anasto έγραψε:Μελετῶντας καὶ συγκρίνοντας τὸ Κανονάριον τῶν Διπτύχων τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος (Κ.Δ.Ε.Ε.) καὶ τὸ Τυπικό τῆς Μονῆς Κύκκου (Τ.Μ.Κ.) προκύπτουν τὰ ἑξῆς ἐρωτήματα:
Στὸ τυπικό της 9ης Φεβρουαρίου 2020 ὑπάρχουν οἱ ἑξῆς διαφορές:
α) Στὰ στιχηρὰ τοῦ ἑσπερινοῦ, τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. προβλέπει ἀναστάσιμα 4, Τριωδίου 3, ἑορτῆς 3, σύμφωνα ἄλλωστε καὶ μὲ τὸ Τ.Μ.Ε. (βλ.Τ.Μ.Ε. §16, σελ.177) στὸ ὁποῖο στηρίζεται τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. ᾿Ενῷ τὸ Τ.Μ.Κ. ὁρίζει ἀναστάσιμα 4, ἑορτῆς 3, Τριωδίου 3, δηλαδὴ βάζει τὰ τῆς ἑορτῆς πρὶν ἀπὸ τὰ στιχηρὰ τοῦ Τριῳδίου καὶ ἐξηγεῖ τὸ γιατί σὲ ὑποσημείωσι (βλ. Τ.Μ.Κ. ὑποσημ.19, σελ.129). Δὲν ἀναφέρει ὅμως τὸ Τ.Μ.Κ. σὲ ποιό τυπικὸ στηρίζεται.
β) Εἰς τὴν Θ’ ᾠδὴ τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. ὁρίζει τὴν ψαλμώδηση τῶν Μεγαλυναρίων καὶ τῆς Θ’ ᾠδῆς τῆς ἑορτῆς (βλ.Τ.Μ.Ε. §17, σελ.178), ἀλλὰ τὸ Τ.Μ.Κ. Τιμιωτέρα, Θ΄ ᾠδὴ Ἀναστ.κανόνος, Μεγαλυνάρια καὶ Θ΄ᾠδὴ ἑορτῆς καὶ τὴν Θ΄ ᾠδὴ ἐκ τοῦ Τριωδίου (βλ. Τ.Μ.Κ. ὑποσημ.17, σελ.125).
δ) Στὰ Στιχηρὰ τῶν Αἴνων τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. προβλέπει ἀναστάσιμα 3, Τριωδίου 2, ἑορτῆς 3 (βλ. Τ.Μ.Ε.§17, σελ.178) καὶ τὸ Τ.Μ.Κ. ἀναστάσιμα 3, ἑορτῆς 3, Τριωδίου 2.
ε) Καὶ στὰ 2 Τυπικὰ ὑπάρχει σημείωσις περὶ τῶν καταβασιῶν καὶ τοῦ κοντακίου κατὰ τὰς ἐν καθημερινῇ μνήμας ἁγίων. Τὸ μὲν Κ.Δ.Ε.Ε. γιὰ τὴν περίοδο τῶν τριῶν πρώτων ἑβδομάδων τοῦ Τριωδίου (βλ.Τ.Μ.Ε., Προθεωρία, σελ.34, ὑποσημ.13), τὸ δὲ Τ.Μ.Κ. μέχρι καὶ τὴν Παρασκευὴ πρὸ τῶν Βαΐων.
Συνεπῶς, σύμφωνα μὲ τὰ παραπάνω προκύπτουν τὰ ἑξῆς ἐρωτήματα:
α) Γιατί ὑπάρχει ἀναντιστοιχία σὲ βασικὲς διατάξεις μεταξὺ τῶν 2 Τυπικῶν;
β) Μὲ ποιὸν τρόπο θὰ μποροῦσε νὰ ἐπιτευχθεῖ μία «ἐναρμόνισις» ἢ συμπόρευσις Κ.Δ.Ε.Ε.-Τ.Μ.Κ.;
Παπανίκος έγραψε:Στα όσα ωραία ερωτήματα τέθηκαν παραπάνω θέλω να συμπληρώσω:
Στο α) η Τάξη της Κύκκου σελ. 129, υποσημείωση 19 γράφει: "Τὰ πλεῖστα Τυπικὰ ὁρίζουσι πρῶτον τὰ στιχηρὰ τοῦ Τριῳδίου καὶ ἔπειτα τὰ τῆς ἑορτῆς. Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς, ὅμως, εἶναι δεσποτικοθεομητορικὴ ἑορτή, ἀναφερομένη εἰς γεγονὸς τῆς ζωῆς τοῦ Κυρίου, ἐνῷ ἡ τοῦ Τριῳδίου εἰς παραβολὴν τοῦ Κυρίου. Εἰς τὴν ἀνάλογον δὲ περίπτωσιν τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ὅταν (κατὰ τὸ παλαιὸν ἡμερολόγιον) τύχῃ τῷ Σαββάτῳ τοῦ Λαζάρου ἢ τῇ Κυριακῇ τῶν Βαΐων, πάντα τὰ Τυπικὰ προτάσσουν τὰ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Ὅθεν εἰς τὴν παροῦσαν περίπτωσιν προτάσσομεν, ὅπου εἶναι δυνατόν, τὰ τῆς ἑορτῆς" .
