Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τρί 29 Σεπ 2009, 16:22:58

Μετὰ τὸ γραμμόφωνο, τὸ ῥαδιόφωνο, τὸν κινηματογράφο, τοὺς δίσκους βινυλίου, τὶς παντὸς εἴδους φωνοταινίες καὶ κασέττες, μετὰ τὰ μικρόφωνα καὶ τὰ μεγάφωνα, τὴν τηλοψία (τηλεόρασι), τὶς μαγνητοσκοπήσεις καὶ τοὺς ψηφιακοὺς δίσκους, τὸ διαδίκτυο εἶναι μία ἀκόμη σύγχρονη τεχνολογικὴ ἐφαρμογὴ ποὺ ἔρχεται νὰ συναντήσῃ τὸν χῶρο τῆς ἐκκλησίας καὶ νὰ προσφέρῃ τὶς ὑπηρεσίες του καὶ τὶς ἐπιδράσεις του, ὅποιες κι ἂν εἶναι αὐτές, θετικὲς ἢ ἀρνητικές. τὸ διαδίκτυο πλέον ἔχει μία σημαντικὴ καὶ δυναμικὴ παρουσία στὸν χῶρο τῆς ἐκκλησίας, καὶ τὰ ἐρωτήματα ποὺ προκύπτουν ἀπὸ τὴν χρῆσί του εἶναι πολλά. γίνεται σωστὴ χρῆσι τοῦ διαδικτύου ἀπὸ τὴν ἐκκλησία; πρέπει νὰ γίνεται χρῆσι τοῦ διαδικτύου ἀπὸ τὴν ἐκκλησία; τί εἰκόνα παρουσιάζει ἡ ἐκκλησία στὸ διαδίκτυο; οἱ πιστοὶ προβάλλουν τὴν πίστι τους ἢ τοὺς ἑαυτούς των; ποιός ἐκφράζει ἐπίσημα καὶ αὐθεντικὰ τὴν ἐκκλησία στὸ διαδίκτυο; ποιά πτυχὴ τῆς ἐκκλησίας πρέπει νὰ προβάλλεται στὸ διαδίκτυο; τὰ δόγματα; τὸ κονωνικό της ἔργο; τὰ πολιτιστικὰ στοιχεῖα; τὰ διοικητικὰ στοιχεῖα; ἐνημερώσεις καὶ εἰδήσεις; καὶ πολλὰ ἄλλα ἐρωτήματα ποὺ ἀκόμη δὲν ἔχουν ἀπαντηθῆ. κάποιος ποὺ δὲν ἀνήκει στὸν χῶρο τῆς ἐκκλησίας τί πληροφορίες ἀποκομίζει καὶ τί εἰκόνα σχηματίζει γιὰ τὴν χριστιανικὴ πίστι ἀπὸ τὴν παρουσία καὶ τὸ ὑλικὸ ποὺ ἔχουν στὸ διαδίκτυο τοπικὲς ἐκκλησίες, ναοί, μεμονωμένοι χριστιανοί, καὶ διάφορες ὁμάδες;

Καθὼς βρισκόμουν σὲ ἄλλον διαδικτυακὸ χῶρο στὸν ὁποιο συμμετεῖχα μόλις πρόσφατα, ἐσημείωσα ὅτι, ἂν καὶ στὸν χῶρο τοῦ διαδικτύου συμμετέχω μερικῶς ἀπὸ τὸ 2001 καὶ ἐνεργῶς ἀπὸ τὸ 2003, ἐκεῖ ἐνεγράφην μόλις προχθὲς καὶ ἔχω δημοσιεύσει μόνον δύο μηνύματα. τὸ νὰ τεμαχίζωνται τὰ κείμενά μου, γιὰ νὰ ἐξαχθοῦν συμπεράσματα ἀντίθετα ἀπὸ αὐτὰ ποὺ λέω, νομίζω ὅτι δὲν εἶναι οὔτε ἡ πιὸ σωστὴ συμπεριφορὰ οὔτε τὸ πιὸ κομψὸ καλωσόρισμα. προσέθεσα ἐπίσης ὅτι δὲν ἐνεγράφην ἐκεῖ γιὰ νὰ ἐμπλακῶ σὲ ἀντεγκλήσεις καὶ ἀντιπαραθέσεις, ἀλλὰ ἔχοντας τὴν ἐντύπωσι ὅτι εἶναι ἕνας χῶρος ἀνθρώπων ποὺ πρῶτα ἀπὸ ὅλα ἔχουν πίστι στὸν Κύριο, σέβονται τὸν λόγο του, πιστεύουν σ᾿ αὐτόν, καὶ χαίρονται νὰ συζητοῦν μὲ βάσι τὴν Βίβλο καὶ τὴν ἐκκλησιαστικὴ διδασκαλία. ἂν ὅμως εἶναι ἕνας χῶρος ποὺ ἀντὶ γιὰ τὰ ἀντικειμενικὰ κριτήρια τῆς Βίβλου καὶ τῆς πατερικῆς διδασκαλίας δεσπόζουν οἱ ὑποκειμενικὲς ἀντιλήψεις τοῦ καθενὸς γιὰ τὸ τί εἶναι σωστὸ καὶ γιὰ τὸ τί θὰ ἔπρεπε νὰ λέῃ ἡ ἐκκλησία, τότε προφανῶς ἔκαμα λάθος. προσέθεσα τέλος ὅτι κατόπιν αὐτοῦ θὰ δημοσιεύσω ἐκεῖ μόνον ἄλλα δύο μηνύματα σὲ ἄλλες συζητήσεις, τὰ ὁποῖα τὰ ἔχω ἤδη δρομολογήσει, καὶ ἀπὸ ἐκεῖ καὶ πέρα θὰ τὸ σκεφτῶ πολὺ ἂν θὰ ξανασυμμετάσχω σὲ ἄλλες συζητήσεις.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Πέμ 08 Οκτ 2009, 01:02:06

Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 07 Νοέμ 2009, 18:24:00

ἡ σημασία τῶν ἀλλαγῶν στήν ἐκκλησιαστική διοίκησι

Δὲν θέλω ἐδῶ νὰ λάβω μέρος στὴν συζήτησι περὶ τοῦ συγκεκριμένου ῥαδιοφωνικοῦ σταθμοῦ, καθόσον ἔχω ἐκφράσει τὶς θέσεις μου δημοσίως ἀλλοῦ καὶ μὲ ἐπισημότερο τρόπο. θέλω μόνο νὰ ἐπισημάνω τὸ ἑξῆς· ἂς μὴ νομίζωμε ὅτι ἡ παροῦσα κατάστασις εἶναι τὸ ἀποτέλεσμα μόνον τῶν προσφάτων ἐνεργειῶν μερικῶν προσώπων· ἔχουν βεβαίως καὶ αὐτὰ τὴν εὐθύνη τους στὸ μέτρο ποὺ τοὺς ἀναλογεῖ, ἀλλὰ ἐγὼ (καὶ ὄχι μόνον ἐγὼ βέβαια) εἶχα προβλέψει πρὸ ἐτῶν τὴν πορεία καὶ τὴν παροῦσα ἐξέλιξι τῶν πραγμάτων καὶ εἶχα ἐκφραστῆ καταλλήλως πολὺν καιρὸ προτοῦ δημιουργηθῆ ὁ παρὼν θόρυβος, σὲ χρόνο ἐντελῶς ἀνύποπτο.

