ΜΑΝΟΛΗ Κ. ΧΑΤΖΗΓΙΑΚΟΥΜΗ
Κέντρον ᾿Ερευνῶν καὶ ᾿Εκδόσεων
(ἐκδοτικὸ πρόγραμμα)
῾Η ἐκκλησιαστικὴ μουσική, εἰδικώτερα τῶν νεωτέρων (μετὰ τὴν ῞Αλωσι) χρόνων, εἶναι ἕνας ἀπὸ τοὺς μεγάλους τομεῖς δραστηριότητος καὶ ἐκφράσεως τοῦ καθόλου ἑλληνισμοῦ. ὡστόσο τὸ τόσο σοβαρὸ αὐτὸ ἱστορικὸ πεδίο παραμένει ἀκόμη ἔξω ἀπὸ τὴν μεθοδικὴ καὶ σοβαρὴ ἱστορικὴ ἔρευνα. ὁ φιλόλογος Μανόλης Χατζηγιακουμῆς, ὅπως καὶ ἄλλοι καταξιωμένοι ἐπιστήμονες τῶν τελευταίων χρόνων, ἔχει συμβάλει μὲ καίριο καὶ συχνὰ πρωτότυπο τρόπο στὴν κάλυψι αὐτοῦ τοῦ κενοῦ. ἤδη ἀπὸ τὸ 1971 ἐκδίδεται ὡς προανάκρουσμα τῶν μελλοντικῶν ἐργασιῶν του τὸ πόνημά του «᾿Αναλυτικὴ καὶ κριτικὴ βιβλιογραφία τῆς ῾Ελληνικῆς ᾿Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς (περιγραφικὴ καὶ ἐκδοτικὴ δοκιμή)». ἀκολουθοῦν τὸ 1975 τὰ «Μουσικὰ χειρόγραφα Τουρκοκρατίας (1453-1832)», τὸ ὁποῖο σύντομα θὰ ἐκδοθῆ σὲ πιὸ ὡλοκληρωμένη μορφὴ μὲ τὸν γνωστὸ τίτλο «Χειρόγραφα ᾿Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς (1453-1820)» (᾿Αθήνα 1980, ἔκδοσι τῆς ᾿Εθνικῆς Τράπεζας τῆς ῾Ελλάδος), βιβλίο ποὺ θωρεῖται πλέον μνημειῶδες, καθὼς μὲ ἐπιστημονικώτατο τρόπο (ὡς προϊὸν ἐντατικῆς ἔρευνας καὶ μελέτης) παρουσιάζει τὸ τεράστιο χειρόγραφο ὑλικὸ ἐκείνης τῆς περιόδου (4.500 περίπου χειρόγραφα ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἐπιλέγονται καὶ ἀνθολογοῦνται τὰ 108), ἀποτυπώνει μία πρώτη ἱστορικὴ προσέγγισι τῆς ἐκκλησιαστικῆς μουσικῆς τῶν τεσσάρων αὐτῶν αἰώνων ἀπὸ τὴν ῞Αλωσι μέχρι τὴν ἐθνικὴ ἐπανάστασι τοῦ 1821, καὶ ἀνοίγει νέους δρόμους στὴν ἔρευνα. τὸ βιβλίο αὐτὸ συνωδεύτηκε καὶ ἀπὸ ἕναν δίσκο βινυλίου, στὸν ὁποῖο ὁ ἀείμνηστος πρωτοψάλτης τοῦ πατριαρχείου Θρασύβουλος Στανίτσας ἔψαλε ὡρισμένα μαθήματα κατ᾿ ἐπιλογήν. τὸ 1999 ἐκδίδεται ἀπὸ τὸ «Κέντρον ᾿Ερευνῶν καὶ ᾿Εκδόσεων» ἕνα ἀκόμη σχετικὸ βιβλίο του μὲ τίτλο «῾Η ἐκκλησιαστικὴ μουσικὴ τοῦ ἑλληνισμοῦ μετὰ τὴν ἅλωσι (1453-1820) — σχεδίασμα ἱστορίας».
