ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς ἑόρτια ἀποστολικὰ ἀναγνώσματα 7 ἰανουαρίου· ᾿Ιωάννου τοῦ βαπτιστοῦ (ἀπόστολος)

PostHeaderIcon 7 ἰανουαρίου· ᾿Ιωάννου τοῦ βαπτιστοῦ (ἀπόστολος)

 

Βάπτισμα μετανοίας κα βάπτισμα φέσεως

 

7 αν. Σύναξη ωάννου το Βαπτιστο (Πρξ 19,1-8)

 

ωάννης δν ταν μόνο πρόδρομος το Χριστο, λλ κα βαπτιστής του, διότι συνήργησε στ βάπτισή του. ρόλος του ατς ταν μοναδικός. Γι’ ατ κα κκλησία μία μέρα μετ τ γιορτ τς βαπτίσεως το Χριστο τιμ τ σύναξη το ωάννου βαπτιστο.

Σύναξη (π τ συνάγω = συγκεντρώνω, μαζεύω, ξ οὗ κα Συναξάριον1) λοιπν εναι συνάθροιση τν πιστν γι τν τέλεση τς θείας λειτουργίας πρς τιμν το μάρτυρος λλων προσώπων πο συνεργον σ γεγονότα τ ποα ναφέρονται στ Δεσπότη Χριστ (κυρίως τς μητέρας του, το ωσήφ, το γγέλου Γαβριήλ, κλπ)· δ τοῦ ωάννου Βαπτιστο. Στ βάπτιση το Χριστο κυριαρχε Χριστός, κα δν μένει χρόνος γι ξαρση τς συνεργίας το ωάννου. Γι’ ατ γίνεται σύναξή του τν πομένη τν θεοφανίων.

Κατ’ ατν λοιπν τ σύναξη τν πιστν πρς τιμν το Βαπτιστο διαβάζεται μία περικοπ π τς Πράξεις2, πο ναφέρεται σ κάποια συνάντηση, στν ποία γινε λόγος γι τ βάπτισμα το ωάννου. τσι περικοπ χει κα τν πικαιρότητά της.

Ποιά εναι ατ συνάντηση; Εναι κείνη το ποστόλου Παύλου μ 12 ντρες μαθητευόμενους στν πίστη. Πότε γινε; συγγραφες τν Πράξεων Λουκς μς δίνει να χρονικ στοιχεο· ὅταν πολλὼς3 βρισκόταν στν Κόρινθο. Κα πς γινε; Πάλι μς πληροφορε Λουκς· ὅταν πόστολος Παλος πισκέφθηκε τ βορειότερα (= νωτερικ) μέρη τς μικρασιατικς χερσονήσου, κα συνέβη τότε ν πισκεφθε κα τν φεσο (1).

κε συνάντησε τος μαθητευόμενους κα τος λέει μ εγένεια· Μ χαρ βλέπω τι χετε πιστέψει στ Χριστό. πιτρέψτε μου ν σς ρωτήσω· ὅταν πιστέψατε, πήρατε χαρίσματα π τ γιο Πνεμα; Κι κενοι το ποκρίθηκαν· χι. Οτε κὰν χουμε κούσει τι πάρχει γιο Πνεμα. Τος ξαναρωτάει πόστολος μ φαινομενικ κπληξη· Σ τί εδους βάπτισμα βαπτιστήκατε; Το παντον· Στ βάπτισμα το ωάννου (2-3).

Γεννται τ ρώτημα· πς ατο ο 12, ν ζοσαν στν φεσο, πραν τ βάπτισμα το ωάννου; ωάννης, ς γνωστόν, βάπτιζε σ λλη χώρα, τν Παλαιστίνη, πολλ χιλιόμετρα νοτιότερα, στ ψος τν ᾿Ιεροσολύμων. Πς συναντήθηκαν μ τν Βαπτιστή; ωάννης χρυσόστομος δίνει μία λογικ πάντηση. Προφανς, λέει, τ χρόνια πο βάπτιζε ωάννης ο νθρωποι ατο βρέθηκαν κε σν πισκέπτες. Κα βαπτίστηκαν π τν ωάννη, χωρς ν γνωρίσουν τ Χριστ κα πρν ν βαπτιστε Χριστός. Πιθανς ν εχαν κούσει μόνο ατ πο εχε πε ωάννης, τι «που νἄναι ρχεται Χριστός». Πάντως ταν καλοπροαίρετοι νθρωποι κα ταν σχεδν τοιμοι κα πρόθυμοι ν δεχτον τ χριστιανικ βάπτισμα κα τ χαρίσματα το γίου Πνεύματος. Γι’ ατ κα νταποκρίθηκαν τν δια ρα.

πενθυμίζω μόνο τι, σύμφωνα μ τν εαγγελιστ Ματθαο (3,5), στν ορδάνη συνέτρεχαν τότε πλήθη νθρώπων π τ ᾿Ιεροσόλυμα, π λη τν ουδαία, κα π τς γύρω κα πέρα π τν ορδάνη χρες, γι ν βαπτιστον. Μέσα στς πι μακρινὲς μπορομε ν συμπεριλάβουμε κα τν φεσο.