῾Ο λόγος τῆς ἐδῶ συμμετοχῆς μου εἶναι τὸ παρακάτω ἀπόσπασμα·
VVVV έγραψε:Νομίζω πως άπαντες οι παροικούντες εν Ιερουσαλήμ γνωρίζουν πως όταν αλλάζει ο Αρχιεπίσκοπος τότε όλα αλλάζουν. Και πρώτος και καλύτερος ο ηγούμενος της Ι. Μονής Πετράκη. Και σαφώς και οι εκπομπές του ραδιοφωνικού σταθμού. Αν λοιπόν όσοι είχαν τις εκπομπές που καταργήθηκαν και στις οποίες αναφέρεται ο συντάκτης ήταν προσκείμενοι στον Μακαριστό Χριστόδουλο αυτοί πήραν πόδι και στην θέση τους μπήκαν νέοι προσκείμενοι στον νέο Αρχιεπίσκοπο. Ας μην παριστάνουμε τους δήθεν άσχετους και μή γνωρίζοντες τι συμβαίνει στην Εκκλησία. Φυσικό και αναμενόμενο ήταν να αλλάξουν και τα πρόσωπα και οι εκπομπές και η διοίκηση και τα πάντα. Αυτός είναι ο κανόνας.


Θὰ μοῦ ἐπιτρέψετε νὰ μὴ συμφωνήσω ἀπολύτως μὲ τὰ ὅσα ἐκφράζονται ἐδῶ. κατανοῶ τὸ πνεῦμα τῶν λόγων, τί ἐννοεῖ ἐδῶ τὸ μέλος VVVV, καὶ ἐν πολλοῖς συμφωνῶ μὲ αὐτὸ τὸ πνεῦμα, στὰ ἐπὶ μέρους ὅμως παραδείγματα δὲν μπορῶ νὰ συμφωνήσω, διότι ἀντικειμενικῶς ἐκφράζονται ἀπόψεις ποὺ δὲν συνᾴδουν μὲ τὴν πραγματικότητα.

1. Στὴν ἐκκλησία δὲν ὑπάρχει αὐτὸ ποὺ γίνεται στὴν πολιτικὴ ζωὴ καὶ στὰ κόμματα, καὶ μόλις ἕνα ἄλλο κόμμα γίνῃ κυβέρνησι, ἀλλάζει ὅλους τοὺς ὑπουργούς. γιὰ νὰ γίνῃ κάτι ἀντίστοιχο στὴν ἐκκλησία, θὰ ἔπρεπε κάθε νέος ἀρχιεπίσκοπος νὰ καθαιρῇ ὅλους τοὺς μητροπολῖτες, τοὐλάχιστον ὅσους δὲν πρόσκεινται σ᾿ αὐτόν, καὶ νὰ χειροτονῇ νέους στὴν θέσι τῶν καθῃρημένων. φυσικὰ καὶ δὲν συμβαίνει κάτι τέτοιο.

2. Διοίκησι τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος δὲν εἶναι ὁ ῥαδιοφωνικὸς σταθμὸς ἀλλὰ ἡ ἱερὰ σύνοδος, ἡ ὁποία φυσικὰ δὲν ἄλλαξε! ὁ ῥαδιοφωνικὸς σταθμὸς οὔτε κἂν ἀνήκει στὸν διοικητικὸ μηχανισμό, ὅπως λόγου χάρι ἀνήκουν οἱ κληρικοὶ καὶ ὑπάλληλοι τῶν συνοδικῶν γραφείων. ἡ ὅποια ἀλλαγὴ στὸν ῥαδιοφωνικὸ σταθμὸ δὲν συνεπάγεται καὶ ἀλλαγὲς στὸν διοικητικὸ μηχανισμό. μὲ τὸν νέο ἀρχιεπίσκοπο οὔτε ὁ ἀρχιγραμματεὺς τῆς ἱερᾶς συνόδου ἄλλαξε οὔτε ὁ ἡγούμενος τῆς μονῆς ᾿Ασωμάτων Πετράκη οὔτε οἱ περισσότεροι ἀπὸ τοὺς ἐργαζομένους στὰ γραφεῖα τῆς ἱερᾶς συνόδου.

3. ᾿Αλλαγὲς βεβαίως καὶ γίνονται καὶ εἶναι φυσικὸ αὐτό, ἀλλὰ τὶς περισσότερες φορὲς δὲν γίνονται γιὰ τοὺς λόγους ποὺ νομίζουν πολλοί. ἐπὶ παραδείγματι κάποιοι κληρικοὶ τῆς ἱερᾶς συνόδου χειροτονήθηκαν ἐπίσκοποι, ἑπομένως τὴν θέσι ποὺ κατεῖχαν στὰ γραφεῖα τῆς συνόδου τὴν κατέλαβαν νέοι κληρικοί. αὐτὸ συνιστᾷ παράδειγμα ἀλλαγῆς ἐπειδὴ δὲν ἦσαν ἀρεστοὶ στὸν νέο ἀρχιεπίσκοπο; αὐτοὶ οἱ κληρικοὶ ἐπὶ χρόνια ὑπηρέτησαν σὲ νευραλγικὲς θέσεις τῆς ἱερᾶς συνόδου ἐπὶ προηγουμένου ἀρχιεπισκόπου καὶ ἦσαν ἄνθρωποι τῆς ἐμπιστοσύνης του. λέτε ὁ σημερινὸς ἀρχιεπίσκοπος νὰ μὴν τοὺς εἶχε ἐμπιστοσύνη καὶ προτίμησε ἀντὶ νὰ τοὺς ἔχῃ ὑπαλλήλους του στὰ γραφεῖα νὰ τοὺς προαγάγῃ στὸν βαθμὸ τοῦ ἐπισκόπου καὶ νὰ τοὺς κάμῃ συνδιοικητάς του μέσα στὴν ἱερὰ σύνοδο; μήπως μερικὲς φορὲς λέμε διάφορους ἰσχυρισμούς, χωρὶς νὰ ξέρουμε τὴν πραγματική τους διάστασι καὶ σημασία;

