Σύνοδοι ἐκκλησιαστικαί

Κανόνες Δ. Συζήτησης
῾Η χρῆσις τοῦ δημοσιευομένου ὑλικοῦ καὶ τῶν συνημμμένων ἀρχείων διέπεται ἀπὸ τοὺς παρακάτω ὅρους·
α) γιὰ τὰ πνευματικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1236
β) γιὰ τὰ ἐμπορικὰ δικαιώματα viewtopic.php?f=138&t=430&p=1237#p1237

Σύνοδοι ἐκκλησιαστικαί

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 13 Σεπ 2008, 16:22:51

Σύνοδος ἀποστολική, ᾿Ιεροσόλυμα 49.

Σύνοδος ἢ σύνοδοι διάφοροι ἀποστολικαὶ ἐκ τῶν ἀποφάσεων τῶν ὁποίων ἀπηρτίσθησαν (ἀργότερον;) οἱ 85 ἀποστολικοὶ κανόνες. πρόκειται περὶ μεταγενεστέρας ὑποθέσεως. οὐδεμία μαρτυρία ὑπάρχει περὶ αὐτῶν ἐν τῇ καινῇ Διαθήκῃ. οἱ δὲ ἀποστολικοὶ κανόνες εἶναι τῆς α΄ οἰκουμενικῆς συνόδου (ἀποστολικοὶ = ὀρθόδοξοι).

Σύνοδοι τοπικαὶ μεταξὺ 164-166. ἀπεφάσισαν τὸν ἑορτασμὸν τοῦ πάσχα κατὰ Κυριακήν. ἡ ἀπόφασις αὕτη ὠνομάσθη «ἐκκλησιαστικὸν δόγμα».

Σύνοδοι Μικρᾶς ᾿Ασίας τοπικαὶ τοῦ 190. ἀποκρούουν τὸ προαναφερθὲν «ἐκκλησιαστικὸν δόγμα»· ἀπειλεῖται σχίσμα τῶν ἐκκλησιῶν.

Σύνοδοι τοπικαὶ περὶ τὸ 196. συνεκροτήθησαν ἐν ῾Ρώμῃ, Γαλλίᾳ (ἔνθα προΐστατο ὁ Εἰρηναῖος Λουγδούνου), Συρίᾳ, Μικρᾷ ᾿Ασίᾳ καὶ Κορίνθῳ πρὸς ἄρσιν τῶν διαφωνιῶν μεταξὺ τῶν κατὰ τόπους ἐκκλησιῶν περὶ τὸν ἑορτασμὸν τοῦ πάσχα· ἀλλ᾿ οὐδὲν κατωρθώθη.

Σύνοδος Καισαρείας τῆς Παλαιστίνης τοπική (ὀλίγον πρὸ τοῦ 200;). συνεκροτήθη ὑπὸ τοῦ ᾿Ιεροσολύμων Ναρκίσσου περὶ τῆς ἔριδος τῆς ἑορτῆς τοῦ πάσχα.

Σύνοδος ἐν Πόντῳ τοπική (ὀλίγον πρὸ τοῦ 200;). κατ᾿ αὐτὴν προήδρευσεν ὁ ἀρχαιότατος τῶν ἐπισκόπων Πάλμας· ἠσχολήθη περὶ τῆς ἔριδος τῆς ἑορτῆς τοῦ πάσχα.

Σύνοδος ἐν ᾿Οσροηνῇ τοπική (ὀλίγον πρὸ τοῦ 200;). ἠσχολήθη περὶ τῆς ἔριδος τῆς ἑορτῆς τοῦ πάσχα.

Σύνοδος ἐκκλησιῶν ᾿Αφρικῆς τῷ 200. ἐν αὐτῇ παρέστησαν 70 ἐπίσκοποι. αὕτη ἡ σύνοδος (ἢ ἑτέρα ὀλίγον ἀργότερον;) ἀναφέρεται ὑπὸ τοῦ Τερτυλλιανοῦ ὅτι καθώρισε τὰ κανονικὰ βιβλία τῶν ἁγίων γραφῶν.

Σύνοδος ἐν ᾿Αραβίᾳ, κατὰ διαφόρων αἱρέσεων, περὶ τὰ τέλη τῆς βασιλείας Φιλίππου. (μήπως ταυτίζεται μὲ τὴν κατωτέρω ἀναφερομένην τοῦ 244;)

Σύνοδος Καρθαγένης περὶ τὸ 220. ἀπεφάσισεν ὅτι τὸ βά-πτισμα τῶν μοντανιστῶν εἶναι ἄκυρον.

