ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα σαββάτου Εὐαγγέλιον 1ου σαββάτου Λουκᾶ

PostHeaderIcon Εὐαγγέλιον 1ου σαββάτου Λουκᾶ

 

Κύριος φιμώνει τ διάβολο

 

Σάββατο α΄ βδομάδος Λουκ (Λκ 4,31-36)

 

Κύριος βρισκόταν στ Ναζαρέτ, τν πόλη που εχε νατραφε. κε διέτρεξε τν κίνδυνο ο συμπατριτες του Ναζωραοι ν τν γκρεμί­σουν π τ χελος το βουνο, πειδ τν πέρριψαν ς διδάσκαλό τους, λλ’ κενος τν τελευταία στιγμ πέρασε μ θαυμαστ τρόπο νάμεσά τους βλαβς κα επε τ γνωστ λόγο, πο γινε παροιμία, «κανένας προφήτης δν εναι δεκτς στν πατρίδα του».

Κα π τ Ναζαρέτ, στορεται στ νάγνωσμα, κατέβηκε στν Κα­περναομ τν πόλη τς Γαλιλαίας, κι κε δίδασκε τ λα κάθε σάββατο (31).

Ναζαρτ εναι πόλη που παρθένος λαβε τν εαγγελισμ τι θ γεννήσει τ σωτρα το κόσμου. Σ’ ατν γκαταστάθηκε δια μ τν ωσφ μετ τν πιστροφή τους π τν Αγυπτο. κε μαζί τους διέμενε κα ησος μέχρι πο βγκε στ δημόσια δράση του. πως εδαμε πι πάνω κα πως φαίνεται π τν μφισβήτηση το Ναθαναήλ, ο κάτοικοί της δν εχαν καλ νομα.

Καπερναομ ταν μεγάλη πόλη τς παρχίας τς Γαλιλαίας κτισμέ­νη στ ΒΔ παράλια τῆς λίμνης Γενησαρέτ. Διέθετε ρωμαϊκ φρουρά, λιμά­νι, τελωνεο (ἀπὸ ατ κάλεσε τν πρώην τελώνη Ματθαο ς μαθητή του). Κύριος τν πόλη ατ τν εχε σν ρμητήριο στς περιοδεες κα στ κήρυγμα. Συχν τν νόμαζε «πόλη του».

Σ’ ατὴν κτς π τ θεραπεία τς πεθερς το Πέτρου κα το γιο το βασιλικο κανε κα λλες πολλς άσεις δαιμονιζομένων κα κακς χόντων. Στν περικοπή μας βλέπουμε ν διδάσκει στ συναγωγ τ Σάββατο κα ν κάνει μέσα σ’ ατν τ πρτο του σημεο, ν θεραπεύει ναν πο εχε κάθαρτο πνεμα. Κα κπληξή τους, πως σημειώνεται στ νάγνωσμα, ταν μεγάλη, καθς τος δίδασκε, διότι τ λόγια του περιεχαν ξουσία (32).

Ο γραμματες στ συναγωγή τους δίδασκαν τετριμμένα πράγματα μ ποθέσεις κα βάσιμες ρμηνεες. λη διδασκαλία τους ταν καρπη, βαρετὴ κα κουραστική. ν Κύριος μιλώντας μ δική του ξουσία πο ντλοσε π τ θεότητά του τραβοσε τν προσοχή τους. πως διαβά­ζουμε στν ᾿Επ το ὄρους μιλία του, συχν λεγε· «κούσατε τί επαν ο παλιο διδάσκαλοι· γ μως σς λέω…» Διόρθωνε δηλαδ τς τέλειες το Μωϋσέως κα τν λλων προφητν, κα λας θαύμαζε τν ξουσία του.

κείνη τν μέρα λοιπόν, μς περιγράφει περικοπή μας, στ συναγωγ ταν κα νας νθρωπος πο εχε μέσα του πνεμα καθάρτου δαιμονίου, κα μ δυνατή, σχεδν γρια κα πειλητικ κραυγὴ επε·

Παράτα με, ησο Ναζαρηνέ· τί σχέση πάρχει νάμεσα σ’ μς κα σ’ σένα; ρθες δ γι ν μς καταστρέψεις; σ ξέρω ποις εσαι. (Κα ν θ περίμενε κανες ν πε ναν κακ λόγο γι τν ησο, τελικ δν τ καταφέρνει, κα λως παραδόξως βγάζει γι’ ατν να σπάνιο κα θερ­μ παινο). Εσαι γιος τοῦ Θεο (33-34), επε.

Τ δαιμόνιο παθε πως λλοτε ψευδοπροφήτης Βαλαάμ, πο κλή­θηκε ν καταραστε τ λα το Θεο, λλ’ ντ ν καταραστε, πλεξε τ γκώμιό του κα τν ελόγησε.