Σύμφωνα μὲ πληροφορίες ποὺ μᾶς δίνει σὲ διάφορα κείμενά του ὁ ἴδιος ὁ Μανόλης Χατζηγιακουμῆς, κατὰ τὴν ἠχογράφησι τοῦ δίσκου γιὰ τὴν ἔκδοσι τοῦ 1980 συνειδητοποίησε ἀμέσως ὅτι πολλὰ παλαιὰ μέλη, ἄγνωστα καὶ παραμελημένα, ἔπρεπε νὰ ἐκτελεσθοῦν, ὅσο ἦταν ἀκόμη καιρός, ἀπὸ ψάλτες ὅπως ὁ Θρασύβουλος Στανίτσας. τέτοιοι ἐκτελεστὲς εἶχαν ἐκ παραδόσεως τὴν γνῶσι τοῦ ἀναγκαίου τρόπου καὶ τοῦ ἀναγκαίου ὕφους ποὺ ἦταν ἀπαραίτητα, γιὰ νὰ ἀποδοθῇ ἡ οὐσία καὶ ὁ χαρακτῆρας τῆς μεγάλης αὐτῆς μουσικῆς τέχνης. γεννήθηκε ἔτσι τὸ 1980 ὡς ἱδέα ὁ πυρῆνας ἑνὸς μακρόχρονου ἐκδοτικοῦ προγράμματος, τὸ ὁποῖο ἀργότερα ἔλαβε ὠργανωμένη μορφὴ καὶ ὑπόστασι κάτω ἀπὸ τὸν τίτλο «Κέντρον ᾿Ερευνῶν καὶ ᾿Εκδόσεων». οἱ ἠχογραφήσεις ξεκίνησαν τρία χρόνια ἀργότερα, τὸ 1983, μόλις ἔγινε δυνατὸ νὰ ἐξασφαλισθοῦν τὰ στοιχειώδη οἰκονομικὰ μέσα, καὶ συνεχίζονται ἀδιάλειπτα ἕως σήμερα. δημιουργήθηκε ἔτσι μία μνημειώδης σειρὰ ἠχογραφήσεων μὲ παραδοσιακοὺς ψάλτες, πολλοὶ ἀπὸ τοὺς ὁποίους δὲν ζοῦν πλέον· Θρασύβουλος Στανίτσας, μητροπολίτης Νικόδημος Βαλληνδρᾶς, ἱεροδιάκονος Διονύσιος Φιρφιρῆς, Λεωνίδας Σφήκας, Ματθαῖος Τσαμκιράνης, πρωτοπρεσβύτερος Παναγιώτης Τσινάρας, ἱερομόναχος Κυπριανὸς τῆς ἀθωνικῆς ἀδελφότητος τῶν Θωμάδων.