Σύνοδος ἐν ᾿Αλεξανδρείᾳ τοπικὴ τοῦ 228. κατεδίκασε τὸν ᾿Ωριγένη καὶ ἐθεώρησεν ἀντικανονικὴν τὴν εἰς πρεσβύτερον χειροτονίαν του.

Σύνοδος ᾿Ικονίου μεταξὺ τῶν ἐτῶν 230 καὶ 235. ἀπεφάσισεν ὅτι τὸ βάπτισμα τῶν μοντανιστῶν εἶναι ἄκυρον.

Σύνοδος Συνάδων τῆς Φρυγίας μεταξὺ τῶν ἐτῶν 230 καὶ 235. ἀπεφάσισεν ὅτι τὸ βάπτισμα τῶν μοντανιστῶν εἶναι ἄκυρον.

Σύνοδος ἐν Βόστρᾳ (ἢ Βόστροις) ᾿Αραβίας τοῦ 244. κατὰ τοῦ Βόστρας (ἢ Βόστρων) Βηρύλλου. συμμετεῖχεν ὁ ᾿Ωριγένης, ὅς τις ἀνῄρεσε τὰς κακοδοξίας τοῦ Βηρύλλου καὶ ἐπανέφερεν αὐτὸν εἰς τὴν ὀρθόδοξον πίστιν.

Σ ύ ν ο δ ο ς Κ α ρ χ η δ ό ν ο ς (Α΄) τοπική. συνεκλήθη τὸ φθινόπωρον τοῦ 255 (κατά τινας τῷ 250/251 περίπου). ὑπὸ πρόεδρον τὸν ἐπίσκοπον Καρχηδόνος ἅγιον Κυπριανὸν καὶ ἐπὶ αὐτοκράτορος Δεκίου τοῦ μεγάλου διώκτου. συμμετεῖχον 31 ἐπίσκοποι τῆς ἀνθυπατικῆς ᾿Αφρικῆς. ἐθέσπισε κανόνα 1 ἢ ἐπὶ τὸ ἀκριβέστερον αἱ ἀποφάσεις της εὑρίσκονται εἰς τὴν ὑπ᾿ ἀριθμὸν 70 ἐπιστολὴ τοῦ ἱεροῦ Κυπριανοῦ πρὸς τοὺς 18 ἐπισκόπους τῆς Νουμιδίας. σημαντικὴ σύνοδος, ἥ τις ἀπεφάσισε τὸ ἄκυρον τοῦ βαπτίσματος τῶν αἱρετικῶν καὶ σχισματικῶν καὶ κυ-ρίως τῶν νοβατιανῶν. κατά τινας εἶναι ἡ ἀρχαιοτέρα μνημονευομένη ἐκκλησιαστικὴ σύνοδος.

Σύνοδος δευτέρα Καρχηδόνος ἐπὶ Κυπριανοῦ, ἄνοιξις τοῦ 256 (κατά τινας 258). συμμετεῖχον 71 ἐπίσκοποι τῶν ἐπαρχιῶν ᾿Ανθυπατικῆς καὶ Νουμιδίας. επεκύρωσε τὰς ἀποφάσεις τῆς προηγουμένης συνόδου τοῦ 255 καὶ ἀπεφάσισε νὰ ἀναβαπτίζωνται οἱ αἱρετικοὶ ποὺ προσέρχονται εἰς τὴν ἐκκλησίαν. τὴν ἀπόφασιν ταύτην ἀπέρριψεν ὁ ῾Ρώμης Στέφανος.

Σύνοδος τρίτη Καρχηδόνος· σεπτέμβριος τοῦ 256 (ἢ 258). ἐπὶ Κυπριανοῦ Καρχηδόνος. συμμετέσχον 85 (ἢ 84) ἐπίσκοποι τῶν ἐπαρχιῶν ἀνθυπατικῆς ᾿Αφρικῆς, Νουμιδίας καὶ Μαυριτανίας. ἐπεκύρωσε τὰς ἀποφάσεις τῶν προηγουμένων συνόδων, τοῦ φθι-νοπώρου τοῦ 255 καὶ τῆς ἀνοίξεως τοῦ 256. ἐν αὐτῇ ὁ Κυπριανὸς ἤλεγξε καὶ ἐκαυτηρίασε τὴν ἀλαζονείαν καὶ ἰσχυρογνωμοσύνην τοῦ ῾Ρώμης Στεφάνου. (ὁ Νικόδημος εἰς τὸ πηδάλιον θεωρεῖ ὅτι ταύτης τῆς συνόδου εἶναι ὁ κανὼν ὁ ἐπικυρωθεὶς ὑπὸ τῆς πενθέκτης.)

