ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα κυριακῶν Εὐαγγέλιον κυριακῆς πρὸ τῶν χριστουγέννων

PostHeaderIcon Εὐαγγέλιον κυριακῆς πρὸ τῶν χριστουγέννων

 

ρραβώνας κα γάμος τς Παρθένου

 

Κυρ. πρ Χριστο γεννήσεως (Μθ 1,1-25)

 

Τ χαρακτηριστικὸ τῆς εαγγελικς περικοπς τς κυριακς πρ τς γεννήσεως το Χριστο εναι κατάλογος τν νομάτων π τν βραμ μέχρι τ Χριστό. κατάλογος δείχνει σ γενικς γραμμς τν κατ σάρκα καταγωγ το ησο Χριστο π τ γενάρχη βραάμ. πειδ μως κατάλογος χει φιλολογικ προβλήματα, πο μέχρι σήμερα δν λύθηκαν, γι’ ατ μες δν θ’ σχοληθομε μ’ ατόν, λλ μ τος πόλοιπους 8 στίχους, πο ξιστορον τν γκυμοσύνη τς παρθένου Μαρίας κα τν προ­βληματισμ το ωσήφ, πως μς τ παραδίδει εαγγελιστς Ματθαος. Ο 8 ατο στίχοι, κτς π τν λλη ξία τους, ποτελον κα πηγ δογματικς λήθειας σ σχέση μ τν παρθενία τς μητέρας το Κυρίου.

ταν εχε ρραβωνιαστε, στορε Ματθαος, μητέρα το ησο Μαρία μ τν ωσήφ, ν δν εχαν κόμη συγκατοικήσει κα συνευρεθε σαρκικς, βρέθηκε γκυος μ τ θεία πενέργεια το γίου Πνεύματος. Στν πληροφορία ατ εναι ναγκαες κάποιες πεξηγήσεις. Γάμος π τ χρόνια τοῦ βραμ μέχρι κα τ χρόνια τῆς παρθένου ταν συγ­κατοίκηση κα σαρκικ συνεύρεση το ντρα μ τ γυνακα. ερολογία δν πρχε. ναφέρεται γι τν σακ λόγου χάρη, τ γι το βραάμ, τι «μπκε στ σπίτι τς μάνας του κα πρε (μέσα) τ Ρεβέκκα, κα γινε γυνακα του, κα τν γάπησε» (Γε 24,67). λλ’ ταν τρες μνες μετ τν ρραβνα, πιστρέφοντας παρθένος π τ συγγεν της λισάβετ, (προφανς) θέλησε ωσφ ν τν πάρει στ σπίτι του, δηλαδ ν τελέσει τ γάμο του μαζί της, διέκρινε τν γκυμοσύνη της, κα δν συνευρέθηκε σαρκικς μαζί της. ρα, α) Μαρία ταν παρθένος, κα β) ωσφ εχε δικαίωμα ν συνευρεθε μαζί της, λλ δν συνευρέθη.

Στν κατανόηση τς ποθέσεως μς διευκολύνει τ Κατ Λουκν Εαγγέλιο, πο χει μία θαυμαστ ναρμόνιση πληροφοριν μ τ Κατ Ματθαον στ σημεο ατό. στορε λοιπν τι παρθένος Μαρία μέσως μετ τν εαγγελισμό της π τν γγελο Γαβριλ «ναστᾶσα... πορεύθη ες τν ρεινν (Γαλιλαίαν) μετ σπουδς... κα εσλθεν ες τν οκον Ζαχαρίου κα σπάσατο τν λισάβετ», δηλαδ πραγματοποίησε πίσκεψη πειγόντως (= μετ σπουδς) στ συγγεν της λισάβετ, πο ταν κα ατ τότε 6 μηνν γκυος στ γιό της τν ωάννη τ βαπτιστή. Κα μεινε κοντά της παρθένος 3 μνες, περίπου μέχρι πο λισάβετ γέννησε.

