MTheodorakis έγραψε:Γιὰ τὶς ἐκκλησίες ποὺ ἀκολουθοῦν τὸ παλαιὸ ἡμερολόγιο ἡ ἑορτὴ τῆς Ὑπαπαντῆς κυμαίνεται ἀπὸ τῆς Κυριακῆς τοῦ τελώνου καὶ φαρισαίου μέχρι τῆς Καθαρᾶς Δευτέρας. Στὴν περίπτωση ποὺ συμπέσει τὴν Καθαρὰ Δευτέρα, δὲν μετατίθεται. Ἡ προσαγωγὴ τοῦ βρέφους κατὰ τὴν τεσσαρακοστὴ μέρα ἀπὸ τὴν γέννησή του ἀποτελεῖ συστατικὸ στοιχεῖο τῆς ἑορτῆς, ποὺ ὀφείλει νὰ παραμένει ἀναλοίωτο. Βλ. καὶ τὴν πράξη τοῦ πατριαρχείου ᾿Ιεροσολύμων στό http://www.jp-newsgate.net/gr/2010/02/15/978/
Η ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΕΙΣ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ
15/02/2010
Στην κατηγορία : Λειτουργικὴ ζωὴ — @ 14:35
Ἡ ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑωρτάσθη εἰς τό Πατριαρχεῖον Ἱεροσολύμων εἰς τήν Ἱεράν Μονήν τῆς Παναγίας τῆς Σεϊδανάγιας («Δεσποίνης Ἡμῶν»), τήν Δευτέραν, 2αν /15ην Φεβρουαρίου 2010.
Ἡ Μονή αὐτή εἶναι μία τῶν εἴκοσι Μονῶν τοῦ Πατριαρχείου ἐντός τῆς Παλαιᾶς Πόλεως τῶν Ἱεροσολύμων εἰς τήν Χριστιανικήν συνοικίαν, πολύ πλησίον τοῦ Πατριαρχείου, ἀπέναντι τοῦ τεμένους Χάνκε, ὅπου πάλαι ποτέ ἦτο τό Πατριαρχεῖον, συνορεύουσα δυτικῶς μέ τήν Ἱεράν Μονήν τῆς Ἁγίας Αἰκατερίνης καί βορείως μέ τήν Ἱεράν Μονήν τοῦ Ἁγίου Εὐθυμίου.
Ὁ ναός τῆς Μονῆς, εἰς τόν ὁποῖον καί φυλάσσεται ἱερά θαυματουργική εἰκών τῆς Θεοτόκου, εἶναι ἀφιερωμένος εἰς τήν Ὑπαπαντήν τοῦ Κυρίου καί διατηρεῖ ἀρχαιότατα ἀρχιτεκτονικά χριστιανικά στοιχεῖα. Βορείως τοῦ κυρίως ναοῦ ὑπάρχει παρεκκλήσιον ἀφιερωμένον εἰς τούς Ἁγίους Πάντας.
Εἰς τήν Μονήν διαβιοῦν περί τάς εἴκοσι μονάζουσαι, ἀπασχολούμεναι εἰς διαφόρους διακονίας εἰς τό Πατριαρχεῖον.
...............................................
Ἡ ἑορτή τῆς Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑωρτάσθη μέ πανηγυρικόν Ἑσπερινόν ἀφ’ ἑσπέρας, Κυριακήν τῆς Τυρινῆς, καί ὄρθρον καί κατανυκτικήν θ. Λειτουργίαν τήν πρωΐαν τῆς Καθαρᾶς Δευτέρας, 2ας /15ης Φεβρουαρίου 2010, προεξάρχοντος τοῦ Γέροντος Ἀρχιγραμματέως Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Ἀριστάρχου, ὅστις καί ἐκήρυξε τόν θεῖον λόγον περί τοῦ δι’ ἡμᾶς σαρκί νηπιάσαντος καί τεσσαρακονθημέρου εἰς τόν Ναόν τοῦ Σολομῶντος ὑπό τοῦ Ἰωσήφ καί τῆς μητρός Αὐτοῦ προσενεχθέντος καί ὑπό Συμεών τοῦ Θεοδόχου εἰς τάς ἀγκάλας βασταχθέντος Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, εἰς τούς ἀθρόως προσελθόντας καί πληρώσαντας τόν Ναόν πιστούς.
