Κύριλλος Λούκαρης

Δευτέρα 09 Νοέμ 2009, 20:53:16
Πρὸς ἀποκατάστασιν τῆς ἀληθείας τῶν πραγμάτων ἀναφέρω ἐδῶ τὰ ἑξῆς.
1. Τὴν ἁγιοκατάταξι τοῦ πατριάρχου Κυρίλλου Λουκάρεως ἀπεφάσισε τὸν περασμένο ὀκτώβριο τοῦ 2009 τὸ πατριαρχεῖο ᾿Αλεξανδρείας, τὸ ὁποῖο ἔχει καὶ τὴν σχετικὴ ἁρμοδιότητα, καὶ ὄχι ἡ ἐκκλησία τῆς ῾Ελλάδος, ἡ ὁποία εἶναι ἀναρμόδια ἐπ᾿ αὐτοῦ.
2. Στὶς 12 ὀκτωβρίου ὁ πατριάρχης ᾿Αλεξανδρείας Θεόδωρος Β΄ ἀπέστειλε ἐνημερωτικὸ ἔγγραφο σὲ ὅλες τὶς ὀρθόδοξες ἐκκλησίες, ὅπως συνηθίζεται σ᾿ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις, ἐνημερώνοντας γιὰ τὴν ἀπόφασι αὐτή. ἡ ἐκκλησία τῆς ῾Ελλάδος μὲ τὴν σειρά της ἐνημερώνει δι᾿ ἐγκυκλίου σημειώματος, ὅπως ἔχει ὑποχρέωσι, τὶς μητροπόλεις της καὶ τὶς ὑπηρεσίες της γιὰ τὴν ἀπόφασι τοῦ πατριαρχείου ᾿Αλεξανδρείας.
3. Στὴν διαδικτυακὴ στήλη εἰδήσεων τοῦ ρ/σ «Πειραϊκὴ ᾿Εκκλησία» τὴν παρασκευὴ 6/11/2009 κάποιος ἔγραψε ἐσφαλμένως καὶ ἀστόχως ὅτι τὴν ἁγιοκατάταξι τοῦ πατριάρχου Κυρίλλου Λουκάρεως ἀπεφάσισε ἡ ἱερὰ σύνοδος τῆς ᾿Εκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος. προφανῶς ὑπῆρξε κάποια παραπληροφόρησις καὶ παρανόησις τοῦ ἐνημερωτικοῦ σημειώματος τῆς ἐκκλησίας τῆς ῾Ελλάδος, τὸ ὁποῖο ὁ συντάκτης τῆς εἰδήσεως μᾶλλον δὲν τὸ εἶχε διαβάσει. ἡ εἴδησις αὐτὴ παρέμενε ἀνηρτημένη στὴν ἱστσελίδα τοῦ ρ/σ «Πειραϊκὴ ἐκκλησία» μέχρι σήμερα τὸ μεσημέρι, ὁπότε ἐπικοινώνησα τηλεφωνικῶς μὲ τὸν γραμματέα τῆς μητροπόλεως Πειραιῶς, ὁ ὁποῖος γνώριζε τὴν ἀπόφασι τοῦ πατριαρχείου ᾿Αλεξανδρείας, δὲν ἤξερε ὅμως γιὰ τὴν ἐσφαλμένη εἴδησι στὴν ἱστοσελίδα τοῦ ῥαδιοφωνικοῦ σταθμοῦ τους. ἤδη μὲ ἄμεση ἐπέμβασί του ἡ ἐσφαλμένη εἴδησι ἔχει ἀπομακρυνθῆ, ὅπως μπορεῖτε νὰ δῆτε καὶ στὸν συγκεκριμένο ἱστοχῶρο. γι᾿ αὐτὸ παρακαλῶ καὶ τοὺς συντονιστὰς τοῦ διαδικτύου νὰ προσαρμόσουν ἢ διορθώσουν ἀναλόγως τὰ σχετικὰ μηνύματα περὶ τοῦ θέματος. τέτοια ζητήματα εἶναι ἐξαιρετικὰ λεπτά, καθόσον ἔχουν νὰ κάμουν μὲ τὶς ἁρμοδιότητες τῶν πατριαρχείων καὶ τῶν αὐτοκεφάλων ἐκκλησιῶν, καὶ δὲν πρέπει νὰ δίδωνται ἐσφαλμένες ἐντυπώσεις.
