ΕΠΙΛΟΓΕΣ
2. Λειτουργικὴ ζωή Θέματα ὁμιλητικῆς Λόγοι εἰς ἑόρτια εὐαγγελικὰ ἀναγνώσματα 26 δεκεμβρίου, σύναξις θεοτόκου (εὐαγγέλιον)

PostHeaderIcon 26 δεκεμβρίου, σύναξις θεοτόκου (εὐαγγέλιον)

 

πιστροφ π τν Αγυπτο

 

26 Δεκ. Σύναξις Θεοτόκου (Μθ 2,13-23)

 

ωσφ ποδείχτηκε κα νθρωπίνως ξιος τῆς ποστολς του, καθς μετέφερε τν ησο κα τ μητέρα του μ ταχύτητα σφάλεια κα προθυμία στ νέα χώρα, κα καθς π δύο περίπου χρόνια τοὺς προστάτευσε π διάφορους κινδύνους κα τος συντήρησε στς νάγκες τους. δ, στ τρίτο ατ τμῆμα το εαγγελικο ναγνώσματος, καλεται σ νέες περιπέτειες κα εθῦνες, διότι παίρνει ντολ ν πιστρέψει στν πατρίδα.

Βλέπουμε τι Θες πέτρεψε ν’ πειληθε π τν ρδη ζω το διου τοῦ Γιο του, κα ν δοκιμάσει Γιός του κα τν προσφυγι στν Αγυπτο π τν πρώτη παιδικ λικία. Ο δοκιμασίες λοιπν θ πάρχουν στ ζωή, λλ δν πρέπει ν λησμονομε τι « Θες εναι ξιος μπιστοσύνης· δν θ πιτρέψει πειρασμος μεγαλύτερους π τ δύναμή σας, λλ μαζ μ τν πειρασμ θ δώσει κα τ τέλος το πειρασμο, γι ν μπορετε ν τν πομένετε». ξ λλου Θες διαβεβαιώνει τι «εναι μακάριος νθρωπος πο πομένει πειρασμό». Γενικότερα μπορομε ν πομε τι σο σκληρότερες εναι ο δοκιμασίες, τόσο γλυκύτερο τ τέλος τους.

 

ς δομε τ ερ κείμενο.

ταν πέθανε ρδης, στορε εαγγελιστς Ματθαος, νά, κα γγελος Κυρίου φαίνεται στν ωσφ στν Αγυπτο στ’ νειρό του, κα το λέει· Σήκω πάνω, πρε τ παιδ κα τ μητέρα του, κα πήγαινε στ χώρα το σραήλ· διότι χουν πεθάνει ατο πο πιβουλεύονται τ ζω το παιδιο. Κι ωσφ σηκώθηκε π τν πνο του, πρε τ παιδ κα τ μητέρα του, κα ρθε στ χώρα το σραήλ. λλ’ ταν κουσε τι στν ουδαία βασιλεύει ρχέλαος στ θέση το πατέρα το ρδου, φοβήθηκε ν πάει κεῖ· κι ταν πρε ντολ στ’ νειρό του, ναχώρησε γι τ μέρη τς Γαλιλαίας. φο ρθε στ Γαλιλαία, κατοίκησε στν πόλη πο λέγεται Ναζαρέτ, γι ν κπληρωθε ατ πο επαν ο προφτες τι θ νομαστε Ναζωραος.

 

Σχόλια.

ρδης σφαγες τν νηπίων μάρτησε στ Θε κα στ λα το Θεο. λλ’ εναι σχεδν σίγουρο τι ατς πο τ βάζει μ τ Θε συντρίβεται. Ο κατ καιρος θεομάχοι πο μφανίστηκαν κτοτε σχεδν λοι μολόγησαν τν ττα τους κα πέτυχαν τέλος δοξο.

Γι τ τέλος το ρδου ο Πράξεις τν ποστόλων στορον τι κάποια καθορισμένη μέρα ρδης, φο φόρεσε στολ βασιλικ κα κάθισε στ βασιλικ θρόνο, μιλοσε μ ρητορικ στόμφο στ λαό. Κα τ πλήθη το φώναζαν κολακευτικά· Τ λόγια σου εναι φων Θεο κα χι νθρώπου. Τν δια στιγμ τν πάταξε γγελος Κυρίου μ σιχαμερ ρρώστια, πειδ δέχτηκε τ θεοποίησή του, κα ν τν τρωγαν ζωνταν τ σκουλήκια, ξεψύχησε.