4. Ἄλλα παραδείγματα ἀλλαγῶν. α) κληρικὸς τῆς ἀπολύτου ἐμπιστοσύνης τοῦ μακαριστοῦ ἀρχιεπισκόπου, ὁ ὁποῖος ἦτο ἐκ δεξιῶν του, μετετέθη ὑπὸ τοῦ σημερινοῦ ἀρχιεπισκόπου ἀπὸ τὰ γραφεῖα τῆς ἀρχιεπισκοπῆς ᾿Αθηνῶν στὰ γραφεῖα τῆς ἱερᾶς συνόδου τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος! δηλαδὴ προήχθη σὲ ἀκόμη πιὸ ἔμπιστη καὶ νευραλγικὴ θέσι! (διευκρινίζω, ἐπειδὴ πολλοὶ δὲν τὸ γνωρίζουν, ὅτι ἄλλο εἶναι ἀρχιεπισκοπὴ ᾿Αθηνῶν καὶ ἄλλο ἱερὰ σύνοδος· διαφορετικὰ γραφεῖα σὲ διαφορετικὲς περιοχὲς μὲ ἐντελῶς διαφορετικὲς ἁρμοδιότητες.)
β) ἐπειδὴ ἔγινε ἀναφορὰ στὶς ἀλλαγὲς ἡγουμένων τῆς μονῆς Πετράκη· κατὰ τὶς τελευταῖες δεκαετίες στὶς περισσότερες περιπτώσεις οἱ ἡγούμενοι τῆς μονῆς Πετράκη φεύγουν, διότι χειροτονοῦνται μητροπολῖται (οἱ ἐξαιρέσεις εἶναι λίγες). λέτε αὐτὸ νὰ εἶναι δεῖγμα ἀντιπαθείας; καὶ φυσικὰ ἐδῶ καὶ δύο χρόνια μὲ τὸν νέο ἀρχιεπίσκοπο δὲν ἔχει ἀλλάξει ὁ ἡγούμενος, ὅπως ἤδη εἶπα.

Μετὰ τὶς ἀνωτέρω διευκρινίσεις ἐπιτρέψτε μου νὰ παραλλάξω μία ἀπὸ τὶς ἀνωτέρω φράσεις «άπαντες οι παροικούντες εν Ιερουσαλήμ νομίζουν πως όταν αλλάζει ο Αρχιεπίσκοπος τότε όλα αλλάζουν». θεωρῶ ὅτι ἐξήγησα ἐπαρκῶς τοὺς λόγους. γιὰ νὰ τὸ πῶ καὶ μὲ ἕνα παράδειγμα πολιτικῆς φύσεως ποὺ θὰ γίνῃ ἴσως πιὸ κατανοητό, εἶναι σὰν νὰ ἔρθῃ μία νέα κυβέρνησι νέου κόμματος, καὶ ὁ πρωθυπουργὸς νὰ ἀλλάξῃ μόνον τὸν κυβερνητικὸ ἐκπρόσωπο καὶ κανὰ δυὸ ἄλλα κυβερνητικὰ στελέχη καὶ νὰ ἀφήσῃ τοὺς ἴδιους ὑπουργοὺς μὲ τὴν προηγούμενη κυβέρνησι! αὐτὸ μπορεῖ νὰ εἶναι ἀδιανόητο γιὰ τὴν πολιτικὴ ζωή, ἀλλὰ στὴν ἐκκλησία κάπως ἔτσι συμβαίνει, τηρουμένων βεβαίως τῶν ἀναλογιῶν.

Θεωρητικὰ ἐντελῶς μιλῶντας, τὰ παραπάνω σημαίνουν ὅτι εἶναι δυνατὸν νὰ γίνουν ἀλλαγὲς ἐκεῖ ποὺ δὲν χρειάζεται καὶ νὰ μὴ γίνουν ἐκεῖ ποὺ χρειάζεται, ἀλλὰ αὐτὸ εἶναι ἐντελῶς ἄλλο θέμα.


[ἀπὸ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους]
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: ἡ σημασία τῶν ἀλλαγῶν στήν ἐκκλησιαστική διοίκησι

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Σάβ 07 Νοέμ 2009, 18:56:07

Σάββατο 07 Νοέμ 2009, 18:52:52

VVVV έγραψε:Θα συμφωνήσω και εγώ πως δεν άλλαξαν όλα τα πρόσωπα άλλαξε όμως σίγουρα όλη η προς τα έξω εικόνα της Εκκλησίας.


Σ᾿ αὐτὸ ἀσφαλῶς καὶ συμφωνοῦμε ἀπολύτως. ἡ πρὸς τὰ ἔξω ὅμως εἰκόνα τῆς ἐκκλησίας κατὰ πόσο ἀνταποκρίνεται στὴν πραγματικὴ εἰκόνα τῆς ἐκκλησίας; τὸ ἐρώτημα εἶναι κάπως ῥητορικό, διότι μετὰ θὰ πρέπει νὰ προχωρήσουμε σὲ διευκρίνισι καὶ ἄλλων ἐννοιῶν κ.λπ. κ.λπ.. ἁπλῶς ἡ ἐξωτερικὴ εἰκόνα τῆς ἐκκλησίας δὲν εἶναι πάντοτε καὶ πολὺ ἀντίστοιχη μὲ τὴν διοικητική της δομὴ καὶ τὶς ἐσωτερικὲς διεργασίες. «μὴ κρίνετε κατ᾿ ὄψιν, ἀλλὰ τὴν δικαίαν κρίσιν κρίνατε» εἶπεν ὁ Κύριος (᾿Ιω 7,24).


[ἀπὸ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἄλλους διαδικτυακοὺς χώρους]
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Παρ 29 Ιαν 2010, 14:43:32

᾿Αντιγράφω ἀποσπάσματα ἀπὸ σημερινὸ διάλογο, ὅπου διετυπώθησαν οἱ κάτωθι σκέψεις, οἱ ὁποῖες ὅμως εἶναι γενικώτερες σχετικὰ μὲ τὴν ποιότητα καὶ τὶς προϋποθέσεις τοῦ χριστιανικοῦ διαδικτύου.


Παρασκευή 29 Ιαν 2010, 11:59:18
TTTT έγραψε:Πολλοί Πατέρες τις Εκκλησίας λένε ότι, αν χάναμε όλη την Καινή Διαθήκη και μας έμενε μόνο η παραβολή του Ασώτου και πάλι θα μπορούσαμε να σωθούμε, επειδή ο Κύριος στην Παραβολή αυτή συμπύκνωσε σχεδόν όλη τη διδασκαλία Του για τη σχέση μεταξύ του Θεού Πατέρα και του υιού-ανθρώπου.


Νομίζω θὰ ἦταν ἐνδιαφέρον καὶ χρήσιμον νὰ εἴχαμε κάποιες παραπομπὲς σὲ κείμενα πατέρων τῆς ἐκκλησίας ποὺ λένε κάτι τέτοιο. εὐχαριστῶ.



