ΤΥΠΟΣ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑ
τοῦ Διονυσίου ᾿Ανατολικιώτου
μουσικολόγου - τυπικολόγου,
πτυχ. κοινωνικῆς θεολογίας
(symbole@mail.com)
1. ῾Η λέξη τύπος παράγεται ἀπὸ τὸ θέμα τυπ, ποὺ παριστᾷ τὸν ἦχο τοὺπ τῆς ἀρχαίας σφραγῖδος μὲ τὸ τυπογραφικὸ στοιχεῖο, ὅταν πέφτῃ σὲ νωπὸ πηλό. Τύπος λοιπὸν σημαίνει κτύπος. ᾿Απὸ ἐδῶ παρήχθησαν καὶ τὰ ῥήματα τυπῶ καὶ ἐντυπῶ. Κατόπιν τύπος λεγόταν ἡ σφραγῖδα καὶ ὕστερα αὐτὸ τοῦτο τὸ τυπογραφικὸ στοιχεῖο, τὸ γράμμα. Μετέπειτα ἡ σημασία τῆς λέξεως διευρύνθηκε μὲ τὶς ἔννοιες τῆς εἰκόνος, τοῦ ἀγάλματος, ἀλλὰ καὶ τῆς μορφῆς τοῦ ἀνθρωπίνου προσώπου. ᾿Εν συνεχείᾳ τύπος λεγόταν ἡ γενικὴ ἔννοια ἑνὸς πράγματος, τὸ σχεδίασμα καὶ ἡ σκιαγραφία του, τὸ ἀρχέτυπο, τὸ ὑπόδειγμα (Γ. Ζηκίδου, «Λεξικὸν ὀρθογραφικὸν καὶ χρηστικόν», λῆμμα «τύπος». Λεξικὸν Δ. Δημητράκου, ὡσαύτως. Κ. Σιαμάκη, «Τὸ ἀλφάβητο» 3, 306· «Γραφικὰ» 1, 12· 3, 32.). Στοὺς νεωτέρους χρόνους μετὰ τὴν ἐφεύρεσι τῆς τυπογραφίας, τύπος λέγονται τὰ πάσης φύσεως ἔντυπα, ἡ δημοσιογραφία καὶ οἱ δημοσιογράφοι ἐνίοτε, ἐνῶ σήμερα συχνὰ γίνεται λόγος γιὰ «ἠλεκτρονικὸ τύπο» μὲ μεταφορικὴ βεβαίως ἔννοια.
2. ᾿Εδῶ μᾶς ἐνδιαφέρει τὸ ὅτι μὲ τὴν ἔννοια τοῦ ὑποδείγματος καὶ τοῦ σχεδιάσματος τύπος ὠνομάστηκε ἡ βασικὴ διάρθρωσι, τὸ σχεδιάγραμμα, ἡ «ῥαχοκοκκαλιὰ» τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἀκολουθιῶν. Ἔτσι στὸ Τυπικὸν τῆς λαύρας τοῦ ἁγίου Σάββα διαβάζομε τοὺς ἑξῆς τίτλους· «Εἴδησις τοῦ τύπου τοῦ ὀκτωβρίου (ἢ νοεμβρίου κ.λπ.) μηνός», «Εἴδησις τοῦ τύπου τῆς ἁγίας καὶ μεγάλης Κυριακῆς τοῦ Πάσχα», «Εἴδησις τοῦ τύπου τῆς νηστείας τῶν ἁγίων ἀποστόλων» κ.λπ. (συνολικὰ στὸ ἐν λόγῳ Τυπικὸν ὑπάρχουν περίπου 30 τέτοιοι τίτλοι). ᾿Επίσης στὸ Τυπικὸν τοῦ πρωτοψάλτου Κωνσταντίνου· «Διάταξις τοῦ τύπου τῆς ἁγίας καὶ μεγάλης Τεσσαρακοστῆς». Τέλος στὸ Τυπικὸν τοῦ οἰκονόμου Γεωργίου ῾Ρήγα ὑπάρχει μεγάλη ἑνότης (τὸ ΙΙ μέρος τοῦ συγγράμματος) μὲ τὸν γενικὸ τίτλο «Τύποι» καὶ μὲ ὑποτίτλους «Τύπος ἀγρυπνίας», «Τύπος ἡμερονυκτίου ἀκολουθίας», «Γενικοὶ τύποι τῶν διαφόρων περιπτώσεων». ῞Οπως πολὺ ὡραῖα γράφει στὸν πρόλογό του ὁ Γ. ῾Ρήγας, τὸ βιβλίο ποὺ περιέχει καὶ καθορίζει τοὺς τύπους (δηλαδὴ τὶς διατάξεις) τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἀκολουθιῶν ὠνομάστηκε Τυπικόν.
