ΔΙΑΚΟΝΙΚΑ
Διονυσίου ᾿Ανατολικιώτου
ἐπιμελητοῦ τῶν Διπτύχων
diptyxa@yahoo.gr
῾Η πολύτιμη ἀρχαία λειτουργικὴ παράδοσι διασῴζει πλῆθος διατάξεων, πολλὲς ἀπὸ τὶς ὁποῖες ἀναφέρονται στὴν ἐν τῷ ναῷ ὑπηρεσία τοῦ διακόνου. ἕνας σύγχρονος ἐρευνητὴς τῶν ἀρχαίων λειτουργικῶν χειρογράφων, ὁ Μανόλης Θεοδωράκης ἀπὸ τὰ Χανιὰ τῆς λεβεντογέννας Κρήτης, πολιτικὸς μηχανικὸς καὶ ψάλτης ὁ ἴδιος, καὶ κυρίως μεθοδικὸς μελετητὴς τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ τυπικοῦ, μᾶς ἀπέστειλε εὐγενῶς μία ἀνθολογία ἀρχαίων καὶ νεωτέρων διατάξεων γιὰ τὸν ῥόλο τοῦ διακόνου, τὴν ὁποία καὶ παρουσιάζομε εὐθὺς ἀμέσως.
1. ῾Ο διάκονος λαμβάνει μέρος ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τοῦ ὄρθρου (Π. Ν. Τρεμπέλα, «Μικρὸν Εὐχολόγιον», τ. 2, σ. 220· Τυπικὸν ἁγίου Σάββα, Βενετία 1643, φ. 66r).
2. ῾Ο διάκονος λέγει τὸ «Σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου» στὸν ὄρθρο (Συμβολή, τεῦχος 11, σ. 15-16).
3. ῾Ο διάκονος ἔχει τὴν εὐθύνη τῆς κάθε συνάξεως, εἶναι ὁ τελετάρχης. αὐτὸς παραγγέλλει «Πρόσσχωμεν», «Τὰς θύρας· τὰς θύρας», «Στῶμεν καλῶς· στῶμεν μετὰ φόβου», «Τὰς κεφαλὰς ἡμῶν τῷ Κυρίῳ κλίνομεν», «Προέλθετε», «Προσέλθετε», «᾿Ορθοί», «᾿Εν εἰρήνῃ προέλθωμεν», «...κλίναντες τὰ γόνατα τοῦ κυρίου δεηθῶμεν» καὶ ἄλλα. ἀσκεῖ ἔργο συντονιστοῦ τῆς λατρείας. στὶς Διαταγὲς τῶν ἀποστόλων ὁρίζεται· «Ἔστω δὲ τῶν τόπων προνοῶν ὁ διάκονος, ἵν᾿ ἕκαστος τῶν εἰσερχομένων εἰς τὸν ἴδιον τόπον ὁρμᾷ καὶ μὴ παρὰ τὸ ἰντρόιτον (= εἴσοδο) καθέζωνται. ῾Ομοίως ὁ διάκονος ἐπισκοπείτω τὸν λαόν, ὅπως μή τις ψιθυρίσῃ ἢ νυστάξῃ ἢ γελάσῃ ἢ νεύσῃ» (Β΄ 57,13). «Τὰ δὲ παιδία στηκέτωσαν πρὸς τῷ βήματι, καὶ διάκονος αὐτοῖς ἕτερος ἔστω ἐφεστώς, ὅπως μὴ ἀτακτῶσι» (Η΄ 11,9-10).
4. Στὸ ἔργο Προθεωρία κεφαλαιώδης περὶ τῶν ἐν τῇ θείᾳ λειτουργίᾳ γινομένων συμβόλων καὶ μυστηρίων Νικολάου (καὶ Θεοδώρου) Ἀνδίδων Καππαδοκίας (1085-1095) ἀναφέρονται οἱ ὑποδιάκονοι ὡς «τὰ σκάνδαλα ἐκ μέσου αἴροντες καὶ τοὺς ἀναιδῶς καὶ ἀνερυθριάστως ὧδε κἀκεῖσε περιτρέχοντας... ἀποσοβοῦντες καὶ ἀναστέλλοντες, οἵ γε καὶ τὸ “Ὅσοι πιστοὶ” ἐκφωνοῦντες τοὺς παρεστῶτας ἀσφαλίζονται» (P.G. τ. 140, στ. 445).
5. Στὸ ἀποστολικὸ ἀνάγνωσμα τῆς λειτουργίας: ὁ διάκονος· «Πρόσσχωμεν». οἱ ψάλτες τὸ προκείμενο τρὶς μὲ τὸν στίχο του. ὁ διάκονος· «Σοφία». ἡ ἐπιγραφὴ τοῦ ἀποστολικοῦ ἀναγνώσματος. ὁ διάκονος· «Πρόσσχωμεν» (Συμβολή, τεῦχος 12, σ. 30).