ωάννης χρυσόστομος σημειώνει· στραπιαία τιμωρία το ρθε γι σα κανε. Κα δόθηκε στ μίασμα ατ τιμωρία πο το ταιρίαζε. Θάνατος δυνηρός, λεεινότερος π τς σφαγς πο τόλμησε, ν παραλλήλως δεινοπαθοσε π μύρια λλα.

ρχέλαος ταν γις το ρδου το σφαγέως π τ γυνακα του Μαλθάκη, πο καταγόταν π τ Σαμάρεια. ς χαρακτρας ταν σκληρς κα φονικς σν τν πατέρα του, γι’ ατ κα ωσφ δν μεινε στν ουδαία, λλ’ φυγε στ Γαλιλαία, τν πικράτεια το ντίπα, πο ταν μετριοπαθέστερος, κα γκαταστάθηκε στ Ναζαρέτ. Μετ τν ρχέλαο Τιβέριος ρισε γι τν ουδαία ἐπίτροπο ἡγεμόνα τ γνωστό μας Πιλτο.

ουδαία εναι γύρω π τ ᾿Ιεροσόλυμα περιοχ τς Παλαιστίνης, πρς δυσμὰς κα κατ μκος τς Νεκρς θαλάσσης. Σαμάρεια εναι βορείως τς ουδαίας κα δυτικς το ορδάνου ποταμο. Γαλιλαία βορείως τς Σαμαρείας κα δυτικς τς λίμνης Γεννησαρέτ. Γαλιλαία ταν τ βόρειο τμμα τς Παλαιστίνης. ν λάβουμε ντιστοιχίες π τ χώρα μας, μν ουδαία ντιστοιχε μ τ Στερε λλάδα, δ Σαμάρεια πρς τ Θεσσαλία, δ Γαλιλαία πρς τ Μακεδονία. Στ χρόνια τοῦ Χριστο Γαλιλαία, πως λέχθη, εχε τετράρχη τν ντίπα, γι το ρδου.

Ναζαρτ εναι πόλη τς πεδινς Γαλιλαίας κα παγόταν διοικητικς στν Καπερναούμ. Ναζαρτ σζεται μέχρι σήμερα κτισμένη μφιθεατρικς σ βραχώδη τοποθεσία. Σ’ ατ τν πόλη μεγάλωσε Χριστς σ μία αλ μ τ θεωρούμενα δέρφια του. κε κα στ πέριξ δούλευε σν μάστορας μέχρι τ 30 του μαζ μ τ νομιζόμενο πατέρα του ωσήφ.

μαρτυρία Ναζωραος κληθήσεται δν παντται πουθεν στς προφητεες τς Παλαις Διαθήκης. ωάννης χρυσόστομος φρονε τι πιθανς κάποια προφητικ βιβλία, πο περιεχαν τ φράση ατή, ν χάθηκαν. Γι’ ατ συνιστ ν μν πολυπραγμονομε γύρω π τ ζήτημα ατό. Νεώτερες βιβλικς ρευνες παληθεύουν τ γνώμη το Χρυσοστόμου. Φέρουν στ φς τι μεγάλα μέρη τς Παλαις Διαθήκης (τν βδομήκοντα) χουν ψαλιδιστε π φανατικος ουδαίους, πο ποτελοσαν τ συνέδριο τς αμνείας, κα διαίτερα π τ ραββίνο κιβᾶ (70-130 μ.Χ.).

διαβόητος ραββίνος κιβᾶ, θεωρούμενος ς μεγαλύτερος ραββίνος λων τν ποχν κα πονομαζόμενος «νέος Μωϋσς» κα «δεύτερος Μωϋσς», πνευματικς πατέρας το Βαρχεχωβ, ρχηγο τς ουδαϊκς παναστάσεως το 132-35, μεγάλος χθρς κα διώκτης τς χριστιανικς πίστεως, ποφάσισε ν λογοκριθον κα ψαλιδιστον τ κείμενα κάποιων βιβλίων τς Παλαις Διαθήκης· πιθανότατα κα προφητεία ατ εναι μέσα στ ψαλιδισμένα*.

Σημειωτέον τι ησος Χριστς ποκαλεται Ναζωραος Ναζαρηνς π Ναζαρτ περιφρονητικς.

 

θανάσιος Γ. Σιαμάκης, ρχιμανδρίτης

 

* Βλ. Κ. Σιαμάκη, Μελέτες, 8,207-8· το ατο, ρμηνεία τς Βασιλείας Δαυΐδ, Θεσσαλονίκη 1989, σ. 127-135.

 

(δημοσίευσις· δεκέμβριος 2012)