- ΠΡΟΛΟΓΟΣ
῾Ομολογῶ ὅτι τότε ἐσυνειδητοποίησα καὶ ἐγὼ ὅτι δὲν εἶναι σωστὸν αὐτὸ τὸ σπουδαῖον δογματικὸν κείμενον τῆς ἐκκλησίας νὰ ἀπουσιάζῃ ἐκ τοῦ παγκοσμίου διαδικτυακοῦ χώρου καὶ ἠθέλησα νὰ ἀποπειραθῶ νὰ ἀναπληρώσω τὸ κενόν. σήμερον λοιπὸν δημοσιεύω ἐδῶ τὸ συνοδικὸν τῆς ὀρθοδοξίας, ἀφοῦ πρῶτον ἤλεγξα δι᾿ ἄλλην μίαν φορὰν καὶ διεπίστωσα ὅτι ἀκόμη εἰς τὸ διαδίκτυον ὑφίσταται τὸ κενόν. ἂν πάντως ἔχῃ ἤδη ἀναρτηθῆ κάπου ἀλλοῦ καὶ ἁπλῶς ἐγὼ τὸ ἀγνοῶ ἢ δὲν κατώρθωσα νὰ τὸ εὕρω διαδικτυακῶς, αὐτὸ θὰ εἶναι εὐχάριστον δι᾿ ἐμὲ καὶ ἐπωφελὲς διὰ τὴν ἐκκλησίαν.
Εὐχαριστῶ ἐκ βαθέων ὅσους συνεργάστηκαν μαζί μου εἰς τὸν σκοπὸν αὐτόν, διότι καὶ πάλιν ὁμολογῶ ὅτι μόνος μου δὲν θὰ κατώρθωνα νὰ ἑτοιμάσω τὸ κείμενον πρὸς δημοσίευσιν. οἱ κυριώτεροι συνεργάτες μου ἦσαν δύο, ἐκ τῶν ὁποίων ὁ ἕνας εἶναι ὁ κύριος Χρ. Κονταξῆς, μέλος τῶν «διαλόγων», μὲ νομικὲς σπουδές, ἐκλεκτὸς ἱεροψάλτης καὶ πρόθυμος συνεργάτης, εἰς τὸν ὁποῖον ἰδιαιτέρως πρέπουν εὐχαριστίες, διότι ἐσυμπλήρωσεν ἕνα ἐκτενὲς τμῆμα τοῦ κειμένου καὶ ὑπεβλήθη εἰς τὸν κόπον τῆς διορθώσεως ὁλοκλήρου τοῦ συνοδικοῦ. χωρὶς τὴν ἀμέριστον συνεισφοράν του ἡ ἐκ μέρους μου ἀνάρτησις τοῦ παρόντος κειμένου θὰ καθυστεροῦσεν ἐπὶ πολὺ ἀκόμη.
Τὸ κείμενον ποὺ προσφέρεται εἶναι τὸ «Συνοδικὸν τῆς ᾿Ορθοδοξίας», ποὺ ἐκδίδεται εἰς τὸ λειτουργικὸν βιβλίον τοῦ Τριῳδίου. ἂν καὶ ἐκεῖ ὑπάρχει σχετικὴ πρόβλεψις νὰ ἀναγινώσκεται ὁλόκληρον τὸ συνοδικὸν κατὰ τὴν μεγάλην τεσσαρακοστὴν εἰς τὴν κυριακὴν τῆς ὀρθοδοξίας, ἐντούτοις αὐτὸ δὲν τηρεῖται τοὐλάχιστον κατὰ τοὺς τελευταίους αἰῶνες. μάλιστα ὑπάρχει ἐδῶ καὶ κάποιο παράδοξον ἀπὸ πλευρᾶς τυπικοῦ, ἀλλὰ αὐτὸ εἶναι ἄλλο θέμα. δὲν πρόκειται πάντως περὶ ἑνὸς ἁπλοῦ ἀντιγράφου ἐκ τοῦ Τριῳδίου, ἀλλὰ ἐπεξεργάστηκα τὸ τελικὸν κείμενον ὡς ἑξῆς·
1) ἐγένετο ἀρίθμησις ὅλων τῶν παραγράφων τοῦ Συνοδικοῦ (128 ἐν συνόλῳ)·