Στο β) η Τάξη της Κύκκου σελ. 125, υποσημείωση 17 γράφει: "Τὸ Τ.Μ.Ε. παραλείπει τὴν Τιμιωτέραν καὶ τὴν θ΄ ᾠδὴν τοῦ ἀναστασίμου κανόνος, ὁρίζον μόνον τὴν θ΄ τοῦ κανόνος τῆς ἑορτῆς. Δὲν εἶναι ὅμως λογικὸν νὰ παραλειφθῇ ὁ ἀναστάσιμος κανὼν ἐκ τῆς θ΄ ᾠδῆς, ἐφ᾿ ὅσον οὗτος ἐψάλη εἰς τὰς προηγουμένας ᾠδάς· ἡ δὲ Τιμιωτέρα στιχολογεῖται πάντοτε κατὰ τὰς Κυριακάς, ὁσάκις ψάλλεται ἡ ἀναστάσιμος ἀκολουθία.
Κατὰ τὴν τάξιν δὲ Τυπικῶν τινων, ὅταν ἡ ἑορτὴ ἢ ἡ ἀπόδοσις αὐτῆς τύχῃ ἐν Κυριακῇ, δὲν ψάλλονται ἅπαντα τὰ μεγαλυνάρια τῆς ἑορτῆς, ἀλλὰ μόνον τόσα, ὅσα ἀπαιτεῖ ὁ ἀριθμὸς τῶν ψαλλομένων τροπαρίων τοῦ κανόνος αὐτῆς. Διὰ τοῦτο καὶ ἐθέσαμεν ἐντὸς ἀγκυλῶν τὰ μεγαλυνάρια, ἀπὸ τοῦ «Ἀκατάληπτόν ἐστι» μέχρι καὶ τοῦ «Μητροπάρθενε ἁγνή», ἵνα ψαλῶσι προαιρετικῶς".
Διαπιστώνουμε ότι και στις δύο υποσημειώσεις η Τάξη της Μονής Κύκκου δεν αναφέρει σε ποια συγκεκριμένα τυπικά στηρίζεται, για να αλλάξει τις διατάξεις που ορίζουν "τα πλείστα Τυπικά".
Στον Εσπερινό Τ.Μ.Ε. και Κ.Δ.Ε.Ε. μας λένε να ψάλλουμε με την ίδια σειρά τα εσπέρια στιχηρά (αναστάσιμα-τριωδίου-εορτής) ενώ το Σ.Τ. μας λέει με διαφορετική σειρά (αναστάσιμα-εορτής-τριωδίου).
anasto έγραψε: δ) Στὰ Στιχηρὰ τῶν Αἴνων τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. προβλέπει ἀναστάσιμα 3, Τριωδίου 2, ἑορτῆς 3 (βλ. Τ.Μ.Ε.§17, σελ.178) καὶ τὸ Τ.Μ.Κ. ἀναστάσιμα 3, ἑορτῆς 3, Τριωδίου 2.
Παπανίκος έγραψε: ...η Τάξη της Κύκκου σελ. 129, υποσημείωση 19 γράφει: "Τὰ πλεῖστα Τυπικὰ ὁρίζουσι πρῶτον τὰ στιχηρὰ τοῦ Τριῳδίου καὶ ἔπειτα τὰ τῆς ἑορτῆς. Ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς, ὅμως, εἶναι δεσποτικοθεομητορικὴ ἑορτή, ἀναφερομένη εἰς γεγονὸς τῆς ζωῆς τοῦ Κυρίου, ἐνῷ ἡ τοῦ Τριῳδίου εἰς παραβολὴν τοῦ Κυρίου. Εἰς τὴν ἀνάλογον δὲ περίπτωσιν τῆς ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, ὅταν (κατὰ τὸ παλαιὸν ἡμερολόγιον) τύχῃ τῷ Σαββάτῳ τοῦ Λαζάρου ἢ τῇ Κυριακῇ τῶν Βαΐων, πάντα τὰ Τυπικὰ προτάσσουν τὰ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Ὅθεν εἰς τὴν παροῦσαν περίπτωσιν προτάσσομεν, ὅπου εἶναι δυνατόν, τὰ τῆς ἑορτῆς" .
iglekas έγραψε: Επειδή έχω το Σύστημα Τυπικού του π. Κων/νου Παπαγιάννη, είδα ότι η υποσημείωση 19 του Τυπικού της Κύκκου προέρχεται από την υποσημείωση 614 του π. Παπαγιάννη. Η υποσημειωση 17 του Τυπικού Κύκκου προέρχεται απο συνδυασμό δύο υποσημειώσεων του π. Παπαγιάννη, από την 195 (το α΄ μισό της 17) και από την 613 (το β΄ μισό της 17).