Παρασκευή 29 Ιαν 2010, 14:11:58
TTTT έγραψε:Αγαπητέ Διονύσιε, ούτε εγώ είμαι Θεολόγος ούτε οι περισσότεροι από τα μέλη του forum. Έχω διαβάσει τα περισσότερα απ' αυτά που γράφω, χωρίς να σημαίνει ότι θυμάμαι πάντοτε που. Από τη στιγμή, που δεν κάνουμε επιστημονική ανάλυση, αλλά συζήτηση μεταξύ αδελφών, δε νομίζω ότι είναι απαραίτητο ν' αναφέρουμε πάντα τις πηγές μας, με την προϋποθεση, ότι δεν παρουσιάζουμε τα δικά μας λόγια σαν να προέρχονται από το Ευαγγέλιο ή τους Πατέρες της Εκκλησίας.

Εσύ όμως αδελφέ μου, σαν πιο καταρτισμένος, μπορείς να τεκμηριώνεις τα κείμενά σου με περισσότερες αναφορές, αν το νομίζεις απαραίτητο.


Συμφωνῶ ἐν μέρει καὶ εὐχαριστῶ γιὰ τὴν ἄδεια νὰ κάνω κάτι, ἂν τὸ νομίζω ἀπαραίτητο. ὅμως δὲν ζήτησα οὔτε ἐπιστημονικὲς ἀναλύσεις οὔτε θεολογικὴ πραγματεία. εἶπα ἁπλῶς ὅτι θὰ ἦταν ἐνδιαφέρον καὶ χρήσιμον νὰ εἴχαμε κάποιες παραπομπὲς σὲ κείμενα πατέρων τῆς ἐκκλησίας ποὺ νὰ λένε
TTTT έγραψε: ότι, αν χάναμε όλη την Καινή Διαθήκη και μας έμενε μόνο η παραβολή του Ασώτου και πάλι θα μπορούσαμε να σωθούμε, επειδή ο Κύριος στην Παραβολή αυτή συμπύκνωσε σχεδόν όλη τη διδασκαλία Του για τη σχέση μεταξύ του Θεού Πατέρα και του υιού-ανθρώπου.
ἁπλῶς εἶπα ὅτι θὰ ἦταν ἐνδιαφέρον νὰ μάθω περισσότερα γιὰ κάτι ποὺ δὲν ξέρω. καὶ νομίζω ὅτι ὁ κάθε ἕνας μπορεῖ νὰ διερωτηθῇ γιὰ κάτι τέτοιο, τὴν στιγμὴ ποὺ παρουσιάζεται σὰν ἀναντίρρητη γνώμη πολλῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας. δὲν εἶπα οὔτε ἐννόησα ὅτι ἀπαραιτήτως πρέπει παντοῦ καὶ πάντοτε νὰ ἀναφέρουμε τὶς πηγές μας, ἂν καὶ νομίζω ὅτι θὰ ἦταν καλὸ νὰ τὶς ἀναφέρουμε, ἐφόσον ὑπάρχουν. μία ἁπλῆ ἀπορία ἐξέφρασα, ἀκριβῶς ἐπειδὴ «γίνεται συζήτησι μεταξὺ ἀδελφῶν». νομίζω ὅτι δύο πρόσωπα τοὐλάχιστον συζητοῦν, ὅταν μιλοῦν μεταξύ τους καὶ ἀνταλλάσσουν γνῶμες, ἐπιχειρήματα ἢ καὶ ἀπορίες. ὅταν μόνον ὁ ἕνας μιλάῃ καὶ ὁ ἄλλος μόνον ἀκούῃ, δὲν τὸ θεωρῶ συζήτησι.

᾿Επιπλέον δὲν μπορῶ νὰ κατανοήσω τὴν λογικὴ ὅτι κάποιος λιγώτερο κατηρτισμένος μπορεῖ νὰ λέῃ ὅ,τι θέλει καὶ ὅ,τι νομίζει πὼς ἄκουσε ἢ διάβασε κάποτε χωρὶς τεκμηρίωσι, ἐνῷ ἕνας περισσότερο κατηρτισμένος ἂς δίνῃ καὶ καμμία τεκμηρίωσι ποῦ καὶ ποῦ. κάπως πιὸ λογικὸ θὰ μοῦ φαινόταν τὸ ἀντίθετο. βέβαια τὸ γράφω αὐτὸ χωρὶς νὰ ἀποδέχωμαι περὶ τοῦ προσώπου μου τὸν χαρακτηρισμὸ «πιὸ κατηρτισμένος» ἐν συγκρίσει μάλιστα μὲ ἄλλους ἀδελφοὺς ἐδῶ μέσα καὶ δὴ καὶ κληρικούς. σὲ τελικὴ ἀνάλυσι δὲν νομίζω ὅτι ἡ πολλὴ ἢ ὀλίγη τεκμηρίωσι ἀπαλλάσσει τὸν κάθε ἀδελφὸ ἀπὸ τὴν ὑποχρέωσι νὰ διδάσκῃ μὲ προσοχὴ τὰ τῆς πίστεως, ἰδίως ὅταν διδάσκῃ δημοσίως καὶ παγκοσμίως. δὲν μὲ ἐνδιαφέρει ἂν ὁ ἄλλος, ὁ κήρυξ καὶ διδάσκαλος εἶναι περισσότερο ἢ λιγώτερο κατηρτισμένος ἀπὸ ἐμένα ἢ ἀπὸ τοὺς ἄλλους ἀδελφοὺς τῆς συνάξεως. ἐφόσον τοῦ ἐπετράπη ἀπὸ τὸν Κύριο νὰ διδάξῃ, νὰ ἐξηγήσῃ καὶ νὰ ἑρμηνεύσῃ, νομίζω ὅτι ἔχει καὶ ὅλες τὶς εὐθῦνες τοῦ κήρυκος ἐξηγητοῦ καὶ διδασκάλου. ἴσως διὰ τοῦτο καὶ ὁ ἀπόστολος ᾿Ιάκωβος ὁ ἀδελφόθεος εἶπε· «μὴ πολλοὶ διδάσκαλοι γίνεσθε, ἀδελφοί μου, εἰδότες ὅτι μεῖζον κρῖμα ληψόμεθα· πολλὰ γὰρ πταίομεν ἅπαντες» (᾿Ιακ 3,1). καὶ ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ δὲν θυμόμαστε ἢ δὲν ξέρουμε ἀπὸ ποῦ προέρχονται τὰ λόγια ποὺ παρουσιάζομε, πῶς μποροῦμε νὰ εἴμαστε σίγουροι ὅτι εἶναι λόγια τοῦ Εὐαγγελίου ἢ τῶν πατέρων;

Αὐτὰ ὡς ἁπλὸ προβληματισμὸ γιὰ ἐμένα πρῶτα. φυσικὰ δὲν ἔχω πρόθεσι νὰ ἀμφισβητήσω τὴν ὀρθότητα ἢ τὴν πατερικότητα τῶν ὅσων παρουσιάζεις καὶ σὺ καὶ οἱ ἄλλοι ἀδελφοί.