Αὐτὸ τὸ ἐκδοτικὸ καὶ ἠχογραφικὸ πρόγραμμα, ποὺ ἐμπνεύστηκε καὶ ἐγκαινίασε ὁ Μανόλης Χατζηγιακουμῆς, μὲ τὸ εἰδικὸ καὶ πλούσιο ῥεπερτόριο, τοὺς λαμπροὺς ψάλτες καὶ κυρίως τὴν στερεὴ φιλολογικὴ δομὴ ἀποσκοπεῖ στὴν παρουσίασι καὶ ἀνάδειξι τοῦ μεγάλου καὶ τόσο σημαντικοῦ αὐτοῦ νεοελληνικοῦ πολιτιστικοῦ πλούτου. στὴν πρᾶξι ἀποτελεῖ τὴν συνέχεια καὶ τὴν φυσικὴ κατάληξι τῆς παλαιότερης μεγάλης ἔρευνας τῶν οἰκείων μουσικῶν χειρογράφων (βλέπε τὴν ἔκδοσι τοῦ 1980). οἱ ἐκδόσεις τοῦ συγκεκριμένου προγράμματος προσφέρονται μὲ μία σταθερὴ τριμερῆ καὶ τρισυπόστατη μορφὴ στὸ σχῆμα σχολιασμοὶ – μουσικὰ κείμενα – ἐκτέλεσι· δηλαδὴ κάθε σύνολο περιλαμβάνει τὸ 1ο μέρος μὲ ἕναν τόμο, ὅπου περιέχονται ὅλα τὰ φιλολογικὰ δεδομένα, ἱστορικὰ τεκμήρια, ἀνάλυσι τῶν μελῶν, βιογραφήματα τῶν συνθετῶν καὶ τῶν ἑρμηνευτῶν, καὶ λοιπά· τὸ 2ο μέρος ἀποτελεῖται ἀπὸ δύο συνήθως τόμους, ὅπου καταχωροῦνται ὅλα τὰ πρωτότυπα, χειρόγραφα καὶ παλαιότυπα, μουσικὰ κείμενα, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ψάλλονται τὰ μέλη· καὶ τέλος 3ον οἱ ψηφιακοὶ δίσκοι μὲ τὶς ἱστορικὲς ἠχογραφήσεις. μὲ τέτοια ἔργα δίνεται στὸν κάθε ἐνδιαφερόμενο γιὰ μία πιὸ ἀντικειμενικὴ ἀλλὰ καὶ περισσότερο ἀξιολογικὴ προσέγγισι τῶν μελῶν, πολλὰ ἀπὸ τὰ ὁποῖα πρέπει νὰ θεωροῦνται ἀριστουργήματα ὄχι μόνον τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἀλλὰ καὶ τῆς παγκόσμιας μουσικῆς φιλολογίας καὶ συνθέσεως, ἐνῷ ἐπιτυγχάνεται ἀσφαλῶς καλλίτερα καὶ ἡ βαθύτερη γνῶσι μιᾶς τόσο σημαντικῆς καὶ διαβεβλημένης ἐποχῆς ὅπως ἡ λεγόμενη τουρκοκρατία καὶ ὁλοκληρώνεται περισσότερο ἀποτελεσματικὰ ὅ,τι σημειολογεῖται σήμερα ὡς ἐθνικὴ πολιτισμικὴ αὐτογνωσία.
Πρέπει ἀσφαλῶς νὰ ἀναγνωρίσουμε στὸν φιλόλογο, μουσικοερευνητή, ἐκδότη καὶ ἐκλεκτὸ ἐπιστήμονα Μανόλη Χατζηγιακουμῆ τὸ τεράστιο καὶ μοναδικὸ ἔργο ποὺ ἐπιτελεῖ καὶ προσφέρει μὲ τὴν συγκεκριμένη μουσικοφιλολογικὴ ἐκδοτικὴ σειρά του, διότι μὲ αὐτὴν διασῴζει συστηματικὰ σπουδαῖες ἑρμηνεῖες μεγάλων παλαιῶν ψαλτῶν, ἐκ τῶν ὁποίων κάποιοι ἔχουν ἤδη ἐγκαταλείψει τὸν προσωρινὸ τοῦτο κόσμο, ὅπως ἤδη ἀναφέρθηκε. ἂν δὲν ἦταν ὁ ἐν λόγῳ ἐπιστήμων νὰ συλλάβῃ καὶ νὰ πραγματοποιήσῃ μὲ σθένος καὶ μεθοδικότητα τὸ παρὸν πρόγραμμα, σήμερα θὰ ψάχναμε νὰ βροῦμε ἠχογραφήσεις τοῦ διακο-Φιρφιρῆ, τοῦ μητροπολίτου Βαλληνδρᾶ καὶ ἄλλων «μὲ τὸ ντουφέκι», προσπαθῶντας νὰ συγκεντρώσουμε ἢ ἀκόμη καὶ νὰ ἀνακαλύψουμε, ἂν