ς σημειωθε τι τ χρόνια κενα φεσος ταν πι σπουδαία πόλη τς Μικρς σίας, σημεο μπορικς κα πολιτιστικς συναντήσεως νατολς κα δύσεως. Εχε 300 χιλιάδες πληθυσμό, μίγμα λλήνων Ρωμαίων κα ουδαίων, κα βραζε εδωλολατρία. π τ δύση ο ταξιδιτες πο προορίζονταν γι τ χώρα το Τίγρητος κα Εφράτου, τ σημεριν ράκ, περνοσαν π τν φεσο. πόστολος Παλος μαρτυρεται τι μεινε στν φεσο τρία χρόνια. Κήρυξε στος κατοίκους της τ Χριστ κα δρυσε τν πρώτη κκλησία. Προφανς ο 12 ντρες τν εχαν κούσει τότε σ κάποιο κήρυγμά του. Κα μ τν εκαιρία τν πλησίασαν κα τν γνώρισαν π κοντ προσωπικς.

Σ’ ατ τν εκαιρία γινε στιχομυθία τν 12 μ τν Παλο κα τος ρώτησε ν εχαν πάρει Πνεμα γιο, δηλαδ δωρες κα χαρίσματα το γίου Πνεύματος. Τος δωσε τ ναυσμα γι ν ζητήσουν τ Πνεμα πο τ στερήθηκαν. Κι ταν ατο δειξαν νδιαφέρον ν λάβουν τ Πνεμα, βαπτίστηκαν μέσως στ νομα το Κυρίου ησο.

Κα βαλε τ χέρια του Παλος πάνω τους, ρθε σ’ ατος τ γιο Πνεμα κα ρχισαν τν δια στιγμ ν μιλον ξένες γλσσες κα ν προφητεύουν, πως εχε συμβε τν πεντηκοστ μ τος 12 ποστόλους, πο μετ τν πιφοίτηση το γίου Πνεύματος ν εδει πυρίνων γλωσσν μιλοσαν ξένες γλσσες. Κανένας δν εδε τ γιο Πνεμα, λλ π τς νέργειές του λοι τ κατάλαβαν (5-6).

ξίζει ν παραθέσουμε δ κάποια εστοχα σχόλια το ωάννου χρυσοστόμου. π’ δ ξεπηδάει, λέει, τ μεγάλο δόγμα τι ο βαπτιζόμενοι καθαρίζονται τελείως π τ’ μαρτήματα. Διότι, ν δν καθαρίζονταν, δν θ δέχονταν Πνεμα γιο, οτε χαρίσματα θ λάμβαναν μέσως. Στν δ περίπτωση ταν διπλ τ χάρισμα πο πραν· γλσσες κα προφητεες. Κα σωστ Παλος τ βάπτισμα το Προδρόμου τ χαρακτήρισε «βάπτισμα μετανοίας» κι χι φέσεως. Τ χαρακτήρισε τσι, γι ν τος βοηθήσει ν καταλάβουν τι τ βάπτισμα το Προδρόμου δν εχε δωρες το γίου Πνεύματος. Δωρες εχε τ βάπτισμα τς φέσεως, δηλαδ τ χριστιανικ βάπτισμα, πο δόθηκε μετ τν πεντηκοστή.

Κι φο τελείωσε τ εχάριστο γεγονς μ τος 12 ντρες, λέει τ νάγνωσμα κα κάτι κόμη, τι πόστολος Παλος μπκε στ συναγωγή. κε μφανιζόταν μ ποφασιστικότητα γι τρες μνες δημοσίως κάθε σάββατο κάνοντας συζήτηση μ τος παρισταμένους ουδαίους κα δίνοντας πειστικς ποδείξεις γι τ βασιλεία το Θεο. Κα μιλοσε μ θάρρος ,τι κι ν το κόστιζε συζήτηση κα διδασκαλία κείνη (7-8).

Τόσο μεγάλο πργμα εναι τ χριστιανικ βάπτισμα. Εναι βάπτισμα φέσεως κα προσθέσεως. φέσεως μαρτιν κα προσθέσεως χαρισμάτων. λλ δυστυχς σήμερα κοσμικότητα τ κατάντησε σχεδν νεκρ κα νενεργό. Μεγάλη εθύνη τν Χριστιανν γονέων λλ κα το ερατείου, πο νέχεται τν κοσμικότητα.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

 

1. Συναξάριον εναι κατ’ ρχν πίνακας τν ποστολικν κα εαγγελικν περικοπν το λου τους πο διαβάζονται π’ κκλησίας κατ σύναξιν, δηλαδ κυρίως κατ τς κυριακές, κα πειτα κατ τ σάββατα κα τς κινητς κα κίνητες ορτς το νιαυτο. ργότερα ς συναξάριον λέγεται ξιστόρηση το μαρτυρίου το ορταζομένου μάρτυρος στ Μηναα τς κκλησίας· Κ. Σιαμάκης, παράδοση το κειμένου τς γίας Γραφς, Θεσσαλονίκη 1995, σ. 15-17· το ατο, Μελέτες, 8,267-8 (Προφητολόγιον).

2. Ο Πράξεις εναι στορικ βιβλίο τς Καινς Διαθήκης, πο γράφτηκε π τ γιατρ Λουκ, μαθητ το Παύλου. διος γραψε κα τ Εαγγέλιο πο φέρει τ νομά του.

3. πολλὼς ταν ουδαος γεννημένος στν λεξάνδρεια, λόγιος κα εγλωττος. Προσλθε στν πίστη π τ μελέτη τν Γραφν κα τ κήρυγμα το ωάννου. Περισσότερο τν κατήχησαν κύλας κα Πρίσκιλλα στν φεσο. Κήρυξε στν φεσο κα στν Κόρινθο. Παλος τν κτιμάει πολύ. ναφορς σχετικς μ τ πρόσωπό του Πρξ 18,24· 27· 28· 19,1· Α΄ Κο 3,4-7· 16,12· Ττ 3,13.

 

 

(δημοσίευσι· 8/1/2013)