᾿Απὸ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἄλλους ἱστοχώρους.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Κυρ 31 Ιαν 2010, 22:44:49

Παρ Ιαν 29, 2010 17:01:12

TTTT έγραψε:Διονύσιε κανείς μας δε δήλωσε αυθεντία κι όλοι δεχόμαστε κριτική σ΄αυτά, που γράφουμε, ιδίως επειδή η Θεολογία είναι κατά βάσιν εμπειρία.

Επίσης δεν ισχυρίστηκα ποτέ, ότι ακόμη και απόψεις, που βασίζονται σε κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας είναι αναντίρρητες, επειδή:

1. Οι απόψεις που βασίζονται σε κείμενα του Ευαγγελίου ή των Πατέρων της Εκκλησίας, μπορεί να βασίζονται σε Ιερά κείμενα, αλλά αποτελούν ερμηνεία των κειμένων αυτών, η οποία εμπεριέχει και την υποκειμενική παρέμβαση αυτού που εκφράζει την άποψη. Άλλωστε οι περισσότερες αιρέσεις βασίζονται σε λανθασμένες ερμηνείες των Ιερών κειμένων.

2. Τα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας γράφτηκαν για μια συγκεκριμένη εποχή, την εποχή τους, και έχουν μεν μια διαχρονικότητα ως προς την ουσία τους, αλλά δεν πρέπει να λαμβάνονται πάντοτε κατά λέξιν. Η εφαρμογή τους επομένως στη σημερινή εποχή και στον κάθε άνθρωπο χρειάζεται διάκριση.

Κανένας μας δεν είναι "διδάσκαλος", Διδάσκαλος είναι μόνο ο Χριστός. Εμείς είμαστε όλοι μαθητές. Όμως ακόμη κι οι μαθητές μπορούν να βοηθούν, ο ένας τον άλλο σε κάποια μαθήματα, που τυχαίνει να έχουν καλύτερη επίδοση. Αυτό είναι το νόημα αυτού του forum, η αλληλοβοήθεια και η ανταλλαγή εμπειριών.


᾿Αγαπητέ TTTT, δὲν ξερω ἂν τὸ καταλαβαίνῃς, ἀλλὰ συνεχίζεις νὰ διδάσκῃς!

Ἔγραψα ἁπλῶς καὶ εὐγενῶς μία σκέψι· ὅτι γιὰ κάποια ἄποψι, ποὺ δὲν εἶναι δική σου, ἀλλὰ ἔτυχε νὰ τὴν ἀναφέρῃς στὸ πρῶτό σου μήνυμα, θὰ ἦταν χρήσιμον νὰ εἴχαμε καὶ παραπομπὲς ὅτι τὸ λένε οἱ πατέρες τῆς ἐκκλησίας. οὔτε κριτικὴ διετύπωσα οὔτε σὲ ἀμφισβήτησα οὔτε κάτι περὶ αὐθεντίας εἶπα οὔτε ζήτησα ἐπιστημονικὲς ἀναλύσεις οὔτε θεολογικὲς διατριβὲς οὔτε τίποτε.

Θὰ μποροῦσες νὰ πῇς ἁπλά· «δὲν εἶμαι θεολόγος· ἔτσι τὸ ἄκουσα, καὶ ἔτσι τὸ μετέφερα». θὰ σοῦ ἀπαντοῦσα τὸ ἴδιο ἁπλὰ ὅτι «κι ἐγὼ τὸ ἔχω ἀκούσει ἔτσι ἀόριστα, δὲν ξέρω κάποια συγκεκριμένη παραπομπή, κι ἂν ποτὲ βρεθῇ κάτι, ἂς τὸ ἀνακοινώσουμε ἐδῶ γιὰ ψυχικὴ ὠφέλεια ὅλων μας». καὶ τὸ πρᾶγμα θὰ τελείωνε ἐκεῖ.

᾿Αντὶ λοιπὸν γιὰ μία τέτοια ἁπλὴ καὶ εἰλικρινῆ ἀπάντησι ἐκ μέρους σου, ἐνήργησες ἀκριβῶς ὅπως θὰ ἔκανε κάποιος ποὺ θὰ αἰσθανόταν ὅτι θίχτηκε ἡ αὐθεντία του!
— ἄρχισες νὰ λὲς ὅτι δὲν εἶσαι ὑποχρεωμένος νὰ τεκμηριώνῃς τὰ ὅσα γράφεις! (ἄποψι ἡ ὁποία ἀσφαλῶς δὲν σὲ τιμᾷ),
— μοῦ κάνεις ὑποδείξεις ὅτι ἐγὼ ἀντιθέτως καλὸ εἶναι νὰ δημοσιεύω τεκμηριωμένα κείμενα (κάτι τὸ ὁποῖον εἶναι τοὐλάχιστον προκλητικό· γιατί δύο μέτρα καὶ δύο σταθμά;),
— πιάστηκες ἀπὸ τὸ ὅτι δῆθεν ἐγὼ εἶμαι πιὸ κατηρτισμένος καὶ ἐσὺ λιγώτερο, διαφορὰ ποὺ ἔχει σημασία μόνον στὴν φαντασία σου, διότι ἐγὼ δὲν δέχομαι κάτι τέτοιο οὔτε τὸ βλέπω ἔτσι, ὅπως τὸ ἐξήγησα ἐπαρκῶς,
— ἄρχισες νὰ γράφῃς (ἀντιφάσκοντας σὲ ὅσα εἶπες) ὁλόκληρες θεολογίες γιὰ τὶς αἱρέσεις, τὶς πατερικὲς ἑρμηνεῖες καὶ τὴν ἀξία τους, γιὰ αὐθεντίες καὶ μαθητεῖες καὶ ἄλλα τέτοια, ποὺ κανεὶς δὲν σοῦ τὰ ζήτησε, καὶ δὲν ἔχουν σχέσι μὲ αὐτὸ τὸ θέμα ποὺ ἐσὺ ἄνοιξες.
— στὸ τέλος μοῦ κάνεις ἐπίσης μάθημα περὶ ἀλληλοβοηθείας τῶν μελῶν καὶ γιὰ τὸ νόημα τοῦ «φόρουμ»!

Εἶναι δικαίωμά σου βέβαια νὰ πιστεύῃς ὅτι δὲν διδάσκεις, παρόλον ποὺ ἀσχολεῖσαι μὲ θέματα ἑρμηνευτικὰ καὶ ἐξηγητικὰ τῆς Βίβλου, δίνεις πνευματικὰ μηνύματα σὲ ἐμένα καὶ τοὺς λοιποὺς ἀναγνῶστες τῶν μηνυμάτων σου, διδάσκεις περὶ προελεύσεως τῶν αἱρέσεων, περὶ σχετικῆς ἀξίας τῶν πατερικῶν κειμένων, περὶ ὀρθότητος ἢ μὴ τῶν πατέρων τῆς ἐκκλησίας, ἂν πρέπει νὰ λαμβάνουμε τὰ ἔργα τους κατὰ λέξιν ἢ ὄχι κ.λπ. κ.λπ..