.......................................................
Μητροπολίτης Ιλαρίων: το να ζητήσουμε και να λάβουμε συγνώμη αποτελεί την απαραίτητη προϋπόθεση, για να ξεκινήσουμε τον αγώνα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τον αγώνα της μετάνοιας
14.02.2010
Στις 14 Φεβρουαρίου του 2010, την Κυριακή της Τυρινής, ο Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων τέλεσε τη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό της Παναγίας «Πάντων θλιβομένων η χαρά» της Μόσχας.
Μετά το πέρας της Θείας Μυσταγωγίας ο Σεβασμιώτατος κ. Ιλαρίων κήρυξε τον θείο λόγο όπου, αφού υπενθύμισε στους πιστούς ότι φέτος η εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου (κατά το παλαιό ημερολόγιο) μεταφέρεται στην Κυριακή της Τυρινής, ανέφερε τα ακόλουθα:
«Την εορτή της Υπαπαντής ενθυμούμαστε το γεγονός, το οποίο πραγματοποιήθηκε σύντομα μετά τη Γέννηση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, όταν η Παναγία Παρθένος και ο δίκαιος Ιωσήφ έφεραν το Θειο Βρέφος στο Ναό, όπου τους υποδέχθηκε ο δίκαιος Συμεών, ένας άνθρωπος ο οποίος πολλές δεκαετίες υπηρετούσε το Ναό και στον οποίο δόθηκε η υπόσχεση ότι δε θα πέθαινε πριν δει με τα μάτια του τον Σωτήρα Χριστό. Και ιδού, ο δίκαιος Συμεών πήρε στην αγκαλιά του το Βρέφος, απευθυνόμενος σε Αυτόν με τα λόγια, τα οποία διαβάζουμε στις εσπερινές μας προσευχές και τα οποία ακούμε στις ακολουθίες: «Nῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου, δέσποτα, κατὰ τὸ ῥῆμά σου ἐν εἰρήνῃ, ὅτι εἶδον οἱ ὀφθαλμοί μου τὸ σωτήριόν σου…».
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του ΤΕΕΣ είπε χαρακτηριστικά: «Για έναν άνθρωπο, ο οποίος συναντήθηκε στη ζωή του με τον Σωτήρα, πραγματοποιήθηκε το νόημα της ζωής του, διότι όλη η παραμονή μας σε αυτό τον κόσμο είναι τίποτε άλλο παρά η αναμονή της συνάντησης με τον Κύριο. Αυτή η τελική συνάντηση θα γίνει ήδη όταν θα περάσουμε εκείνη τη γραμμή, η οποία μας χωρίζει από τα επέκεινα. Όμως σε αυτή τη ζωή ήδη ο Θεός μας προσφέρει την ευκαιρία να συναντιόμαστε μαζί Του μέσω της προσευχής και ιδιαίτερα μέσω της Μεταλήψεως των Αγίων του Χριστού Μυστηρίων. Διότι κάθε φορά όταν κοινωνούμε, δεχόμαστε μέσα μας τον Ίδιο τον Κύριο και Σωτήρα μας και με τα μάτια μας βλέπουμε τον Σωτήρα του κόσμου, όπως Τον έβλεπε ο δίκαιος Συμεών.
Κάθε φορά, καθώς εμείς οι κληρικοί μεταλαμβάνουμε στο ιερό των Αγίων του Χριστού Μυστηρίων και παίρνουμε στα χέρια μας το Σώμα του Χριστού, ενθυμούμαστε τα λόγια που ακούσαμε σήμερα στην ακολουθία: «Δεν με κρατά ο γέρων, αλλά Εγώ τον κρατώ». Όταν μεταλαμβάνουμε του Σώματος και του Αίματος του Χριστού επαναλαμβάνονται αυτά τα οποία ενθυμούμαστε την εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου: δεν είμαστε εμείς οι οποίοι κρατάμε τον Κύριο μέσα μάς, αλλά Αυτός είναι που μας δέχεται μέσα στην Θεία ζωή Του, και Αυτός είναι που μας εισάγει στα ενδότερα βάθη της επικοινωνίας μαζί Του, ενώ εμείς γινόμαστε ένα μαζί Του και πνευματικά και σωματικά.