Σύνοδος ἐν ᾿Ικονίῳ. συνεκλήθη ὑπὸ Φιρμιλιανοῦ ἐπισκόπου Καισαρείας Καππαδοκίας· ἐπεκύρωσε τὴν τοῦ Κυπριανοῦ ἀπόφασιν.

Σύνοδος ᾿Αντιοχείας τοπικὴ τοῦ 264. συνεκροτήθη κατὰ τοῦ αἱρετικοῦ Παύλου τοῦ Σαμοσατέως, ἀλλ᾿ οὗτος ἀπέφυγε τὴν καταδίκην διὰ διαλεκτικῶν σοφισμάτων.

Σύνοδος ᾿Αντιοχείας τοπικὴ τοῦ 266. συνεκροτήθη ἐπίσης κατὰ τοῦ αἱρετικοῦ Παύλου τοῦ Σαμοσατέως, ἀλλ᾿ οὗτος πάλιν ἀπέφυγε τὴν καταδίκην διὰ διαλεκτικῶν σοφισμάτων.

Σύνοδος ᾿Αντιοχείας τοπικὴ τοῦ 268 (ἢ 269 ἢ 272). πα-ρέστησαν περὶ τοὺς 70 ἢ 80 ἐπίσκοποι καὶ πληθὺς ἱερέων καὶ διακόνων. προήδρευεν ῞Ελενος ὁ Ταρσοῦ, ἀντεπροσωπεύετο δὲ καί ὁ ᾿Αλεξανδρείας Διονύσιος. κατεδίκασε Παῦλον τὸν Σαμοσατέα. ἐθεώρησε τὸν ὅρον «ὁμοούσιος» ὡς παρεξηγήσιμον καί ὡς ὕποπτον ἐπὶ Σαβελλιανισμῷ, δι᾿ ὅ καὶ δὲν ἐχρησιμοποίησεν αὐτόν.

Σύνοδος ᾿Ελβίρας ῾Ισπανίας τοπική. περὶ τὸ 300. ἐν τῷ 33ῳ κανόνι αὐτῆς μὲ σαφήνειαν ἀπαγορεύει εἰς τοὺς κληρικοὺς (καὶ εἰς τοὺς ἐπισκόπους) «τὸ ἀπέχειν τῶν ἰδίων γαμετῶν καὶ μὴ γεννᾶν τέκνα», ἐνῷ ἐπίσης ῥητῶς ἀπηγόρευσεν ἑπομένη τῇ κρατούσῃ τάξει τὴν χρῆσιν εἰκόνων ἐν τοῖς ναοῖς (κανὼν 36ος).

Σύνοδος ᾿Αλεξανδρείας τοπικὴ τοῦ 306. ἀπεφάσισε νὰ ἐφαρμοσθῇ ἐπιείκεια πρὸς τοὺς πεπτωκότας κατὰ τὸν διωγμὸν τοῦ Διοκλητιανοῦ. τὰς ἀποφάσεις αὐτῆς δὲν ἐδέχθη ὁ ἐπίσκοπος Λυκοπόλεως τῆς Θηβαΐδος Μελίτιος δημιουργήσας τὸ λεγόμενον μελιτιανὸν σχίσμα.

Σύνοδος ῾Ρώμης τοπικὴ τοῦ 314. συνεκλήθη τῇ ἐντολῇ τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου ὑπὸ τὴν προεδρείαν τοῦ ῾Ρώμης Μελχιάδου διὰ τὸ ζήτημα τοῦ ἐπισκόπου Καρθαγένης Καικιλιανοῦ καὶ ἐπὶ τῷ σκοπῷ ὅπως συνδιαλλάξῃ τὰς ἐν ᾿Αφρικῇ μερίδας τῶν ὀρθοδόξων καὶ τῶν δονατιστῶν, ἀλλ᾿ ἀπέτυχε τοῦ ἔργου αὐτῆς.