Καὶ εἶναι δικαίωμά σου νὰ πιστεύῃς ὅτι δὲν ὑπέχεις τὴν εὐθύνη τοῦ διδασκάλου γιὰ ὅλα αὐτὰ ποὺ δημοσιεύεις! ἐπειδὴ ὅμως αὐτὴ εἶναι ἡ προσωπική σου ἄποψι, δὲν σημαίνει καὶ ὅτι εἶναι ἔτσι τὰ πράγματα.

Εἶναι ἐπίσης δικαίωμά σου νὰ πιστεύῃς ὅτι στὴν ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δὲν ὑπάρχουν διδάσκαλοι καὶ ὅτι ὅλοι εἴμαστε μαθητές, συγκρινόμενοι ὄχι βεβαίως πρὸς τὸν Κύριο (ἀπέναντι τοῦ ὁποίου ἀσφαλῶς ὅλοι εἴμαστε μαθητές), ἀλλὰ συγκρινόμενοι μεταξύ μας. μόνον ποὺ ἂν πράγματι τὸ πιστεύῃς αὐτό, ἔρχεσαι σὲ πλήρη ἀντίθεσι μὲ τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, ποὺ μᾶς βεβαιώνει· «καὶ οὓς μὲν ἔθετο ὁ Θεὸς ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ πρῶτον ἀποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους» (1Κορ 12,28).

Θεωρῶ ὅτι εἶναι ἐμφανὲς ὅτι ἔχουμε διαφορετικὲς προσεγγίσεις καὶ ὅτι ἔχει καταγραφῆ ἡ διάστασι τῶν ἀπόψεών μας. νομίζω ὅτι δὲν ἔχει νόημα ἡ συνέχισι αὐτῆς τῆς συζητήσεως, τοὐλάχιστον ἀπὸ δικῆς μου πλευρᾶς, διότι βλέπω πὼς ἐκτρέπεται μᾶλλον σὲ ψυχοφθόρα διένεξι παρὰ σὲ πνευματικὰ καὶ ψυχωψελῆ μηνύματα. σταματῶ λοιπὸν ἐδῶ καὶ τελειώνοντας σὲ εὐχαριστῶ γιὰ ἄλλη μία φορὰ γιὰ τὰ ὅσα ὡραῖα καὶ χρήσιμα μοιράζεσαι μαζί μου καὶ μαζί μας.


᾿Απὸ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἄλλους ἱστοχώρους.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 03 Φεβ 2010, 09:15:13

Δευτέρα 01 Φεβ 2010, 19:03:59

AAAA έγραψε:Προσωπικά δεν με ενδιαφέρει ιδιαίτερα ποιανού είναι η πρωταρχική ιδέα...
Από τη στιγμή που η Εκκλησία μας το ερμηνεύει έτσι, έτσι είναι...

«Τὴν ἀρχὴν ὅ τι καὶ λαλῶ ὑμῖν» (᾿Ιω 8,25)

TTTT έγραψε:Αγαπητέ Διονύσιε, δεν έχει νόημα να διαφωνούμε στο περιθώριο ενός τόσο σημαντικού θέματος της πίστεώς μας. Νά 'ναι ευλογημένο. Αποδέχομαι όλα όσα μου προσάπτεις εκτός από κακή πρόθεση. Για όλα φταίει η υπερηφάνειά μου και η αίσθηση ότι τα ξέρω όλα, ενώ στην πραγματικότητα έπρεπε να λέω, "εν οίδα ότι ουδέν οίδα".

Εὐλόγησον, συγχώρησον. δὲν σοῦ προσάπτω τίποτε ἄλλο παρὰ μόνον ἀγαθὴν πρόθεσιν καὶ ζῆλον περὶ τὰ πνευματικά. νὰ εἶσαι καλά, καλὸν τριῴδιον, καλὴν τεσσαρακοστήν.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[...] δυστυχῶς αὐτὴ ἡ ἑρμηνεία εἶναι τελείως ἄγνωστη σήμερα, ἐνῷ καὶ πατερικὴ εἶναι καὶ ἐκκλησιαστική.

Κάπου τὸ ἔχω ξαναγράψει ὅτι ζοῦμε σὲ μία ἐποχὴ μεγάλης συγχύσεως καὶ δὲν γνωρίζουμε ποιό εἶναι τὸ σωστό, οὔτε ἔχουμε τὴν δυνατότητα νὰ διακρίνουμε ἀπὸ ὅλα ὅσα ἀκοῦμε καὶ διαβάζουμε ποιό εἶναι τὸ ἐκκλησιαστικὸν καὶ ὀρθόδοξον καὶ ποιό ὄχι. δὲν ἔχουμε σωστὰ κριτήρια, διότι ἔχουμε χάσει τὴν ἐπαφή μας μὲ τὶς πηγὲς τῆς πίστεώς μας. ὁ Κύριος ἂς μᾶς ἐλεήσῃ.

᾿Απὸ τὴν συμμετοχη μου σὲ ἄλλους ἱστοχώρους
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 03 Φεβ 2010, 09:21:31

Δευτέρα 01 Φεβ 2010, 21:54:08

[...]
Θὰ παρακαλοῦσα πολὺ νὰ μὴν τεμαχίζωνται τὰ κείμενά μου καὶ νὰ μὴν ἀπομωνόνωνται τεχνηέντως φράσεις μου, διότι ἔτσι δημιουργοῦνται προϋποθέσεις παρερμηνείας τῶν ὅσων λέγω, καὶ διαμαρτύρομαι γι᾿ αὐτό. στὸ προηγούμενο μήνυμά μου (...) παρέθεσα μία παράγραφο, ὄχι γιὰ νὰ ὑποστηρίξω κάποια δική μου γνώμη, ἀλλὰ γιὰ νὰ ἐπιβεβαιώσω τὰ λόγια τοῦ μέλους ΗΗΗΗ [...]

Στὸ παρὸν θέμα δὲν διετύπωσα κάποια δική μου ἄποψι, οὔτε προέκρινα μία καὶ ἀπέκλεισα τὶς ἄλλες, σεβόμενος μὲ ἀνοιχτὸ μυαλὸ τὶς διάφορες ἑρμηνεῖες, ἀλλὰ τόσον ὁ ΗΗΗΗ ὅσον καὶ ἐγὼ δώσαμε παραπομπὲς καὶ μαρτυρίες σὲ διάφορες ἑρμηνευτικὲς ἀπόψεις, μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ ἡ ἐν πολλοῖς ἄγνωστη θετικὴ στάσις ἐκκλησιαστικῶν συγγραφέων (...). ὁ ΗΗΗΗ στὸ μηνυμά του, ποὺ παρέπεμψα, ἀναφέρει καὶ σὲ ποιὸ γραφικὸ χωρίο στηρίζεται ἡ θετικὴ ἑρμηνεία τῶν πατέρων, ὁπότε εἶναι περιττὸν νὰ τὸ ἐπαναλάβω, ἐφόσον παραθέτω τὴν παραπομπή του. δὲν ξέρω τελικῶς πόσοι καταλαβαίνουν τὶς μαρτυρίες ποὺ παραθέτουμε καὶ πόσοι ἔχουν διάθεσι νὰ τὶς καταλάβουν.