ὑπάρχουν καὶ ἂν ἔγιναν κάπου κάπως κάποτε καὶ ἂν διασώθηκαν, κάποιες τυχαῖες ἠχογραφήσεις ἐν ὥρᾳ ἀκολουθίας μὲ ὅλες τὶς ἀδυναμίες ποὺ συνεπάγεται μία τέτοια κατάστασι. καὶ ὅπως παθαίνουμε ἀκόμη καὶ σήμερα σὲ πολλὲς περιπτώσεις ἀξιολόγων ψαλτῶν, ποὺ γιὰ διάφορους λόγους ἀπομακρύνονται ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο, καὶ κατόπιν διαπιστώνουμε αἴφνης ὅτι οὔτε ὑπάρχουν ἐπαρκεῖς ἠχητικὲς καταγραφές των οὔτε διασῴζεται τὸ ψαλτικὸ ἀρχεῖο ποὺ οἱ ἴδιοι εἶχαν συλλέξει. μόνον γιὰ κάποιους (ἀριθμητικὰ λίγους) σημαντικοὺς πρωτοψάλτες τοῦ 20οῦ αἰῶνος ἔχουν διασωθῆ ἱκανὲς ἐγγραφές, ὅπως γιὰ τοὺς Κ. Πρίγγο, Θρ. Στανίτσα, ᾿Αθ. Παναγιωτίδη, Χρ. Θεοδοσόπουλο, καὶ ἄλλους, ἀλλὰ γιὰ τὶς ὑπόλοιπες περιπτώσεις οἱ καταγραφὲς εἶναι συνήθως ἀποσπασματικὲς καὶ ἐλλιπεῖς. ἀλλὰ καὶ γιὰ τοὺς ψάλτες καὶ μουσικοδιδασκάλους ποὺ προχώρησαν κάπως συστηματικὰ σὲ παραγωγὴ ἠχητικῶν ἐκδόσεων (φωνοταινιῶν ἢ δίσκων) τὰ πράγματα δὲν εἶναι πολὺ καλλίτερα. ἂν παρατηρήσουμε τὶς σχετικὲς ἠχογραφικὲς παραγωγὲς τῶν τελευταίων περίπου 30 χρόνων τοῦ 20οῦ αἰῶνος ἀλλὰ καὶ μέχρι σήμερα, διαπιστώνει κανεὶς ἕνα πολὺ περιωρισμένο καὶ λίγο ὣς πολὺ ὅμοιο ῥεπερτόριο· ὅλοι σχεδὸν ἑρμηνεύουν ψαλτικῶς τὸ ἀναστασιματάριον, τὶς παρακλήσεις, τοὺς χαιρετισμούς, τὶς καταβασίες, τὴν μεγάλη ἑβδομάδα, κάποιους ὕμνους λειτουργίας ἀπὸ τοὺς συνηθισμένους, καὶ κατ᾿ ἐπιλογὴν τοὺς ὕμνους τῶν μεγαλειτέρων καὶ γνωστότερων ἑορτῶν (κυρίως πάσχα, χριστουγέννων-φώτων, καὶ κοιμήσεως τῆς θεοτόκου). ἐλάχιστοι ἔχουν νὰ παρουσιάσουν ἕνα συστηματικὸ ἠχογραφικὸ ἔργο μὲ πλουσιώτερο ῥεπερτόριο. καὶ πάντοτε οἱ ὕμνοι ἐκτελοῦνται ἀπὸ νεώτερες ἐκδόσεις μουσικῆς παρασημάνσεως, ποὺ εἶναι διασκευὲς τῶν κλασσικῶν μελῶν ἢ νεωτερικὲς συνθέσεις ποὺ ἀφίστανται τοῦ κλασσικοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μέλους. ἡ πλούσια μελικὴ παράδοσι τῶν ἀρχαίων μελῳδῶν ἔμενε παραγκωνισμένη, ξεχασμένη, σκονισμένη! ἑπομένως μέσα σὲ αὐτὴν τὴν περιωρισμένη σὲ μουσικὲς προτιμήσεις ἀτμόσφαιρα, ποὺ ἐπικρατοῦσε μέχρι πρότινος στὸν ἱεροψαλτικὸ χῶρο, ἡ συγκεκριμένη σειρὰ τοῦ «Κέντρου ᾿Ερευνῶν καὶ ᾿Εκδόσεων» εἶναι μία ἐλπιδοφόρα ὄασι καὶ ἀποτελεῖ σαφῶς ἕνα ὑπόδειγμα συστηματικῆς ἐργασίας στὸν τομέα αὐτόν, ποὺ μακάρι νὰ βρῇ σύντομα καὶ ἄλλους μιμητές, οἱ ὁποῖοι θὰ ἀντιγράψουν ὄχι μόνον τὴν ἰδέα ἐπιφανειακὰ ἀλλὰ καὶ τὶς ὑψηλὲς ποιοτικὲς προδιαγραφὲς τοῦ ἔργου.