3. ᾿Επειδή, ὅπως εἴδαμε, τύπος λέγεται καὶ ἡ ἐξωτερικὴ μορφὴ ἑνὸς πράγματος ἢ προσώπου καὶ ἐπειδὴ τὰ ἐξωτερικὰ χαρακτηριστικὰ εἶναι συχνὰ δευτερευούσης σημασίας, ὅταν ἡ ἐσωτερικὴ κατάστασι εἶναι διαφορετικὴ ἀπὸ τὴν ἐξωτερική, συνηθίζομε νὰ λέμε ὅτι «σημασία δὲν ἔχει ὁ τύπος ἀλλὰ ἡ οὐσία». ᾿Επὶ παραδείγματι ἕνα αὐτοκίνητο ὅσο φροντισμένο, βαμμένο καὶ καθαρισμένο κι ἂν εἶναι ἐξωτερικά, ἂν ἡ μηχανή του εἶναι κατεστραμμένη, δὲν ἔχει καμμία ἀξία.
4. Τὸ σωστὸ βεβαίως εἶναι ὄχι ἡ ἄκριτη κατάργησι ὅλων τῶν τύπων, ἀλλὰ ἡ ὁποιαδήποτε τυπικὴ ἐκδήλωσι νὰ εἶναι ἀπόρροια ἑνὸς ἀληθινοῦ καὶ οὐσιαστικοῦ ὑποβάθρου. Τοῦτο, νομίζω, φαίνεται ἐναργῶς στοὺς τύπους τῶν ἱερῶν ἀκολουθιῶν, οἱ ὁποῖοι κρύβουν οὐσία. Τὸ ἐκκλησιαστικὸ τυπικὸ διαμορφώθηκε μὲ τὴν πάροδο τῶν αἰώνων καὶ εἶναι ἀπαύγασμα τῆς λατρείας ποὺ προσφέρουν οἱ πιστοὶ χριστιανοὶ πρὸς τὸν ἕνα καὶ μόνο ἀληθινὸ τριαδικὸ Θεό. Διάφοροι τύποι, ἐξωτερικὰ σημεῖα τῶν ἀκολουθιῶν, κρύβουν βαθύτερα καὶ σημαντικώτατα διδάγματα, διδασκαλίες πίστεως δογματικές, τὶς ὁποῖες σήμερα οἱ περισσότεροι δὲν κατανοοῦμε, ὄχι γιατὶ φταῖνε οἱ τύποι καὶ πρέπει νὰ ἀλλαγοῦν, ἀλλὰ διότι ἐμεῖς ἴσως δὲν κατέχομε τὴν οὐσία.
5. Στὸ παλαιὸ βιβλίο «Ταμεῖον ὀρθοδοξίας» τοῦ ἐπισκόπου Καμπανίας Θεοφίλου, τὸ ὁποῖο γράφτηκε στὸν καιρὸ τῆς δουλείας τοῦ γένους μας, ὑπάρχει μία θαυμάσια ἐξήγησι τῆς βαθυτέρας σημασίας ποὺ ἔχουν οἱ τύποι ἐνάρξεως τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἀκολουθιῶν. Μᾶς πληροφορεῖ ὁ συγγραφεὺς ὅτι, ἐπειδὴ ἀρχικῶς ἐλευθερωθήκαμε ἀπὸ τὴν εἰδωλολατρία καὶ γνωρίσαμε ὅτι ὑπάρχει ἕνας Θεὸς ἀληθινὸς καὶ ποιητὴς (= δημιουργὸς) τῶν ἁπάντων, στὴν ἔναρξι τοῦ ἑσπερινοῦ ἐκφωνεῖ ὁ ἱερεύς· «Εὐλογητὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων»· διότι ὁ ἑσπερινὸς σημαίνει τὴν σκιώδη γνῶσι τῆς θεογνωσίας ποὺ ἔχουν οἱ ἀρχάριοι στὴν πίστι. ᾿Εν συνεχείᾳ στὸν ὄρθρο, ὁ ὁποῖος δηλώνει τὸ φῶς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, κατὰ τοὺς χρόνους τῆς ὁποίας διὰ τῶν προφητῶν σκιωδῶς φανερώνεται τὸ τρισυπόστατον τοῦ Θεοῦ, ὁ ἱερεὺς λέγει· «Δόξα τῇ ἁγίᾳ καὶ ὁμοουσίῳ καὶ ζωοποιῷ καὶ ἀδιαιρέτῳ Τριάδι πάντοτε νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων». Τέλος ἐπειδὴ μετὰ τὴν ἐνανθρώπησι τοῦ σωτῆρος ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ μᾶς ἀποκαλύφτηκε φανερὰ ὅτι ἡ μία Θεότης ἔχει τρεῖς ὑποστάσεις, τρία πρόσωπα, τὰ ὁποῖα εἶναι Πατὴρ Υἱὸς καὶ ἅγιον Πνεῦμα, στὰ ὁποῖα βαπτιζόμεθα καὶ ἔτσι τελειούμεθα στὴν θεογνωσία, γι᾿ αὐτὸ στὴν θεία λειτουργία καὶ στὰ ἄλλα ἱερὰ μυστήρια ἐκφωνοῦμε εὐλαβῶς καὶ φανερῶς τὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ ἡμῶν λέγοντες· «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ ἁγίου Πνεύματος νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων». ᾿Αμήν.
Δημοσιεύσεις
Συμβολή, τ. 7, ὀκτ.-δεκέμ. 2004
᾿Εκκλησιολόγος, φ. 240, 3/3/2012