ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα σαββάτου Εὐαγγέλιον 5ου σαββάτου νηστειῶν

PostHeaderIcon Εὐαγγέλιον 5ου σαββάτου νηστειῶν

 

Ο δολοφόνοι το Χριστο

 

Σάβ. Ε΄ βδομάδος Νηστειν (Μρ 8,27-31)

 

Κύριος ν βρισκόταν στς βόρειες χθες τς Γεννησαρέτ, στ Βηθσαϊδά, προχώρησε βορειοτέρα περίπου 150-200 χιλιόμετρα κα βρέθη­κε στν περιοχ τς Καισαρείας το Φιλίππου, μιᾶς πόλεως πο λεγόταν τσι π τ γι το ρδου Φίλιππο, πρς διάκριση π τν λλη Καισάρεια, τν παραλιακή, πο ταν διοικητική, ν ἡ ᾿Ιερουσαλμ θρησκευτικ πρωτεύουσα το σραήλ.

Βγκε λοιπν μ τος μαθητάς του στ γύρω π τν Καισάρεια χωρι λίγες μέρες πρν π τν παράδοσή του στος ρχιερες κα γραμ­ματες, κα καθς περπατοσαν, τος ρωτοσε·

Ποιός λένε ο νθρωποι τι εμαι; (27)

χι τι δν ξερε τί φρονον ο νθρωποι κα ο μαθηταί του γι’ ατόν, λλ προφανς θελε ν’ κούσει τος μαθητάς του, γι ν κάνει στ συνέχεια σ’ ατος τν ποκάλυψη κάποιων σοβαρν γεγονότων, πο πρόκειτο ν το συμβον, προετοιμάζοντάς τους σωτερικά, γι ν μ σοκαριστον.

Ο μαθητα πάντησαν τι λλοι τν παίρνουν γι τν ωάννη τ βαπτιστή, λλοι γι τν προφήτη λία, κα λλοι γι ναν π τος προφτες (28).

γνώμη το λαο γι’ ατν γενικ ταν πωσδήποτε τιμητική, φο κα βαπτιστς κα λίας κα κάθε προφήτης θεωρονταν κορυφαῖα πρόσωπα τς στορίας το σραήλ, σταλμένα π τ Θε ν πηρετήσουν τ θέλημά του. λλ βέβαια γι τν ησο θ πρεπε ν χουν νώτερη δέα μλλον μοναδική.

λας μως ταν λίγο δύσκολο ν χει τ σωστ ντίληψη γι τν ησο, τι εναι Μεσσίας· τ μυαλό τους δν μποροσε ν φτάσει ὣς κε, πειδ κουγαν στ συναγωγ τι Μεσσίας θ εναι πίγειος βασιλεύς, δ ησος δν δειχνε γι τέτοιος. ν εχαν τ σωστ ντί­ληψη γι τ Μεσσία, σίγουρα θ το πέδιδαν ατν τν τίτλο. Δν πρεπε μως μιλος τν μαθητν ν μείνει σ’ ατν τ λαθεμένη ντί­ληψη· πρεπε ν γνωρίζουν τν λήθεια ς πρς τ ποιός εναι, φ᾿ ἑνς μν γι ν μ σκανδαλιστον, ταν θ τν βλεπαν στ σταυρό, κα φ᾿ ἑτέρου γι ν κηρύξουν ργότερα στν κόσμο τν λήθεια γι τ πρόσωπό του. Γι’ ατ κα τος ρωτάει·

Πέραν το τί λένε ο νθρωποι, σες ο μαθηταί μου, τί λέτε γι μένα;

Κα παντ Πέτρος κα το λέει·

σ εσαι Χριστός, πο σ χρισε Θες γι ν σώσεις τν κόσμο (29).