῞Οπως γράφει ἀλλοῦ ὁ ἐμπνευστὴς καὶ ἱδρυτὴς τοῦ «Κέντρου ᾿Ερευνῶν καὶ ᾿Εκδόσεων», τὸ ἐκδοτικὸ πρόγραμμά του περιλαμβάνει δύο κύριες σειρὲς (τὰ «Μνημεῖα» καὶ τὰ «Σύμμεικτα») καὶ μία δευτερεύουσα. ἡ πρώτη, τὰ «Μνημεῖα ᾿Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς», ἄρχισε νὰ δημιουργῆται ἀπὸ τὸ 1983, χωρίζεται σὲ ἑπτὰ ἐκδοτικὰ σώματα καὶ εἶναι μία μεγάλη εἰδολογικὴ μουσικὴ σειρά, φιλολογικὴ στὴν οὐσία, ποὺ περιέχει σπουδαῖα καὶ ἄγνωστα ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον μέλη, ὡρισμένα ἀπὸ τὰ ὁποῖα πρέπει νὰ θεωροῦνται, ὅπως εἰπώθηκε, ἀριστουργήματα ὄχι μόνον τῆς ἐκκλησιαστικῆς, ἀλλὰ καὶ τῆς παγκόσμιας μουσικῆς φιλολογίας. οἱ βασικὲς ἀρχὲς ποὺ διέπουν τὴν συγκρότησι αὐτῆς τῆς σειρᾶς εἶναι οἱ ἑξῆς. 1ον) ἡ διάκρισι σὲ εἰδολογικὰ σώματα ἔγινε μὲ βάσι τὰ μουσικὰ εἴδη, ὅπως αὐτὰ διαμορφώθηκαν μέσα στὴν ὀρθόδοξη λειτουργικὴ πρᾶξι καὶ κατὰ τὴν μακρόχρονη ἱστορική τους ἐξέλιξι. 2ον) ἡ ἐπιλογὴ περιλαμβάνει στὴν παροῦσα φάσι μέλη ἀπὸ τὴν νεώτερη περίοδο (κυρίως 16ο - 19ο αἰῶνες), δηλαδὴ ἀπὸ μία ἐποχὴ μὲ ἐξαιρετικὰ πλούσιο καὶ ἄγνωστο ὑλικό, μὲ μέλη ποὺ μόλις ἐπιβιώνουν ἢ ἔχουν πάψει πρὸ πολλοῦ νὰ ψάλλωνται. 3ον) τὰ μέλη ὅλα σχεδὸν ἐκτελοῦνται ἀπὸ παλαιοὺς παραδοσιακοὺς ψάλτες, τοὺς τελευταίους σήμερα μιᾶς μεγάλης ἑρμηνευτικῆς παραδόσεως, ὡρισμένοι ἀπὸ τοὺς ὁποίους δὲν ὑπάρχουν κοντά μας πλέον. ἡ ἱδέα τῆς δημιουργίας τῆς ἄλλης ἄλλης κύριας καὶ ἐπίσης μεγάλης σειρᾶς, μὲ τίτλο «Σύμμεικτα ᾿Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, εἶναι νεώτερη, ἀπὸ τὸ 1995 καὶ ἑξῆς· σὲ ἀντίθεσι μὲ τὰ «Μνημεῖα» περιλαμβάνει ποικίλα μέλη, ἀνεξάρτητα ἀπὸ κάποιον