6. Τὰ διακονικὰ λέγονται ἀπὸ τὸν ἄμβωνα, ποὺ εἶναι στὸ μέσον, πρὸς τὸν λαό. ἐξαιροῦνται ὅσα δὲν ἀπευθύνονται σ᾿ αὐτόν, ὅπως τὸ «Ἀντιλαβοῦ...», ἡ ἐκτενής, οἱ αἰτήσεις τῆς λιτῆς, τὸ «Σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου» τοῦ ὄρθρου (Συμβολή, τεῦχος 10, σ. 12).
7. Διακεκριμένα παραγγέλματα ποὺ ἐκφωνοῦνται χωριστά (φράσεις ἢ λέξεις μέσα σὲ διπλῆ παύλα δὲν τονίζονται):
Σοφία. ᾿Ορθοί. Ἀκούσωμεν τοῦ ἁγίου Εὐαγγελίου.
...τὸ ἀνάγνωσμα. Πρόσσχωμεν.
Στῶμεν καλῶς. Στῶμεν μετὰ φόβου –πρόσσχωμεν– τὴν ἁγίαν ἀναφορὰν ἐν εἰρήνῃ προσφέρειν.
Ὅπως ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς ἡμῶν –ὁ προσδεξάμενος αὐτὰ ...εἰς ὀσμὴν εὐωδίας πνευματικῆς– ἀντικαταπέμψη ἡμῖν...
Τὴν ἑνότητα τῆς πίστεως... αἰτησάμενοι, – ἑαυτοὺς καὶ ἀλλήλους... (ὁμοίως καὶ μετὰ τὴν θεία κοινωνία).
᾿Ορθοί. Μεταλαβόντες... (πρωτοπρεσβυτέρου Κ. Παπαγιάννη, «Λειτουργικῶν ἀτόπων ἐπισήμανσις», Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς, 1997, σ. 225-227).
8. Στὸν ὄρθρο τῆς ἀναστάσεως «ποιεῖ ὁ διάκονος συναπτὴν μεγάλην καὶ οὐκ ἐξέρχεται ἔξω καὶ <οὐχ> ἵσταται ἔμπροσθεν τῶν ἁγίων θυρῶν, ὡς σύνηθες, ἀλλ᾿ ἔσω τοῦ βήματος» (Τυπικὸν μονῆς Εὐεργέτιδος, Dmitrievskij, Opisanie..., t. 1, s. 558· Τυπικὸν ἁγίου Σάββα, Βενετία 1643, φ. 87v)
9. Στὰ νεκρώσιμα διακονικὰ ἡ φράσι «Τὰ ἐλέη τοῦ Θεοῦ...» εἶναι ἀρχὴ ἄλλου αἰτήματος («Συμβολὴ» τεῦχος 16, σ. 42.)
Ἂς συμπληρώσωμε τὴν ἀναφορά μας στὶς περὶ διακόνων διατάξεις μὲ δύο ἀκόμη στοιχεῖα ἀπὸ τὴν σημερινὴ πρᾶξι (περισσότερα βλέπε στὸ ἄρθρο «Διακονικαὶ διατάξεις», Συμβολή, τεῦχος 6, σ. 5-10).
Στὴν αἴτησι «῾Υπὲρ τοῦ ἀρχιεπισκόπου ἡμῶν...», ἐὰν τυχὸν χοροστατῇ (ἢ λειτουργῇ) ὁ ἀρχιερεὺς καὶ βρίσκεται στὸν θρόνο του, ὁ διάκονος στρέφεται πρὸς αὐτὸν καὶ κάνει τὴν συνήθη ὑπόκλισι («ποιεῖ σχῆμα»).
Στὴν φράσι «Τῆς παναγίας, ἀχράντου, ὑπερευλογημένης...» στρέφεται πρὸς τὴν εἰκόνα τῆς Θεοτόκου καὶ κάνει τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ. στὴν φράσι «...μετὰ πάντων τῶν ἁγίων μνημονεύσαντες...» στρέφεται πρὸς τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ καὶ στὶς λέξεις «...Χριστῷ τῷ Θεῷ παραθώμεθα» πάλι κάνει τὸ σημεῖο τοῦ σταυροῦ.
Στὴν ὑπὸ τοῦ ἱερέως ἐκφώνησι κάνει τὴν συνήθη ὑπόκλισι καὶ εἰσέρχεται στὸ ἱερὸ βῆμα διὰ τῆς βορείου πύλης, ἐκτὸς ἂν προβλέπεται νὰ παραμείνῃ στὴν θέσι του, διότι θὰ ἐπακολουθήσῃ καὶ ἄλλη σειρὰ αἰτήσεων ἢ γιὰ ἄλλους λόγους.
(δημοσιεύθηκε στὸν «᾿Εφημέριο», ἔτος 56ον, τεῦχος 9, ὀκτώβριος 2007)