ταν μετ τρες μνες παρθένος πέστρεψε, κα τν ντίκρισε ωσήφ, διέκρινε τν γκυμοσύνη της. Γι’ ατ λέει Ματθαος «ερέθη ν γαστρὶ χουσα». Εναι σημαντικ πληροφορία τι παρθένος Μαρία φυγε «μετ σπουδς», δηλαδ μέσως κα χωρς ναβολ μετ τν εαγγελισμό της. Γιατί ραγε φυγε τόσο γρήγορα; Προφανς διότι ταν πιθαν ωσήφ, πο δν ξερε τν εαγγελισμό της, ν τν καλέσει στ σπίτι του πρν π τος τρες μνες, πρν ν «δείξει» γκυμοσύνη της, κα ν τν παντρευτε, δηλαδ ν ζητήσει συνεύρεση μαζί της, χωρς ν ξέρει τι εναι γκυος. Γι’ ατ τ γιο Πνεμα τς δωσε τν μπνευση σιωπηρ κα μυστικ ν φύγει μέσως, γι ν προλάβει κάθε σαρκικ κοινωνία μ τν ωσήφ.

Κα συνεχίζουμε τν ξιστόρηση το Ματθαίου. ταν ωσήφ, ντρας της, τν πρε στ σπίτι του κα τ βρκε γκυο, πειδ ταν δίκαιος νθρωπος (κα πῶς ταν δυνατν ν τν μπιστευθε Θεός, παρ σ χέρια δικαίου κα λογικο κα ατοσυγκρατημένου ντρός;), προφανς μπκε στ λογισμ τι κατ τν τρίμηνη πουσία της γελάστηκε κόρη κα δημιούργησε παράνομες, δηλαδ προγαμιαες, σχέσεις μ κάποιον τρίτο, κα δν τν γγιξε καθόλου. Οτε ζήτησε ξηγήσεις π τν παρθένο Μαρία. Οτε ατ το δωσε ξηγήσεις π μόνη της. Σιώπησε. Τ φησε στ Θεό. νόμος πέτρεπε στν ωσφ ν τν καταγγείλει σν μοιχαλίδα, κα ν τιμωρηθε, λλ’ ατς σν δίκαιος, σως κάτι μυστηριδες διαισθάνθηκε τι συντρέχει, κα σκέφθηκε ν τς δώσει διαζύγιο κρυφ κα νεπίσημα, χωρς καταγγελία.

Κα τν ρα πο τὰ συλλογιζόταν ατά, νας γγελος Κυρίου μφανίστηκε στ’ νειρό του κα το επε· ωσήφ, πόγονε τοῦ Δαυΐδ, μ διστάσεις ν πάρεις στ σπίτι σου τ γυνακα σου Μαρία. Διότι ατ πο γεννήθηκε μέσα της προέρχεται π πενέργεια το γίου Πνεύματος. Σ ν τοὔλεγε· Θες σ διορίζει προστάτη της, εκονικ σύζυγό της, γι ν χει γκυμοσύνη της νομιμότητα, ν φαίνεται δηλαδ τι προλθε π σένα, γι ν μ συλληφθε ς μοιχαλίδα. Κα συνεχίζει γγελος· Θ γεννήσει γι κα θ τν νομάσεις ησον (= σωτρα), διότι ατς θ σώσει τ λαό του (= τν κόσμο) π τς μαρτίες του.

Μ λα ατ κπληρώθηκε προφητεία το προφήτου σαΐα (7,14), τι μία παρθένος θ μείνει γκυος κα θ γεννήσει γι κα θ τν νομάσουν μμανουήλ, πο σημαίνει Θες εναι μαζί μας.

Ξύπνησε λοιπν ωσφ π τν πνο κα κανε πως κριβς το πρόσταξε γγελος Κυρίου, κα πρε τ γυνακα του στ σπίτι του κα δν ρθε ποτ σ συζυγικ σχέση μαζί της, κα ρα κα μέχρις του γέννησε τ μονάκριβο γιό της, κα τν εχε νομάσει ωσφ ησον.

Γι σους ξέρουν λληνικ κα χουν καλὴ κα χι αρετικ προαίρεση, ατ λέει εαγγελιστς Ματθαος στος 8 ατος στίχους. Γι σους μως δν ξέρουν λληνικ κα δν χουν κα καλ προαίρεση, δηλαδ γι τος αρετικούς, μπορον ν σημαίνουν ,τι θέλουν ατοί. μες μως ο ρθόδοξοι ατ διαβάζουμε στ ερ κα θεόπνευστα κείμενα το Ματθαίου κα το Λουκ, κα ατ πιστεύουμε κα διδάσκουμε. λήθεια δν φοβται τίποτε κα ποτέ.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

(δημοσίευσις 16/12/2011)