Κύριος ατ τ φορ πρε τ σωστ πάντηση καί, πως στορε Ματθαος ( Μρκος τ ποσιωπ), παινε τν Πέτρο γι τ σωστ πάντηση, λλ το λέει τι ατ δν προλθε π’ ατόν· το τν πο­κάλυψε οράνιος Πατέρας. Το επε κόμη τ σπουδαο κενο, τι μολογία του ατ εναι δυνατ κα κλόνητη σν τν πέτρα. Κα πάνω σ’ ατν τν πέτρα τς μολογίας θ κτίσει διος τν κκλησία του κα δν θ μπορέσουν ν τν κλονίσουν οτε ο δυνάμεις το δου (Μθ 16,16-19).

λλ’ πειδ ατ τν μολογία το Πέτρου κόσμος δν ταν κόμη τοιμος ν τν κούσει, τος δωσε αστηρ παραγγελία ν μὴν τ λένε σ κανέναν (30).

Κα μέσως προχώρησε στν χι εχάριστη ποκάλυψη τι Υἱὸς το νθρώπου, δηλαδ διος, πρέπει ν πάθει πολλ κα ν’ ποδοκιμαστε π τος πρεσβυτέρους ρχιερες κα γραμματες, κα ν θανατωθε, κα μετ π τρες μέρες ν’ ναστηθε (31).

λοι ατο πο ναφέρει, ποτελοσαν τν ρχουσα θρησκευτικ τάξη το σραήλ, καὶ ν θ πρεπε ν εναι ο πρτοι πο θ δέχονταν τν ησο ς προφήτη κα χρισμένο το Θεο, ς νώτερό τους στω ς σο τους, ατο τν φθόνησαν, τν περιφρόνησαν, τν μίσησαν, κα τ μσος τους τελικὰ τοὺς δήγησε στ φόνο του. Μεγάλο τ ρχιερατικ μσος.

Κα ο διοι ο μαθητα καταλάβαιναν τ ντιδραστικ πνεμα τν φαρισαίων κα γραμματέων κα διαισθάνονταν τ μσος πρς τ διδάσκα­λό τους, λλ γι ν χουν σωστ κα ρητ πληροφόρηση γι τ ασθή­ματά τους, Κύριος τοὺς ποκάλυψε τί πρόκειται ν το κάνουν. τι πρέπει ν τν ποδοκιμάσουν κα ν τν θανατώσουν. Ατ θ γίνουν, λλ’ ατο μως ς μελλοντικο κήρυκες κα συνεχιστα το ργου του, δν πρεπε ν’ πογοητευθον κα ν τ παρατήσουν, διότι δν πρόκειτο ν παραμείνει στ θάνατο, λλ τν τρίτη μέρα μετ τ θανάτωσή του πρόκειτο ν’ ναστηθε, κα λοι ο χθροί του ν ττηθον κατ κράτος.

Ο ρχιερες ο πρεσβύτεροι κα ο γραμματες πο συνεχίζουν κα σήμερα ν δολοφονον τ Χριστ εναι κάστοτε πάπας κα περίγυρός του. Ατο διαστρεβλώνοντας τ χωρίο πο μς πασχόλησε πι πάνω, δίνουν τν μφαση κε πο δν πρέπει, δηλαδ στν Πέτρο. χι στν μολογία το Πέτρου, πο πως επε ησος, δν ταν δική του λλ το Θεο Πατρός, οτε δίνουν τν μφαση στν πρόρρηση το Χριστο γι τ θάνατο κα τν νάστασή του· ατ τ δύο εναι τ θαυμαστ στ διάλογο το ησο μ τος μαθητάς του. Τ να δείχνει τν ατοκυριαρ­χία κα τν κουσία σταύρωσή του, κα τ λλο τι γνωρίζει τ πάντα γύρω π τ μεσο μέλλον του. Κα τ να κα τ λλο φανερώνουν τ θεότητά του.

τσι οσιαστικ γκρεμίζουν τν κεντρικ θεολογία το πάθους κα τς ναστάσεως το Χριστο κα οκοδομον τν γωκεντρικ κα ωσφορικ παπικ φλυαρία κα φαντασιοκοπία το πάρατου πρωτείου. Θες ν φυλάει τν κκλησία του π τ θεοκτόνο παπισμό.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

 

(δημοσίευσις 19/4/2013)