- Στην θ΄ ωδή Τ.Μ.Ε. και Κ.Δ.Ε.Ε. συμφωνούν αλλά το Σ.Τ. εν μέρει διαφωνεί.
Παπανίκος έγραψε: Στο β) η Τάξη της Κύκκου σελ. 125, υποσημείωση 17 γράφει: "Τὸ Τ.Μ.Ε. παραλείπει τὴν Τιμιωτέραν καὶ τὴν θ΄ ᾠδὴν τοῦ ἀναστασίμου κανόνος, ὁρίζον μόνον τὴν θ΄ τοῦ κανόνος τῆς ἑορτῆς. Δὲν εἶναι ὅμως λογικὸν νὰ παραλειφθῇ ὁ ἀναστάσιμος κανὼν ἐκ τῆς θ΄ ᾠδῆς, ἐφ᾿ ὅσον οὗτος ἐψάλη εἰς τὰς προηγουμένας ᾠδάς· ἡ δὲ Τιμιωτέρα στιχολογεῖται πάντοτε κατὰ τὰς Κυριακάς, ὁσάκις ψάλλεται ἡ ἀναστάσιμος ἀκολουθία.
anasto έγραψε: ε) Καὶ στὰ 2 Τυπικὰ ὑπάρχει σημείωσις περὶ τῶν καταβασιῶν καὶ τοῦ κοντακίου κατὰ τὰς ἐν καθημερινῇ μνήμας ἁγίων. Τὸ μὲν Κ.Δ.Ε.Ε. γιὰ τὴν περίοδο τῶν τριῶν πρώτων ἑβδομάδων τοῦ Τριωδίου (βλ.Τ.Μ.Ε., Προθεωρία, σελ.34, ὑποσημ.13), τὸ δὲ Τ.Μ.Κ. μέχρι καὶ τὴν Παρασκευὴ πρὸ τῶν Βαΐων.
Τὸ Κ.Ε.Ε. ἀναφέρει Απόστολο του αγίου, αλλά με προκείμενον της ιε’ Δεκεμβρίου. Γιατί;
anasto έγραψε:i) Τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. ὁρίζει νὰ ψαλοῦν τὰ 3 ἑσπέρια μαρτυρικά τοῦ β’ ἤχου ξεκινώντας ἀπὸ τὸ 2ο στιχηρὸ «Τῶν ἁγίων Μαρτύρων» καὶ ἡ Τ.Μ.Κ. ἀρχίζει ἀπὸ τὸ 1ο στιχηρὸ «Οἱ τὴν ἐπίγειον ἀπόλαυσιν».
ii) Στὰ ἀπόστιχα τὸ Τ.Μ.Ε. ἀρχίζει μὲ τὸ τροπάριο «Οἱ τὴν ἐπίγειον ἀπόλαυσιν μὴ ποθήσαντες» καὶ ἡ Τ.Μ.Κ. μὲ τὸ τροπάριο «Μεγάλη ἡ δόξα».
anasto έγραψε:iii) Τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. ὁρίζει νὰ ψάλλεται ὁ νεκρώσιμος κανόνας τοῦ πλ.β’ ἤχου «Ἐν οὐρανίοις θαλάμοις» (βλ.Τ.Μ.Ε.§7, σελ.319) καὶ ἡ Τ.Μ.Κ. ὁρίζει νὰ ψάλλεται ὁ νεκρώσιμος κανόνας τοῦ β’ ἤχου «Τῷ θανάτῳ σου καταπατήσας».
Ἐπίσης, ἡ Τ.Μ.Κ. στὴν ὑποσ.23, σελ.134 ἀναφέρει ὅτι δέον νὰ ψαλῇ ὁ νεκρώσιμος κανὼν τοῦ τυχόντος ἤχου, ὡς ὁρίζει καὶ τὸ Τριώδιον. Ὅμως, αὐτὴ ἡ διάταξη εἶναι μοναστηριακή, καθὼς αὐτὴ ἡ τάξις τελεῖται σὲ σταθερὴ βάση στὶς ἱερὲς μονὲς καθ’ὅλη τὴν διάρκεια τοῦ ἐνιαυτοῦ (βλ. σελ.98, Τυπικόν του Ἁγίου Σάββα, ἔκδ. 1685).
anasto έγραψε:iv) Τὸ Κ.Δ.Ε.Ε. ὁρίζει ὅτι δὲν ψάλλονται καταβασίες, σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν Τ.Μ.Κ, ποὺ ὁρίζει ὡς καταβασίες τοὺς εἱρμοὺς τοῦ κανόνος «Ἆσμα ἀναπέμψωμεν λαοὶ» καὶ στὴν συνέχεια, μετὰ τὴν Τιμιωτέρα καὶ τὸν εἱρμὸ νὰ ψαλεῖ τὸ «Ἄξιόν ἐστιν».
Επιστροφή στην Τυπικὸν τοῦ ἔτους
Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης