ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΡΑΨΩιΔΙΑ Η (συνέχεια)
Σχόλιο 9
α) Ἡ ἀνταλλαγὴ δώρων ἀκόμη καὶ μεταξὺ ἀντιπάλων ὕστερα ἀπὸ τὴ μάχη ἦταν μία συνήθεια ἐκείνης τῆς ἐποχῆς. Ὅταν οἱ ἐνέργειες αὐτὲς γίνονται κατὰ τὴ διάρκεια μιᾶς ἔνοπλης σύγκρουσης, τὰ δῶρα εἶναι ἐνθυμήματα καὶ σύμβολα φιλίας. Ἡ πράξη αὐτὴ φανερώνει τὴν ἐκτίμηση ποὺ νιώθουν οἱ ἀντίπαλοι ὁ ἕνας γιὰ τὸν ἄλλο, καὶ κατὰ κάποιο τρόπο παγιώνει τὴ φιλία τους. Ἐπίσης αὐτὴ ἡ συνήθεια δείχνει ἀνώτερο ἱπποτικὸ πνεῦμα καὶ μεγάλο πολιτισμό. Ἀπὸ αὐτὸ τὸ πανάρχαιο ἔθιμο θὰ προέλθει ἀργότερα τὸ ἱπποτικὸ πνεῦμα τῶν ἀκριτῶν τοῦ Βυζαντίου καὶ ὁ ἱπποτισμὸς τῆς μεσαιωνικῆς Εὐρώπης.
β) Καὶ ἡ συνάντηση Γλαύκου-Διομήδη (Ζ 119-236) τελειώνει μὲ τὸν ἴδιο τρόπο, ὅπως καὶ ἡ παροῦσα ἰσόπαλη μονομαχία· μὲ τὴν ἀνταλλαγὴ πολύτιμων δώρων. Παρατηροῦμε ὅτι καὶ στὶς δύο περιπτώσεις τὰ δῶρα ποὺ προσφέρουν οἱ Ἀχαιοὶ ἀξίζουν πολὺ λιγότερο ἀπὸ τὰ δῶρα τῶν ἀντιπάλων τους. Ὁρισμένοι ἑρμηνευτὲς θεωροῦν ὅτι ἔτσι ὁ ποιητὴς κάνει μία ἔμμεση ἀναφορὰ στὴν πλούσια Ἀνατολή, διότι θεωροῦν ὅτι δὲν πρέπει νὰ ξεχνοῦμε πὼς ὁ Τρωικὸς πόλεμος εἶναι ἕνας ἀπόηχος τῶν ἐκστρατειῶν τῶν Ἑλλήνων στὴν Ἀνατολή, τὸν καιρὸ ποὺ ἔψαχναν νὰ βροῦν νέες πλούσιες χῶρες, γιὰ νὰ ἐγκατασταθοῦν μόνιμα καὶ νὰ δημιουργήσουν τὶς νέες πατρίδες τους, τὶς ἀποικίες. [Στὸ τελευταῖο ἐπιχείρημα μποροῦμε ὅμως νὰ ἀντιπροτείνουμε τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ Τρωικὸς πόλεμος, σύμφωνα μὲ ἄλλους ἑρμηνευτές, εἶναι σαφῶς ἕνας ἐμφύλιος πόλεμος, διότι οἱ Τρῶες μιλοῦν τὴν ἴδια γλῶσσα καὶ λατρεύουν τοὺς ἴδιους θεοὺς μὲ τοὺς ᾿Αχαιούς.] Ἐπειδὴ μετὰ τὴν κατακτητικὴ κάθοδο τῶν Δωριέων σημειώνεται μία οἰκονομικὴ παρακμὴ στὴν Ἑλλάδα, στὴ χώρα ὅπου ἄλλωστε ζεῖ καὶ ὁ ποιητὴς τῆς Ἰλιάδος, εἶναι λογικὸ τὰ ὅπλα τῶν Ἀχαιῶν νὰ εἶναι φτωχότερα ἀπὸ τὰ ὅπλα τῶν Τρώων. [Καὶ αὐτὸ τὸ ἐπιχείρημα δὲν εἶναι ἰσχυρό, διότι ἡ ᾿Ιλιὰς δὲν ἀκολουθεῖ τὴν ἀλληλουχία τῆς ἱστορίας ὅπως τὴν ξέρουμε σήμερα. Οἱ ἀρχαῖοι ῞Ελληνες εἶχαν διαφορετικὴ ἀντίληψη τῆς ἱστορίας τους. Τὰ ἀνταλλασσσόμενα δῶρα ἔχουν διαφορετικὴ καὶ ἄνιση ἀξία, ἁπλῶς διότι οἱ ἱστορίες τοῦ ἔπους αὐτοῦ εἶναι συμπιλήματα παλαιοτέρων ἱστοριῶν ἀπὸ διάφορες ἐποχές. Ἔτσι στὴν ᾿Ιλιάδα ὁ ποιητὴς συχνὰ παρουσιάζει νὰ συγκρούονται ὄχι δύο ἥρωες ἀλλὰ δύο διαφορετικὲς ἐποχές, ἔτσι ὁ ἕνας μονομάχος εἶναι ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ χαλκοῦ καὶ ὁ ἄλλος ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ σιδήρου, ἢ ἡ μία σκηνὴ εἶναι ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τῶν μετάλλων μὲ ὅπλα (ξίφη καὶ ἀκόντια) καὶ ἡ ἄλλη σκηνὴ ἀπὸ τὴν προϊστορικὴ ἐποχὴ τῶν πετροπολέμων.] Ἐφόσον ὅμως τὰ δῶρα εἶναι σύμβολα φιλίας, δὲν ἔχει ἰδιαίτερη σημασία, ἂν τὸ σπαθὶ τοῦ Ἕκτορος εἶναι πολυτιμότερο ἀπὸ τὴ ζώνη τοῦ Αἴαντος ἢ τὰ ὅπλα τοῦ Γλαύκου εἶναι πολὺ μεγαλύτερης ἀξίας ἀπὸ τὰ ὅπλα τοῦ Διομήδη. Ἡ ἀξία τους μετρᾶται σύμφωνα μὲ τὴν ἠθικὴ ἀντίληψη τῆς ἐποχῆς, ποὺ θεωρεῖ τὰ δῶρα ὡς ἀπόδειξη ὅτι οἱ δύο δωρητὲς ἀναγνωρίζουν ὁ ἕνας τὴν ἀξία τοῦ ἄλλου. Στὴν περίπτωση τοῦ Αἴαντος καὶ τοῦ Ἕκτορος μποροῦμε ἐπίσης νὰ διακρίνουμε μία ἀναλογία μὲ τὸ ἔθιμο ὁ νικητὴς νὰ ἁρπάζει ὡς λάφυρα τὰ ὅπλα τοῦ νεκροῦ (ἡττημένου) ἀντιπάλου· ἡ μονομαχία ἔληξε ἰσόπαλη, καὶ γι’ αὐτὸ οἱ δύο ἀντίπαλοι δίνουν κάτι καὶ παίρνουν κάτι ἄλλο, ὄχι ὡς λάφυρα ἀλλὰ ὡς δῶρα.
Σχόλιο 10
Ὅταν ὁ Ἀχιλλεὺς σκότωσε τὸν Ἕκτορα, ἔδεσε τὸ πτῶμα τοῦ νεκροῦ ἥρωα ἀπὸ τὸ ἅρμα του καὶ τὸ ἔσερνε ἔτσι δεμένο γύρω ἀπὸ τὴν πολιορκημένη πόλη. Ἡ ζώνη μὲ τὴν ὁποία εἶχε δέσει τὸ πτῶμα πάνω στὸ ἅρμα του ἦταν ἀκριβῶς ἐκείνη ἡ ζώνη ποὺ ὁ Αἴαντας χάρισε στὸν Ἕκτορα μετὰ τὴ λήξη τῆς ἰσόπαλης μονομαχία τους. Ἀλλὰ καὶ τὸ σπαθὶ ποὺ χάρισε ὁ Ἕκτωρ στὸν Αἴαντα ἔγινε τελικὰ φονικὸ ὄργανο στὰ χέρια τοῦ Ἀχαιοῦ ἥρωα· πάνω σ’ αὐτὸ τὸ σπαθὶ ἔπεσε ὁ Αἴας καὶ ἔθεσε τέρμα στὴ ζωή του.
Σχόλιο 11
Ἡ μονομαχία περιγράφεται μὲ τρόπο παρόμοιο μὲ ἀντίστοιχες περιγραφὲς σὲ ἄλλες ραψῳδίες τῆς Ἰλιάδος. Ἡ βασικὴ τυπολογία τῆς ἐπικῆς μονομαχίας εἶναι ἡ ἑξῆς. Στὴν ἀρχὴ οἱ ἀντίπαλοι ἀγωνίζονται σὲ ἕναν ἀγώνα λόγων, ὅπου μὲ καυχησιολογίες προσπαθοῦν νὰ ἐξερεθίσουν τὸν ἀντίπαλό τους. Κατόπιν ἀκολουθεῖ ἡ ἔνοπλη σύγκρουση μὲ ἐπιμέρους φάσεις 1) κτυπήματα ἀπὸ μακρινὴ ἀπόσταση (ἀκόντια, τόξα), 2) κτυπήματα ἀπὸ μικρότερη ἀπόσταση (πετροβολία) καὶ τέλος μάχη σῶμα μὲ σῶμα (μὲ σπαθιά).
Σχόλιο 12
Ὁ πολεμιστὴς τῆς ὁμηρικῆς ἐποχῆς εἶναι γενναῖος, πιστεύει στὴ νίκη του καὶ στὴ βοήθεια τῶν θεῶν, εἶναι πραγματικὸ παλικάρι ποὺ δὲν ὑποχωρεῖ στὶς δυσκολίες, ἀλλὰ εἶναι καὶ ἀκέραιος ἠθικὸς ἄνθρωπος. Τὸν διακρίνει ἕνα πνεῦμα ἱπποτισμοῦ ποὺ τοῦ ἐπιτρέπει νὰ ἀναγνωρίζει τὴν ἀξία τοῦ ἀντιπάλου του, ἀκόμη καὶ νὰ ἀνταλλάσσει δῶρα φιλίας μαζί του.
Σχόλιο 13
Ἰδιαίτερα ἐντυπωσιακὴ εἶναι ἡ ἑνότητα ἀνταλλαγῆς τῶν δώρων μεταξὺ τῶν δύο ἡρώων (στ. 299-305), διότι 1) εἶναι ἕνα ἀπρόσμενο διάλειμμα φιλίας καὶ εἰρήνης μέσα στὴν ταραχὴ ἐνὸς ἄγριου καὶ φονικοῦ πολέμου, 2) διότι ἡ σύντομη περιγραφὴ τοῦ ποιητῆ εἶναι πολὺ παραστατικὴ καὶ μᾶς δείχνει πόσο πιὸ πλούσια καὶ πολύτιμα ἦταν τὰ ὅπλα τοῦ Ἕκτορος ἀπὸ αὐτὰ τοῦ Αἴαντος.
Σχόλιο 14
Περιγραφὲς μονομαχιῶν ἔχουμε σὲ πολλὰ λογοτεχνικὰ ἀριστουργήματα ποὺ ἀναφέρονται στὴν περίοδο τοῦ Μεσαίωνα καὶ μετεγενέστερα: «Βασιλιὰς Ἀρθοῦρος» ἢ «Οἱ ἱππότες τῆς στρογγυλῆς τραπέζης», «Ἰβανόης», «῾Ρομπὲν τῶν δασῶν», «Τρεῖς σωματοφύλακες», «Κόμης Μοντεχρῖστος» καὶ πολλὰ ἄλλα· ἀξιοσημείωτο εἶναι τὸ ὅτι στὸν «Δὸν Κιχώτη» τοῦ Θερβάντες βλέπουμε τὸν ἐκφυλισμὸ αὐτῶν τῶν συνηθειῶν ποὺ ἐκδηλώνεται μὲ τὴ διακωμώδησή τους. Σὲ σχέση μὲ τὴ μονομαχία στὴν Ἰλιάδα ἡ μεσαιωνικὴ μονομαχία παρουσιάζει ὁμοιότητες ἀλλὰ καὶ σημαντικὲς διαφορές. Ὁμοιότητες εἶναι οἱ ἠθικοὶ κανόνες ποὺ διέπουν τὴ μονομαχία, ἡ ὑποχρέωση τῶν ἀντιπάλων νὰ πολεμήσουν μὲ τιμιότητα, ἡ ὕπαρξη μαρτύρων ποὺ διασφαλίζουν τὴν τήρηση τῶν κανόνων καὶ ἐνίοτε κρίνουν τὸ ἀποτέλεσμα τῆς μονομαχίας. Διαφορὲς εἶναι τὸ ὅτι ἡ εὐρωπαϊκὴ μονομαχία δὲν εἶναι τὸ μέσον ἐπιλύσεως μιᾶς πολεμικῆς συρράξεως, ἀλλὰ μία ἰδιωτικὴ συνήθεια· μονομαχοῦν δύο ἄνθρωποι ποὺ εἶναι ἀντίπαλοι γιὰ λόγους τιμῆς, οἰκονομικοὺς καὶ ἄλλους· ἐπίσης ἡ μονομαχία πολλὲς φορὲς εἶναι συνήθεια κατεξοχὴν ἀριστοκρατική, σὲ κάποιες περιοχὲς ὑπῆρχαν διακρίσεις κοινωνικῶν τάξεων καὶ ἕνας ἄνθρωπος τοῦ «χυδαίου» λαοῦ δὲν μποροῦσε νὰ προκαλέσει σὲ μονομαχία ἕναν εὐγενῆ· τέλος συχνὰ στὸ Μεσαίωνα ἡ μονομαχία δὲν εἶναι τὸ μέσον ἢ μία πτυχὴ τῆς συγκρούσεως δύο ἀνθρώπων, ἀλλὰ αὐτοσκοπός· γιὰ τοὺς Ἄγγλους ἱππότες π.χ. ἡ μονομαχία ἦταν τὸ κύριο ἔργο τους, σχεδὸν ἡ ἀποκλειστική τους ἀπασχόληση. Οἱ διαφορὲς δείχνουν ἕναν ἐκφυλισμὸ τῆς νεώτερης εὐρωπαϊκῆς κοινωνίας σὲ σύγκριση μὲ τὴν ἀρχαία ὁμηρικὴ κοινωνία.