᾿Απὸ ἐκεῖ καὶ πέρα ἂν κάποιοι νομίζουν ὅτι κατανοοῦν εἰς βάθος τὴν Βίβλο περισσότερο καλλίτερα καὶ πνευματικώτερα ἀπὸ τοὺς πατέρες τῆς ἐκκλησίας, καὶ μποροῦν νὰ ἀποφθέγγωνται δογματικῶς, νὰ κρίνουν, νὰ κατακρίνουν, νὰ δέχωνται ἢ νὰ ἀπορρίπτουν τὶς γνῶμες πατέρων καὶ ἄλλων ἑρμηνευτῶν μὲ βάσι τὴν γνώμη τους ἢ μὲ βάσι κάποια νεωτέρα ἱερὰ παράδοσι διαφορετικὴ ἀπὸ τὴν ἱερὰ παράδοσι ποὺ μᾶς παραδίδει ἡ ἐκκλησία, μὲ γειά τους καὶ χαρά τους. ἐγὼ ἄλλα πράγματα ἔμαθα ἀπὸ τοὺς πνευματικούς μου πατέρες καὶ κατηχητές μου.

Ἂν κανεὶς ἔχῃ ἀπορίες γιὰ τὸ τί λέγουν οἱ ἀρχαῖοι πατέρες καὶ διδάσκαλοι καὶ ἄλλοι παλαιοὶ ἐκκλησιαστικοὶ συγγραφεῖς καὶ ἀπὸ ποῦ ἐξάγουν τὶς ἑρμηνεῖές των, μπορεῖ νὰ ἀνατρέξῃ στὰ κείμενά τους, κάνοντας ἀρχὴ –ἂν θέλῃ– ἀπὸ τὶς ἀναφορὲς τοῦ ΗΗΗΗ καὶ ἐμοῦ. δυστυχῶς μὲ τὶς ἀσθενεῖς μου δυνάμεις τόσα μόνον μπορῶ νὰ προσφέρω, καὶ ὡς ἐκ τούτου δὲν ἐπανέρχομαι στὸ θέμα, διότι θὰ ἐπαναλαμβάνω τὰ ἴδια. «Τὴν ἀρχὴν ὅ τι καὶ λαλῶ ὑμῖν» (᾿Ιω 8,25).


Συμμετοχὴ σὲ ἄλλους ἱστοχώρους
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 03 Φεβ 2010, 09:31:09

᾿Αγαπητὲ AΑΑΑ, εἰλικρινῶς εἶναι ἡ τελευταία φορὰ ποὺ ἀσχολοῦμαι καὶ ἀπαντῶ σὲ τέτοια μηνύματα καὶ παρακαλῶ τόσον ἐσένα ὅσον καὶ ὁποιονδήποτε ἄλλον νὰ μὴ μοῦ ξανααπευθύνετε προσωπικῶς τὸν λόγο σ᾿ αὐτὸ τὸ θέμα. στὸ κάτω κάτω δὲν ἔχετε δικαίωμα νὰ μὲ καλῆτε σὲ ἀπολογία γιὰ πράγματα ποὺ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΕΣ ΜΟΥ ΣΚΕΨΕΙΣ. δὲν μποροῦμε νὰ συνεννοηθοῦμε, λὲς καὶ μιλοῦμε δύο διαφορετικὲς ξένες γλῶσσες!

᾿Επιπλέον δὲν ἔχω τὴν πολυτέλεια τοῦ χρόνου νὰ ἀσχολοῦμαι τόσον πολύ. ἔχω πολὺν φόρτον ἐργασιῶν. λέγω λοιπὸν ἐπιγραμματικῶς τὰ ἑξῆς.

1. Συνεχίζεις νὰ ἀντιμετωπίζῃς τὰ ὅσα εἶπα σὰν νὰ εἶναι δικές μου ἀπόψεις καὶ ὄχι σὰν γνῶμες ἁγίων πατέρων τῆς ἐκκλησίας μας! δὲν ξέρω ἂν τὸ ἀντιλαμβάνεσαι αὐτὸ ποὺ λέγω ἐδῶ. μέχρι στιγμῆς δὲν ἔχω διατυπώσει δική μου γνώμη, οὔτε ἐπιχειρηματολόγησα ὑπὲρ τῆς μιᾶς ἢ τῆς ἄλλης ἑρμηνείας, ἀλλὰ ἁπλῶς ἐνημέρωσα.

2. Δὲν εἶπα πρῶτος ἐγὼ γιὰ τὴν θετικὴ στάσι κάποιων ἐκκλησιαστικῶν πατέρων, ἀλλὰ ἄλλος· ἐγὼ ἁπλῶς ἐπιβεβαίωσα ὅτι πράγματι ὑπάρχει αὐτὴ ἡ ἑρμηνευτικὴ ἄποψι. γιατί λοιπὸν ἀπευθύνεσαι εἰδικῶς σὲ μένα νὰ σοῦ λύσω τὶς ἀπορίες; ἀλλὰ ἂν σὲ ἐνδιαφέρῃ τόσο πολύ, πήγαινε νὰ διαβάσῃς τί γράφουν οἱ πατέρες. προσωπικῶς δὲν ἐνδιαφέρομαι νὰ συζητήσω μαζί σου ἢ μὲ ὁποιονδήποτε ἄλλον κάτι τέτοιο, διότι δὲν τὸ ξεκίνησα ἐγώ. δὲν πιστεύεις ὅτι αὐτὴ ἡ ἄποψις εἶναι ἀρχαίων ἐκκλησιαστικῶν ἑρμηνευτῶν; νομίζεις ὅτι σοῦ λέω ψέματα; νομίζεις ὅτι τὰ ἔχω βγάλει ἀπὸ τὸ μυαλό μου; εἰλικρινῶς ἀπορῶ! τέλος πάντων, ἂν κάποιοι δὲν θέλουν νὰ ξέρουν τί διδάσκουν οἱ πατέρες, δικαίωμά τους!

3. Προφανῶς ἔχεις παρανοήσει κάτι. ἀρχικῶς ζήτησα, ἂν ὑπάρχῃ, κάποια πατερικὴ παραπομπὴ γιὰ μία διαδεδομένη σήμερα ἄποψι γιὰ τὴν ἐν λόγῳ παραβολή, καὶ οὐδὲν ἕτερον. ὅταν σὲ μήνυμά σου ἀνέφερες κάτι ποὺ εἶπε κάποιος μητροπολίτης, ἐγὼ ἀνέφερα καὶ ἄλλους ἑρμηνευτὲς ποὺ λένε τὸ ἴδιο ἢ κάτι παραπλήσιο!

