ καταπολεμεῖ τὸν ἀπόστολον τοῦ Κυρίου Παῦλον. αὐτὴ εἶναι ἡ αὐθεντικὴ ἑρμηνεία τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας· αὐτὴν δέχονται καὶ οἱ σοβαρώτεροι σύγχρονοι θεολόγοι καὶ ἑρμηνευταί.
«Τί οὖν ἐστι τὸ λεγόμενον; ὅταν ἀνακαλύψωμεν τίς ποτέ ἐστιν ὁ σκόλοψ καὶ τίς ὁ ἄγγελος τοῦ σατάν, τότε καὶ τοῦτο ἐροῦμεν. τινὲς μὲν οὖν κεφαλαλγίαν τινὰ ἔφασαν αὐτὸν λέγειν ὑπὸ τοῦ διαβόλου γινομένην· ἀλλὰ μὴ γένοιτο... τί οὖν ἐστι τὸ λεγόμενον; σατὰν ὁ ἀντικείμενος λέγεται τῇ τῶν ῾Εβραίων φωνῇ... ῝Ο τοίνυν λέγει τοῦτό ἐστιν· Οὐκ εἴασεν ὁ θεὸς προχωρῆσαι τὸ κήρυγμα τὸ φρόνημα καταστέλλων ἡμῶν, ἀλλὰ συνεχώρησε τοῖς ἀντικειμένοις ἐπιτίθεσθε ἡμῖν. τοῦτο μὲν γὰρ ἱκανὸν ἦν κατασπάσαι τὸ φρόνημα, ἐκεῖνο δὲ οὐκέτι, τὸ τῆς κεφαλαλγίας.
Ἄγγελον τοίνυν σατανᾶν λέγει ᾿Αλέξανδρον τὸν χαλκέα, τοὺς περὶ ῾Υμέναιον καὶ Φιλητόν, πάντας τοὺς ἀντικειμένους τῷ λόγῳ, τοὺς φιλονεικοῦντας αὐτῷ καὶ πολεμοῦντας, τοὺς ἐμβάλλοντας εἰς δεσμωτήριον, τοὺς δέροντας, τοὺς ἀπάγοντας· ἐπειδὴ τὰ τοῦ σατανᾶ ἔπραττον. ὥς περ οὖν υἱοὺς διαβόλου καλεῖ τοὺς ᾿Ιουδαίους τὰ ἐκείνου ζηλοῦντας, οὕτω καὶ ἄγγελον σατὰν ἅπαντα τὸν ἀντιπίπτοντα» (᾿Ιωάννου τοῦ χρυσοστόμου, Εἰς τὴν Β΄ πρὸς Κορ., ὁμιλία 26η, κεφ. 2).
῞Ωστε κατὰ τὸν μεγαλείτερον ἑρμηνευτὴν τῶν Γραφῶν ᾿Ιωάννην τὸν χρυσόστομον, τὸν κληθέντα καὶ «στόμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου», δὲν ἐννοεῖ ἐδῶ ὁ ἀπόστολος κάποια σωματικὴ ἀσθένεια, ἀλλὰ κάποιον ἄνθρωπον, κάθε ἀνθρωπον ὁ ὁποῖος ἀντιδρᾷ στὸ κήρυγμα τοῦ Χριστοῦ καὶ καταπολεμεῖ τὸν ἀπόστολον τοῦ Κυρίου Παῦλον. αὐτὴ εἶναι ἡ αὐθεντικὴ ἑρμηνεία τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας· αὐτὴν δέχονται καὶ οἱ σοβαρώτεροι σύγχρονοι θεολόγοι καὶ ἑρμηνευταί.