Εναι χαρακτηριστικ τ ρθρο «», στ φράση « γιος τοῦ Θεο», πο σημαίνει μοναδικός, πηγαος, φύσει γιος. θανάσιος λεξανδρείας πολ εστοχα σχολιάζει· νας εναι φύσει γιος, ησος Χριστός, ν ο λλοι λοι μετέχουν κατά τι στν γιότητα· οτε φύσει γιοι εναι οτε λη τν γιότητα χουν πως κενος.

Τότε ησος μάλωσε αστηρ τ κάθαρτο πνεμα λέγοντας·

Κλεσε τ στόμα σου κα βγς π ατόν.

Κα βγκε τ δαιμόνιο π τν νθρωπο, φο πρτα τν ρριξε κά­τω, χωρς ν το προκαλέσει κάποια σωματικ βλάβη (35).

Χριστς δν νέχεται παίνους π τ κάθαρτο πνεμα. Τ δια­τάσσει μέσως ν σιωπήσει κα ν’ πομακρυνθε. τσι κανε κα πό­στολος Παλος στ μαντευομένη στος Φιλίππους. Ατ φείλει ν κάνει κα κάθε Χριστιανός. Τ ν’ ναφέρουν κάποιοι κήρυκες κατ τ διάρ­κεια το κηρύγματός των τ γνώμη το καθάρτου κα ψευδολόγου διαβό­λου γι κάποια πρόσωπα, μέσ τν δαιμονιζομένων, γι ν πιβε­βαιώ­σουν τι τ πρόσωπα ατ εναι το Θεο, εναι σχατη μωρία, διότι τελι­κς πικαλονται ς μάρτυρα τν πατέρα το ψεύδους, το δίνουν κρος, κα φήνουν τ λα ν ννοήσει τι εναι θεμιτ κάποτε ν δέχεται ς ληθιν τ λόγια του. Μ λα ατ κάνουν τ ντίθετο π κενο πο κανε δ Χριστός. Στ διάβολο δν δίνουμε ποτ μπιστοσύνη· ποτ διάλογο μαζί του· μόνο πιτίμηση κα πομάκρυνση.

ξίζει ν σχολιάσουμε τ λεπτομέρεια τι ρριξε κάτω τ δαιμονιζό­μενο, λλ δν το προκάλεσε σωματικ βλάβη. παρουσία το Χριστο δν πέτρεψε στ δαιμόνιο ν προκαλέσει ζημι θάνατο. Κα π τ γεγονς ατ φαίνεται καθαρ τι εναι περιορισμένη κα λεγχόμενη δύναμη το διαβόλου πάνω στν νθρωπο. Τοτο διδάσκεται κτενς στ βιβλίο το ώβ.

Κα θαμπώθηκαν λοι ο παριστάμενοι κα λεγαν μεταξύ τους. Ποις εναι ατς δυνατς λόγος ποὺ βγκε π τ στόμα το ησο; Διατάσσει μ ξουσία κα δύναμη τ κάθαρτα πνεύματα, κα βγαίνουν κα πομακρύνονται (36).

λα τ ργα το Χριστο προκαλον θαυμασμ σ σους χουν καθα­ρ τ μυαλό τους π τ πάθη. θαυμασμς εναι σχυρ προσκλητήριο γι ελικριν προσέγγιση το Χριστο.

ς χουμε λοιπν νο κα ασθήματα πλ κα καθαρ κα τ θάμβος τς δυνάμεως το Κυρίου θ κινε τ χείλη μας σ κατάπαυστη δοξολο­γία το γίου νόματός του.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

 

Ρωτήθηκε κάποτε μητροπολίτης Φλωρίνης Αγουστίνος (1967-1999) σ ερεα συν­εστίαση· Μέχρι πο φτάνει ξουσία το διαβόλου π το νθρώπου; Κα κενος, πρν ν’ παντήσει, ζήτησε τ γνώμη τν συνδαιτυμόνων νομαστν θεολόγων το μέσου πε­ριβάλλοντός του, λλ δν λαβε τν κατάλληλη πάντηση, τν ποία τελικς δωσε παριστάμενος Κωνσταντῖνος Σιαμάκης μ παράδειγμα. γριος σκύλος, επε, εναι δεμένος π τν κορμ νς δέντρου μ’ να μακρ σχοινί. ν πισκέπτης περάσει στν κύκλο τς ξουσίας του, σκύλος θ τν ξεσχίσει· ἐὰν κινεται ξω π τ σφαρα τς ξουσίας του, δν κινδυνεύει. περιορισμένη ξουσία το διαβόλου π το νθρώπου, πρόσθεσε, διδάσκεται στ θεόπνευστο βιβλίο το ώβ. μητροπολίτης νθουσιάστηκε. μουν παρών.

 

 

(δημοσίευσις· σεπτέμβριος 2013)