4. Δὲν σχολίασα πουθενά, καὶ μάλιστα ἀρνητικά, τὴν κηρυγματικὴ ἀνάλυσι τοῦ μητροπολίτου, οὔτε διεφώνησα κάπου μὲ τὶς ἄλλες ἑρμηνεῖες ποὺ προσέφερες ἐσὺ καὶ οἱ ἄλλοι συμμετέχοντες. [...]

5. Στὴν σκέψι σου ὑπάρχει ἀπολυτότης, τὴν ὁποία ὑπερασπίζεσαι μὲ κάποιο πάθος, νομίζω. «ἢ ἡ μία ἄποψι θὰ εἶναι σωστὴ ἢ ἡ ἄλλη· καὶ ἡ μία εἶναι ἀντίθετη τῆς ἄλλης». ἀγνοεῖς μήπως ὅτι σὲ πολλὲς περιπτώσεις μπορεῖ νὰ ὑπάρχουν καὶ δύο ἢ καὶ τρεῖς ἑρμηνεῖες βιβλικῶν σημείων, διαφορετικὲς μὲν ἀλλὰ ἐξίσου ὀρθόδοξες; ἀγνοεῖς ὅτι ἐπισήμως ἡ ἐκκλησία ἔχει ἀποφανθῆ σὲ οἰκουμενικὲς καὶ ἄλλες μεγάλες συνόδους ὅτι ἀκόμη καὶ γιὰ δογματικὰ χωρία εἶναι δυνατὸν νὰ ὑπάρξουν δύο ἢ περισσότερες διαφορετικὲς ἑρμηνεῖες ἐξίσου ὀρθόδοξες;

6. Τέλος πάντων, μὲ μία λέξι· ἡ ἀντίληψίς σου ὅτι μία πατερικὴ ἑρμηνεία δεικνύει ὡς πλανεμένους ὅλους τοὺς συγχρόνους ἐξηγητὰς εἶναι προσωπική σου παρερμηνεία. κάνεις καὶ τὸ ἑξῆς ἑρμηνευτικὸ λάθος· ὁρμώμενος ἀπὸ τὴν σύγχρονη ἀρνητικὴ θεώρησι τῆς στάσεως τοῦ πρεσβυτέρου υἱοῦ ἀποπειρᾶσαι νὰ δείξῃς ὅτι καὶ ἡ προτέρα διαγωγή του ἦταν ἐπίσης ἐφάμαρτη καὶ ἄνευ οὐσιαστικῆς ἀρετῆς. ἀγαπητέ μου, ἡ ἁγιότης δὲν εἶναι μία κατάστασις στατικὴ καὶ μόνιμος. μπορεῖ κάποιος νὰ βρίσκεται στὴν ἁγιότητα καὶ νὰ τὴν χάσῃ σὲ κάποια δεδομένη στιγμή. τέλος πάντων δὲν ἔχει νόημα νὰ ἀσχολοῦμαι μὲ αὐτά, διότι συνεχίζεις πεισμόνως νὰ ἀντιπαραθέτῃς τὴν ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΓΝΩΜΗ, μία ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ, ἐνάντια στὴν γνώμη ἁγίων τῆς ἐκκλησίας, στὴν ὁλοφάνερη ἐπιθυμία σου νὰ ἀντιπαρατεθῇς μαζί μου (εἰλικρινῶς ἀγνοῶ γιὰ ποιό λόγο). δὲν πρόκειται νὰ σὲ ἀκολουθήσω. μπορεῖς νὰ συνεχίσῃς μόνος σου.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

᾿Αγαπητὲ ΗΗΗΗ, [...] εἶναι παρήγορο νὰ συναντᾷ κανεὶς ἀνθρώπους ποὺ διατηροῦν τὴν νηφαλιότητά τους καὶ τὴν δυνατότητα νὰ σκέπτωνται ὀρθὰ καὶ λογικὰ καὶ κυρίως ἐκκλησιαστικά. εὔχομαι ἕνας τέτοιος παρήγορος καὶ ἐλπιδοφόρος χῶρος νὰ καταστῇ καὶ τὸ παρὸν βῆμα ἠλεκτρονικοῦ διαλόγου.


Συμμετοχὴ σὲ ἄλλους ἱστοχώρους Τρίτη 02 Φεβ 2010, 00:23:21
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Re: Πίστις, χριστιανοί, καὶ διαδίκτυον

Δημοσίευσηαπό Dionysios » Τετ 03 Φεβ 2010, 09:49:51

Τῆς δικῆς μου συμμετοχῆς περατωθείσης πλέον εἰς τὸ προηγούμενο μήνυμα...

ΑΑΑΑ έγραψε:Τρίτη 02 Φεβ 2010, 10:42:07
Ουδέν σχόλιον παρά μόνον ένα: Κανείς εδώ μέσα δεν επιβάλει απόψεις, πολύ περισσότερο εγώ, ώστε, μετά, να ελέγχω τον οποιοδήποτε και να τον καλώ σε απολογία.
Δεν είναι δικό μου το φόρουμ. Είμαι κι εγώ επισκέπτης, όπως όλοι μας. Εδώ μέσα γίνεται μια αντιπαράθεση απόψεων. Προσπαθώ να κατανοήσω πώς είναι δυνατόν να συνυπάρχουν δύο απόψεις, που εμένα μου φαίνονται πολύ διαφορετικές. Εάν το ύφος μου ήταν έντονο, ζητάω συγγνώμη. Αποτελεί κι αυτό αλάνθαστο σημάδι της μεγάλης αμαρτωλότητάς μου.
Σχετικά με το θέμα θα ρωτήσω έναν πνευματικό που τον εμπιστεύομαι απόλυτα και θα επανέλθω.


ΗΗΗΗ έγραψε:Τρίτη 02 Φεβ 2010, 15:19:44
Αγαπητέ ΑΑΑΑ,
Πέρα από τον πνευματικό που θα ρωτήσεις θα σου πρότεινα να διαβάσεις το λόγο του Αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου περι της παραβολής του ασώτου. [...] Κατανοώ την εμπιστοσύνη που όλοι έχουμε στους πνευματικούς αλλά τα κείμενα των Πατέρων γράφτηκαν για να τα διαβάζουμε όλοι μας, όχι μόνο οι πνευματικοί.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης, http://www.symbole.gr
e-mail: symbole@mail.com — Skype: dionysios-anat
«γηράσκω ἀεί διορθούμενος», τρίτη 11/7/2000
Άβαταρ μέλους
Dionysios
 
Δημοσ.: 3950
Εγγραφη: Πέμ 11 Σεπ 2008, 21:30:05
Τοποθεσια: ᾿Αθῆναι

Επόμενο

Επιστροφή στην Χριστιανική ἠθική

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 16 επισκέπτες