4. ᾿Επειδὴ ἤδη ἔχει ἐπισημανθῆ ἀπὸ ἄλλα μέλη ὅτι ὁ Κύριλλος Λούκαρης προβάλλεται ἀπὸ συγκεκριμένες προτεσταντικὲς ἱστοσελίδες, ἐνημερώνω ὅτι, ὅταν ὁ Κύριλλος ἦταν πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ὑπέγραψε τὸ 1629 μία «῾Ομολογία πίστεως», ἡ ὁποία εἶναι καλβινίζουσα (δηλαδὴ προτεσταντίζουσα) καὶ ὄχι ὀρθόδοξη. συγκεκριμένως γιὰ τὸ θέμα αὐτὸ ἔχουν γράψει πολλοί, ἀλλὰ ἀρκοῦμαι στὶς σχετικὲς πληροφορίες τοῦ μακαριστοῦ δογματικοῦ θεολόγου ᾿Ιωάννου Καρμίρη (στὸ δίτομο ἔργο του «Τὰ δογματικὰ καὶ συμβολικὰ μνημεῖα τῆς ὀρθοδόξου καθολικῆς ἐκκλησίας», ᾿Αθῆναι 1952 καὶ 1953, τόμος 2, σελ. 562-571, καὶ σὲ ἄλλα ἄρθρα του), τοῦ ἐπίσης μακαριστοῦ καθηγητοῦ τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἱστορίας στὸ πανεπιστήμιο ᾿Αθηνῶν ἀρχιμανδρίτου Βασιλείου Κ. Στεφανίδου («᾿Εκκλησιαστικὴ ῾Ιστορία», ᾿Αθῆναι 1959), καὶ τοῦ νῦν ὁμοτίμου καθηγητοῦ τῆς θεολογικῆς σχολῆς ᾿Αθηνῶν πρωτοπρεσβυτέρου Γεωργίου Μεταλληνοῦ («Τὸ ζήτημα τῆς μεταφράσεως τῆς ῾Αγίας Γραφῆς εἰς τὴν νεοελληνικήν», ᾿Αθῆναι 1977, 2α ἔκδοσις 2004), οἱ ὁποῖοι μᾶς λέγουν συνοπτικῶς τὰ ἑξῆς·
α΄) ἡ ὁμολογία πίστεως τοῦ Κυρίλλου Λουκάρεως εἶναι καλβινίζουσα καὶ ἀντορθόδοξη, καταδικάστηκε δὲ συνοδικῶς ἀπὸ τὴν ὀρθόδοξη ἐκκλησία πολλάκις καὶ μὲ τὸν ἐπισημότερο τρόπο (σύνοδοι τῶν ἐτῶν 1638, 1642, 1643, 1672, 1691 κ.λπ.)· στὸ ὕπουλο αὐτὸ κείμενο προσπαθοῦν νὰ συμβιβασθοῦν ἀσυμβίβαστα στοιχεῖα, ὅπως ὀρθόδοξες ἀντιλήψεις μὲ προτεσταντικὲς καὶ καλβινικὲς ἀπόψεις μὲ λουθηρανικές. ὁ καθηγητὴς ᾿Ιωάννης Καρμίρης εἶναι ὁ πλέον σαφής· ἡ λουκάρειος ὁμολογία ἀποτελεῖ ἄρνησιν τῆς ὀρθοδοξίας.
β΄) ὁ πραγματικὸς συγγραφεύς της εἶναι ἄγνωστος, ἀλλὰ ἀσφαλῶς τὴν ὁμολογία συνέγραψαν καλβινισταὶ τῶν Κάτω Χωρῶν μὲ κάπως διαλλακτικὸ ὕφος καὶ μὲ τὸν ἀφελῆ σκοπὸ νὰ τὴν χρησιμοποιήσουν γιὰ τὸν ἐκπροτεσταντισμὸ τῆς ὀρθοδόξου ἐκκλησίας·
γ΄) ὁ Κύριλλος ἐπέφερε διορθώσεις στὸ κείμενο τῆς ὁμολογίας καὶ τὸ ὑπέγραψε ἰδιωτικῶς καὶ ἀνεπισήμως ὡς ἄτομο καὶ ὄχι συνοδικῶς καὶ ἐπισήμως ὡς πατριάρχης· ὑπέγραψε δὲ κατόπιν πολλῶν πιέσεων σὲ μία ἐξαιρετικὰ δύσκολη γιὰ τὴν ὀρθοδοξία ἐποχή, καὶ ἀφοῦ ἐξαπατήθηκε ἀπὸ τοὺς καλβινιστὲς ὡς πρὸς τοὺς πραγματικοὺς σκοπούς τους.
δ΄) ὁ ἴδιος ὁ Κύριλλος Λούκαρης οὐδέποτε ἀνεγνώρισε ἐπισήμως τὸ κείμενο αὐτὸ οὔτε τὸ ὑπεστήριξε, ἔλεγε ὅτι δὲν εἶναι δικό του σύγγραμμα, τὸ χαρακτήριζε ἀσύστατο καὶ τὸ ἀπεκήρυξε μὲ (μία ἰδιωτικῆς μᾶλλον φύσεως) ἐπιστολή του τὸ 1634.
Κατὰ τὰ ἄλλα ὡς πατριάρχης ὁ Κύριλλος Λούκαρης ἦτο γενικῶς πρόσωπον σεβαστὸν καὶ γιὰ τὸ πολλαπλὸ ἐθνικὸ καὶ ἐκκλησιαστικὸ ἔργο του καὶ γιὰ τὸν μαρτυρικὸ θάνατό του.
[ἀπὸ τὴν συμμετοχή μου σὲ ἄλλες διαδικτυακὲς ἱστοσελίδες]