συγκεκριμένο εἰδολογικὸ θεματολογικὸ ἢ χρονικὸ προσδιορισμό. ἡ σειρὰ αὐτὴ ἔχει τὶς ἑξῆς κύριες ἐπιδιώξεις· 1ον) νὰ συμπεριλάβῃ προοδευτικὰ τοὺς πιὸ σημαντικοὺς σύγχρονους αὐθεντικοὺς ψάλτες (γνωστοὺς καὶ ἄγνωστους)· 2ον) νὰ συγκεντρώσῃ ὅλα τὰ ἱστορικὰ μέλη (παλαιὰ καὶ νεώτερα) ποὺ ἐξακολουθοῦν νὰ ἐπιβιώνουν στὴν σύγχρονη λειτουργικὴ πρᾶξι· 3ον) νὰ ἐπιλεγοῦν τὰ μέλη ποὺ ψάλλονται συνήθως σήμερα καὶ ὅσα ἀνήκουν στὶς ἰδιαίτερες προτιμήσεις τῶν ἑρμηνευτῶν, ὥστε μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο νὰ «χαρτογραφηθῇ» ἕνα εὐρὺ φάσμα τοῦ σημερινοῦ ζωντανοῦ παραδοσιακοῦ μέλους. Γιὰ ὅλο τὸ ἐκδοτικὸ μουσικο φιλολογικὸ πρόγραμμα τοῦ «Κέντρου ᾿Ερευνῶν καὶ ᾿Εκδόσεων», ἐκτὸς τῶν ἀνωτέρω, γιὰ τὸ καθαρὰ πρακτικὸ ἐκτελεστικὸ ἐπίπεδο ἰσχύουν καὶ τὰ ἀκόλουθα· 1ον) ὅλες οἱ ἠχογραφήσεις ἔχουν πραγματοποιηθῆ σὲ ἐπαγγελματικὲς ἠχολητπικκὲς αἴθουσες μὲ πολὺ θετικὰ ἀποτελέσματα· 2ον) τὸ ἰσοκράτημα ὑποτάσσεται παντοῦ σὲ σταθεροὺς κανόνες καὶ στηρίζεται ἀποκλειστικὰ σὲ ὅλες τὶς ἀρχὲς τῆς παραδοσιακῆς ἐκκλησιαστικῆς συνθέσεως χωρὶς συχνὲς ἐναλλαγές, ἁρμονικὲς συνηχήσεις καὶ ἄλλα παρόμοια.
Μέχρι στιγμῆς τὸ ἐκδοτικὸ πρόγραμμα ὅλων τῶν σειρῶν ἔχει διαμορφωθῆ μέχρι στιγμῆς ὡς ἀκολούθως (οἱ παρακάτω πληροφορίες θὰ ἐνημερώνωνται κάθε φορὰ ποὺ θὰ ὑπάρχῃ κάποια ἀλλαγή).
Α΄ «Μνημεῖα ᾿Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς»
(κύρια σειρά)
1. Σῶμα α΄, ᾿Οκτάηχα μέλη καὶ συστήματα (16ος-20ὸς αἰῶνες)· μέρος α΄, ψηφιακοὶ δίσκοι 1-11 (᾿Αθήνα 2001-2002)· μέρος β΄, ψηφιακοὶ δίσκοι 12-22 (᾿Αθήνα 2006).
2. Σῶμα β΄, Καλοφωνικοὶ Εἱρμοί (17ος-19ος αἰῶνες), 14 ψηφιακοὶ δίσκοι (᾿Αθήνα 2007).