Σύνοδος ᾿Αρελάτης τῆς Γαλλίας τῷ 314. συνεκλήθη ὑπὸ τοῦ Κωνσταντίνου, ἵνα κανονίσῃ τὸ σχίσμα τῶν δονατιστῶν, ἡ σύνοδος ὅμως ᾠκειοποιήθη τὸ δικαίωμα νὰ θεσμοθετήσῃ περὶ τοῦ βαπτίσματος τῶν αἱρετικῶν καθὼς καὶ περὶ τοῦ πάσχα γράψασα σχετικῶς τῷ ῾Ρώμης Σιλβέστρῳ. ἐννοεῖται ὅτι ἡ σύνοδος αὕτη παρέμεινεν ἐντελῶς ἄγνωστος εἰς τὴν ᾿Ανατολὴν οὐδ᾿ ἔλαβέ τις ὑπόψιν τὰς ἀποφάσεις της περὶ τῶν ἀνωτέρω ζητημάτων, ἅ περ ἐκανόνισαν ἡ α΄ οἰκουμενικὴ σύνοδος καὶ ἡ πρᾶξις τῆς ἐκκλησίας. ἐπιπλέον ἡ γνησιότης τῶν κανόνων αὐτῆς εἶναι ἀμφίβολος, ἀφοῦ ἐν αὐτοῖς ποιεῖται λόγον τῷ 314 περὶ ἀρειανῶν. παρέστησαν ἐν τῇ συνόδῳ 33 ἐπίσκοποι.

Σ ύ ν ο δ ο ς ᾿Α γ κ ύ ρ α ς τοπικὴ τοῦ 314 (περίπου· κατ᾿ ἄλλους 316). ἐθέσπισε κανόνας 25.

Σ ύ ν ο δ ο ς Ν ε ο κ α ι σ α ρ ε ί α ς τοπικὴ τοῦ 315 (περίπου). ἐθέσπισε κανόνας 15.

Σύνοδος ᾿Αλεξανδρείας τοπικὴ τοῦ 321 (ἢ 320). συνεκλήθη ὑπὸ τοῦ ᾿Αλεξανδρείας ᾿Αλεξάνδρου, συνῆλθον δὲ ἐγγύς που ἑκατὸν ἐπίσκοποι. κατεδίκασε τὴν διδασκαλίαν τοῦ ᾿Αρείου ὡς βλάσφημον, καθῄρεσε δὲ καὶ ἀφώρισε αὐτὸν μετὰ ἕνδεκα διακόνων καὶ δύο ἐπισκόπων.

Σύνοδος Σελευκείας Κτησιφῶντος. συνεκροτήθη ἔτη τινὰ πρὸ τῆς ἐν Νικαίᾳ συνόδου.

α΄. Α΄ οἰκουμενικὴ σύνοδος, Νίκαια τῆς Βιθυνίας τὸ α΄. ἀπὸ 20 μαΐου ἤρχισαν αἱ προσυνοδικαὶ συζητήσεις, αἱ δὲ ἐπίσημοι σύνεδριάσεις αὐτῆς ἀπὸ 14ης (ἢ 19ης) ἰουνίου μέχρι 25 αὐγούστου τοῦ 325 διαρκέσασα ἐν συνόλῳ 10 ἑβδομάδας (ἢ 95 ἡμέρας ἀπὸ τῶν προκαταρκτικῶν συνεδριάσεων αὐτῆς· ἐσφαλμένως τινὲς θεωροῦν ὅτι διήρκεσε 6 μῆνας ἢ 3½ ἢ 6½ ἔτη)· πατέρες 250 (κατ᾿ Εὐσέβιον) ἢ 256 ἢ 318 (κατὰ τοὺς μεταγενεστέρους), βασιλεύοντος Κωνσταντίνου τοῦ μεγάλου. πρόεδρος ὁ ᾿Αντιοχείας Εὐστάθιος· ἔξαρχος καὶ συζητητὴς σπουδαῖος ὁ διάκονος (τότε) τοῦ ᾿Αλεξανδρείας ᾿Αθανάσιος ὁ μέγας. ἐξέδοτο τὰ πρῶτα ἑπτὰ ἄρθρα τοῦ συμβόλου τῆς πίστεως· ἐδογμάτισε περὶ τοῦ ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ τοῦ β΄ προσώπου τῆς ἁγίας Τριάδος ὡς ὁμοουσίου τῷ Θεῷ Πατρί· ὧρισε τὰ περὶ τοῦ ἑορτασμοῦ τοῦ πάσχα· κατεδίκασε τὸν ῎Αρειον καὶ τοὺς ὀπαδούς του ἀρειανούς· ἐθέσπισε κανόνας 20. δὲν σῴζονται τὰ πρακτικὰ αὐτῆς, εἰ μὴ λείψανα μόνον καὶ ὁ δογματικὸς ὅρος αὐτῆς.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Επιστροφή στην Σύνοδοι τῆς ἐκκλησίας (ἱστορία καί διδασκαλία)

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 3 επισκέπτες

cron