2) εἶχα ὑπόψει μου διαφόρους ἐκδόσεις κειμένου καὶ λειτουργικάς, τὰς ὁποίας συνέκρινα·
3) τὶς ἕτερες γραφὲς καὶ ἄλλες διαφορὲς ὑπεσημείωσα ἐν ἑκάστῃ παραγράφῳ δι᾿ ἀστερίσκου·
4) λέξεις ἐλλείπουσαι ἐκ διαφόρων ἐκδόσεων ἢ ἄλλως πως ἀμφιβαλλόμεναι ἐσημάνθησαν δι᾿ ἀγκύλης ([...])·
5) ὡρισμένα βιβλικὰ χωρία ἢ κατὰ λέξιν ῥήσεις τινὰς ἔθεσα ἐντὸς εἰσαγωγικῶν·
6) συνεπλήρωσα ὡρισμένους ὑποτίτλους ἐπὶ τὸ σαφέστερον καὶ ἀκριβέστερον, διότι τὸ σημερινὸν συνοδικὸν ἀπηρτίσθη ἐκ παραγράφων ποὺ προσετίθεντο εἰς τὸ ἀρχικὸν κείμενον κατὰ τὴν πάροδον τῶν αἰώνων·
7) μὲ ἐρυθρὸν χρῶμα ἐσημάνθησαν οἱ ὑπότιτλοι, δευτερεύοντα τινὰ στοιχεῖα, καὶ ὡρισμέναι λέξεις ἀνήκουσαι περισσότερον εἰς τὰς λειτουργικὰς διατάξεις τοῦ Τριῳδίου παρὰ εἰς τὸ καθ᾿ αὑτὸ σῶμα τοῦ κειμένου.
Διευκρινίζω ὅτι τὸ κείμενον ποὺ προσφέρεται δὲν εἶναι κριτικόν, ἂν καὶ κατὰ τὸ τελικὸν στάδιον ἑτοιμασίας συνέκρινα διάφορες ἐκδόσεις, ὅσες εἶχα ὑπόψει μου, εἴτε ὅλου τοῦ συνοδικοῦ εἴτε ὡρισμένων μόνον τμημάτων του, τὰ ὁποῖα εἶχαν δημοσιευθῆ σὲ κριτικὴν ἔκδοσιν ἄλλων ἐργασιῶν, ὄχι τοῦ συνοδικοῦ. ἐκτὸς ἀπὸ τὸ βιβλίον τοῦ Τριῳδίου τὸ συνοδικὸν ὑπάρχει καὶ εἰς ἄλλες ἐκδόσεις καὶ σὲ χειρόγραφα φυσικά. ἐκεῖ διαπιστώνομεν ὅτι ὑπάρχουν διάφορες παραλλαγὲς τοῦ κειμένου, καὶ περισσότερες μάλιστα παράγραφοι, πρᾶγμα φυσικὸν ἄλλωστε διὰ τὸ ἐν λόγῳ κείμενον. πρὸς τὸ παρὸν δίδομεν μόνον τὸ κείμενον τοῦ Τριῳδίου, καὶ ἀργότερον ἴσως νὰ δημοσιεύσωμεν καὶ ἄλλα τμήματα τοῦ συνοδικοῦ, ποὺ σήμερον δὲν ὑπάρχουν εἰς τὸ κείμενον τῶν ἐντύπων λειτουργικῶν βιβλίων μας.
᾿Ελπίζω καὶ ἡ παροῦσα προσφορὰ τῆς «Συμβολῆς» νὰ ἀποβῇ χρήσιμος εἰς τοὺς ὀρθοδόξους ἀδελφοὺς καὶ νὰ γίνῃ εὐμενῶς δεκτὴ ὅπως συνέβη καὶ μὲ τὴν ἄλλην προσφορὰν τῆς ἱστοσελίδος μας, τοὺς προλόγους ὅλων τῶν προσομοίων εἰς ὅλους τοὺς ἤχους (viewtopic.php?f=34&t=85).