3. Σῶμα γ΄, Δοξαστικὰ ᾿Ιακώβου (τέλος 18ου αἰῶνος), σὲ δύο μορφές· α) ἡ πλήρης ἀρχειακὴ κασεττίνα, 24 ψηφιακοὶ δίσκοι (᾿Αθήνα 2010 [2011])· β) μικρὴ κασεττίνα, «᾿Εκλογή», 4 ψηφιακοὶ δίσκοι (᾿Αθήνα 2010 [2011]), μὲ ἐπιλογὲς ἀπὸ τὴν πλήρη σειρά.
4. Σῶμα δ΄, Καταβασίες Πέτρου Πελοποννησίου (1764-1770), 9 ψηφιακοὶ δίσκοι· ὑπὸ ἔκδοσιν.
5. Σῶμα ε΄, Εἱρμοὶ Κανόνων Πέτρου Βυζαντίου (τέλος 18ου αἰῶνος), 5 ψηφιακοὶ δίσκοι· πρὸς ἔκδοσιν.
6. Σῶμα f΄, Πολυέλεοι (17ος-19ος αἰῶνες), 6 ψηφιακοὶ δίσκοι· ὑπὸ ἔκδοσιν.
7. Σῶμα ζ΄, Κρατήματα, μέρος α΄ (14ος-16ος αἰῶνες), ἑτοιμάζεται.
Β΄ «᾿Ανθολογίες»
(δευτερεύουσα σειρά, θυγατρικὴ τῆς πρώτης)
1. «᾿Ανθολογίες», ψηφιακοὶ δίσκοι 1-10. περιέχονται δέκα ἀνθολογίες σὲ ἰσάριθμους ψηφιακοὺς δίσκους, ὅπου ἔχουν ἐπιλεγῆ χαρακτηριστικὰ μέλη ἀπὸ τὰ ἀντίστοιχα σώματα τῆς κύριας σειρᾶς «Μνημεῖα» σὲ ἱστορικὲς καὶ ἀνεπανάληπτες ἑρμηνεῖες (᾿Αθήνα 1999-2000).
2. «᾿Εκλογή», 4 ψηφιακοὶ δίσκοι (᾿Αθήνα 2010 [2011]), μὲ Δοξαστικὰ ᾿Ιακώβου (τέλος 18ου αἰῶνος), ποὺ ἐκτελοῦνται ἀπὸ τὸν μακαριστὸ Διονύσιος Φιριφιρῆ καὶ ἔχουν ἐπιλεγῆ ἀπὸ τὴν πλήρη ἀρχειακὴ κασεττίνα τοῦ γ΄ σώματος τῆς Α΄ σειρᾶς (ἀναφέρεται καὶ ἀνωτέρω στὸ Α΄ 3 β).
Γ΄ «Σύμμεικτα ᾿Εκκλησιαστικῆς Μουσικῆς»
(κύρια σειρά)
1. Μέρος α΄, ψηφιακοὶ δίσκοι 1-10 (᾿Αθήνα 2005).
2. Μέρος β΄, ῾Αγιορειτικὰ ᾿Απανθίσματα, ψηφιακοὶ δίσκοι 11-22 (᾿Αθήνα 2009 [2010]).
3. Μέρος γ΄, ψηφιακοὶ δίσκοι 23-32· πρὸς ἔκδοσιν.
Ἤδη ὁ Μανόλης Χατζηγιακουμῆς μαζὶ μὲ τοὺς συνεργάτες του ἑτοιμάζει τὴν ἔκδοσι τοῦ Εἱρμολογίου τῶν Καταβασιῶν τοῦ Πέτρου Πελοποννησίου («Μνημεῖα», σῶμα τέταρτο) ἀπὸ τὸν ἀοίδιμο μητροπολίτη Νικόδημο Βαλληνδρᾶ σὲ ἐννέα (9) ψηφιακοὺς δίσκους.
Διονύσιος ᾿Ανατολικιώτης
(δημοσίευσις 21/3/2011)