Αυτή είναι η Υπαπαντή, η οποία πραγματοποιείται στη ζωή του καθενός, αυτή είναι η συνάντηση, η οποία είναι προσιτή για μας, όταν ερχόμαστε στο Ναό».
Σύμφωνα με τον Μητροπολίτη Ιλαρίωνα στην Θεία Κοινωνία μετέχουμε της αιώνιας ζωής, ενώ τα μάτια μας βλέπουν τον άλλο κόσμο, ο οποίος υπάρχει παράλληλα με το δικό μας, όπου αργά ή γρήγορα θα μεταβούμε όλοι για να συναντηθούμε με τον Χριστό και ο ένας με τον άλλο.
Ακόμα ο Πρόεδρος του ΤΕΕΣ αναφέρθηκε στη επικείμενη Μεγάλη Τεσσαρακοστή μέσω της οποίας θα οδηγηθούμε στην εορτή της Αγίας του Χριστού Αναστάσεως, όταν συναντήσουμε πρόσωπο με πρόσωπο τον Κύριο, τον Αναστάντα εκ των νεκρών και τον Καταπατήσαντα τον ανθρώπινο θάνατο με το δικό Του θάνατο.
Η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι χρόνος μετανοίας όταν η Εκκλησία μας καλεί να αναλογιστούμε το νόημα της ζωής, να αισθανθούμε την αναξιοπρέπεια μας, την ανεπάρκεια μας, την αδυναμία και την αμαρτωλότητα μας και να φέρουμε στον Θεό τους καρπούς αντάξιους της μετανοίας.
Η πορεία της Τεσσαρακοστής ξεκινάει την Κυριακή της Τυρινής, η οποία χαρακτηρίζεται λαϊκώς ως «Κυριακή της Συγχωρέσεως», όταν σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση πρέπει να ζητήσουμε και να λάβουμε συγνώμη ο ένας από τον άλλο, τα οποία αποτελούν την απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσουμε τον αγώνα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τον αγώνα της μετανοίας.
Η μετάνοια σύμφωνα με τον Μητροπολίτη Ιλαρίωνα δεν πρέπει να είναι έτσι όπως ήταν η μετάνοια του Ιούδα, ο οποίος μεταμελήθηκε και όμως δεν έκανε τίποτε για να διορθώσει το σφάλμα του, δεν μετάνιωσε ενώπιον του Θεού, αλλά αφού συνειδητοποίησε την αμαρτία του, απελπίστηκε και αυτοκτόνησε.
Η Εκκλησία μας καλεί στην έμπρακτη μετάνοια, στη διόρθωση των σφαλμάτων μας, για να αλλάξουμε τη στάση της ζωής μας, τη στάση απέναντι στους πλησίον. Και μπορούμε μάλιστα να το κάνουμε αυτό, αφού ζητήσουμε συγνώμη από τους πλησίον μας, έκλεισε ο Σεβασμιώτατος κ. Ιλαρίων.
Την παραμονή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων ζήτησε συγνώμη από τους ενορίτες και τους κληρικούς του Ιερού Ναού «Πάντων θλιβομένων η χαρά», όπου είναι ο Προϊστάμενος.
Τέλος, αφού συνεχάρη τους κληρικούς και τους ενορίτες με την εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου και την επικείμενη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ο Μητροπολίτης Ιλαρίων, ευχήθηκε σε όλους να διέλθουν την πορεία αυτή, με τη βοήθεια του Θεού, ανανεωμένοι και φωτισμένοι, άξιοι να συναντηθούν τον Αναστάντα Κύριο και Σωτήρα ημών Ιησού Χριστό.
Επιστροφή στην Θεομητορικές ἑορτές (τυπικόν)
Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 0 επισκέπτες